2004-09-22, 12:26
  #97
Medlem
kezoos avatar
Mmm, börjar bli svampletar dags... : ) har ni hittat nått än i vårat avlånga land?
Citera
2004-09-23, 01:02
  #98
Awaiting Email Confirmation
var ute idag på golfbanan... hittade 11st små... tror inte de har börjat växa riktigt än här
Citera
2004-09-23, 09:23
  #99
Bannlyst
toppisar?

jag hittade igår några svampar som jag tror (hoppas) är toppisar....dom ser ut som dom alltid gör på bilden utom en sak...dom är mkt ljusar vid kanterna och mörka i mitten....och dessutom hittade jag dom i en träsk skog ungefär...kan det vara sånna? dom har samma form och allt sånt...
Citera
2004-09-23, 12:23
  #100
Medlem
Spaders avatar
Träsk-skog? haha... tror inte det är toppisar då. Toppisar växer i hagar/på gräsmarker.
Lägg upp foto och en bättre beskrivning om du har lust.

/Spader
Citera
2004-09-23, 12:33
  #101
Bannlyst
Du måste vara HELT SÄKER innan du stoppar i dig dom. Föreslår att du fixar en bild på dom och lägger upp i identifikations-tråden.
Citera
2004-09-23, 15:14
  #102
Bannlyst
har ingen kamera eller nåt men...kanske träsk skog var fel men det är iallafall som en liten skog med mkt bränn nässlor och inga björkar eller nåt sånt utan det är några andra sorts träd...men det är lite blött i marken här och var ibland .....jag är glad om det är det men jag vill inte chansa och stoppa i mig dom som ni förstår hehe
Citera
2004-09-23, 18:46
  #103
Medlem
Är dessa toppisar?

På en gräsmatta i närheten har jag hittat svampar som som jag misstänker är toppisar, men jag vill gärna ha ett expert-utlåtande!

http://galleri.magiskamolekyler.org/albums/userpics/12828/P1010008.JPG
Känner jag mig lite osäker på.
http://galleri.magiskamolekyler.org/albums/userpics/12828/normal_P1010022.JPG
Känner jag mer mer säker på
http://galleri.magiskamolekyler.org/albums/userpics/12828/normal_narheten.JPG
Tror jag är en toppis(? )

Ja, hur länge ska jag torka dem? ska jag sen frysa in dem i en plastpåse?
Citera
2004-09-23, 19:13
  #104
Bannlyst
Har återigen varit ute nu. Hittade som vanligt EN sketen liten toppis.
Jag börjar tro att jag har hängt upp mig för mycket på ett speciellt utseende. När man kollar bilder på nätet, så finns de ju i alla dess färger o former.
Citera
2004-09-23, 20:38
  #105
Bannlyst
om du känner nån som har erfarenhet av toppisar kolla med han/hon...eller så kan du kolla på bilder på internet
Citera
2004-09-24, 01:50
  #106
Medlem
Det där med färgen är rätt vanligt gällande toppisar... fast dem brukar ju inte precis växa i skogen....

Du har kollat på bilder och jämfört... okej..ö men det finns ju massa andra kännetecken också... t.ex att lamellerna inte går in i foten utan upp i hatten... mörka...
På hatten kan du dra av som en "hinna" nästintill.. stammen bör även gå att vira runt fingret utan att den går sönder mm.. om du hittar svampar tillsammans med dem där det ser ut som hattarna har smält och blivit som svarta klumpar(toppisar eller psilocybe svampar öht blir lätt så när de blir "övermogna") så är det också ett bra tecken..

Du får även en viss "bluing reaction" alltså att svampen förgas blå vid skada... om du tex klämmer lite på stammen och väntar ett tag så ska den ändra färg till en klart mörkare blågrön nyans(fö blir de flesta svampar mörkare av skador vad jag vet ska vara just "blåaktigt")... tyvärr inte lika tydlig hos just toppsiar eftersom dessa innehåller mestadels psilocybin och knappt något psilocin(som reagerar på detta sätt)(psilocinet omvandlas till psilocybin i kroppen).

Är "skogen" väldigt låg och långt mellan "träden" och med nässlor och gräs mm är det inte omöjligt att du har hittat toppisar...
men som sagt ovan är du inte SÄKER så är det bättre att ge fan i det.
Risken finns ju annars att man kan skadas rejält och svampförgiftningar kan ju ta veckor på sig innan dem märks...

Mitt råd är SÖK på internet inte bara efter bilder utan även efter mer detaljerade "Identifikationstips" eller vad man ska säga...
Vilka de särskilda kännetecknen är osv...
Så tar du de svamparna som stämmer överrens med bilderna och går igenom olika "kännetecken"/egenskaper.
Finns guider med steg 1, 2, 3 osv där man prövar olika sätt på svampen för att artbestämma den.

Här är lite mer bra bilder också:
http://www.xpress.se/~adja0564/Hej/tss/index.html
Citera
2004-09-24, 11:52
  #107
Medlem
REEEETAAARDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nuke
På en gräsmatta i närheten har jag hittat svampar som som jag misstänker är toppisar, men jag vill gärna ha ett expert-utlåtande!

http://galleri.magiskamolekyler.org/albums/userpics/12828/P1010008.JPG
Känner jag mig lite osäker på.
http://galleri.magiskamolekyler.org/albums/userpics/12828/normal_P1010022.JPG
Känner jag mer mer säker på
http://galleri.magiskamolekyler.org/albums/userpics/12828/normal_narheten.JPG
Tror jag är en toppis(? )

Ja, hur länge ska jag torka dem? ska jag sen frysa in dem i en plastpåse?
det e toppisar alla du har hittat!
låt dem torka VÄL, minst 3-4 dagar innan du fryser in dem.
Citera
2004-09-24, 11:53
  #108
Medlem
Spaders avatar
Är det ingen som fått skäll av nån markägare för att ni ha plockat på deras marker?

/Spader
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in