2004-09-24, 19:58
  #109
Medlem
varelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nuke
På en gräsmatta i närheten har jag hittat svampar som som jag misstänker är toppisar, men jag vill gärna ha ett expert-utlåtande!

http://galleri.magiskamolekyler.org/albums/userpics/12828/P1010008.JPG
Känner jag mig lite osäker på.
http://galleri.magiskamolekyler.org/albums/userpics/12828/normal_P1010022.JPG
Känner jag mer mer säker på
http://galleri.magiskamolekyler.org/albums/userpics/12828/normal_narheten.JPG
Tror jag är en toppis(? )

Ja, hur länge ska jag torka dem? ska jag sen frysa in dem i en plastpåse?

Grattis

/chRis
Citera
2004-09-24, 20:03
  #110
Medlem
varelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locaso
jag hittade igår några svampar som jag tror (hoppas) är toppisar....dom ser ut som dom alltid gör på bilden utom en sak...dom är mkt ljusar vid kanterna och mörka i mitten....och dessutom hittade jag dom i en träsk skog ungefär...kan det vara sånna? dom har samma form och allt sånt...

Så håller vi oss i befintlig tråd ja.

/chris
Citera
2004-09-25, 15:54
  #111
Medlem
toppisar?

Jag och en polare va ute lite idag å letade. Vi hittade några stycken svampar ute på en äng (en ganska stor än mitt i skogen ). Vi är själva osäkra på om det kan vara toppisar men vi lägger upp några bilder så nån som är mer insatt kan ge sin bedömning

http://w1.870.telia.com/~u87015871/1.jpg

http://w1.870.telia.com/~u87015871/2.jpg

http://w1.870.telia.com/~u87015871/3.jpg

tjoba!
Citera
2004-09-25, 18:38
  #112
Bannlyst
Jahapp, då har man varit ute o letat igen då.

Hittade dessa på en gräsmatta i området:

http://hem.passagen.se/unnamedplayer/1.jpg
http://hem.passagen.se/unnamedplayer/2.jpg

Den längst till höger på bild 2 var döende och nästan helsvart när jag hittade den, men jag läste någonstans att toppisar kan få den färgen när de dör, så jag valde att ha med den i bilden.

Storleksmässigt stämmer de, de har dock inte lika markant puckel på toppen som de två jag har hittat och är säker på är toppisar.

Toppisar?
Citera
2004-09-26, 03:10
  #113
Medlem
tommytees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fluor
Jag och en polare va ute lite idag å letade. Vi hittade några stycken svampar ute på en äng (en ganska stor än mitt i skogen ). Vi är själva osäkra på om det kan vara toppisar men vi lägger upp några bilder så nån som är mer insatt kan ge sin bedömning

http://w1.870.telia.com/~u87015871/1.jpg

http://w1.870.telia.com/~u87015871/2.jpg

http://w1.870.telia.com/~u87015871/3.jpg

tjoba!

Haha... absolut inte toppisar! vad f*n studera lite bilder på dem innan du ger dig iväg ut o letar!!
Citera
2004-09-26, 03:12
  #114
Medlem
tommytees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnnamedPlayer
Jahapp, då har man varit ute o letat igen då.

Hittade dessa på en gräsmatta i området:

http://hem.passagen.se/unnamedplayer/1.jpg
http://hem.passagen.se/unnamedplayer/2.jpg

Den längst till höger på bild 2 var döende och nästan helsvart när jag hittade den, men jag läste någonstans att toppisar kan få den färgen när de dör, så jag valde att ha med den i bilden.

Storleksmässigt stämmer de, de har dock inte lika markant puckel på toppen som de två jag har hittat och är säker på är toppisar.

Toppisar?

Det du plockat är med största sannolikhet INTE toppisar!
Citera
2004-09-26, 12:49
  #115
Medlem
tommytee, det var som sagt bara en vild gissning. Vi va båda ense om att det vi plockat nog inte alls va toppisar, men de är väl lika bra att få ett svar ifrån nån som har mer koll, eftersom toppisar verkar kunna variera färg å form ganska mkt enligt alla bilder som finns att kolla på !
Citera
2004-09-28, 15:13
  #116
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Nu har jag väll iallafall prickat rätt?
(De mörkare är så p.ga av en vattning konsistens. De var närmast den lilla bäck som flöt förbi. verkar dock vara samma svam. "Jacken" under går dessutom mot svampens topp och de är spettsiga.

http://www.fildelaren.com/link/link?name=shivooos.JPG
Citera
2004-09-29, 09:54
  #117
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
Nu har jag väll iallafall prickat rätt?
(De mörkare är så p.ga av en vattning konsistens. De var närmast den lilla bäck som flöt förbi. verkar dock vara samma svam. "Jacken" under går dessutom mot svampens topp och de är spettsiga.

http://www.fildelaren.com/link/link?name=shivooos.JPG

Jag skulle tro det. Brottas själv med identifikationsproblem dock. Registrera dig på magiskamolekyler.org och fråga dem.
Citera
2004-09-29, 14:12
  #118
Medlem
Spanky_O_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
Nu har jag väll iallafall prickat rätt?
(De mörkare är så p.ga av en vattning konsistens. De var närmast den lilla bäck som flöt förbi. verkar dock vara samma svam. "Jacken" under går dessutom mot svampens topp och de är spettsiga.

http://www.fildelaren.com/link/link?name=shivooos.JPG


Det är toppisar
Citera
2004-09-29, 15:38
  #119
Medlem
toppslatskivlins avatar
Även om det kanske inte är toppisar men ser väldigt lik ut så är den väl inte giftig? Har för mig att jag läst på en seriös svampsida att snarlika toppslätskivling inte är giftiga... nån som vet om ja snackar skit?
Citera
2004-09-29, 17:17
  #120
Medlem
varelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toppslatskivlin
Även om det kanske inte är toppisar men ser väldigt lik ut så är den väl inte giftig? Har för mig att jag läst på en seriös svampsida att snarlika toppslätskivling inte är giftiga... nån som vet om ja snackar skit?

Kanske en bra ide att läsa första posten i denna diskussion.
Eftersom du inte verkar orka det så ger jag dig ett tips

/chris
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in