2009-09-22, 06:14
Medlem
TurboBoosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pez-DJ
Ingen som vet om ja har hittat det jag tror?

Jag skulle höra med knarkkorven på MM istället. Han vet jag har plockat kantbroking, fast mer i hästdynga om jag inte missminner mig. Det där med kantbrokingar brukar ju vara en svår nöt att knäcka, men om du gör ett sporavtryck ska det bli svart.

Edit: ett sporavtryck görs genom att lägga hatten med skivorna neråt på ett, förslagsvis, vitt papper då du vet att utfallet ska bli svart. Därefter ställer du ett nervänt glas över hatten. Efter några timmar är sporer släppta. Detta bör väl göras på färsk svamp antar jag.
Senast redigerad av TurboBoost 2009-09-22 kl. 06:21.
Citera
2009-09-22, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stench
Är lite stressad och hinner därmed inte läsa igenom alla hundra sidor som finns så ursäkta ifall det redan står någonstans men vilken månad (vecka) är det bra att plocka toppisar i småland, närmare sagt växjö trakten?

Man börjar bli sukt sugen på att svampa lite nu
Mellan nu och när frosten kommer, strax efter regn.
Citera
2009-09-22, 11:24
Medlem
Glad packs avatar
Har hittat vad jag tror är en illa åtgången toppis. Jag hittade även ett par svampar som liknade toppisar men de hade vit stamm, växte i klungor från samma punkt och färgade av sig.
Denna ser ut att ha den karakteristiska toppen, den har en ihålig stamm med rätt färg på och jag är nästan säker på att det är en toppis.
Vill veta om någon kan identifiera den så jag vet om det är lönt att leta på samma ställe.
http://img41.imageshack.us/img41/2416/14794180.jpg

Den ser ut att vara större än den är på bilden. Den är som en liten tumme ungefär.
Citera
2009-09-22, 11:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TurboBoost
Personligen tror jag inte det är koncentrerat nog för att ha den påstådda effekten, viss effekt kanske det har, men resten är placebo gissar jag. Men placebo och svamp är en underskattad kombo, för allt är ju möjligt! har klämt i mig en flaska koncentrerad svartvinbärsjuice (juice, inte blandsaft) i samband med en tripp och visst påverkade det mig, inte så värst i början, men jag fick en sjukt lång afterglow. Men gissningsvis är det mer av rätt vara i juicen än provivan? Har inte testat den dock så jag vet inte..

placebo http://forums.mycotopia.net/feasts-food-drink-tea-mushroom-dosing-magic-extracts/6118-gummihuasca-experiment-black-currant-juice-lemon-juice.html
Citera
2009-09-22, 11:56
Medlem
blazebrothers avatar
Var ute idag och spana efter ställen att plocka på och hittade lovande denna toppis vid kanten av en äng
http://i34.tinypic.com/wve8ie.png
Ska tillbaks ikväll och leta vidare
Citera
2009-09-22, 12:14
Medlem
Nooomys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blazebrother
Var ute idag och spana efter ställen att plocka på och hittade lovande denna toppis vid kanten av en äng
http://i34.tinypic.com/wve8ie.png
Ska tillbaks ikväll och leta vidare

det är inte en toppis... bättre lycka nästa gång
Citera
2009-09-22, 12:29
Medlem
Pez-DJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboBoost
Jag skulle höra med knarkkorven på MM istället. Han vet jag har plockat kantbroking, fast mer i hästdynga om jag inte missminner mig. Det där med kantbrokingar brukar ju vara en svår nöt att knäcka, men om du gör ett sporavtryck ska det bli svart.

Edit: ett sporavtryck görs genom att lägga hatten med skivorna neråt på ett, förslagsvis, vitt papper då du vet att utfallet ska bli svart. Därefter ställer du ett nervänt glas över hatten. Efter några timmar är sporer släppta. Detta bör väl göras på färsk svamp antar jag.

Får höra med knarkkorven då tack så mkt iaf.

får testa göra sporavtryck!
Citera
2009-09-22, 13:50
Medlem
blazebrothers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nooomy
det är inte en toppis... bättre lycka nästa gång
Seriöst? Jag trodde jag hade koll

Edit: Nvm ser nu att det inte är det, tack för varningen.
Senast redigerad av blazebrother 2009-09-22 kl. 14:03.
Citera
2009-09-22, 15:28
Medlem
Aldhisslans avatar
Har aldrig testat toppisar, undrar bara hur man ska inta dom. Ska man käka hela härligheten eller bara hatten?
Citera
2009-09-22, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aldhisslan
Har aldrig testat toppisar, undrar bara hur man ska inta dom. Ska man käka hela härligheten eller bara hatten?

Eh, vad pratar du om? Man skjuter ju i sig dom.
Citera
2009-09-22, 15:44
Medlem
TjackadHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aldhisslan

Ät allt, torkat eller inte. Kan underlätta att ha något att skölja ner med eller äta till.
Själv åt jag runt 70 toppisar i en baguette, smakade inte så farligt, baguette och lite skog.

Går även tillreda, t.ex. göra thé på dom eller liknande.
Citera
2009-09-22, 16:20
Medlem
toppis

förlåt för sådan dålig bild, men mobilkameran e cp :P...men är det någon som kan se om den möjligtvis skulle kunna vara en toppis? det var mycket fuktigt där jag hittade den, den är mörk undertill och dom där "flänsarna" eller vad fan man ska kalla dom sitter inte fast i stjälken, den går att snurra runt fingret och hade som en liten "topp" längst upp. Det enda jag tyckte såg fel ut var att stjälken var så mörk, men det kanske den kan vara när det är så pass fuktigt?

HTML-kod:
http://img185.imageshack.us/i/20090922498.jpg/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in