Citat:
Ursprungligen postat av PyhOne
Dom verkar vara riktigt svåra att hitta.. Var ute i går med 2 polare. ( Bor i kalmar län ). Hittade jäkla massa svampar som var nästan vita, Och lila under. Nästan röda inunder alltså. Är säker på att det inte var toppisar vi hittade iaf.
( dom var rätt mycket större )
Undrar när dom kommer upp :/ Är kallt somfan om kvällarna och för varmt om dagarna tror jag.
Nån omkring kalmar som har hittat ännu ?.
Och nån som vet vad svampen heter vi hittade massor utav ?.
Jag har hittat svamp så jag haft varje helg i en månad och även ibland på veckodagarna. Min erfarenhet är att svamparna kan hittas på vissa delar av en hage tex, men aldrig på andra delar av samma hage. Jag har inte sett något tydligt mönster men kanter på gräsplanen brukar vara bra ställen att börja leta på. Jag tycker du ska gå ut och leta när vädret varit rätt och verkligen finkamma stället, och då menar jag finkamma. undersök praktiskt taget varje tuva.. Om du hittar andra små svampar så är det ett gott tecken, likaså om du hittar brokingar. Toppisarna är väldigt små i regel, men stammen kan vara över tio cm lång även på en liten svamp men även mycket kortare. Det betyder att du måste gå ner på knä och leta när du hittar en svamp eftersom många svampar gömmer sig inne i gräset.