Citat:
Ursprungligen postat av Hammy
så det behöver inte vara en "fin" gräsmatta i hagen? Hagarna här runt om så är det lixom 50/50 packad jord och gräs.. så dessa platser har jag dum som jag kanske var, valt bort.. men är väl antagligen dessa tuvor jag får leta i då..
man ser dock jävligt skum ut när man kryper omkring på någons åker, brukar ni ha någon ursäkt planerad om någon nu skulle komma och fråga vad ni gör?

De ställen som jag besökt och där det växt bäst är utmed staket eller intill djurstigar i hagen. Ställen där boskapen håller till eller passerar oftare än övriga ytor (och därmed gödslar mer där).
Svamparna jag hittat växer i princip enbart i tuvorna, med något enstaka undantag som hamnat lite bredvid övriga.
Om du känner dig orolig över frågvisa markägare eller förbipasserande så finns det en enkel förklaring att ge dem. Du läser upp dina usla betyg i biologi, och har fått i uppdrag från läraren att redovisa fem typiska växter som man finner i hagar och ängar, samt fem djur som livnär sig på dessa.
Med dig har du även ett anteckningsblock och en digitalkamera som du viftar med medan du suckande drar din story. Poängtera att du varken skrämmer djuren, eller förstör några grödor - du dokumenterar bara.