2007-09-09, 22:34
  #4297
Medlem
depenzs avatar
Bor i enköping, ganska nära sthlm då (A)
har ej hittat ngt än : /

Vet ej om jag letar på rätt ställe. Testade gå omkring vid gammal träskmark, med mkt grästovor.
Citera
2007-09-09, 22:41
  #4298
Medlem
hezbollahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av depenz
Bor i enköping, ganska nära sthlm då (A)
har ej hittat ngt än : /

Vet ej om jag letar på rätt ställe. Testade gå omkring vid gammal träskmark, med mkt grästovor.

Hagar och ängar är svamprik mark.
Citera
2007-09-10, 12:04
  #4299
Medlem
gipzys avatar
Toppis Jakt i småland 07.09.10

Jag och några vänner har planerat att till helgen ta våran första svamp tripp, så alltså lär vi ju inte behöva så jätte många svampar då vi bara ska testa på det nu en första gång, och vi tänkte:

Vi bor i småland några få mil under jönköping, vädret är ganska kasst och har vart så under några veckor, alltså NÄSTAN minus på natten och runt 10 plus på dagen, rätt regnigt och blött. Vi har mycket fritid och kan du alltså leta flera timmar varje dag under denna veckan, och på många olika ställen då vi har tillgång till fordon. Men, finns det någon som hällst chans att vi kan hitta lagom med toppisar till några små doser helgen? Vi är alltså inte ute efter några stora mängder utan endast så det räcker till en genemsam tripp på några stycken vänner på fredag lr lördag kvällen.

Men, så behöver man lite motivation, vilket jag hoppas ni kan ge oss, finns det någon chans alls att hitta dessa toppisar nu?
Citera
2007-09-10, 12:19
  #4300
Medlem
Norfairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gipzy
Jag och några vänner har planerat att till helgen ta våran första svamp tripp, så alltså lär vi ju inte behöva så jätte många svampar då vi bara ska testa på det nu en första gång, och vi tänkte:

Vi bor i småland några få mil under jönköping, vädret är ganska kasst och har vart så under några veckor, alltså NÄSTAN minus på natten och runt 10 plus på dagen, rätt regnigt och blött. Vi har mycket fritid och kan du alltså leta flera timmar varje dag under denna veckan, och på många olika ställen då vi har tillgång till fordon. Men, finns det någon som hällst chans att vi kan hitta lagom med toppisar till några små doser helgen? Vi är alltså inte ute efter några stora mängder utan endast så det räcker till en genemsam tripp på några stycken vänner på fredag lr lördag kvällen.

Men, så behöver man lite motivation, vilket jag hoppas ni kan ge oss, finns det någon chans alls att hitta dessa toppisar nu?

Visst, men ska du hitta toppisar till "några vänner" också så får du vara beredd på att leta rätt länge på många olika ställen. Har varit vid ett flertal hagar och bara hittat ett par stycken, bor visserligen något mer söder ut.
Men det finns definivt chans för dig att hitta tillräckligt med toppisar, speciellt om vädret har varit "dåligt"(bra?) de senaste dagarna.
Citera
2007-09-10, 13:00
  #4301
Medlem
gipzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norfair
Visst, men ska du hitta toppisar till "några vänner" också så får du vara beredd på att leta rätt länge på många olika ställen. Har varit vid ett flertal hagar och bara hittat ett par stycken, bor visserligen något mer söder ut.
Men det finns definivt chans för dig att hitta tillräckligt med toppisar, speciellt om vädret har varit "dåligt"(bra?) de senaste dagarna.


vädret har som sagt varit uselt de senaste dagarna, runt 10 C på dagtid och 2-3 C på natten, och regnigt. Har väll vart såhär i ett par veckor, förutom 2-3 soliga dagar förra veckan.
Som sagt också att vi har mycket fritid och kan då alltså vara ute många timmar varje dag denna veckan och vi har även tillgång till fordon så vi kan åka omkring på olika platser.


EDIT: hur många toppisar på ett ungefär lär vi behöva för låt oss säga 4 personer som aldrig tästat svamp tidigare och inte är ute efter någon dundertripp utan endast vill köra en liten testapå tripp? räcker 15 var? Eller hur mycket ungefär tror ni?
Citera
2007-09-10, 13:03
  #4302
Bannlyst
fan va sugen jag är att gå ut på jakt.
Bor i norra stockholm i närheten av flera hagar/golfbanor/stall etc så här borde det fanimej finnas. Sen har det ju regnat och varit allmänt höstigt så jag hoppas att jag hitter en liten skatt

ska man skriva ut lite bilder på svampen innan man går ut, så man vet vad man ska leta efter?
Citera
2007-09-10, 13:12
  #4303
Medlem
gipzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirFlaw
fan va sugen jag är att gå ut på jakt.
Bor i norra stockholm i närheten av flera hagar/golfbanor/stall etc så här borde det fanimej finnas. Sen har det ju regnat och varit allmänt höstigt så jag hoppas att jag hitter en liten skatt

ska man skriva ut lite bilder på svampen innan man går ut, så man vet vad man ska leta efter?


Funderade på att göra det själv, men beslöt mig för att det nog är onödigt, bara man kan komma ihåg några speciella tecken.
Finns fyra utmärkta bilder på magiska molekyler eller något sånt med pilar och tillhörande text som visar ut några olika speciella kännetecken för toppisar, tänkte plocka efter dom tecknen och sedan hemma sittta och jämnföra med bilder på datorn, och dom som sedan blir över som är jag är osäker på kan man fota och publicera i denna tråden antar jag? :P

EDIT:
http://knarkkorven.magiskamolekyler.org/svampinfo/toppslatskivling.php
bästa sidan inför en toppis jakt
Citera
2007-09-10, 13:22
  #4304
Medlem
Norfairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gipzy


vädret har som sagt varit uselt de senaste dagarna, runt 10 C på dagtid och 2-3 C på natten, och regnigt. Har väll vart såhär i ett par veckor, förutom 2-3 soliga dagar förra veckan.
Som sagt också att vi har mycket fritid och kan då alltså vara ute många timmar varje dag denna veckan och vi har även tillgång till fordon så vi kan åka omkring på olika platser.


EDIT: hur många toppisar på ett ungefär lär vi behöva för låt oss säga 4 personer som aldrig tästat svamp tidigare och inte är ute efter någon dundertripp utan endast vill köra en liten testapå tripp? räcker 15 var? Eller hur mycket ungefär tror ni?

15st lär räcka för att komma över tröskeldosen. Men skulle ni ha tur och hitta många så skulle jag säga att ni kan dela 100st på fyra pers... Men 15 räcker för att känna att nåt är på g, men inte så mycket mer.

Citat:
Ursprungligen postat av gipzy
Funderade på att göra det själv, men beslöt mig för att det nog är onödigt, bara man kan komma ihåg några speciella tecken.
Finns fyra utmärkta bilder på magiska molekyler eller något sånt med pilar och tillhörande text som visar ut några olika speciella kännetecken för toppisar, tänkte plocka efter dom tecknen och sedan hemma sittta och jämnföra med bilder på datorn, och dom som sedan blir över som är jag är osäker på kan man fota och publicera i denna tråden antar jag? :P

Knarkkorven har skrivit rätt bra identifieringstips och det är troligtvis de fyra bilderna längst ner på sidan du menar.
http://knarkkorven.magiskamolekyler.org/svampinfo/toppslatskivling_foton_id.php

Självklart ska du posta bilder på de svamparna du är osäker på, ät inget som du inte är helt 100 på... (fota gärna toppisarna också, lite svamp-porr är aldrig fel )
Citera
2007-09-10, 13:29
  #4305
Medlem
gipzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norfair
15st lär räcka för att komma över tröskeldosen. Men skulle ni ha tur och hitta många så skulle jag säga att ni kan dela 100st på fyra pers... Men 15 räcker för att känna att nåt är på g, men inte så mycket mer.



Knarkkorven har skrivit rätt bra identifieringstips och det är troligtvis de fyra bilderna längst ner på sidan du menar.
http://knarkkorven.magiskamolekyler.org/svampinfo/toppslatskivling_foton_id.php

Självklart ska du posta bilder på de svamparna du är osäker på, ät inget som du inte är helt 100 på... (fota gärna toppisarna också, lite svamp-porr är aldrig fel )


japp, den sidan är det jag menar, och dom fyra bilderna la till den i Edit, den sidan jag huvudsakligen skall gå efter i min toppis jakt, och självklart med hjälp från flashback också
Citera
2007-09-10, 14:36
  #4306
Bannlyst
Ta med bilder ut, annars så postar du/ni bara en massa foton på inaktiv skit...
Citera
2007-09-10, 15:47
  #4307
Medlem
gipzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamseglaren
Ta med bilder ut, annars så postar du/ni bara en massa foton på inaktiv skit...


jag har tänkt att jag skall först plocka allt som bara ser lite ut som toppisar, sen sitta och jämnföra framför datorn på bilder från länken jag postat lite längre upp, och om jag fortfarande har nåra osäkra, så tar jag kort och postar dom här, och, det är ju endå delvis vad den här tråden är till för om jag inte missförstått, alltså att man skall posta bilder på svampar som man tror möjligen kan vara toppisar för att vara på den säkra sidan och inte "råka" förgifta sig med någon giftsvamp!
Citera
2007-09-10, 16:15
  #4308
Bannlyst
Norrland

Är toppis säsongen uppe i norrland vid Luleå/Boden/Piteå/Kalix området?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in