2007-08-27, 19:53
Medlem
Norfairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av homosex
Har ingen större efarenhet av svamp och undrar om det finns andra svampar med den typiska "bröstvårtan"?

EDIT:
Antar att detta betyder att det finns svampar med bröstvårta/topp:P men det kan ju fortfarande vara intressant att veta om det finns några med topp som kan förväxlas med toppisar

Kan förövrigt meddela att jag har är ganska säker på att jag hittade toppslätsskivling i småland i helgen(stämde bra överens med de bilder jag sett). Hade dock inte tid att gå runt och leta efter/plocka fler. Vanligtvis bor jag i Göteborg och hade tänkt dra ut och leta när det blivit lite kallare.

Gifthättingen kan ha en liten bröstvårta http://www.svampguiden.com/art.asp?art=galerina_marginata
och så finns det ju broklingar som kan vara rätt lika, dessa är oftast itne giftiga men man ska aldrig chansa.
(Heter det broklingar förresten? Har läst det här på FB, men söker man på google hittar man ingenting.)
Edit: Bild på en "brokling" http://hidebehind.com/E58FFA

Tänk på att skivorna ska vara mörka/lila,stammen lång smal och krokig och hatten formad som en kvinnohöft så går det nästan inte att ta fel
Citera
2007-08-27, 20:00
Medlem
Hade tänkt att gå ut och leta lite toppisar imorn, och inför trippen så undrar jag om man ska äta själva "toppen" på svampen eller ska man slänga i sig hela svampen med skälken? En till jag undrar också, vad är det bästa sättet att få ner sig svampen med utan att man ska känna av så mkt svampsmak? Har hört att det inte smakar så mumma.

PÖZZ
Citera
2007-08-27, 20:04
Medlem
Norfairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebbeq123
Hade tänkt att gå ut och leta lite toppisar imorn, och inför trippen så undrar jag om man ska äta själva "toppen" på svampen eller ska man slänga i sig hela svampen med skälken? En till jag undrar också, vad är det bästa sättet att få ner sig svampen med utan att man ska känna av så mkt svampsmak? Har hört att det inte smakar så mumma.

PÖZZ

Ät allt, men rensa dom från maskar etc. först
Yoghurt döljer smaken riktigt bra, annars kan du även gör té på dom om du vill. Men första gångerna tyckte jag smaken var helt ok, det blir värre med tiden, nu kräks jag och får flashbacks bara av att hålla i en svamp.
Citera
2007-08-27, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norfair
Gifthättingen kan ha en liten bröstvårta http://www.svampguiden.com/art.asp?art=galerina_marginata
och så finns det ju broklingar som kan vara rätt lika, dessa är oftast itne giftiga men man ska aldrig chansa.
(Heter det broklingar förresten? Har läst det här på FB, men söker man på google hittar man ingenting.)
Edit: Bild på en "brokling" http://hidebehind.com/E58FFA

Tänk på att skivorna ska vara mörka/lila,stammen lång smal och krokig och hatten formad som en kvinnohöft så går det nästan inte att ta fel

Yay, tack för svaret. Med den beskrivningen ska det nog inte va några problem Enligt bilden ska det nog inte heller vara någon risk att plocka några gifthättingar.

Ska ge mig ut om ett par dar och checka av en hästhage i närheten.
Citera
2007-08-27, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norfair
Men första gångerna tyckte jag smaken var helt ok, det blir värre med tiden, nu kräks jag och får flashbacks bara av att hålla i en svamp.

Exakt. Första gången var svampen inte alls illa! Men nu är det som du säger, bara man sitter och beställer svamparna på nätet så måste jag springa in i toan och spy... not really tho men du vet
Citera
2007-08-27, 23:07
Medlem
Feferonis avatar
Nu har kylan kommit på riktigt! 6 grader ikväll här i Örebro... brrr..
Upp med er små liv!!
Citera
2007-08-27, 23:36
Medlem
Norfairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vill3h
Exakt. Första gången var svampen inte alls illa! Men nu är det som du säger, bara man sitter och beställer svamparna på nätet så måste jag springa in i toan och spy... not really tho men du vet

Haha, ja men faktiskt, åt cubensis för några dagar sedan och så fort jag tog fram påsen och började känna lukten så fick jag enorma svettningar, yrsel, flashbacks från gamla trippar, "torr-smärta" bak i gommen och massa kväljningar. Var verkligen en mental utmaning att få ner dom torra stickorna, var inte bättre av att det mesta var fint pulver också, det satt kvar mellan tänderna i flera timmar och plågade mig
Märks att kroppen lär sig att det där är något den inte vill ha.

Färska toppisar har dock en mer skogig smak, det är ju nästan gott. Men man är ju inte lika van vid den smaken heller.
Citera
2007-08-27, 23:43
Medlem
Learys avatar
finns det någon som har hittat toppisar i skåne än? Vad bör medeltemperaturen vara på för att toppisar ska vilja poppa upp i naturen?
Citera
2007-08-28, 00:13
Medlem
Norfairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leary
finns det någon som har hittat toppisar i skåne än? Vad bör medeltemperaturen vara på för att toppisar ska vilja poppa upp i naturen?

Från och med att medeltemperaturen sjunker under ~15 grader fram tills det blir frost så trivs toppisarna bra. Har svårt att tro att det finns mer än möjligtvis någon ung liten svamp i skåne nu, men har du inget bättre för dig så kan du ju gå ut och kolla, även om du inte hittar så kan du ju leta efter potentiella ställen och gå dit om några veckor.
Citera
2007-08-28, 00:27
Medlem
grappens avatar
Jag tyckte torkad cubensis smakade gott somfan nu när jag åt det på arvikafestivalen Beror det på att ni har sneat, eller brukar svamparna smaka värre och värre oavsett hur bra tripparna har varit? Torkade toppisar tycker jag heller inte det är nåt fel med, och det har jag ätit några gånger... Färska smakar fan också gott nu när jag tänker efter. Eller, gott och gott. Slinker ner utan problem.

Men lär inte bli svamp för mig på ett tag. Psyket = fucked up just nu.
Citera
2007-08-28, 00:54
Medlem
Norfairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grappen
Jag tyckte torkad cubensis smakade gott somfan nu när jag åt det på arvikafestivalen Beror det på att ni har sneat, eller brukar svamparna smaka värre och värre oavsett hur bra tripparna har varit? Torkade toppisar tycker jag heller inte det är nåt fel med, och det har jag ätit några gånger... Färska smakar fan också gott nu när jag tänker efter. Eller, gott och gott. Slinker ner utan problem.

Men lär inte bli svamp för mig på ett tag. Psyket = fucked up just nu.

Tyckte som du under dom första ~10 månaderna, och då trippade jag riktigt mycket, ca varannan vecka(varje under den intensivaste perioden), något mer sällen i slutet. Upplevt både himlen och helvetet många gånger om, så visst skulle det kunna va en reaktion av kroppen för att den inte vill uppleva det igen. Känner i princip samma sak på syra även fast den är smak och luktlös så

Men nuu gick vi visst lite off topic här
Citera
2007-08-28, 13:33
Bannlyst
finns det att plocka toppisar nu runt sthlm? skulle va kul och veta ska in i finkan snart och jag vill trippa innan dess vet ingen jag kan köpa svamp av eller någe så måste plocka vore najs o veta

peace flummar bröder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in