Vill först bara säga att jag aldrig hittat en svamp, men jag har läst på i snart ett år och jag tror dessa ställen kan vara bra för toppisplockning i Kalmar.
http://hem.passagen.se/reever/svamp.gif
----------------------------------------------------------------------
1. hästhage på skällby som verkar vara full med näringsrikt gräs och hästarna har inte ätit upp allt. Verkar vara ett väldigt bra ställe om man vill leta toppisar eller runka av en häst eller två.
2. En liten avgränsad del av kalmarsundsparken (till sydväst om parken längs kusten). Där inne bor det en tjur på sommaren (eller har iaf gjort) Det är fuktigt och bra och ganska vilt vuxet. Kanske tom för vildvuxet? Man bör nog kolla först dock vad tjuren har för sig.
3. Detta är även en hästhage det (eller ja ponnyhage). Det har varit allt för dåligt med gräs där på sommaren. Men nu tycks gräset växa som bara den. Speciellt i utkanten av hagen. Det är dock elstängsel runt. Så kissa inte på "staketet"
4. Här nånstans ligger det en fårhage. Det ser ut att vara ganska torrt och kort gräs (kanske har vuxit till sig sen jag kollade senast men fåren verkar knapra ganska rejält). Akta dig för horn och sätt inte på djuren i onödan.
---------------------------------------------------------------------
Det kan vara lite tidigt att gå och kolla änsålänge möjligtvis. Men om det finns några i Kalmar som är på jaktstigarna så kolla upp ställena. Om ni nu skulle hitta några där så va inte egoistiska utan berätta om du hittat nått. Vi delar väl med oss av tips och upplysningar? Jag gör det nu iaf.