2007-08-26, 22:11
Medlem
Roygbivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vill3h
Kör ner detta i en blender
~40 toppisar
1dl mjölk
2dl klassisk vaniljglass
ett dussin jordgubbar
och krossad is

Ett sugrör och en apelsinskiva och det är bara att njuta

Jag tror nån har sagt innan att man ska hålla sig borta från mjölkprodukter under dagen och dagarna innan man ska käka svamp, så även om det här smakar mumma så är det ingen vidare bra lösning.
Citera
2007-08-27, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roygbiv
Jag tror nån har sagt innan att man ska hålla sig borta från mjölkprodukter under dagen och dagarna innan man ska käka svamp, så även om det här smakar mumma så är det ingen vidare bra lösning.

jasså det visste jag ej, hur påverkar det trippen?
Sämre mage eller något liknande?
Citera
2007-08-27, 07:22
Medlem
hezbollahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vill3h
jasså det visste jag ej, hur påverkar det trippen?
Sämre mage eller något liknande?

Om jag har förstått det rätt så får du mer utav trippen om du inte äter mjölkprodukter 24 timmar innan intag av svampen.
Citera
2007-08-27, 12:12
Medlem
Cocaine Cowboys avatar
Va? Det lät ju helt sunkit, Jag som dricker 3 liter möjlk om dagen... om det inte dricks öl såklart.
Citera
2007-08-27, 15:36
Medlem
adequates avatar
Nån som vet när det börjar bli skördetider i roslagstrakterna?
Citera
2007-08-27, 16:26
Medlem
Någon som vet om de finns i Helsingborg någonstans?
Citera
2007-08-27, 16:30
Medlem
crackhitlers avatar
Tempen sjunker ju mer o mer, dom borde titta upp när som helst.

Det här är väl en identifikations-tråd och inte en tråd för slöa idioter som inte orkar gå ut o leta själva?

Citera
2007-08-27, 17:39
Medlem
Var ute idag och letade i någon timme, men hittade inget..tempen kanske inte har sjunkit nog mycket ännu? Men i alla fall, är det någon som vet av något ställe i norrbotten, så skicka gärna ett pm eller nått i den jäkla stilen =)
Citera
2007-08-27, 17:39
Medlem
Har ingen större efarenhet av svamp och undrar om det finns andra svampar med den typiska "bröstvårtan"?

EDIT:
Citat:
Ursprungligen postat av Norfair
Ah, fast dom är ju faktiskt inte alls lika toppisar om man vet ungefär vad(och var) man ska leta efter.
Men det klart, det finns ju säkert personer som går och plockar första bästa svamp med en "topp" och slänger i sig, dessa förtjänar nästan att förgiftas
Antar att detta betyder att det finns svampar med bröstvårta/topp:P men det kan ju fortfarande vara intressant att veta om det finns några med topp som kan förväxlas med toppisar

Kan förövrigt meddela att jag har är ganska säker på att jag hittade toppslätsskivling i småland i helgen(stämde bra överens med de bilder jag sett). Hade dock inte tid att gå runt och leta efter/plocka fler. Vanligtvis bor jag i Göteborg och hade tänkt dra ut och leta när det blivit lite kallare.
Citera
2007-08-27, 17:49
Medlem
Mindstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsansa
Var ute idag och letade i någon timme, men hittade inget..tempen kanske inte har sjunkit nog mycket ännu? Men i alla fall, är det någon som vet av något ställe i norrbotten, så skicka gärna ett pm eller nått i den jäkla stilen =)

Som om någon skulle dela med sig av sitt smultronställe, haha. Jag skulle då inte det

För övrigt början tempen bli rätt okej nu i Botnia området .... Längtar bara tills de små börjar ploppa upp
Citera
2007-08-27, 19:02
Medlem
Vill först bara säga att jag aldrig hittat en svamp, men jag har läst på i snart ett år och jag tror dessa ställen kan vara bra för toppisplockning i Kalmar.

http://hem.passagen.se/reever/svamp.gif

----------------------------------------------------------------------

1. hästhage på skällby som verkar vara full med näringsrikt gräs och hästarna har inte ätit upp allt. Verkar vara ett väldigt bra ställe om man vill leta toppisar eller runka av en häst eller två.

2. En liten avgränsad del av kalmarsundsparken (till sydväst om parken längs kusten). Där inne bor det en tjur på sommaren (eller har iaf gjort) Det är fuktigt och bra och ganska vilt vuxet. Kanske tom för vildvuxet? Man bör nog kolla först dock vad tjuren har för sig.

3. Detta är även en hästhage det (eller ja ponnyhage). Det har varit allt för dåligt med gräs där på sommaren. Men nu tycks gräset växa som bara den. Speciellt i utkanten av hagen. Det är dock elstängsel runt. Så kissa inte på "staketet"

4. Här nånstans ligger det en fårhage. Det ser ut att vara ganska torrt och kort gräs (kanske har vuxit till sig sen jag kollade senast men fåren verkar knapra ganska rejält). Akta dig för horn och sätt inte på djuren i onödan.

---------------------------------------------------------------------

Det kan vara lite tidigt att gå och kolla änsålänge möjligtvis. Men om det finns några i Kalmar som är på jaktstigarna så kolla upp ställena. Om ni nu skulle hitta några där så va inte egoistiska utan berätta om du hittat nått. Vi delar väl med oss av tips och upplysningar? Jag gör det nu iaf.
Citera
2007-08-27, 19:12
Medlem
Absinthias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdrattan
Vill först bara säga att jag aldrig hittat en svamp, men jag har läst på i snart ett år och jag tror dessa ställen kan vara bra för toppisplockning i Kalmar.

http://hem.passagen.se/reever/svamp.gif

----------------------------------------------------------------------

1. hästhage på skällby som verkar vara full med näringsrikt gräs och hästarna har inte ätit upp allt. Verkar vara ett väldigt bra ställe om man vill leta toppisar eller runka av en häst eller två.

2. En liten avgränsad del av kalmarsundsparken (till sydväst om parken längs kusten). Där inne bor det en tjur på sommaren (eller har iaf gjort) Det är fuktigt och bra och ganska vilt vuxet. Kanske tom för vildvuxet? Man bör nog kolla först dock vad tjuren har för sig.

3. Detta är även en hästhage det (eller ja ponnyhage). Det har varit allt för dåligt med gräs där på sommaren. Men nu tycks gräset växa som bara den. Speciellt i utkanten av hagen. Det är dock elstängsel runt. Så kissa inte på "staketet"

4. Här nånstans ligger det en fårhage. Det ser ut att vara ganska torrt och kort gräs (kanske har vuxit till sig sen jag kollade senast men fåren verkar knapra ganska rejält). Akta dig för horn och sätt inte på djuren i onödan.

---------------------------------------------------------------------

Det kan vara lite tidigt att gå och kolla änsålänge möjligtvis. Men om det finns några i Kalmar som är på jaktstigarna så kolla upp ställena. Om ni nu skulle hitta några där så va inte egoistiska utan berätta om du hittat nått. Vi delar väl med oss av tips och upplysningar? Jag gör det nu iaf.

Jag funderade lite nyss på om det möjligtvis kunde finnas toppisar i hagar för får... Och det verkar det ju göra. Turligt för mig som bor i närheten av en fårhage. Lycka till med jakten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in