2005-06-07, 00:47
  #253
Medlem
BrotherLouies avatar
Fan i början lät det som ett lätt projekt att plocka toppisar.
Men efter att ha läst igenom tråden verkar det vara rent ut sagt ett helvete att identifiera alla svampar och behöva vara rädd för att man har plockat i sig något mindre bra

Med lite tur har jag såna svampar på tomten btw, är ganska säker på det
Citera
2005-06-07, 01:31
  #254
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherLouie
Fan i början lät det som ett lätt projekt att plocka toppisar.
Men efter att ha läst igenom tråden verkar det vara rent ut sagt ett helvete att identifiera alla svampar och behöva vara rädd för att man har plockat i sig något mindre bra

Med lite tur har jag såna svampar på tomten btw, är ganska säker på det
Det är bara att ta en korg och gå ut och plocka de svampar man tror skulle kunna vara en toppis för att sedan fota dem en för en och slutligen lägga upp bildrna här.
Så kan vi hjälpas åt att avgöra vilka svampar som är toppsar och inte.
Citera
2005-06-07, 13:17
  #255
Medlem
Smokebombs avatar
Hittade 8,85 gram gödselskivlingar igår.

Hur många gram "våt" svamp är en lämplig nybörjardos tror ni? Räcker detta till två personer?

Växte på gamla halvruttna hö- och halmbalar, och även i en gödselstack. Vissa svampar växter en bit under höet. Den som söker han finner...

Hittade ej så många, men såg en stor mängd mindre svampar så det kommer att bli ett återbesök om en vecka vill jag lova.

Hittade även ett var vita svampar som liknande toppisar, vad kan det ha varit? Vit flugsvamp? Växer dem på sådana ställen?
Citera
2005-06-07, 13:28
  #256
Medlem
Smokebombs avatar
Är unga svampar mindre potenta än äldre, precis som med cannabis?

Har hört folk säga att unga svampar är potentare än äldre?
Citera
2005-06-07, 14:09
  #257
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smokebomb
Är unga svampar mindre potenta än äldre, precis som med cannabis?

Har hört folk säga att unga svampar är potentare än äldre?

Svampar kommer upp så snabbt att man knappast kan betrakta dom som "unga" eller "gamla". Stora innehåller ju mer än små, men plocka och var glad.
Citera
2005-06-09, 16:08
  #258
Medlem
Smokebombs avatar
Testade att tugga i mig ett par svampar igår.

Hade söpit riktigt rejält nere på en strand och på vägen hem åkte snusdosan med svamp upp.
Tog kanske en "halv snusdosa" färsk svamp, och sög på det kanske 5-10 minuter innan jag svalde det. Ungefär vid tidpunkten när jag svalde det kom det ett ganska starkt välbefinnande över mig och strax tyckte jag att allting såg mycket finare ut, skarpare och klarare liksom. Precis när jag höll på att svälja de sista svamparna gled en polisbil förbi. Som tur var gled den bara förbi. Jag slängde ett öga in ett skogsbryn på en liten buske, och satans vad fin busken såg ut! Den stod som på en liten slätt bland träden. Den såg så fin ut så jag var tvungen att gå fram och klappa lite på den. Det måste ha berott på svampen Färden fortsatte och allt såg fortfarande lika vackert. Murar, lyktstolpar, fasader och allt såg så underbart ut. Ett par vattendroppar på ett blad som reflekterades i ljuset var så fina att jag nästan började lipa. Allting såg så fascinerade ut! Gick och kysste rutorna på ett dagis för jag tyckte att fasaden hade så fin färg. Ljuset från lyktstolparna såg asballt ut och jag sträckte upp armarna och kände mig som jag flög nästan!
Längre fram kantades vägen av en ladugård, som jag tyckte såg hotfull ut. Blev irriterad som fan på den jäveln och kastade en sten mot den
Sedan vid ladugårdens kant växte ett träd som jag trodde var en jättehög Cannabis Sativa, fan att inte så var fallet
När jag kom hem tyckte jag att det stod en kille vid min polare moppe, det var lite läskigt, men det var bara hjälmen på styret som skapade en konstig siluett. Efter det flyttade min polare på sin väska, och blev livrädd för jag trodde att det var en dödskalle på den

Svampen måste ha gett lite effekt, för så skum är jag inte oavsett hur full jag är . Sedan är det tänkbart att det var en del placebo också. I vilket fall en lyckad light tripp, ska ta en lite tyngre senare.
Citera
2005-06-09, 16:31
  #259
Medlem
Bloodhounds avatar
Gödselskivlingen är inte särskilt potent på något sätt och du får nog äta stora mängder torkad svamp för att du skall få nån effekt. Får man fråga herr smokebomb hur mycket otorkad svamp du åt?

Kan tillägga att det inte är ett lagbrott att äta svamp du plockat, om du inte torkat den.
Citera
2005-06-09, 16:43
  #260
Medlem
Smokebombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Gödselskivlingen är inte särskilt potent på något sätt och du får nog äta stora mängder torkad svamp för att du skall få nån effekt. Får man fråga herr smokebomb hur mycket otorkad svamp du åt?

Kan tillägga att det inte är ett lagbrott att äta svamp du plockat, om du inte torkat den.

Ca 5-7 gram skulle jag tro.
Citera
2005-06-09, 16:52
  #261
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smokebomb
Ca 5-7 gram skulle jag tro.

Då får jag nog vara tråkig och meddela att det förmodligen mest var placebo.
Citera
2005-06-09, 18:36
  #262
Medlem
Smokebombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Då får jag nog vara tråkig och meddela att det förmodligen mest var placebo.
Hur vet du att gödselskivlingen är så mycket mindre potent än toppisen? Förresten så är jag ej säker på att det var gödselskivlingar jag hittade...

5-7 gram toppisar räcker ju iallfall till en tripp.
Citera
2005-06-10, 08:03
  #263
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smokebomb
Hur vet du att gödselskivlingen är så mycket mindre potent än toppisen? Förresten så är jag ej säker på att det var gödselskivlingar jag hittade...

5-7 gram toppisar räcker ju iallfall till en tripp.

Faktum var att jag just hittat en gödselskivling under en biologilabb. Fattade inte att det var en sådan förrän jag kom hem och artbestämde den, boken vi hade var mycket alltäckande och tog faktiskt upp hur mycket "gift" dom olika sorterna hade. Även med toppisar är nog 5-7 gram otorkat i minsta laget. Om dina svampar var torkade tror jag dock du kan ha fått en liten tripp.
Citera
2005-06-10, 10:57
  #264
Medlem
Smokebombs avatar
Tänk om det var vanliga toppisar då?

Men så skum som jag kände mig då känner jag mig inte vanligtvis, så mycket kan jag lova dig iallafall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in