2004-10-05, 19:31
  #133
Medlem
MobileFreaks avatar
En 4:a har jag hittat förut, men det är som sagt var inte en toppis då den inte har en liten "topp" på hatten.
Citera
2004-10-05, 22:47
  #134
Medlem
Spaders avatar
Fyran är lik. Men stjälken har samma färg som hatten (ska vara ljusare) dessutom är den "för rak"... Hela svampen är för mörk rent övrigt...

/Spader
Citera
2004-10-05, 23:58
  #135
Medlem
pandapandapandas avatar
Ok, det var en jäkla tur jag kollade här innan vi började smaska i oss dem

Tack för alla tipsen, det blir nog en utflykt igen snart, och förhoppningsvis hittar vi rätt saker då.

Men få se nu:

stjälken är ljusare än hatten
under hatten är det mörkare än ovanpå (om det inte regnat?)
om det regnat så är den klibbig (eller är den alltid klibbig?)
om man har sönder den så blir det blått p.g.a. psilocybinet (efter ungefär hur lång tid?)
den behåller "toppformen" även när den blir gammal (den vecklar alltså inte ut sig som andra svampar kan göra)

Och till sist en fråga: Hur stora kan de bli som mest? Vad är en stor toppslätskivling? 1-2 cm i diameter på hatten har jag läst. är det det som gäller?

Nåja, det var allt för ikväll. Godnatt
Citera
2004-10-06, 11:14
  #136
Medlem
Spanky_O_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toppslatskivlin
Nu är det såhär att jag har varit ute och letat som ett svin och hittat men jag var osäker på några fast dom jag var osäkra på såg likadana ut så det var inte massa olika former etc. Jag käkade en mellanstor av sorten okänd och skulle se om ja börja må skit efter nån timme men ja känner inget spec. Min fråga är då, räcker det med 1 giftig svamp för att man ska må +o( ?


Man måste lida av grava synstörningar för att kunna ta miste på Toppslätskivlingar och svampar som betraktas som giftiga.
Men på något vis lyckas folk med det ibland.

Men jag har sett folk plocka Gulbandad spindling och varit säkra på att det är en toppis.
http://www.svampguiden.com/art.asp?art=Cortinarius_gentilis

"Gift och verkan:
Man har inte kunnat påvisa förekomst av det njurskadande giftet orellanin, som finns hos en del andra arter i samma undersläkte (Leprocybe). Men man vet att gulbandad spindling har orsakat njurskador hos råttor, svampen bör därför betraktas som giftig även för människor."

Iaf så är det helt omöjligt att plocka DÖDLIGA giftsvampar i tron att det är en toppis (enligt mig) Men det finns förstås halvblinda idioter som är mer trippsugna än vad som är nyttigt. Hoppas inte du är en av dom.

Det finns svampgifter som är otroligt lömska och helt symtomfria i några veckor innan dom skickar dig på dialys för resten livet.

"Min fråga är då, räcker det med 1 giftig svamp för att man ska må +o( ?"

-Det går alldeles utmärkt.

Cellskadande gifter:

Amatoxin, Orellanin

"Kännetecknande för dessa är att symptomen ofta uppträder först efter 8-24 timmar, och ibland kan det dröja ända upp till 2-3 veckor(!!) innan de första symptomen kommer (Orellanin). De drabbade kan då komma att bli beroende av kronisk dialys eller njurtransplantation. "

Nervpåverkande gifter:

"Muskarin , ibotensyra, muskimol, muskazon

Kramper, illamående och hallucinationer är en del av de kända symptomen, och vid en eventuell sjukhusvistelse så kan dessa behandlas efter behov så gott det går med lugnande och kramplösande medel, andningshjälp osv.
(Psilocybin och Psilocin finns ochså under Nervpåverkande gifter)

Mag-tarm-retande gifter:

Giftet eller gifterna i denna grupp är i stort sett okända och har en retande verkan på magtarmkanalens slemhinnor. Detta kan för den drabbade innebära otrevliga upplevelser såsom illamående,kräkningar och diarréer

Källa: http://www.svampguiden.com

Jag tycker du ska gå igenom listan på giftsvampar dom har där.

Antagligen kommer det inte hända ett skit med dig men för säkerhets skull borde du dra till sjukan och kolla upp dig.

.......OCH SLUTA ÄT OIDENTIFIERADE SVAMPAR!

(rest in) Peace / Stosse
Citera
2004-10-06, 18:20
  #137
Medlem
toppslatskivlins avatar
den svampen som du länkade där såg ju verkligen inte ut som svampen jag hittade o ja e fan säker på att det va toppisar... ja har läst som fan på svampguiden.com men dom har tagit bort bilderna på toppisar :mad:
Citera
2004-10-06, 18:41
  #138
Medlem
oreiass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pandapandapanda
Ok, det var en jäkla tur jag kollade här innan vi började smaska i oss dem

Hmm, jag tycker några av dina svampar liknar den HÄR svampen oroväckande mycket , Giftig Toppspindelskivling (lite svårt att se på dina bilder dock), isåfall var det nog en jäkla tur... Att gå på dialys i resten av livet eller alternativt dö verkar inte vidare roligt...

En bra svampbok kan vara en bra investering, likaså att läsa på ordentligt på nätet. HÄR finns t.ex en bra guide. Samt att aldrig äta svamp man inte är 100% säker på...
Citera
2004-10-06, 20:30
  #139
Medlem
Spanky_O_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toppslatskivlin
den svampen som du länkade där såg ju verkligen inte ut som svampen jag hittade o ja e fan säker på att det va toppisar... ja har läst som fan på svampguiden.com men dom har tagit bort bilderna på toppisar :mad:

Kan du inte länka upp en bild?
Citera
2004-10-06, 20:39
  #140
Medlem
toppslatskivlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanky_O_
Kan du inte länka upp en bild?

nej jag har käkat dom
Citera
2004-10-06, 20:48
  #141
Medlem
Spanky_O_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toppslatskivlin
nej jag har käkat dom

Ditt lilla busfrö! fixa en Kamera till nästa plock
Citera
2004-10-06, 23:37
  #142
Medlem
toppslatskivlins avatar
haha busfrö, okok ja ska försöka me kamera
Citera
2004-10-07, 02:48
  #143
Medlem
screwyous avatar
så var jag ute på en jakt, hittade en del toppisar samt några som jag var osäker på

http://vanity.cjb.cc/hehe.jpg
http://vanity.cjb.cc/caps.jpg

va säger proffsen då?
Citera
2004-10-07, 13:02
  #144
Bannlyst
Screwyou: De 2 långa till vänster om enkronan i hehe.jpg är garanterat toppisar, de andra är jag mindre säker på.

(jag är n00b själv, kanske finns nån gammal räv som vill svara)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in