2018-01-25, 05:07
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Sedan blir det fred då det du förespråkar leder till krig.

Herrejävlar vad naiv du är.

Det enda som skall till är flertalet ICBMs rätt ner i NK och ingenting annat. Hela landet förtjänar död innan man ens försöker bygga upp det. Man bemöter hot med våld och ingenting annat.
Citera
2018-01-25, 05:18
Medlem
frank-costellos avatar
Under torsdagen ska Nordkorea enligt Reuters gått ut med ett meddelande, där man adresserade"alla koreaner hemma och utomlands", som sade att de borde göra ett genombrott för att ena länderna, utan hjälp från andra länder, enligt Nordkoreansk statsmedia. Det sade att alla koreaner borde "förespråka kontakt, resande, samarbete mellan Nord-och Sydkorea," samtidigt som man tillade att Pyongyang skulle slå ner alla utmaningar som fanns mot ett enande av den Koreanska halvön.

Meddelandet, som kom, efter ett gemensamt möte mellan ländernas regeringar och politiska partierna, sade att alla koreaner borde engagera sig energiskt för att mildra det akuta militära spänningarna, och skapa ett fredligt klimat på den koreanska halvön.

Den militär spänningen på den koreanska halvön ska vara ett "fundamentalt förhinder" för förbättringar gällande relationerna mellan länder och ett enande, ska meddelandet från den Nordkoreanska officiella nyhetsbyrån ha sagt. Det ska också ha sagt att gemensamma militärövningar med "styrkor från utlandet" har visat sig vara ohjälpsamma för relationerna mellan Nord och Sydkorea.

Nordkorea ska inte ha givit några detaljer om varför mötet hade hållits, men Reuters spekulerar i att det var riktat för att visa stöd för ledaren Kim Jong Uns uttalanden gällande ett enande, vilket han nämnde i sitt nyårstal. I det talet ska han, enligt Reuters, ha sagt att detta år är meningsfullt för både Nord- och Sydkorea, eftersom det i år är 70-års jubileum av nationen Nordkoreas födelse, samt att Sydkorea ska stå som värd för vinterolympiaden som börjar nästa månad.
https://www.reuters.com/article/us-northkorea-southkorea-kcna/north-korea-sends-rare-announcement-to-all-koreans-calls-for-unification-idUSKBN1FD33I
Senast redigerad av frank-costello 2018-01-25 kl. 05:21.
Citera
2018-01-25, 06:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Herrejävlar vad naiv du är.

Det enda som skall till är flertalet ICBMs rätt ner i NK och ingenting annat. Hela landet förtjänar död innan man ens försöker bygga upp det. Man bemöter hot med våld och ingenting annat.
Och vem ska städa upp ruinerna i Seoul ? Alltså ni fåtöljkrigare, när ska ni försöka ha lite stringens i ert tänk?

Hoppas du dock har din läsförmåga intakt och förstår att jag tycker att regimen och deras innehav av atomvapen är förkastligt men jag misstänker starkt att det överstiger in kognitiva förmåga.

Edit:

Får du lov av din mamma att ha internet vid den här tiden på morgonen innan du ska iväg till skolan?
Senast redigerad av arbetet 2018-01-25 kl. 06:18.
Citera
2018-01-25, 06:30
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Och vem ska städa upp ruinerna i Seoul ? Alltså ni fåtöljkrigare, när ska ni försöka ha lite stringens i ert tänk?

Hoppas du dock har din läsförmåga intakt och förstår att jag tycker att regimen och deras innehav av atomvapen är förkastligt men jag misstänker starkt att det överstiger in kognitiva förmåga.

Edit:

Får du lov av din mamma att ha internet vid den här tiden på morgonen innan du ska iväg till skolan?

Ändamålen helgar medlen. Jämna hela regionen och börja om.
Citera
2018-01-25, 07:05
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
En tankbar ledare ar Kim han sol, idag omkring 22 ar gammal. Han ar den aldsta barnbarnbarnet till Kim den 1e:. Han har sen en langre tid levt pa hemlig ort. Det ryktas om Kina, USA eller Nederlanderna. Han lamnade NK for snart 10 ar sedan och har studerat i Europe och under loven levt i Kina.
I Oktober greps medlermmar i en nordkoeransk avrattningspatrull av Han sol av Kinas polis.

Nja, han är nog för ung och oerfaren för att axla det ansvaret. Dessutom kommer folket att vilja kasta av sig oket från Kim om de ges den möjligheten.
Citera
2018-01-25, 07:08
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Här kan du läsa varför den idén inte kanske är så speciellt lysande:

Debunking the Flagwaving Myths About an Attack on North Korea

http://www.unz.com/tsaker/debunking-the-flagwaving-myths-about-an-attack-on-north-korea/

Förstår jag dig rätt att du anser Trump vara en lysande president?

Men låt mig först påpeka att jag presenterade inte en idé utan ett potentiellt scenario baserat på att bägge sidor drivs av allt för mycket prestige och uppblåsta egon. Jag påstår definitivt inte att det är en lysande idé, jag är fullt medveten om de katastrofala följderna, men jag fruktar att USA är beredda att strunta i följderna för lokalbefolkningen, enligt principen hellre dem än oss (amerikansk synvinkel).
Senast redigerad av Kumabjorn 2018-01-25 kl. 07:20.
Citera
2018-01-25, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Nja, han är nog för ung och oerfaren för att axla det ansvaret. Dessutom kommer folket att vilja kasta av sig oket från Kim om de ges den möjligheten.

Ostasiater har en annan ide tradition, som du kanner till. Dessutom har dom i 50 ar matats med det stora hos Kim familjen.

Menzius som ar stor inom konfunismen ar ingen demokrat, kanske den storsta inom statsforvaltning. Men han sager oxa att om kungen misskoter sig ar det ratt att hans narmsta man gor uppror och for bort kungen. Naturkatastrofer och svalt ar ett tecken pa att kungen har lost himlens mandat.

Aven manga i SK ser NK som renare, det kan man se i actions filmer fran forra aret. Oftast at hjalten en NK hemlig agent och NK kvinnor utmalas som mycket rena och vackra. Filmens skurk ar en avhoppad NK. Denna film ar gjord i SK.
Citera
2018-01-25, 07:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Förstår jag dig rätt att du anser Trump vara en lysande president?
Inte riktigt. Mitt "förhållande" till Trump är komplicerat minst sagt. Jag gillar verkligen att han gör USA mer och mer irrelevant i internationella sammanhang. Det tvingar oss andra att ta självständiga beslut. När Obama-administrationen propsade på att invadera länder som Libyen kunde det nog ha varit svårt att stå emot, vilket med all önskvärd tydlighet var fallet 2011. När Trump rumsterar runt i världen så verkar det nu finnas en broms för tokigheterna hos världens ledare. Det är jag tacksam över.

Annars är jag ganska trött på den personfixeringen som finns bland många politiska analytiker. Det blir inte så annorlunda mot tidigare presidenter. Verkligheten formar politiken och inte tvärtom och Koreakonflikten har som sagt funnits där ett antal år och jag kan för min del inte se att t.ex. Obama hanterade den klokare. Han avvisade bl.a. fredsförhandlingar två gånger under sitt presidentskap.

Citat:
Men låt mig först påpeka att jag presenterade inte en idé utan ett potentiellt scenario baserat på att bägge sidor drivs av allt för mycket prestige och uppblåsta egon. Jag påstår definitivt inte att det är en lysande idé, jag är fullt medveten om de katastrofala följderna, men jag fruktar att USA är beredda att strunta i följderna för lokalbefolkningen, enligt principen hellre dem än oss (amerikansk synvinkel).

USA skulle nog kunna tänka sig att kasta SK under bussen för att få behålla sitt strategiska övertag i regionen. Det är min absoluta uppfattning.
Senast redigerad av arbetet 2018-01-25 kl. 07:33.
Citera
2018-01-25, 07:24
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Ostasiater har en annan ide tradition, som du kanner till. Dessutom har dom i 50 ar matats med det stora hos Kim familjen.

Jodå, jag är väl förtrogen med klanmentaliteten, men de har kastats överbord förr. Se hur många dynastier Kina har genomgått. Japan har haft tre distinkta shogunat, där samtliga kullkastats. Att kejsaren i Japan bestått så länge hänger mer samman med att han aldrig varit involverad i politiken utan framställts som något rent och obeflöckat utanför politikens ramverk.
Citera
2018-01-25, 07:32
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:

Annars är jag ganska trött på den personfixeringen som finns bland många politiska analytiker. Det blir inte så annorlunda mot tidigare presidenter. Verkligheten formar politiken och inte tvärtom

Det där är två olika skolor inom historieforskningen och det finns ingen koncensus om vilken som är rätt. Det finns övertygande argument för bägge riktningar. Men för den som anser sig finna syn för sägen när det gäller personteorierna tror jag nog vi kan vara överens om att de två herrarna vi diskuterar faller utom ramarna för de som styrs av ”verkligheten” och det är i sådana situationer vi ser oväntade scenarior.

Jag tillhör dem som tror vi klarat att undvika ett andra europeiskt storkrig ifall omvärlden hanterat Hitler mer bestämt i inledningsskedet än vad som skedde.
Citera
2018-01-25, 07:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det där är två olika skolor inom historieforskningen och det finns ingen koncensus om vilken som är rätt. Det finns övertygande argument för bägge riktningar. Men för den som anser sig finna syn för sägen när det gäller personteorierna tror jag nog vi kan vara överens om att de två herrarna vi diskuterar faller utom ramarna för de som styrs av ”verkligheten” och det är i sådana situationer vi ser oväntade scenarior.

Jag tillhör dem som tror vi klarat att undvika ett andra europeiskt storkrig ifall omvärlden hanterat Hitler mer bestämt i inledningsskedet än vad som skedde.
Det kan man nog hävda men konflikten på Koreahalvön finns där lik förbannat sedan flera år tillbaka.

Se även min edit ovan, Nu ska jag tyvärr iväg och hinner inte utveckla.
Citera
2018-01-25, 08:13
Medlem
arbetets avatar
Hinner med lite "tankemat" innan jag sticker:

Tror ni med tanke på vad ni vet om USA:s underrättelsetjänst att de skulle tillåta t.ex. en inhemsk opposition växa i SK som skulle vilja kasta ut USA och inleda fredsförhandlingar med NK under Kinas paraply?

Jag är ganska säker på att en sådan finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in