2018-01-25, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hinner med lite "tankemat" innan jag sticker:

Tror ni med tanke på vad ni vet om USA:s underrättelsetjänst att de skulle tillåta t.ex. en inhemsk opposition växa i SK som skulle vilja kasta ut USA och inleda fredsförhandlingar med NK under Kinas paraply?

Jag är ganska säker på att en sådan finns.

Jag kan ha fel men NK vill forhandla med USA och inte SK, eller?

Laste just en ny blogg av B.R. Myers dar han skriver att yngre SK bryr sig inte om en aterforening. De tycker att det ar gamla stofiler som protesterar for en aterforening.
Citera
2018-01-25, 08:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina

Laste just en ny blogg av B.R. Myers dar han skriver att yngre SK bryr sig inte om en aterforening. De tycker att det ar gamla stofiler som protesterar for en aterforening.
Nu var det fredssamtal och inte en återförening jag pratade om?

Ha en bra dag!
Citera
2018-01-25, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina

Mycket intressant, med undersökningarna som görs och har gjorts i Sydkorea.

Jag tycker faktiskt att de opinionsundersökningar som nu görs, hos befolkningen i Sydkorea är
EN essentiell och mycket viktig information, som ledarskapet där bör ta till sig.

Gör man en folkomröstning i nuläget och en, en tid efter OS, bör man nog få en
ganska klar bild över hur opinionen ser ut. Denna kan vara till stor hjälp, för att bereda ställningstagandet och hållningen, i eventuella kommande förhandlingar med Nord.

Denna i folkomröstning, kan också ge nyttig information, för hur det tilltänkta fredssamtalet och dess utformning skall se ut.

Visar det sig att de hitills gjorda undersökningarna står sig, så är:

Angående kärnvapen

68% för att Sydkorea bör återinföra kärnvapen i landet.
60% för att Sydkorea bör skaffa egna kärnvapen.

Angående återförening, med reservation för att dessa siffror kan variera +- 5%

60-65% mot en återförening.
35-40% för en återförening.

Det kan också vara en stor fördel, att i kommande förhandlings delegationer redovisa dessa för Nordkorea.

Att Nordkorea, inte kan redovisa någon opinion ifrån den Nordkoreanska befolkningen är ju självklart.
Senast redigerad av LEMMOR 2018-01-25 kl. 09:36.
Citera
2018-01-25, 09:24
Medlem
Citat:
Hinner med lite "tankemat" innan jag sticker:

Tror ni med tanke på vad ni vet om USA:s underrättelsetjänst att de skulle tillåta t.ex. en inhemsk opposition växa i SK som skulle vilja kasta ut USA och inleda fredsförhandlingar med NK under Kinas paraply?

Jag är ganska säker på att en sådan finns.

Med tanke på att alltfler yngre SK-medborgare tycks ogilla tanken på återförening, så tror jag att fredsförhandlingar inte känns aktuellt för denna grupp.
De skulle förmodligen bilda opposition mot eventuella försök att inleda förhandlingar utan USAs inblandning.

USA skulle naturligtvis använda alla tillgängliga medel för att förhindra en rent inhemsk opposition att förhandla med NK utan att själva vara inblandade.
Det är min högst personliga känsla.
Citera
2018-01-25, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Med tanke på att alltfler yngre SK-medborgare tycks ogilla tanken på återförening, så tror jag att fredsförhandlingar inte känns aktuellt för denna grupp.
De skulle förmodligen bilda opposition mot eventuella försök att inleda förhandlingar utan USAs inblandning.

USA skulle naturligtvis använda alla tillgängliga medel för att förhindra en rent inhemsk opposition att förhandla med NK utan att själva vara inblandade.

Det låter väl inte så tokigt!
Citera
2018-01-25, 09:46
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Blanda nu inte ihop återförening med fredssamtal. Det finns inget direkt krav eller önskemål på det på någon sida.
Citera
2018-01-25, 09:50
Medlem
Opinionssiffrorna mot President Moon, fortsätter, att tala sitt tydliga språk.

Stödet hos befolkningen över den politik han för i Nordkoreafrågan minskar,
i synnerhet efter OS samarbetet och det sätt på vilket detta skötts,
och den "PR-tårta" man givit Nordkorea i sammanhanget.

www.koreatimes.co.kr/www/nation/2018/01/356_243071.html
Citera
2018-01-25, 09:50
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Blanda nu inte ihop återförening med fredssamtal. Det finns inget direkt krav eller önskemål på det på någon sida.

Du lär ju inte få det ena utan det andra, speciellt inte om ett krig skall undvaras.
Citera
2018-01-25, 10:06
Medlem
Citat:

Jag tror att medborgare i SK anser att det är starkt förknippat med varandra
Citera
2018-01-25, 10:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Du lär ju inte få det ena utan det andra, speciellt inte om ett krig skall undvaras.

Citat:
Jag tror att medborgare i SK anser att det är starkt förknippat med varandra
För SK:s del handlar det nog om pengar. Att de skulle göra som Tyskland är inte troligt. Så visst kan det bli fred utan återförening.
Citera
2018-01-25, 10:28
Medlem
Citat:
För SK:s del handlar det nog om pengar. Att de skulle göra som Tyskland är inte troligt. Så visst kan det bli fred utan återförening.

En tysklandsvariant är knappast troligt men -så vitt jag kan utläsa av den asiatiska pressen- den framförallt yngre befolkningen i SK verkar göra den kopplingen, d.v.s fred= återförening.
Citera
2018-01-25, 12:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
En tysklandsvariant är knappast troligt men -så vitt jag kan utläsa av den asiatiska pressen- den framförallt yngre befolkningen i SK verkar göra den kopplingen, d.v.s fred= återförening.
Men fredssamtalen har handlat om det. Eller snarare har NK lagt fram som krav att man först och främst slutar att öva invasionskrig mot dem årligen. Vad gäller SK vill de bara att SK ska slippa den "imperialistiska" invasionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in