2018-01-05, 22:00
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Jag tror inte vi får se några tester av ICBMs eller kärnvapen från DFR Korea så länge USA+S.Korea avhåller sig från gemensamma gigantiska militärövningar, som i regel inträffar 2 ggr/år. Dessa övningar har alltid setts som väldigt farliga av DFRK – och det med rätta, då de innehåller hundratusentals soldater och strategiska vapensystem som när som helst kan vända övningen till attack. Därför har DFRK alltid svarat på dessa övningar och kommer med all sannolikhet att göra det igen. Men så länge USA håller sig i skinnet finns ingen anledning att eskalera situationen, eftersom – som kamrat Kim Jong Un deklarerat – fasen av massproduktion av missiler nu har inträtt.
Hahaha "DFR" (demokratiska folkrepubliken) Korea.
Tre av tre lögner, hur lyckas man?

Nordkorea är en diktatur, inte demokrati. Regimstyre, inte folkstyre. Sist men inte minst; absolut monarki, inte republik.
Citera
2018-01-05, 23:46
Medlem
smaug20017s avatar
NordKorea är det största arbetslägret i världen.
Ett fruktansvärt slaveri utan motstycke. Man tar sig på pannan hur folk kan stödja detta system utan att uppleva det själv. Jag känner inte mycket sympati med deras invånare och det beror på ett par faktorer.

1. Är dom hjärntvättade till dess mån att dom inte känner till ett annat politiskt eller ekonomiskt system?

2. Eller så vet vet de något men vågar fan inte yttra sig.

Hur besegrar man detta slavläger?
Citera
2018-01-06, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Ett fruktansvärt slaveri utan motstycke. Man tar sig på pannan hur folk kan stödja detta system utan att uppleva det själv. Jag känner inte mycket sympati med deras invånare och det beror på ett par faktorer.

1. Är dom hjärntvättade till dess mån att dom inte känner till ett annat politiskt eller ekonomiskt system?

1 Dom har levt i förtryck sen 1905, först Japan och senare Kim dynastin. Vi pratar genarationer. Hur lätt är det?
Citera
2018-01-06, 01:12
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:

Vad finns det för grund att antyda att de som bor i DFR Korea är "hjärntvättade"? Som jag sade i en annat inlägg verkar de som bor i DFRK ha en adekvat bild av hur kapitalismen fungerar och dessutom - kan man ju tillägga - privilegierat tillträde till sitt eget land och hur det fungerar, varför deras bedömning torde ha större relevans än både din och min.

Om man dels har en adekvat bild av omvärlden och dels har privilegierad access till sitt eget samhälle torde folket inte vara hjärntvättat. Jag önskar jag kunde säga samma sak om svenskarna, men tyvärr: det svenska folket är indoktrinerat av USA-propaganda och allmänna kapitalist- och imperialistvänliga åsikter och känslor, så till den grad att vi kan tala om ett hjärntvättat folk.

Jag kan ge några exempel på att folket i DFRK har en adekvat bild av omvärlden:

1. Kapitalismen dras med stora sociala sjukdomar i form av massarbetslöshet och stor hemlöshet, drogmissbruk och utanförskap.
2. I de kapitalistiska länderna förekommer en mycket stor våldsanvändning både mot folket av myndigheterna och mellan folket, exemplifierat t ex av terroristdåd, polisvåld, masskjutningar.
3. Den ledande imperialistiska staten USA, har under de senaste decennierna bedrivit aggressionskrig gentemot en massa stater vilket lett till stort lidande för befolkningarna i dessa nationer, samt till stora flyktingströmmar.

Samtliga punkter ovan är sanna och samtliga punkter ovan är folket i DFRK mycket medveten om. Är detta hjärntvätt? Knappast. DFRKs befolkning är välinformerat, till skillnad från det svenska.
Senast redigerad av SecundusSilent 2018-01-06 kl. 01:20.
Citera
2018-01-06, 02:07
Medlem
Citat:
Vad finns det för grund att antyda att de som bor i DFR Korea är "hjärntvättade"? Som jag sade i en annat inlägg verkar de som bor i DFRK ha en adekvat bild av hur kapitalismen fungerar och dessutom -
DFRKs befolkning är välinformerat, till skillnad från det svenska.

Kamrat SS denna tråd handlar om NK.
Vilka källor har du om Vad Nord Korener tycker och känner?
- Har du pratat med Nord Koreaner?
- Kan du språket?
- Pratat med Koreanska utbytesstudenter ellen etniska Koreaner i andra länder?

- Det finns rykten om stora drogproblem i NK. Jag vet inte. men NK har smugglat droger tull Kina och Australien ibland med ledningens stöd.
- Korruption, jag vet inte. Men deras främsta general blev avrättat för några år sen. NK media sa att orsken var korruption. Generalens fru var faster ( tillhörde kejsar dynastin) till Kim III

Jag skulle finna det mycket intressant att höra om vad medel nord koreanen tycker och inte läsa propaganda. Och om ditt hat till USA.

En duskussion om USA’ utrikespolitik är mycket komplex och kan ta upp i andra trådar.
Citera
2018-01-06, 02:26
Medlem
frank-costellos avatar
Reuters har idag en artikel där man skriver om det stundade mötet mellan Nord- och Sydkorea. Mötet kommer äga rum i byn Panmunjom nu på tisdag, och man ska b.l.a. diskutera det kommande olympiska spelen som ska hållas i Sydkorea. Senaste gången de två länderna talades vid var i december 2015. Man skriver att Nord- och Sydkorea tekniskt sett fortfarande är i krig eftersom inget fredsavtal slöts efter det att Koreakriget, som varade mellan åren 1950-53, upphörde.

Reuter skriver vidare att Nordkoreas ledare Kim Jong Un under ett tal på nyårsdagen öppnade upp för samtal med Sydkorea, och ska enligt artikeln ha uppmanat till en minskad spänning, samt även sagt att Nordkorea eventuellt kan komma att delta i de olympiska spelen som börjar om ungefär en månad. Han ska dock också ha sagt att man tänker massproducera kärnvapenmissiler som man tänker placera ut på olika platser, och ska även ha sagt att han tänker beordra ett kärnvapenanfall om hans land var hotat.

Man skriver vidare att Nordkorea brukar regelbundet hota med att förstöra USAMan skriver vidare att Sydkoreas president Moon Jae-in och USA:s president Donald Trump i torsdags annonserade att den årliga militärövning där länderna deltar kommer att skjutas upp till efter att de olympiska spelen är klara.
https://www.reuters.com/article/us-northkorea-southkorea/north-korea-agrees-to-talks-after-u-s-south-korea-postpone-military-drills-idUSKBN1EU06O

Här är en karta där Panmunjom är markerad:
https://www.google.se/maps/place/Panmunjeom/@36.6208814,127.3846204,6.25z/data=!4m5!3m4!1s0x357cf6dc262860c9:0x4f928b09dcfb9 060!8m2!3d37.9559828!4d126.6769109
Ligger nära Kaesong komplexet precis vid gränsen mellan Nord-och Sydkorea.

Här är en karta där Tokyo är markerad: https://www.google.se/maps/place/Tokyo+prefektur,+Japan/@31.0499804,125.82121,4.25z/data=!4m5!3m4!1s0x605d1b87f02e57e7:0x2e01618b22571 b89!8m2!3d35.6894875!4d139.6917064
Senast redigerad av frank-costello 2018-01-06 kl. 02:39.
Citera
2018-01-06, 02:34
Medlem
Citat:

Det är nog en kombination mellan hjärntvätt och ett angiverisystem som gör att folk inte yttrar sig kritiskt mot regimen. Tycker att man ofta hör när nordkoreaner blir intervjuade att deras svar och hyllningar till "den store ledaren" är mekaniska och inövade, men det är ändå svårt att veta om de innerst inne tror på propagandan eller bara säger så för att överleva.

Jag tror det blir mycket svårt för utomstående att lösa problemen. Skulle man på något sätt avsätta diktatorn så finns det nog risk för att svåra oroligheter, terror eller något mycket värre uppstår i det maktvakum som bildas. Folket själva måste sluta upp mot regimen.
Citera
2018-01-06, 04:21
Medlem
frank-costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank-costello
Reuters ..

Blev fel. Hade uppe dubbla sidor, och lade upp fel. Sen missade jag att dubbelkolla. Här är den rätta versionen:

Reuters har idag en artikel där man skriver om det stundade mötet mellan Nord- och Sydkorea. Mötet kommer äga rum i staden Panmunjom nu på tisdag, och man ska b.l.a. diskutera det kommande olympiska spelen som ska hållas i Sydkorea. Senaste gången de två länderna talades vid var i december 2015. Man skriver att Nord- och Sydkorea tekniskt sett fortfarande är i krig eftersom inget fredsavtal slöts efter det att Koreakriget, som varade mellan åren 1950-53, upphörde.

Reuter skriver att Nordkoreas ledare Kim Jong Un under ett tal på nyårsdagen öppnade upp för samtal med Sydkorea, och ska, enligt artikeln, uppmanat till en minskad spänning, och ska även ha sagt att Nordkorea eventuellt kan komma att delta i de olympiska spelen. Han ska dock också ha sagt att man tänker massproducera kärnvapenmissiler som man tänker placera ut på olika platser, samt att han skulle beordra ett kärnvapenanfall om hans land var hotat.

Man skriver vidare att Nordkorea brukar regelbundet hota med att förstöra USA och dess två viktigaste allierade i Asien, Japan och Sydkorea.

Geng Shuang, en talesperson för Kinas utrikesministerium, välkomnade att Nordkorea och Sydkorea "tar positiva steg för att förbättra relationerna," och sade att beslutet att skjuta upp militärövniingarna var "utan tvekan ett gott tecken."

Japans försvarsminister Itsunori Onodera hade dock en viss tvekan angående de kommande samtalen. "Jag tror att det som är viktigast är att ha en fast försvarsställning," ska han ha sagt till reportrar i Tokyo. "Nordkorea går igenom faser av vad som verkar vara både dialoger och provokationer, men oavsett vad så fortsätter Nordkorea sitt kärnvapen och missilprogram. Vi har ingen avsikt att försvaga våra varning- och övervakningssystem."

Man nämner också att Sydkoreas president Moon Jae-in och USA:s president Donald Trump i torsdags annonserade att den årliga gemensamma militärövning där de båda länderna deltar kommer att skjutas upp till efter att de olympiska spelen är klara.

https://www.reuters.com/article/us-northkorea-southkorea/north-korea-agrees-to-talks-after-u-s-south-korea-postpone-military-drills-idUSKBN1EU06O

Här är en karta där Panmunjom är markerad:
https://www.google.se/maps/place/Panmunjeom/@36.6208814,127.3846204,6.25z/data=!4m5!3m4!1s0x357cf6dc262860c9:0x4f928b09dcfb9 060!8m2!3d37.9559828!4d126.6769109
Ligger nära Kaesong komplexet precis vid gränsen mellan Nord-och Sydkorea.

Här är en karta där Tokyo är markerad: https://www.google.se/maps/place/Tokyo+prefektur,+Japan/@31.0499804,125.82121,4.25z/data=!4m5!3m4!1s0x605d1b87f02e57e7:0x2e01618b22571 b89!8m2!3d35.6894875!4d139.6917064[/quote]

Nu såg jag att de lagt upp mer information i artikeln. B.l.a. ska USA:s utrikesminister uttalat sig och sagt att det var för tidigt att säga om mötet mellan Nord-och Sydkorea kan öppna vägen för samtal där USA skulle vara involverade. Han ska dock ha betonat att om sådana samtal skulle äga rum, så skulle de fokusera på att få Nordkorea att överge sitt kärnvapenprogram.
Senast redigerad av frank-costello 2018-01-06 kl. 04:50.
Citera
2018-01-06, 05:29
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Kamrat SS denna tråd handlar om NK.
Vilka källor har du om Vad Nord Korener tycker och känner?
- Har du pratat med Nord Koreaner?
- Kan du språket?
- Pratat med Koreanska utbytesstudenter ellen etniska Koreaner i andra länder?

- Det finns rykten om stora drogproblem i NK. Jag vet inte. men NK har smugglat droger tull Kina och Australien ibland med ledningens stöd.
- Korruption, jag vet inte. Men deras främsta general blev avrättat för några år sen. NK media sa att orsken var korruption. Generalens fru var faster ( tillhörde kejsar dynastin) till Kim III

Jag skulle finna det mycket intressant att höra om vad medel nord koreanen tycker och inte läsa propaganda. Och om ditt hat till USA.

En duskussion om USA’ utrikespolitik är mycket komplex och kan ta upp i andra trådar.

Dina inlägg är dels fulla av rena faktafel, dvs lögner (t ex nu senast om DFRKs författning och om att Kina står nära Trumps linje gentemot DFRK), och dels för du nu fram en slags hopkok av den gamla vanliga tunna soppan om rykten, och avslutar på Trumps vis: "jag vet inte". Nä just det, du vet inte mycket om vad du pratar om.

Jag vet en hel del om DFRK därför att jag tar in den kunskap som finns. Jag har läst författningen, jag vet vad Kina har för avtal med DFRK, som jag också har läst. Jag vet vad Kinas policymakare säger om DFRK, samt om vad de säger om Trumps linje. Jag vet vad DFRKs politik går ut på, hur det ser på sin egen historia och vad de har för självbild.

Jag vet dessutom vad avhoppare från DFRK säger om Kim Jong Un och hans popularitet, samt om den ekonomiska utvecklingen, samt vad expert i väst säger om denna - samt jag vet om vad befolkningen i DFRK får reda på via dess egen media, därför att program från DFRK översätts och publiceras t ex på Youtube - förutom att t ex KCNAs artiklar översätts till flera språk.

Således vet jag om precis vad jag skrev i mitt förra inlägg: DFRKs befolkning känner till hur kapitalismen fungerar, t ex i de punkter jag räknade upp. De känner dessutom till hur det går för många avhoppare i S.Korea, därför att en del återvänder trots att det är förbjudet i S.Koreas lag att återvända till sin hembyggd i norr – och de ger intervjuer, som också översätts. Jag läser dessutom västerländsk press som också intervjuar avhoppare från DFRK som berättar om det mödosamma livet i S.Korea och jämför med den sociala tryggheten i DFRK.

Att jag sedan jämför med Sverige är ju ganska naturligt, inte för att våra länder liknar varandra eller för att Sverige haft lika svår historia, utan därför att vi skriver på svenska, kan antas för det mesta vara svenska medborgare, är uppvuxna i detta land - varför vi har referenser - sådana som man måste bygga upp en diskussion kring.

Du har läst nån propagandaartikel i media som är baserad på desinformation, om t ex nån avrättad general. Sedan tar du detta som bas för att diskutera. Löjeväckande. Den enda dokumenterade avrättning som har skett under de senaste åren är den som DFRK själv meddelat har skett. Det var den berömda släktingen till Kim som dömdes till döden av den högsta domstolen, för spioneri – dessutom var detta, sett utifrån internationell standard, en helt normal dom för ett land som befinner sig i krig.

Mitt råd till dig är enkelt: sluta sprida lögner och sakfel och rykten. Ta istället och grunda dina påståenden i fakta och dra dina slutsatser på det som är dokumenterat och inte på rena påhitt och uppdiktade historier.

Sedan vill du ta USA i försvar. Det är förstås upp till dig. USA är väldigt relevant i denna tråd därför att USA är i krig med DFRK. S.Korea, t ex, är inte del i kriget. Det är inte ens en erkänd part av USA, än mindre av DFRK. I stilleståndsavatalet från 1953 finns inget S.Korea. Mitt "hat" mot USA består i hat mot imperialismen och detta hat delar jag med den övervägande majoriteten som värnar nationellt självbestämmande på denna jord.
Senast redigerad av SecundusSilent 2018-01-06 kl. 05:32.
Citera
2018-01-06, 09:02
Medlem
Citat:
Dina inlägg är dels fulla av rena faktafel, dvs lögner (t ex nu

översätts och publiceras t ex på Youtube - förutom att t ex KCNAs artiklar
2. Du har läst nån propagandaartikel i media som är baserad på desinformation, om t ex nån avrättad general. Sedan tar du detta som bas för att diskutera. Löjeväckande. Den enda dokumenterade avrättning som har skett under de senaste åren är den som DFRK själv meddelat har skett. Det var den berömda släktingen till Kim som dömdes till döden av den högsta domstolen, för spioneri – dessutom var detta, sett utifrån internationell standard, en helt normal dom för ett land som befinner sig i krig.

Mitt råd till dig är enkelt: sluta sprida lögner och sakfel och rykten. Ta istället och grunda dina påståenden i fakta och dra dina slutsatser på det som är dokumenterat och inte på rena påhitt och uppdiktade historier.
.

Generalen läste jag i Guardian, CCTVoch KCNA ( nord koreas nyhetsbyrå). KCNA skrev korruption och osunt levande.

Och han var ingift svåger till fatso the third ( utryck i socisl media i Kina). Ej Morbror som du skrev.

Min linje är enkel.
Koreas kornbod har alltid varit, sydkorea. Därför är Juche hemsk med befolkning.

Jag läser inte mycket, jag gillar att prata med folk.
Citera
2018-01-06, 18:46
Medlem
Draken55s avatar
Sekunda har tagit sig på jobbet som är Mission Impossible, att stödja och tala gott om, den förmodligen sämsta statsbildningen i människans historia, PRK. Men nån toka ska ju göra det?, eller behövs sekunda, är han också han nåt som skulle behöva åtgärdas`

Att den statsbildningen finns kvar är bara ett bevis på människans tillkortakommanden och ett tragiskt felslut när kriget på Koreahalvön pågick.
Citera
2018-01-06, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Sekunda har tagit sig på jobbet som är Mission Impossible, att stödja och tala gott om, den förmodligen sämsta statsbildningen i människans historia, PRK. Men nån toka ska ju göra det?, eller behövs sekunda, är han också han nåt som skulle behöva åtgärdas`

Att den statsbildningen finns kvar är bara ett bevis på människans tillkortakommanden och ett tragiskt felslut när kriget på Koreahalvön pågick.

SecundusMünchhausen, SS, - har ju alla här på FB genomskådat - det enda folk gör, åt den desinformation och den "Nordkoreanska propaganda", han, genom sina "Brandtal", torgför likt en "Dyngspridare" här i tråden, är,
att dom garvar läppen av sig!

Han tror, att PR för Nordkorea, kan göras efter samma recept som Joseph Goebbels eller Nikolai Yezhov (Chefenen för Stalins hemliga polis), nämligen, ljug tillräckligt fräckt och tillräckligt många gånger, så har Du snart skapat en sanning!

Som fanatisk kommunist och svårartad fetischist av Nordkorea - Juchesystemet och personerna han därigenom dyrkar, är det ju enkelt att förstås den upphetsning och "Blinda kärlek" han uppvisar här i tråden.

Tyvärr inser han inte, att ingen går på dessa lögner och denna "Demagogiska" retorik idag 2017!

Han förlöjligar och förnedrar ju bara sig själv, värre och värre för varje inlägg!

En dåres försvarstal, varje gång han replikerar i denna tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in