Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Och jag har beskrivit den enda möjliga fredliga vägen eller förslag på det. Du kan glömma regime change, toppling eller att Kim frivillig skulle släppa sin position. Att filosofera kring några sådana lösningar är meningslösa. Det borde stå klart för varje tänkande människa speciellt efter fiaskona i MÖ.
Nu ska jag beskriva konsekvenserna av två militära ingrippanden:
Invasion försök med utslagning av Nordkoreas försvar och nukleära kapacitet
Behöver jag utveckla det? Samtliga bedömare inser att något sådant skulle leda till miljontals döda och ödeläggelse av stora områden.
Ett kirurgiskt anfall där man slår ut Nordkoreas ledning inklusive Kim
Antagligen så finns det otaliga vapengömmor överallt i Nordkorea med inte bara vanliga vapen utan även kemiska och biologiska. Vi har också en hel armé som uppgår till en miljon soldater som knappast skulle överlämna sig frivilligt. Vi har ingen susning om hur samhället är strukturerat; antagligen så är det traditionellt uppdelat i klaner. Troligtvis om man slår ut ledningen så kommer landet att hamna i ett kaos som kommer att få Libyen att likna a walk in the park på en solig söndagsförmiddag, med inbördes stridande fraktioner som då kommer att kontrollera en hel del riktigt otrevliga vapen. Lägg därtill allt radioaktivt material och ev. kärnvapen.
Att tro att man utifrån skulle kunna engagera en opposition är också bara fantasier i synnerhet nu när alla ser att USA kastar kurderna under bussen i Syrien.
Status Quo, är med andra ord det Du menar.
+
Fredsavtal skall undertecknas och USA packa ryggsäckarna och åka hem.
Nordkorea skall erkännas som kärnvapenmakt.
ICC med flera skall lägga ner alla sina presumtiva mål och försök att få Nordkorea inför domstol.
Kraven på full insyn i Nordkoreanska fängelser och vårdanstalter skall upphöra.
Alla lån och skulder som Nordkorea har skall avskrivas.
Nordkorea skall tillåtas att göra internationella affärer på det sätt dom hittills gjort.
Alla övriga internationella regler som gäller idag, skall vi, då Nordkorea finner så lämpligt, undanta Nordkorea ifrån.
Helt enkelt, lämna Nordkorea ifred.
Ok.
Sen då? Vad händer då?