Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Räknas inte?
Vad lustigt för Nordkorea erkänner varken
UNC eller
NNSC, detta är ju då skäl som kan föranleda en attack om jag ska ta dig på orden.
Med ovanstående redovisat så kanske säkerhetsläget kan anses vara något prekärt för inblandade nationer?
Ska man vara helt ärlig så erkänner inte Sydkorea DFR Korea heller utan Sydkorea anser sig ha rätt till att styra hela den koreanska halvön också.
Att DFR Korea skulle utföra ett anfallskrig tror jag det finns liten chans för, det skulle vara om de kände sig hotade och fick stöd av Kina/Ryssland i sin invasion. Det är då större chans enligt mig att Sydkorea med stöd av USA invaderar DFR Korea. Säkerhetsläget är dock prekärt eftersom det fortfarande är ett krig mellan parterna som egentligen när som helst kan blossa ut, även om det just nu är en lite chans att det händer.
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Det håller jag med om, problemet är såklart att Nordkorea kikar på sin kapitalistiska grannes överflöd med viss avund och kanske till och med ifrågasätter den ideologi man satt sin tilltro till något som kan föranleda en regelrätt invasion i händelse av att stödtrupperna eller för all del den Sydkoreanska armén reduceras.
Det är ju lite svårt att förstå varför Sydkorea byggt en mur några mil från den demilitariserade zonen i ljuset av det du påstår om Nordkoreas fredliga ambitioner, är det månne för att hindra att dom själva tar initiativ till en attack?

Nordkorea har fredliga ambitioner, men Sydkorea liter väl inte riktigt på Kim Jong Il som de ser som deras fiende. Sydkorea har under den nya presidenten Lee Myung Bak fört en mycket mer aggresiv politik mot DFR Korea än vad dennes företrädare gjort. Så relationerna mellan de båda länderna är sämre än på mycket länge.
DFR Koreas mål är inte egentligen att införa en regelmässig stat mellan Korea utan man vill skapa ''den demokratiska republiken av Koryo'' som mer en slags union mellan länderna där båda länderna har kvar sina olika parlament och ledare men tillhör samma nation. ungefär som Storbritanniens modell fast med ännu mer självstyre.