2010-05-29, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vad Nordkorea vill eller inte vill är, tyvärr irrellevant, då den sinnesjuka två-åringen Kim Jung Il bestämmer det mesta. Jag hoppas att alla har märkt att jag aldrig skrivit ett ont ord om Nordkoreas befolkning. Och varför skulle jag göra det? Det är ju samma folk som Sydkoreanerna. Driftiga människor som också utmärker sig vad gäller att göra intressanta filmer som, i många fall, saknar det så irriterande amerikanska svart - vita perspektivet. Och de sydkoreanska filmerna brukar heller inte främmande för att spegla självkritk och intressanta etiska och moraliska dilemman. Sedan finns det, naturligtvis också, sydkoreanska filmer som är skit.

Vad NK vill är vad Kim vill för närvarande. Även om han har sina allvarliga problem och komplex har han ingen dödslängtan. Han är inte som religiösa ledare. Hade det varit en getknullare (läs muslim) på tronen hade läget varit helt annorlunda.
Citera
2010-05-29, 19:48
Moderator
Tystnads avatar
Tror det handlar om att Kim och hans inre krets av släktingar och högre militärer vill fortsätta sina lyxliv och det kan dom bara göra så länge dom har oinskränkt makt .
Och att dom dessutom i ett kollapsat och fritt NK skulle få stå till svars i en brottsmålsdomstol för brotten dom begått under sin diktatur tid

Och detta är dom mycket väl medvetna om därför klammar dom sig fast vid makten med sina hot om krig och kärnvapen.
Citera
2010-05-29, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Tror det handlar om att Kim och hans inre krets av släktingar och högre militärer vill fortsätta sina lyxliv och det kan dom bara göra så länge dom har oinskränkt makt .
Och att dom dessutom i ett kollapsat och fritt NK skulle få stå till svars i en brottsmålsdomstol för brotten dom begått under sin diktatur tid

Och detta är dom mycket väl medvetna om därför klammar dom sig fast vid makten med sina hot om krig och kärnvapen.

+1
Citera
2010-05-29, 20:34
Medlem
Citat:
Nä, jag tycker inte det är att ta i. Håller man sig kvar vid makten, till varje pris, trots att befolkningen svälter och det bevisligen finns Kinas exempel som visar att det finns effektivare sätt att sköta ett land. Samtidigt som fanskapet ägnar sig åt helt meningslösa provokationer gentemot syd, (fast för dåren Kim Jung Il finns det säkert någon "orsak" till detta i hans hjärnblödarhjärna. Så är man bevisligen sinnesjuk, inte minst då man uppmuntrar/tvingar befolkningen till ett helt ovetenskapligt dyrkande av han själv respektive hans far. Trots att båda varit helt förödande för den stackas befolkningen i Nordkorea.
Men det gör inte någon sinnesjuk, bara för att du uppfattar kulturen så avlägsen din egen gör det inte någon till sjuk. Dessutom ägnar sig syd lika mycket åt provokationer som nord?, eller varför föra sitt fartyg inom en eller väldigt nära den gräns som Nordkorea gör anspråk på överhuvudtaget?
Senast redigerad av Ankan23 2010-05-29 kl. 20:41.
Citera
2010-05-29, 20:36
Medlem
Citat:

Vilken brottsdomstol skulle dem stå i rätta inför? Det finns mängder av diktaturer i världen men att alla dessa väntar brottmålsstol är ju en icke-realitet.
Citera
2010-05-29, 20:39
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Vad NK vill är vad Kim vill för närvarande. Även om han har sina allvarliga problem och komplex har han ingen dödslängtan. Han är inte som religiösa ledare. Hade det varit en getknullare (läs muslim) på tronen hade läget varit helt annorlunda.
Bullshit! Vad Nordkoreas befolkning vill är samma sak som alla andra folk, nämligen att leva i välstånd, frihet och demokrati. Dessutom vill samtliga koreaner återförensa.
Jo, han är både sinnesjuk och en slags religiös fanatiker, där han själv är allsmäktig "gud". Han har ingen dödslängtan men är beredd att offra livet på varenda korean bara han själv klarar sig.

Citat:

Instämmer helt och hållet. Och dåren Kim Jung Il vill absolut inte att den egna befolkningen och omvärlden skall få reda på sanningen om hans patetiska och sinnesjuka styre. Så för jounalister är det nästan omöjligt att få inresevisum till Nordkorea.
Citera
2010-05-29, 20:42
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
Vilken brottsdomstol skulle dem stå i rätta inför? Det finns mängder av diktaturer i världen men att alla dessa väntar brottmålsstol är ju en icke-realitet.
Sant, men det är få diktaturer som är så hänsynslösa emot sin egen befolkning som Kim Jung Ils infantila regim. Du får gå tillbaka till de röda khererna för att hitta något värre. Och ju fler diktatorer som hamnar inför rätta dessto bättre. Dock måste USA bli oberoende av fossila bränslen för att man skall agera konsekvent utan vidrig dubbelmoral.
Citera
2010-05-29, 20:46
Medlem
Citat:
Bullshit! Vad Nordkoreas befolkning vill är samma sak som alla andra folk, nämligen att leva i välstånd, frihet och demokrati. Dessutom vill samtliga koreaner återförensa.
Jo, han är både sinnesjuk och en slags religiös fanatiker, där han själv är allsmäktig "gud". Han har ingen dödslängtan men är beredd att offra livet på varenda korean bara han själv klarar sig.

Instämmer helt och hållet. Och dåren Kim Jung Il vill absolut inte att den egna befolkningen och omvärlden skall få reda på sanningen om hans patetiska och sinnesjuka styre. Så för jounalister är det nästan omöjligt att få inresevisum till Nordkorea.

Ja, jag skrev inte om befolkningen, men befolkningen är så hjärntvättat så att de vill vad Kim vill. Det är bara en liten klick som har den kunskapsnivån som vet hur det är i alla andra länder. Och återigen så bekräftar du vad jag säger, även om han ser sig själv som en slags Gud så är han ingen religiös fanatiker. En sådan går i döden för sin sak, det gör inte Kim. Så efter ditt bullshit bekräftade du egentligen vad jag sa .
Citera
2010-05-29, 20:58
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Men det gör inte någon sinnesjuk, bara för att du uppfattar kulturen så avlägsen din egen gör det inte någon till sjuk. Dessutom ägnar sig syd lika mycket åt provokationer som nord?, eller varför föra sitt fartyg inom en eller väldigt nära den gräns som Nordkorea gör anspråk på överhuvudtaget?
Ingen påstår att Sydkorea har agerat klanderfritt, historiskt sätt. Det påstår framför allt inte ens de själva. Vad gäller vattengränsen så är det Nordkorea som kraftigt utvidgat den på egen hand, i strid med stilleståndsavtalet.
Och nu till Kim Jung Ils psykologiska profil. Fanskapet verkar lida av både högutvecklad nacissism, storhetsvansinne och psykopati. Hjärnblödningen verkar inte heller ha förbättrat det hela. Hans psykologiska ålder, vad gäller de delar av hans omedvetna som, i grunden styr hans beteende, är en bortskämd två-årings.
Så nog är han sinnesjuk alltid. Men sedan har du också rätt i att det måste finnas någon typ av element i den koreanska kulturen som gör det extra lätt att tillåta personkult och envälde. Det är nog ingen tillfällighet att det i Sydkorea finns den extrema religiösa "Moon-sekten", (Kallas nog "Tongifamiljen" i sverige). Där tillämpas envälde, slavarbete, ledardyrkan och massgiftemål. Men Sydkorea, har i stort, visat att det koreanska folket kan komma över sådana kulturella deformationer. Och bara för att något är kulturellt så behöver det absolut inte försvaras. När mänskliga rättigheter trampas på så finns det inget försvar. Se bara på Sydkorea som oftast vågar tvätta sin historisk smutsiga byk i filmer t.ex. Taegukgi, som jag nyss sett om.
Citera
2010-05-29, 21:06
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Ja, jag skrev inte om befolkningen, men befolkningen är så hjärntvättat så att de vill vad Kim vill. Det är bara en liten klick som har den kunskapsnivån som vet hur det är i alla andra länder. Och återigen så bekräftar du vad jag säger, även om han ser sig själv som en slags Gud så är han ingen religiös fanatiker. En sådan går i döden för sin sak, det gör inte Kim. Så efter ditt bullshit bekräftade du egentligen vad jag sa .
Jo, men den hjärntvätten kan nog rehabiliteras i de flesta fall. Men jag förnekar naturligtvis inte att den nordkoreanska befolkningen är utsatt för hjärntvätt, helt enligt regimens vilja. Det som är skrämmande dock är hur vanliga svenskar kan gå på den nordkoreanska propagandan och ansluta sig till Jutchereligionen. Nej jag skriver inte "bullshit" om jag är tvungen att reagera p.g.a. att du inte kan uttrycka dig ordentligt! Jag är ingen "gud" som kan räkna ut vad du "egentligen" menar. Och det är medlemarna i en religiös sekt som är beredd att dö för ledaren, "guden". Ingenting säger att sektledaren behöver vara beredd att dö.
Citera
2010-05-29, 21:17
Medlem
Citat:
Ingen påstår att Sydkorea har agerat klanderfritt, historiskt sätt. Det påstår framför allt inte ens de själva. Vad gäller vattengränsen så är det Nordkorea som kraftigt utvidgat den på egen hand, i strid med stilleståndsavtalet.
Fast nordkorea har väl aldrig erkänt avtalet var gränsen går? Gjordes inte den av tredje part?
Citera
2010-05-29, 21:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Fast nordkorea har väl aldrig erkänt avtalet var gränsen går? Gjordes inte den av tredje part?
Stilleståndsavtalet skrev naturligtvis under av de krigförande parterna. Här kommer en maskinell översättning av texten:
http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=sv&langpair=en%7Csv&u=http://www.koreanwar-educator.org/topics/armistice/armistice.pdf&rurl=translate.google.se&usg=ALkJrhj OuiUfm-4pHdJtpwBT2tal5zLl7A
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in