Med handen på hjärtat känns det som om Saturos hela tiden höjer svårhetsgraden på debatten, bla genom faktumet att det nu diskuteras om samhälleliga detaljer, från att ha diskuterats om ev massvält. Samtidigt känns debatten mycket subjektiv från båda håll, bla genom alla missvisande källor från båda håll. Jag kan inte bestämma mig för om Saturos bedriver massiv hjärntvätt, eller om det faktiskt handlar om fysiska framsteg och presentationer av ett fullgott samhällssystem kallat Juchen.
Med tanke på att landet är mycket isolerat och styrs av en "drogad porrknutte" (Göran Perssons valda ord), har jag givetvis mycket svårt att förlita mig på Saturos närmast enkla och naturliga vinster över t ex jumpcuts rimliga frågor och argument som de flesta av oss känner till, får jag känslan av att Saturos sitter i Nordkorea själv och skriver efter en given kommunistisk mall. När allt kommer omkring, hur kan vi som aldrig varit i Nordkorea lyckas bemästra dina egna "personliga erfarenheter"? De realistiska källor som uppges är ganska svåra att motbevisa. Bara genom att besöka "Nordkoreas hemsida"
http://www.korea-dpr.com
(som om det vore den enda hemsidan i landet, vilket det kanske sjukt nog också är) får jag känslan av att landet är som det utmålas, en nationell sekt som just leds av en drogad porrknutte på platåskor. De intressanta bilder som visas från t ex bloggen The Forbidden Railway,
http://vienna-pyongyang.blogspot.com/search?updated-min=2008-01-01T00%3A00%3A00-08%3A00&updated-max=2009-01-01T00%3A00%3A00-08%3A00&max-results=18
utmärker sig av balans, men kan lika gärna väl vara regisserat av partiet. Men återigen, vem kan bevisa detta? Lite på dessa grundvalar vilar Saturos segrar på i debatten. Debatten styrs mer av påståenden än av fakta, just pga isoleringen. Dock, tanken slår mig ändå att det är ganska imponerande av Nordkorea att ändå lyckas bygga det som har visats upp på i form av film och bild, så som kommunikation, byggnader, vägar och utbildning. Dessutom brukar jag själv i tävlingssammanhang undra över varför Nordkorea som är så fattigt har möjlighet att ställa upp med idrottsmän på samma nivå som Sydkorea. Detta måste tyda på att i alla fall någonting fungerar i landet, trots massvält och den fanatiska kontrollapparaten.
Att Nordkorea har lyckats behålla sin självständighet trots de enorma problem det har medfört måste ändå vara en nål i ögat på många, om det nu är den folkrepublik som det utmålas för att vara. Det skulle i så fall betyda att folket i Nordkorea mer än gärna låter sina barn svälta, arbetar hårdare i en fabrik som egentligen inte producerar något av reellt värde och hyllar sin landsfader, helt frivilligt i kärlek för sin självständighet. Dock skulle jag själv inte haft någon lust att vakna varje morgon kl 07.00 av ett tjut i en av stadens högtalare. Men med lite barksoppa framåt middag skulle det kanske vara förhandlingsbart. Nej, Nordkoreas ledare måste fråga sig vilken framtid de egentligen vill ge sitt folk på riktigt och om Juchendoktrinen bör implanteras fullt ut eller om andra vägar finns att överväga. Nordkoreanerna bör istället utvecklas genom att utnyttja deras fulla potential, tex genom att införa marknadsekonomi som ett första steg utan att för den skull gå miste om sin självständighet. Jag anser alltså att Jochendoktrinen inte är värd att fullfölja för folkets bästa.
Att kriminella eller separatister inte vill stanna i ett land och flyr från detsamma för att komma undan är förståeligt. Det sker över hela världen. Men varför vakta gränserna och få order om att skjuta på sitt (hungriga) folk i flykt, om det ändå inte finns något extremt dåligt att avslöja om Nordkorea? Landet är ej i balans som du vill påpeka.