Citat:
Ursprungligen postat av Sifter
"satelliten nu färdas normalt i sin omloppsbana och att den sänder data samt sånger som hyllar grundaren president Kim Il-Sung och den nuvarande ledaren Kim Jong-Ill"
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2698057.svd
Hahahahah helt underbart
Stor humor. Likaså de ropande nyhetsuppläsarna i Nordkoreanska tv-nyheterna.
Hette förresten likadant en gång innan.
Citat:
In a previous satellite launch attempt in 1998, North Korea said it was sending up a device that would orbit the world transmitting revolutionary melodies.It claimed this was also successful but the launch is believed to have been a failure as no trace of the satellite was ever found.
(min fetstil)
Får mig att tänka på en textrad ur en låt med KRAFTWERK: "By pressing down a special key it plays a little melody".
För att vara lite mer on topic. Nej, det här var ingen satellituppskjutning utan ett rent missiltest från Nordkoreas sida. Ingen har väl på allvar trott att det handlade om något annat heller och jag tror t.o.m NK själva visste att ingen skulle göra det. Så deras egna försäkranden var ju inget annat än "spel för galleriet".
För vem kan man undra. Om inte de sändes ut över det egna landet vill säga.
För övrigt tror jag också att raketens bana och nedslagsplats var uträknad så att den så lite som möjligt skulle "reta upp" väst till att skjuta ner den. Jag är nämligen ganska övertygad om att även Nordkorea vill så långt som möjligt undvika krig.
Av den enkla anledningen att då skulle det vara slut med landet i dess nuvarande form och de nuvarande makthavarna skulle förutom att mista sin makt få det minst sagt hett om öronen. Både av Västvärlden och även sin egna befolkning när den stora massan då sakta skulle "vakna upp" och inse sanningen om sitt land.