Citat:
Ursprungligen postat av
RonJeremyClarks
Javisst. Den mest råkommunistiska regimen genom tiderna hade säkert kommit jättebra överens med sitt mellanmjölkiga blandekonomiska syskon om det inte hade varit för USA. Man undrar ju vad du har rökt för något? Salvia x100 extrakt gissar jag. Nordkorea har återförening som mål, samtidigt som Lil' Kim aldrig skulle ge ifrån sig makten, i synnerhet inte till förmån för blandekonomi. En återförening kan bara ske på ett sätt.
Jag har en annan dönick i en annan tråd som tror på USA:s vilja till fred och att de fortfarande har obegränsat inflytande geopolitiskt. Det är sorgligt att se att människor inte har kapacitet att höja blicken bara lite så att de åtminstone skymtar det större perspektivet. Tragiskt är det.
Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Varken Kina eller Ryssland är särskilt förtjusta i NKs ledare heller. Ryssland har mer gemensamt med SK än med NK. Kina ligger någonstans mittemellan - det är visserligen en diktatur som NK, fast inte fullt lika brutal, och samtidigt är det en nästan fullt utvecklad kapitalistisk ekonomi, liknande den i SK.
Ett amerikanskt tillbakadragande skulle INTE innebära att NK tar över SK. Däremot skulle man då på sikt kunna hitta en väg till återförening, efter att de personer i NKs maktelit som begått de värsta brotten har getts någon form av reträttväg ur situationen. Det senare kan t.ex. innebära att de ges politisk asyl i Kina och erbjuds skyddat boende i någon avlägsen stad långt in i det kinesisksa inlandet.
Det svåra är bara att få ut det ständiga störningsmomentet USA ut ur ekvationen.
Som sagt, USA är en del av problemet inte lösningen tyvärr, och innan någon angriper mig för att vara anti-USA så vill jag säga att den bästa lösningen är nog en där USA är med i. Men det ser mörkt ut på den fronten. Undrar vem som kommer att till slut visa förstånd och börjar samtala med den nation som verkligen har inflytande och makt att se till att det blir fred, nämligen Kina?:
U.S. and South Korea Rebuff China’s Proposal to Defuse Korea Tensions
Citat:
China tried unsuccessfully to calm newly volatile tensions on the Korean Peninsula on Wednesday, proposing that North Korea freeze nuclear and missile programs in exchange for a halt to major military exercises by American and South Korean forces. The proposal was rejected hours later by the United States and South Korea.
/.../
The statements by Ms. Haley and her South Korean counterpart came hours after China’s foreign minister, Wang Yi, proposed the suspensions during a Beijing news conference, describing them as a way to create the basis for talks that would end North Korea’s nuclear ambitions.
The alternative to talks, he said, would be an increasingly perilous standoff that threatened the entire region.
“The two sides are like two accelerating trains coming toward each other, and neither side is willing to give way,” Mr. Wang said. “The question is: Are both sides really prepared for a head-on collision?”
https://www.nytimes.com/2017/03/08/world/asia/china-north-korea-thaad-nuclear.html?mcubz=0