2017-12-12, 16:41
Medlem
paras0nics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Flera västerländska tidningar har publicerat mycket gamla artiklar om Korea.

Denna artikel publicerades 26 juni 1950.

https://www.theguardian.com/world/1950/jun/26/northkorea

Ja. Men du och Secundus är väl snabba att dementera alla rapporter och uppgifter som är negativa angående Nordkorea, landet som närmast kan jämföras med en utopi. Det blir därför komiskt när du länkar till västerländsk media.
Citera
2017-12-12, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Ursäkta lite OT, men befinner du dig för närvarande i Kina? Bara lite nyfiken.
Jepp min fabrik är nra gränsen till NK
Citera
2017-12-12, 17:03
Medlem
[quote=RonJeremyClarks|62588415]Det hade ju varit jävligt bra för er kommunister om Norge hade blivit delat, eller hur? Tyvärr för er så hann de allierade inta hela landet innan Sovjet ens hade kommit på tanken. Men ni kan ju alltid glädjas åt att ni fick halva Korea iaf. Frågan är bara varför ni inte flyttar dit så att ni slipper skita ner Flashback och internet med era korkade åsikter?[/QUOTE

Jag är kommunist? Kul.

Tyvär är jag en tråkig man som försöker att få mina barn en bra framtid.

För övrigt är NK ett fascism samhälle.
Citera
2017-12-12, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Jepp min fabrik är nra gränsen till NK

Intressant,
märker du några tecken på den ökade spänningen där du befinner dig?
Hur rapporteras situationen i lokala media?
Har du full tillgång till Internet?
Citera
2017-12-12, 17:19
Medlem
Citat:
Det jag tänker på var nog 2015 när Kim var tveksam till om han skulle fortsätta kärnvapenprogrammet och ska skickat e-mail och erbjudit USA fredsavtal mot att FN-observatörer övervakar landets kärnkraft.

Det var tidigare och nu har han beslutat att genomföra kärnvapenprogrammet istället så det kanske inte är så aktuellt nu.

Här är en artikel från 2016 men det har varit lite olika bud under årens gång.

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/northkorea/12102995/North-Korea-offers-to-stop-nuclear-tests-in-exchange-for-peace-treaty.html

Här är en artikel från 2010

https://www.theguardian.com/world/2010/jan/11/north-korea-peace-treaty-us-nuclear-talks

OBSERVERA ATT MAN SKALL HA FÖLJANDE VIKTIGA FAKTORER I ÅTANKE NÄR DETTA VAR AKTUELLT.

1. Misstroendet mot Nordkoreas egentliga avsikter med denna "Trevare" var inte ogrundade, eftersom man brutit så många tidigare avtal och löften.

2. Villkoren från väst var att man FÖRST skulle lägga ner helt och avveckla missil och kärnvapen programmet. Därefter kunde förhandlingarna inledas. Till saken hör också att ett krav från väst var att Nordkoreas fångläger - dödsläger - korrektionsläger och deras övriga brott mot de mänskliga rättigheterna skulle upp på bordet och ingå i avtalet. Detta förkastades av Nordkorea.

3. Livsmedelshjälp och hjälp med att utveckla jordbruk och agrikultur, ingick också i kraven från Nordkorea.

4. Nordkorea gjorde mitt i detta, ett misslyckat "Test" av en uppskjutning av "Satellit" som man hävdade bara var ett led i deras "Rymdprogram". FN och väst trodde inte på detta utan menade att det var en "Mörkning" och egentligen ett test av långdistansmissil. Därefter lades förhandlingarna ner.

En passus i sammanhanget är att misstroendet mot Nordkorea har välgrundade anledningar redan innan krigets start.
Sovjet och Stalin bojkottade FN förhandlingar och vägrade dessutom att släppa in FN:s valbevakare vid försöken,
att hålla fria val i både Syd och Nord.

Hela denna konflikt bottnar egentligen i frågan, Kommunism och diktatur eller Kapitalism och frihet.?

Valet är Ditt käre FB medlem.
Citera
2017-12-12, 17:21
Medlem
Eurypteridas avatar
Det verkar som att Donalds tal inför FN i september där han hotade att förgöra Nordkorea var ett övertramp från Kims sida sett eftersom Kim svarade med ett öppet brev, det bör betecknas som ganska ovanligt att nordkoreas högste ledare skickar ut ett brev skrivet i jagform.

Detta måste vara ett av den moderna världshistoriens mest odiplomatiska och ogenomtänkta ordkrig någonsin eftersom Trump tydligen har gjort det till sin paradgren att hålla oförberedda tal.

Donald sa detta inför FN :

Citat:
“The United States has great strength and patience, but if it is forced to defend itself or its allies, we will have no choice but to totally destroy North Korea. Rocket Man is on a suicide mission for himself and for his regime.”

Kim svarade med detta :

Citat:
The speech made by the U.S. president in his maiden address on the U.N. arena in the prevailing serious circumstances, in which the situation on the Korean Peninsula has been rendered tense as never before and is inching closer to a touch-and-go state, is arousing worldwide concern.

Shaping the general idea of what he would say, I expected he would make stereotyped, prepared remarks a little different from what he used to utter in his office on the spur of the moment as he had to speak on the world’s biggest official diplomatic stage.

But, far from making remarks of any persuasive power that can be viewed to be helpful to defusing tension, he made unprecedented rude nonsense one has never heard from any of his predecessors.

A frightened dog barks louder.

I’d like to advise Trump to exercise prudence in selecting words and to be considerate of whom he speaks to when making a speech in front of the world.

The mentally deranged behavior of the U.S. president openly expressing on the U.N. arena the unethical will to “totally destroy” a sovereign state, beyond the boundary of threats of regime change or overturn of social system, makes even those with normal thinking faculty think about discretion and composure.

His remarks remind me of such words as “political layman” and “political heretic” which were in vogue in reference to Trump during his presidential election campaign.

After taking office Trump has rendered the world restless through threats and blackmail against all countries in the world. He is unfit to hold the prerogative of supreme command of a country, and he is surely a rogue and a gangster fond of playing with fire, rather than a politician.

His remarks which described the U.S. option through straightforward expression of his will have convinced me, rather than frightening or stopping me, that the path I chose is correct and that it is the one I have to follow to the last.

Now that Trump has denied the existence of and insulted me and my country in front of the eyes of the world and made the most ferocious declaration of a war in history that he would destroy the D.P.R.K. [Democratic People’s Republic of Korea], we will consider with seriousness exercising of a corresponding, highest level of hard-line countermeasure in history.

Action is the best option in treating the dotard who, hard of hearing, is uttering only what he wants to say.

As a man representing the D.P.R.K. and on behalf of the dignity and honor of my state and people and on my own, I will make the man holding the prerogative of the supreme command in the U.S. pay dearly for his speech calling for totally destroying the D.P.R.K.

This is not a rhetorical expression loved by Trump.

I am now thinking hard about what response he could have expected when he allowed such eccentric words to trip off his tongue.

Whatever Trump might have expected, he will face results beyond his expectation.

I will surely and definitely tame the mentally deranged U.S. dotard with fire.
Citera
2017-12-12, 17:21
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Enligt läckta dokument förbereder Kina flyktingläger vid den Nordkoreanska gränsen. Källa: Sveriges Radio.

http://t.sr.se/2l3isMm

Joo..,läste något liknande på en annan nyhetssida häromdagen, och jag köper att Kineserna skulle ha en "inside track" om stämningar och vad kan ske i NK.., men :

-Varför nu ?
Svälten har ju inte akut förvärrats vad "vi vet" ?
(sedan vet jag inget om hur klimatet är i NK mot vintern, dvs är klimatet hårt med minusgrader och snö vid gränsen, bör det även hindra en civilbefolkning som flyr)

Skulle "köpa" nyheten om det vore som på "den stora svälten" vid -90 talet. Detta får mig att anta att Kina har en reservplan angående NK sedan länge tillbaka, och att "nyheten" som presenteras här/idag är bara gammal skåpmat som presenteras som något nytt.

Kanske t.o.m att Kina har medvetet läckt det ut, för att komma ut i bättre dager..
Senast redigerad av Snapcount 2017-12-12 kl. 17:24.
Citera
2017-12-12, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Intressant,
märker du några tecken på den ökade spänningen där du befinner dig?
Hur rapporteras situationen i lokala media?
Har du full tillgång till Internet?

Inget ökad spänning hos gemene man.

CCTV och media skriver sakligt,men de flesta kineser bryr sig inte om detta.

Min kina koreanska vänner gör som de alltid gjort. Om det kommer en flykting så hjälper de met mad och jobb. Dock finns det en Koreansk maffia som är stark
Senast redigerad av svensk0kina 2017-12-12 kl. 17:34.
Citera
2017-12-12, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Enligt läckta dokument förbereder Kina flyktingläger vid den Nordkoreanska gränsen. Källa: Sveriges Radio.

http://t.sr.se/2l3isMm

All ledare måste ha planer.

NK USA konflikten är en mardröm för Kina
Citera
2017-12-12, 17:50
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
All ledare måste ha planer.

NK USA konflikten är en mardröm för Kina

Är det ?

-Min "känsla" är att USA`s president (och västeuropeiska ledare) tänker till nästa valkampanj..
-Medans Kineserna tänker 25 år i framtiden..

(dvs, de är inte så oförberedda om "skiten skulle träffa fläkten". Kina är ett stort land med enorma ekonomiska resurser, och om ett par miljoner ifrån NK skulle komma över.., skulle de "svälja det" utan några problem.)

Finns en massa global goodwill att hämta för Kina, och att primärt bibehålla sin ekonomiska status med USA.
Citera
2017-12-12, 18:09
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR

Hela denna konflikt bottnar egentligen i frågan, Kommunism och diktatur eller Kapitalism och frihet.?

Det finns inte ord nog i vokabuläret för att beskriva hur trött jag är på ditt ideologiska trams.

Du babblar om kapitalism och frihet som en naturlag, om svält och diktatur som en ofrånkomlig kombination trots att den västerländska demokratin knappt hunnit fira etthundraårsjubileum.

Dessa ordlekar sysslar du med samtidigt som musikhjälpen samlar in pengar till barn som prostituerar sig för att ha råd med mat i den kapitalistiska friheten.

Det ultimatum du ställer handlar inte om ett ideologiskt val utan om ett retoriskt val.

Antingen anammar man ditt tvärtomspråk och dina personangrepp som trumfar Orwells 1984 eller så är man en ondskefull kommunist i din dogmatiska och osammanhängande förvirrade sammanblandning av bokstäver .
Senast redigerad av Eurypterida 2017-12-12 kl. 18:21.
Citera
2017-12-12, 18:36
Medlem
Citat:
Det finns inte ord nog i vokubaläret för att beskriva hur trött jag är på ditt ideologiska trams.

Du babblar om kapitalism och frihet som en naturlag, som svält och diktatur som en ofrånkomlig kombination trots att den västerländska demokratin knappt hunnit fira etthundraårsjubileum.

Dessa ordlekar sysslar du medan musikhjälpen samlar in pengar till barn som prostituerar sig för att ha råd med mat i den kapitalistiska friheten.

Det ultimatum du ställer handlar inte om ett ideologiskt val utan om ett retoriskt val.

Antingen anammar man ditt tvärtomspråk och dina personangrepp som trumfar Orwells 1984 eller så är man en ondskefull kommunist i din dogmatiska och osammanhängande förvirrade sammanblandning av bokstäver .

Jag blir hellre hatad och illa tilltalad, i mitt försök att försvara sanningen och frihet,
än att vara omtyckt och demagogisk i avsikten att försvara lögner och diktatur.

Att dagligen försvara, i denna tråd, västvärldens värsta diktatur, Nordkorea, är i mina ögon, ofattbart.

Jag har varit med för länge, för att gå på vänsterideologier år 2017.

Dessutom har jag jobbat internationellt i alla världsdelar, den slutas jag kommit till, är, att innan ett bättre samhällssystem
än det kapitalistiska och demokratiska, förevisas mig, i PRAKTIKEN, och inte i teorin, är jag villig att ändra uppfattning.

Historien kommer att döma Nordkorea, hårt, mycket hårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in