2017-04-27, 20:18
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Har också reagerat på detta, nästan alla ser slanka och vältränade ut, förutom ledaren som ser ut som en övergödd julgris.

Kommer att tänka på en vits:
Den tjocke säger till den magre på bussen, -"när man ser dig kan man tro det är hungersnöd i landet!"
Och den magre svarar, -"men när man tittar på dig, så ser man förklaringen till detta"!

Fast det är regimen som har kontroll över alla bilder som kommer därifrån. De ställer undan alla tjockisar helt enkelt.
Citera
2017-04-27, 21:31
Medlem
kato85s avatar
Hur många fler testskjutningar kommer USA att härda ut innan bägaren rinner över?

Själv tror jag att en skarp kärnvapenrobotskjutning (med explosion) riktad mot havet mot Japan, alternativt en ballistisk robot utan stridsspets som landar i närheten av Hawaii eller rentav Alaska eller utanför Kalifornien, kan vara droppen.

Men det är alltså USA som kommer börja, inte NK, för de har inget att vinna på ett krig som de kommer förlora.
Citera
2017-04-27, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Hur många fler testskjutningar kommer USA att härda ut innan bägaren rinner över?

Själv tror jag att en skarp kärnvapenrobotskjutning (med explosion) riktad mot havet mot Japan, alternativt en ballistisk robot utan stridsspets som landar i närheten av Hawaii eller rentav Alaska eller utanför Kalifornien, kan vara droppen.

Men det är alltså USA som kommer börja, inte NK, för de har inget att vinna på ett krig som de kommer förlora.

Risken (chansen) är dock att USA kommer att totalt tappa sitt inflytande i östra Asien!

Ett möjligt scenario.
1. USA anfaller militära mål i Nordkorea.
2. Nordkorea skickar några kärnvapen mot Sydkorea och kanske Japan.
3. USA slår till massivt med kärnvapen mot Nordkorea.
4. Kina blandar sig in och anfaller militära USA-mål i området.
5. Sen vet man inte vidare?

Även om Nordkorea skulle nå mål i USA med kärnvapen, är det inte troligt detta skulle leda till mer än max några 100 tusen döda.
Reagan skulle förresten för 35 år sedan fixa ett effektivt rymdförsvar, så då är det väl inga problem!
Senast redigerad av Hultabultan 2017-04-27 kl. 21:52.
Citera
2017-04-27, 22:53
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Risken (chansen) är dock att USA kommer att totalt tappa sitt inflytande i östra Asien!

Ett möjligt scenario.
1. USA anfaller militära mål i Nordkorea.
2. Nordkorea skickar några kärnvapen mot Sydkorea och kanske Japan.
3. USA slår till massivt med kärnvapen mot Nordkorea.
4. Kina blandar sig in och anfaller militära USA-mål i området.
5. Sen vet man inte vidare?

Även om Nordkorea skulle nå mål i USA med kärnvapen, är det inte troligt detta skulle leda till mer än max några 100 tusen döda.
Reagan skulle förresten för 35 år sedan fixa ett effektivt rymdförsvar, så då är det väl inga problem!

Skulle instämma i ditt scenario helt fram till punkt 4, alltså att Kina blandar sig in, detta skulle vara närmast absurt eftersom det troligtvis skulle eskalera till en kärnvapenutväxling mellan Kina och USA som skulle förinta mänskligheten.

Nordkorea är för Kina inte mycket värt, långt ifrån värt att gå i kärnvapenkrig för, men är ändå viktigt eftersom man kan använda landet som politisk och militär bricka mot USA, som idag har närmast hundratalet flygbaser runtom i Asien.
Man kan avlasta sina egna militära resurser längsmed gränsen till Nordkorea, och man får även in billig arbetskraft genom Nordkoreaner som arbetar på kontrakt godkända av Kim regimen.

Du har f.ö helt rätt i att ett anfall mot ex. Los Angeles skulle leda till max ett par hundra tusen döda.
Nordkorea förfogar inte över kraftiga kärnvapen, och speciellt de som får plats i deras nuvarande raketer överstiger garanterat inte 10-15 megaton, vilket gör att endast en stadsregion i Los Angeles skulle förintas (radie på 3 km.), med absoluta dödszonen (eldklotet) runtom ett antal kvarter.

Nej det blev väl inget med Reagans dröm, och bra är väl det. Annars hade vi haft USA krigande överallt.
Senast redigerad av kato85 2017-04-27 kl. 22:58.
Citera
2017-04-27, 23:04
Medlem
oskichs avatar
Citat:

Du har f.ö helt rätt i att ett anfall mot ex. Los Angeles skulle leda till max ett par hundra tusen döda.
Nordkorea förfogar inte över kraftiga kärnvapen, och speciellt de som får plats i deras nuvarande raketer överstiger garanterat inte 10-15 megaton, vilket gör att endast en stadsregion i Los Angeles skulle förintas (radie på 3 km.), med absoluta dödszonen (eldklotet) runtom ett antal kvarter.

Antar att du menar KILOton?
Citera
2017-04-27, 23:11
Medlem
Swan65s avatar
Citat:

"USA kommer att börja"? Låter som sandlåderetorik. Nordkorea har "börjat" för många år sedan iom kärnvapenutvecklingen. Personligen tror jag bägaren på riktigt rinner över om NK bevisligen har ICBM som kan nå USAs västkust. Redan nu har Trump majoritet av kongress&senat&folket emot NK vilket i sig är olycksbådande. Vill man vara cynisk ala Wag the dog så bombar Trump Pyongyang imorgon på hans 100e dag "eftersom säkra källor bekräftar att nordkoreanska ICBMs tankas as we speak" och vipps funderar ingen på Flynn, mur, och alla spräckta vallöften
Citera
2017-04-27, 23:14
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskich
Antar att du menar KILOton?

Helt riktigt, KT inte MT
Citera
2017-04-27, 23:22
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Personligen tror jag bägaren på riktigt rinner över om NK bevisligen har ICBM som kan nå USAs västkust.

Rent teoretiskt är detta redan en möjlighet, eftersom Nordkoreanerna förfogar över 1 styck specialmodifierad ubåt som kan armeras med en kortdistansraket och under vattnet genomföra en färd från Nordkoreas kust fram till Los Angeles exempelvis.
Detta har bl.a möjliggjorts genom att man numera förfogar över "kallt bränsle" som möjliggör en kallstart av raketen, jämfört med tidigare raketer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pukkuksong-1

http://www.telegraph.co.uk/news/2017/04/15/north-korea-displays-submarine-based-missiles-first-time-nuclear/

Ska vi satsa på att det är denna ubåt som gör att USA brusat upp sig? Jag skulle satsa mina slantar på denna farkost iaf.
Senast redigerad av kato85 2017-04-27 kl. 23:26.
Citera
2017-04-27, 23:37
Medlem
Citat:
Skulle instämma i ditt scenario helt fram till punkt 4, alltså att Kina blandar sig in, detta skulle vara närmast absurt eftersom det troligtvis skulle eskalera till en kärnvapenutväxling mellan Kina och USA som skulle förinta mänskligheten.

Nordkorea är för Kina inte mycket värt, långt ifrån värt att gå i kärnvapenkrig för, men är ändå viktigt eftersom man kan använda landet som politisk och militär bricka mot USA, som idag har närmast hundratalet flygbaser runtom i Asien.
Man kan avlasta sina egna militära resurser längsmed gränsen till Nordkorea, och man får även in billig arbetskraft genom Nordkoreaner som arbetar på kontrakt godkända av Kim regimen.

Nej det blev väl inget med Reagans dröm, och bra är väl det. Annars hade vi haft USA krigande överallt.

Oftast går man bara 30 år tillbaka till kalla kriget, när man skall tolka olika skeenden.
Men man skall veta att historiskt fram till ca år 1900 var nästan alltid Korea en kinesisk lydstat eller dominerat av Kina.

Kina har säkert i dagens läge absolut inget emot att hela Korea återgår till sin historiska ställning.
Kan aldrig tänka mig Kina skulle acceptera att Nordkorea ockuperades av USA, och tror förresten USA inte har några sådana ambitioner heller!
Citera
2017-04-27, 23:39
Medlem
Swan65s avatar
Jag sätter 10K emot. Jag tror noll på nordkoreas medeltida ubåtsflotta. Om de hade haft en reell inverkan så tycker man ju onekligen att nordkoreansk propaganda borde ha kablat ut denna "formidabla maktfaktor" eller?
Citera
2017-04-28, 17:57
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Jag sätter 10K emot. Jag tror noll på nordkoreas medeltida ubåtsflotta. Om de hade haft en reell inverkan så tycker man ju onekligen att nordkoreansk propaganda borde ha kablat ut denna "formidabla maktfaktor" eller?

Varsågod:
https://www.youtube.com/watch?v=okONdqt-a0E

Så sent som för 2 veckor sedan visade man även upp raketerna vid Kim Il Sungs 105-årsdag
https://www.youtube.com/watch?v=ZQxW_ipxEEo
1:20:00
Citera
2017-04-28, 18:36
Medlem
kato85s avatar
Lite nordkoreansk musik för er som vill gotta ned sig en fredagskväll som denna:

(faktiskt väldigt bra/inga politiska sånger)

http://koreakonsult.com/index.html

Längst ned till höger finns en ruta med 3 utvalda låtar, no.1 är min favorit
no. 3 heter "Fiparam" (Whistle) och är lika populär i Syd som i Nord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in