2013-04-11, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Hur många gånger skall jag behöva säga att varenda människa som är insatt i det här, inklusiva alla människor i Sydkorea och Japan vet att inget kommer hända. Det är bara snack, en årlig övning.

Även om det bara är snack, är det extremt olämpligt och barnsligt att konstant få tuppjuck på detta sätt.

Jag hoppas att NK testar en missil och att USA helt sonika skjuter ner skiten oavsett vart den är på väg. Då sitter Kim där och ser ut som en idiot eftersom han inte kommer att våga släppa loss harmageddon såsom han utlovar. USA kan hänvisa till alla hot nyligen och säga att man inte vågade ta några chanser.
Citera
2013-04-11, 14:06
Medlem
GundeSs avatar
Jag kan börja med att säga att jag inte har något övers för Nordkorea, men jag måste säga att medias rapportering kring Nordkorea är mycket överdriven och märklig. Men det är väl som vanligt att kvällstidningarna säljer lösnummer genom att odla myter kring bisarra saker i Nordkorea.

Här är en artikel i expressen: http://www.expressen.se/nyheter/bilderna-nordkorea-ville-stoppa/

Jag vet att svenskar normalt inte får röra sig helt fritt i Nordkorea, men till exempel kineser kan göra det. Alltså är inte regimen så hemlig som media antyder. Det finns ingen som helst dramatik i bildreportage från Nordkorea. Det är bara att åka dit och fotografera.

Det är kanske dags för lite mer balanserad rapportering från Nordkorea, inte bara skojiga bilder på Kim Jong Un när han står och inspekterar något, som i och för sig är klart humoristiskt.
Senast redigerad av GundeS 2013-04-11 kl. 14:08.
Citera
2013-04-11, 14:29
Bannlyst
Varför skulle Kina överge en av få lydstater som de har vilket skulle leda att ett USA kontrollerat och Kina fientligt Korea? USAs strategi är att omringa Kina med USA allierade stater och på så sätt sakta kväva sönder Kina och göra de till en kastrerad hund som saknar kraft att motverka amerikansk dominans i närområdet och omvärlden. Kina har säkerligen som vilja att skaffa fler lydstater och öka sitt inflytande, faller Nordkorea blir det en fin skalp för USA som då har militärbaser precis vid den kinesiska gränsen och kan smuggla in CIA agenter ännu enklare för att starta uppror i Kina och slita sönder Kina innifrån. Washingtons strategier handlar nu om att förinta Kina innifrån genom att uppvigla kinesiska dissidenter att ta över landet, när det skett kommer Kina för all framtid vara en lojal amerikansk lydstat som över 90 % av världen är redan idag.
Citera
2013-04-11, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Jag kan börja med att säga att jag inte har något övers för Nordkorea, men jag måste säga att medias rapportering kring Nordkorea är mycket överdriven och märklig. Men det är väl som vanligt att kvällstidningarna säljer lösnummer genom att odla myter kring bisarra saker i Nordkorea.

Här är en artikel i expressen: http://www.expressen.se/nyheter/bilderna-nordkorea-ville-stoppa/

Jag vet att svenskar normalt inte får röra sig helt fritt i Nordkorea, men till exempel kineser kan göra det. Alltså är inte regimen så hemlig som media antyder. Det finns ingen som helst dramatik i bildreportage från Nordkorea. Det är bara att åka dit och fotografera.

Det är kanske dags för lite mer balanserad rapportering från Nordkorea, inte bara skojiga bilder på Kim Jong Un när han står och inspekterar något, som i och för sig är klart humoristiskt.
Jo men den mest tokiga rapporteringen står ju regimen självt för. Bara att titta på nyheterna från Nordkorea. Varenda nyhetsuppläsare ser ut att ha ätit en citron innan dom levererar en politiskt salva med undergångstoner.
Citera
2013-04-11, 15:04
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverhjelmen
Varför skulle Kina överge en av få lydstater som de har vilket skulle leda att ett USA kontrollerat och Kina fientligt Korea? USAs strategi är att omringa Kina med USA allierade stater och på så sätt sakta kväva sönder Kina och göra de till en kastrerad hund som saknar kraft att motverka amerikansk dominans i närområdet och omvärlden. Kina har säkerligen som vilja att skaffa fler lydstater och öka sitt inflytande, faller Nordkorea blir det en fin skalp för USA som då har militärbaser precis vid den kinesiska gränsen och kan smuggla in CIA agenter ännu enklare för att starta uppror i Kina och slita sönder Kina innifrån. Washingtons strategier handlar nu om att förinta Kina innifrån genom att uppvigla kinesiska dissidenter att ta över landet, när det skett kommer Kina för all framtid vara en lojal amerikansk lydstat som över 90 % av världen är redan idag.
Kinas reaktion på USAs provokationer har än så länge enbart varit att kalla dem provokationer och att fördöma handlandet.

I långa loppet har de försiktiga Kineserna en gräns för sitt tålamod. Jag tror de är mycket medvetna om att USA ingingar dem geo-strategiskt med baser. Vi får se hur de handlar om USA skrider till direkt militär aktion (antagligen bombning).

I princip tror jag Kina accepterar att regimen i DFRK faller men de accepterar inte amerikanska militärbaser vid sin landgräns. Detta betyder det osannolika att ett enat Korea (efter regimskiftet) skulle vara militärt alliansfritt och utan utländska trupper. USA har inte tänkt det så!
Citera
2013-04-11, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Jo men den mest tokiga rapporteringen står ju regimen självt för. Bara att titta på nyheterna från Nordkorea. Varenda nyhetsuppläsare ser ut att ha ätit en citron innan dom levererar en politiskt salva med undergångstoner.
Är du kulturpolis för hela världen nu? Deras nyheter är avsedda för deras befolkning och hur de leverar dem angår inte dig. Sverige nyheter är jäkligt trista och ofta oproffsiga globalt sett, så jag tycker inte du är i något fantastiskt läge när det gäller att döma Nordkoreas nyhetsrapportering. Ditt inlägg visar bara hur inskränkt och arrogant ditt synsätt är.
Citera
2013-04-11, 16:31
Medlem
Detta påminner om Jugoslavien 1999.

Milosevic har dödsläger
300 000 människor fördrivna
DÖDS PATRULLER

sen 10 år senare stämmer inget av det.

Förra året hetsade dom Iran, sen hände inget.
Inget kommer hända nu heller.
Aftonbladet borde bombas.
Citera
2013-04-11, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sindikat

Milosevic har dödsläger
DÖDS PATRULLER

Det du kallar för att "hetsa" är att sätta press för att uppmuntra motparten att komma till förhandlingsbordet. Om "inget händer" är det alltså ett lyckat resultat.
Citera
2013-04-11, 17:37
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sindikat

Milosevic har dödsläger
DÖDS PATRULLER

Det är precis sånt jag tänker på. Du kunde lika bra ha tagit Saddams påstådda massförstörelsevapen och inblandning i 911 terrorattacken som exempel.
Citera
2013-04-11, 17:45
Bannlyst
Aftonbladet är inte på något sätt skyldiga eller skurkar här.
Det enda de är skyldiga till är enfaldighet och lathet. De är en småfisk, som lurar befolkningen i ett land med 8 miljoner invånare i Europas utkanter. Ingen bryr sig och Sverige saknar betydelse i Östasien.

Aftonbladet köper engelskspråkiga stormedias bild utan att ifrågasätta.
Skulle de skaffa koreansktalande personal som kunde ta till sig Syd och Nordkoreas perspektiv så skulle de få en bättre nyans.

Ska de planka ickelokala tidningar så är det vettigare att läsa Rysslands och Kinas press. Båda har fungerande relationer med Nordkorea samt distans och insikt i problemet. De har analyster och gott om medborgare med personliga kontakter i Nordkoreas ledning.

Att läsa USA media, eller BBC som alltid hänger på USA media om någon hänvisar till "human rights" som är deras trigger att ta ställning och dra igång en kampanj, är helt meningslöst i sammanhanget. USA har inte bara en klart uttalad agenda (ta ned samtliga "Axis of Evil" länder (och man är bang on schedule...) utan de är även extremt dåligt insatta.

Däremot kan du klaga på CNN, BBC och andra internationella nyhetsorgan som sätter tonen för att de är enkelspåriga, har inaktuell information och en uppenbar agenda.
Senast redigerad av Snezhinka 2013-04-11 kl. 17:48.
Citera
2013-04-11, 18:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Aftonbladet är inte på något sätt skyldiga eller skurkar här.
Det enda de är skyldiga till är enfaldighet och lathet. De är en småfisk, som lurar befolkningen i ett land med 8 miljoner invånare i Europas utkanter. Ingen bryr sig och Sverige saknar betydelse i Östasien.

Aftonbladet köper engelskspråkiga stormedias bild utan att ifrågasätta.
Skulle de skaffa koreansktalande personal som kunde ta till sig Syd och Nordkoreas perspektiv så skulle de få en bättre nyans.

Ska de planka ickelokala tidningar så är det vettigare att läsa Rysslands och Kinas press. Båda har fungerande relationer med Nordkorea samt distans och insikt i problemet. De har analyster och gott om medborgare med personliga kontakter i Nordkoreas ledning.

Att läsa USA media, eller BBC som alltid hänger på USA media om någon hänvisar till "human rights" som är deras trigger att ta ställning och dra igång en kampanj, är helt meningslöst i sammanhanget. USA har inte bara en klart uttalad agenda (ta ned samtliga "Axis of Evil" länder (och man är bang on schedule...) utan de är även extremt dåligt insatta.

Däremot kan du klaga på CNN, BBC och andra internationella nyhetsorgan som sätter tonen för att de är enkelspåriga, har inaktuell information och en uppenbar agenda.

Så problemet är alltså enligt dig att Aftonbladet tar sin information ifrån Sydkoreas allierade i stället för Nordkoreas allierade?

Vore du nöjd om de okritiskt berättade om Nordkoreas förträfflighet?
Citera
2013-04-11, 18:30
Medlem
Givetvis får man den bästa, om än inte alltid 100% rätt, från media i väst o inte från diktaturer i Asien.
Det säger ju sig självt. Både Kinas o Ryssland media är noggrant kontrollerade av sina regimer. Nordkorea verkar göra allt för att provocera fram ett anfall mot landet. När inget land ids bry sig om regimen så finns ju risken att den faktiskt gör något urbota dumt. Man tänjer på gränserna i hopp om att bli anfallna verkar det som. En regim med ett sådant kliande avtryckarfinger är dömd att försvinna, helst förr än senare. Oxkärrornas land är nog snart ett minne blott o regimen dömd för sina brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in