2013-12-28, 02:53
Medlem
Enligt sydkoreanska källor är även ambassadören i Kuba, Jon Yong-Jin, återkallad. Han är gift med Jangs syrra.
Citera
2013-12-28, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Jag drar upp denna fråga igen.

De firar inte jul den 24:e december. Kim Jung Suk, Kim Jong Il:s mor, föddes den 24:e december. Hon är numera död och den 24:e december är en dag för att hylla henne. Det delas inte ut presenter och julafton existerar inte. Med andra ord, påstår någon att de firar jul, så är det fel, de firar Kim Jung Suks födelse.

http://www.nknews.org/2013/01/my-winter-holidays-in-north-korea/

Det står även lite om nyårsfirandet. Hon som har skrivit artikeln är född i Nordkorea men bor nu i Sydkorea och borde således ha ganska bra koll på saker och ting.

Det enda som jag hittar är att han var en medarbetare till Jang Song-thaek. Men som jag skrev i mitt förra inlägg så är det konstigt om endast två av alla deras ambassadörer hade kopplingar till Jang Song-thaek. Det känns som att fler borde ha det.

Ambassadören kanske ska fira nyår hemma. Men även det låter ganska långsökt. Han borde ha meddelat UD om det.

Vi får vänta och se. Mer information lär komma inom de närmaste dagarna. Det är också intressant att se om fler kallas hem.

Jag läste på några ställen att ambassadören var brorson till jang. Saknar källor på det. Tydligen verkar ju den hemkallade ambassadören i cuba också vara släkting till jang så det skulle inte förvåna mig om den svenska också var det. Om man kan lita på källor det vill säga.

Men det verkar ju ändå logiskt med tanke på de kollektiva bestraffningarna där hela släkten bestraffas för en individs synder. Hela jangs släkt ska ju deporteras till arbetsläger. Även om de råkar vara ambassadörer.

Ps. Enligt nån tidning hade ambassadören i sverige och hans familj setts bli eskorterade till sitt nästa plan vid en mellanlandning i peking. För att undvika flyktförsök förmodligen. Ingen som sett dem lämna sverige? Om det också skedde under eskort?
Citera
2013-12-28, 08:50
Medlem
Genialt och ondskefullt att tillämpa kollektiva bestraffningar. Befolkningen tar hand om att bevaka och kontrollera varandra utan att staten behöver anstränga sig för mycket. Kostnadseffektivt för staten men förstör tilliten bland människorna. Usch
Citera
2013-12-28, 09:32
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Genialt och ondskefullt att tillämpa kollektiva bestraffningar. Befolkningen tar hand om att bevaka och kontrollera varandra utan att staten behöver anstränga sig för mycket. Kostnadseffektivt för staten men förstör tilliten bland människorna. Usch
Nej, inte genialiskt — klumpigt. Inte i varje fall i den version som vi fått höra det utövas (en nypa salt igen). Denna metod har används myckert mer "genialt" i andra stater. Stalinismen som exempel, men även den zero tolerance vi just nu har i USA. I mikroformat: kolla hur tonåringar numera vaktar på varandra gällande copyright-skyddat material på nätet. Hot och rädsla kan vara en förklaring, men så ser de ju inte det själva.
Citera
2013-12-28, 09:52
Medlem
Är NK stängt för turister just nu eller har det öppnat igen efter oroligheterna (när de hotade USA m.fl)?
Citera
2013-12-28, 10:04
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:

Ja det är sjukt! De lär inte hamna i arbetsläger. Det är nog snabb avrättning. Grisen sitter och funderar vilka olika roliga metoder han ska använda. Förmodligen kommer han döda någon fel person och några kommer vilja hämnas. Får se om grisen överlever det.

Tänk om man bodde i NK (hemska tanke!) och hade en stövelslickande hjärntvättad orm som DetvarTypisktju som granne. En sådan som skulle ange sin morsa till Den Store Ledaren om han misstänkte hon sett en västerländsk såpopera. Vad skulle man göra? Man skulle bli tvungen att agera innan denne gjorde något, skicka iväg krypet till arbetsläger. Men sen skulle man inte kunna sluta för hans släktingar kanske slingrar runt i kvarteret och konspirerar. Ett sjukt samhälle, inte konstigt att så många sitter i fångläger och mördas men nu är det Kims egna släkt och Kims liv kan nog tas av någon i den släkten innan de själva blir avrättade som sagt.
Citera
2013-12-28, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Dom har säkert hotat med att kommer han inte hem blir det riktigt illa för familjemedlemmar.
Ja dom är hjärntvättade och fullmatade med propaganda sen barnsben.

Hade han hoppat av i Sverige gissar jag på att detta blivit en riktig het potatis för Reinfeldt
Nu slapp han dock detta bekymmer.

Kan en diplomat verkligen söka "asyl" ?
Ställer mig tveksam till det, finns det möjligen liknande fall i andra länder ?

Här är ett exempel på en ambassadör som söker asyl hos värdlandet.

Aftonbladet
Citat:
Zimbabwisk ambassadör söker asyl
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article18090691.ab

Så det skulle ju varit en möjlighet även för de nordkoreanska ambassadörerna.
Citera
2013-12-28, 13:35
Moderator
Tystnads avatar
Ja jag googlade själv innan lite om detta och tydligen finns det en hel del bl.a. Iranska diplomater som sökt asyl i olika länder.
Om det är svårare eller lättare att få asyl som avhoppad diplomat är nog en annan femma.
Att NK diplomaterna frivilligt åker hem kan ju bero på att dom hoppas på en mildare behandling, samt en möjlighet att kanske friges från lägerna och tas till nåder igen om ett antal år.
Citera
2013-12-28, 14:55
Medlem
Citat:
Ja jag googlade själv innan lite om detta och tydligen finns det en hel del bl.a. Iranska diplomater som sökt asyl i olika länder.
Om det är svårare eller lättare att få asyl som avhoppad diplomat är nog en annan femma.
Att NK diplomaterna frivilligt åker hem kan ju bero på att dom hoppas på en mildare behandling, samt en möjlighet att kanske friges från lägerna och tas till nåder igen om ett antal år.

Personligen skulle jag aldrig chansa. Så underbart är det inte i nordkorea att det är värt riskera en livstid i arbetsläger.

Ambassadören i sverige hade dessutom en fru och två barn. Med tanke på att barn också forslas iväg till arbetsläger så skulle valet vara givet för åtminstone mig.

Jag är fortfarande övertygad om att ambassadörerna inte återvänt till nordkorea frivilligt.
Citera
2013-12-28, 16:27
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Jag är fortfarande övertygad om att ambassadörerna inte återvänt till nordkorea frivilligt.
Klart det inte är frivilligt men vad skulle du göra om risken är att hela släkten åker i fängelse om du inte kommer hem?
Citera
2013-12-28, 22:47
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trekky76
Enligt sydkoreanska källor är även ambassadören i Kuba, Jon Yong-Jin, återkallad. Han är gift med Jangs syrra.
Tydligen, enligt källan jag hittade, så återkallades han tidigt i december. Då har vi alltså hittills Kuba, Malaysias och Sverige ambassadörer som har åkt tillbaka till Nordkorea.

Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Nej, inte genialiskt — klumpigt. Inte i varje fall i den version som vi fått höra det utövas (en nypa salt igen). Denna metod har används myckert mer "genialt" i andra stater. Stalinismen som exempel, men även den zero tolerance vi just nu har i USA. I mikroformat: kolla hur tonåringar numera vaktar på varandra gällande copyright-skyddat material på nätet. Hot och rädsla kan vara en förklaring, men så ser de ju inte det själva.
Du jämför alltså folk som blir skickade till gulager med tonåringar som skvallrar på varandra på internet? Intressant.
Citera
2013-12-29, 00:56
Medlem
Citat:

---
Kan en diplomat verkligen söka "asyl" ?
Ställer mig tveksam till det, finns det möjligen liknande fall i andra länder ?

Ja, det torde gå bra, förutsatt att det förstås finns skäl till det. Tex under kriget mot Saddam Hussein var väl ngra Irakiska diplomater som hoppade av ??, kanske det var tillfällig asyl de sökte. Diplomater har sk ackreditering att verka i annat land, men de kan själva ge upp den rätten, och tex söka asyl i ngt land de tror sig bli vänligt bmötta. Många diplomater har med sin familj på sin beskickning (ambassad elr konsulat) de jobbar på.

Det är ju klart att det ibalnd kan vara politiskt känsligt att bevilja asyl ellr fristad för ngn synnerligen illa omtyckt diplomat. Ofta så sker väl dessa asyl ärendena i det tysta, och diskuteras ej politiskt öppet, förräns den blivit beviljad.

Förresten det var bra det var ngn som rättade mig angående NKs besljutningar av gränsområdet mot Syd, det har varit bara relativt sporadisk beskjutning. Artikeln jag minns hade faktafel. Antagligen för att upprätthålla spänningen, ellr befäl/soldater som fått stora snurren.

Det kan säkert stämma att visst kan USA bomba utav bara h-e men de kommer inte ha ngn större militär framgång med detta, om NK har grävt ner sig i djupa tunnlar. Det visade sej under 2a Världskriget när USA intog flera japanska öar, att massor av japaner hade klarat sig undan genom att bo i djupa tunnlar. Samma var det i Vietnam och VietCongs tunnelsystem som fungerade trots brinnande krig på markytan. Bombmattor har alltså i såna här fall liten effekt på stridsviljan.

Tunnelingångarna torde vara så gott som omöjliga att upptäcka även med all USAs avancerade teknik, det är bara dum övertro på teknik om USAs militär tror på det..

Angåend kärnvapen så är de föga användbara om de inte kan backas upp med konventionella styrkor också, men då tar man ju risken att de egna soldaterna utsätts för alltför mkt strålning.

Men jag är tveksam till NKs ammunitions-depåer, att de måste ju vara i äldsta laget, och kanske farliga, om de inte hela tiden kunnat köpa från tex Ryssland och Kina. Alltså färska laddningar med bra krut o sprängämnen, Inte sånt som legat o samlat damm i 60 år ?

Har ens NK sådan kem-tekn industri att de alls kan producera, kulor, patronhylsor o krut o sprängämnen ?

I nödfall så kan de ju samla ihop gamla gödselstackar och koka och tvätta ur salpeter ur gödseln som går att använda till svartkrut (drygt och kladdigt arbete , men hela Europa gjorde så fram till 1800-talet)

Knappast att jag tror att de har ett effektivt luftvärn som matchar USAs snabba attck-flyg,

Ja den som lever får väl se hur det går md NK ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in