Citat:
Ursprungligen postat av
Tystnad
---
Kan en diplomat verkligen söka "asyl" ?
Ställer mig tveksam till det, finns det möjligen liknande fall i andra länder ?
Ja, det torde gå bra, förutsatt att det förstås finns skäl till det. Tex under kriget mot Saddam Hussein var väl ngra Irakiska diplomater som hoppade av ??, kanske det var tillfällig asyl de sökte. Diplomater har sk ackreditering att verka i annat land, men de kan själva ge upp den rätten, och tex söka asyl i ngt land de tror sig bli vänligt bmötta. Många diplomater har med sin familj på sin beskickning (ambassad elr konsulat) de jobbar på.
Det är ju klart att det ibalnd kan vara politiskt känsligt att bevilja asyl ellr fristad för ngn synnerligen illa omtyckt diplomat. Ofta så sker väl dessa asyl ärendena i det tysta, och diskuteras ej politiskt öppet, förräns den blivit beviljad.
Förresten det var bra det var ngn som rättade mig angående NKs besljutningar av gränsområdet mot Syd, det har varit bara relativt sporadisk beskjutning. Artikeln jag minns hade faktafel. Antagligen för att upprätthålla spänningen, ellr befäl/soldater som fått stora snurren.
Det kan säkert stämma att visst kan USA bomba utav bara h-e men de kommer inte ha ngn större militär framgång med detta, om NK har grävt ner sig i djupa tunnlar. Det visade sej under 2a Världskriget när USA intog flera japanska öar, att massor av japaner hade klarat sig undan genom att bo i djupa tunnlar. Samma var det i Vietnam och VietCongs tunnelsystem som fungerade trots brinnande krig på markytan. Bombmattor har alltså i såna här fall liten effekt på stridsviljan.
Tunnelingångarna torde vara så gott som omöjliga att upptäcka även med all USAs avancerade teknik, det är bara dum övertro på teknik om USAs militär tror på det..
Angåend kärnvapen så är de föga användbara om de inte kan backas upp med konventionella styrkor också, men då tar man ju risken att de egna soldaterna utsätts för alltför mkt strålning.
Men jag är tveksam till NKs ammunitions-depåer, att de måste ju vara i äldsta laget, och kanske farliga, om de inte hela tiden kunnat köpa från tex Ryssland och Kina. Alltså färska laddningar med bra krut o sprängämnen, Inte sånt som legat o samlat damm i 60 år ?
Har ens NK sådan kem-tekn industri att de alls kan producera, kulor, patronhylsor o krut o sprängämnen ?
I nödfall så kan de ju samla ihop gamla gödselstackar och koka och tvätta ur salpeter ur gödseln som går att använda till svartkrut (drygt och kladdigt arbete

, men hela Europa gjorde så fram till 1800-talet)
Knappast att jag tror att de har ett effektivt luftvärn som matchar USAs snabba attck-flyg,
Ja den som lever får väl se hur det går md NK ?