Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Är du insatt i att USA handlar annorlunda i år? Är du insatt i Bush-Obama doktrinen om regimskifte? Det är USA som är skillnaden.
Nej jag är faktiskt inte insatt i Bush-Obama doktrinen om regimskifte och jag har inte alls hängt med i nyheterna mycket i år. Hänger bara här som en distrahering för till fället.
Men när det gäller just den här övningen så har jag varit på plats i Japan och Nordkorea när den inträffat ett antal gånger förut. Första gången blev jag faktiskt rädd, andra gången lite rädd... Men det här är säkert pågått årligen i uppåt 20 år... Pojken som ropade "varg" blir pojken som ropade "Soul skall förstöras om ni inte slutar militärövningen".
Enda skillnaden jag tycker mig se är lite starkare retorik från Nordkorea (beror på ny president, spekulerar jag) mer provokation from USA. Framför allt mer täckning i Västmedia. De känns som den stora skillnaden.
AP har ju öppnat news desk i Pyongyang, kan det vara därför... eller är det helt enkelt medveten upptrappning mot ett anfall från USAs sida, ungefär som vi såg en propagandakampanj precis innan anfallet mot Irak?
Du kanske är den enda i den här tråden som har information som är ny för mig. Berätta....
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Jag är inte mer oinformerad eller informerad än du eller någon annan.
Precis som du är jag bara en snubbe med en dator.
Däremot kan man konstatera att den nuvarande regimen i Nordkorea snart är borta.
Jag är inte "bara en snubbe med en dator" i mer än en bemärkelse... Jag är mer informerad om det här än tex du, på många sätt. Annars skulle jag inte yttra mig så kategoriskt. Det som är förvånande är att du själv, efter att bara läst svenska och engelskspråkig information i från Sverige då (antar jag) kan vara så säker på att du vet allt som finns att veta om det här, och att du har en välrundad bild.
Om inte annat trodde jag att du hade fått lära dig i skolan att man inte ska tro okritiskt på det som står i tidningen.