Citat:
Jodå, jag "kräver fakta". Till skillnad från många andra så vill jag ju ha belägg för ett påstående.
Ursprungligen postat av gurex
Det jag säger är att man skall vara försiktig med vad man tar för sanning. Om en nyhetsbyrå ljuger och tidningar och annan media detsamma gång på gång där motsatsen sedan bevisats så bör man ta det de berättar om med en nypa salt om man är normalt funtad. Men du verkar inte kräva fakta innan du vet att något är sant.
Om jag får belägg för ett påstående så tror jag på det tills dess att andra belägg visar motsatsen. När det händer så måste man börja diskutera varför beläggen visar olika saker, och om något kan vara fel.
Vad "nordkorea-fansen" dock gör är att grundlöst kalla samtliga belägg för lögner - och har sedan inte ens belägg själva för att påvisa att detta är lögner.
Citat:
De kan bekräfta och styrka andra belägg genom att de överensstämmer med varandra.
Vad säger dina satelitfoton egentligen?
Låt oss t.ex. ta den här videon som ett exempel:
https://www.flashback.org/sp42385275
Genom att jämföra bilderna med satellitbilder så kunde man ganska snabbt anta att filmen antagligen faktiskt spelades in där:
https://www.flashback.org/sp42385881
Man kan även använda satellitbilder för att bekräfta att en person som säger sig ha varit vakt på t.ex. ett läger får rita hur det såg ut, för att sedan jämföra vaktens ritningar med satellitbilder.
Men kan även givetvis bekräfta lägrens existens.
Citat:
Nej, det är inte armébaser.
Vilka sitter i lägren (eller är det armebaser?) och hur vet du vilka de är?
Dels så kan man se i den här videon att de som inte avrättas döms till 10 års straffarbete:
http://www.youtube.com/watch?v=73KOEXPEvok
Här ser du vakter, vakttorn och människor som arbetar innanför avgränsningarna:
http://www.liveleak.com/view?i=6f6_1360818837
Jag tror inte att armébaser fungerar sådär. Sedan så har Nordkorea själva aldrig förnekat själva lägren. De har dock förnekat att de självstyrande lägren (de styrs enligt Juche, så de ska sköta sig själva) skulle bryta mot de mänskliga rättigheterna.
Jag vet inte namnet på någon som sitter i lägren, nej.
Citat:
De dödas antagligen av flera anledningar. Ibland uppenbarligen för att de tar sig över gränsen. Jag vet inte hur många som dödats.
Hur många har dödats och för vad?
Citat:
De visar att lägren existerar, att offentliga avrättningar sker samt stödjer vittnesuppgifterna om lägren.
Vem, var och vad visar alla dessa filmer du pratar om?
Här har vi andra videor som dock inte har med deras "rättsväsende" att göra. De visar svälten:
http://www.youtube.com/watch?v=LGR0BD2e1Ok (den här anser jag inte vara ett 100% starkt belägg. Jag är ganska övertygad om att det är filmat i Nordkorea, men vad de säger vet jag inte. Eftersom klippet är relativt nytt så kan man ju alltid vänta lite tills någon som kan koreanska kan bekräfta att dialekterna är nordkoreanska och att det de säger är korrekt översatt)
Dokumentär med mycket material från filmningar inifrån Nordkorea:
http://www.youtube.com/watch?v=Z4OmcKddq8s
Vad du menar med att fråga "Vem" dessa filmer visar förstår jag inte. Nordkoreaner?
Citat:
Den har jag aldrig sett. Får ta och leta reda på den! Men du kanske har en länk?
Själv har jag sett filmer från Kina där bland annat en mördare dödades som sedan var bevis i hur Nordkorea mördar civila.
Citat:
Jag visade ett exempel på hur man kan använda satellitbilder för att verifiera vissa videofilmer.
Det kanske finns något som verkligen är bra för jag har inte sett allt utan blir bara less när idioter tror sig veta något för att dom det en filmsnutt där någon påstår en sak som i verkligheten kan vara filmat på en annan kontinent.
Men det underlättar också om de talar. Då hör man mycket enkelt tack vare dialekten som talas där. Klippen som jag länkade senast (i alla fall inte det allra senaste) bör inte heller vara fejk av helt logiska anledningar. Bakgrundsrösten kan man ignorera om man vill, men bilderna säger mer än 1000 ord.
Citat:
Vad bra att det kom fram att det var fel klipp då
Kom ihåg innan OS i Kina när media drog igång en kampanj mot Kina förtryck av tibetaner. De hade till och med video när polisen misshandlade folket. Problemet var att filmen var inspelad i Nepal under upplopp. Tyvärr så ville inte mainstream media berätta detta när det påpekats eftersom det skulle visa dem i dålig dager som de opinionsbildare de är. Men folk var upprörda som fan över övergreppen.
Ja, det är inte ovanligt att nyhetsbyråer tar fel klipp. Det har ju till och med hänt att de av misstag tar från TV-spel i tron om att det är riktigt. Men lyckligtvis är det inte nyhetsbyråer vi talar om nu, utan belägg i allmänhet.
Citat:
Hehe, "bebis"
Hur vet du att det du ser på Youtube är sant? Vad har du för bebis för det? Jag säger inte att det inte är det men man kan ju vara lite försiktig när man får uppenbar propaganda öst över sig. Speciellt om Nordkorea som få vet vad där händer.

Jo, jag tror att videoklippen är riktiga eftersom att geografin och miljön går "enkelt" att verifiera genom satellitbilder, språket och dialekten som talas, att även klipp som är långt över 10 år gamla fortfarande aldrig har kunnat motbevisas, den orimligheten i att USA skulle lyckas samla tusentals sydkoreaner med nordkoreansk dialekt, bygga hela städer, berg och ekosystem, svälta dessa sydkoreaner för att sedan spela in filmer och göra detta oupptäckt i över ett decennium utan att någon varken kan motbevisa filmerna eller att någon inblandad skulle släppa denna nyhetsbomb.
Om man sedan också tar och använder sig av lite rationalitet så kan man fråga sig - om den vanliga befolkningen svälter, hur bör det rimligtvis se ut inne i fånglägren som också styrs enligt Juche (i princip "klara er själva!")?
Men jag håller med dig om att det inte kan vara lätt att veta vad som pågår där inne alla gånger. Men när all information man får pekar åt ett och samma håll, beläggen stödjer varandra och varför Nordkorea aldrig någonsin har bevisat motsatsen (eller bara låter någon komma och titta) så kan man ju börja undra

Kort sagt, det mesta anser jag vara bevisat eller finnas starka belägg för. Att livet inne i fånglägren är ett helvete anser jag ha belägg för och även vara rena logiska slutsatser, även om just det inte finns rena konkreta bevis såsom videobevis för just den här punkten.
Senast redigerad av nummer10011 2013-03-17 kl. 14:51.
Senast redigerad av nummer10011 2013-03-17 kl. 14:51.