2013-04-01, 11:28
Medlem
347s avatar
Bizzar läsning om de ofattbara förhållanden som råder i Nordkorea. Vittnesmål från en som överlevde.

Seriöst, det är mycket text. Men det kommer att vara det mest brutala ni någonsin läst. Mådde fysiskt illa efteråt.

http://www.judiciary.senate.gov/hearings/testimony.cfm?id=4f1e0899533f7680e78d03281fe18baf& wit_id=4f1e0899533f7680e78d03281fe18baf-2-1
Citera
2013-04-01, 11:29
Medlem
Sillberskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beerklunker
Jag har bott och arbetat bland annat i Japan och Sydkorea.
Du är bara en jävla patetisk svensson som har våta drömmar om Nordkorea.

Citera
2013-04-01, 11:39
Medlem
Varulvs avatar
Vänta nu, sitter det folk här som verkligen försvarar Nordkorea? Jag vet några personer som varit där och vad dom säger så tillåts man inte använda landets egna valuta utan turistpengar och man är väldigt noga med att man går på vissa turiststråk liksom. Samt att lämna presenter vid den stora ledarens staty ska också ha varit en del av turismen.
Citera
2013-04-01, 11:40
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
DET ÄR DETTA NI HÅLLER PÅ MED. NI FÖRSVARAR DEN PERFEKTA ONDSKAN PÅ GRUND AV ERT SINNESSJUKA HAT MOT VÄST. OM NI ÄR KOMMUNISTER, NAZISTER ELLER HAR NÅGON ANNAN FORM AV PSYKISK SJUKDOM SKITER JAG I; NI ÄCKLAR MIG BORTOM ALLA GRÄNSER.

Det du säger är helt sant. Många förblindas så något extremt mycket utav sitt hat mot det onda ''Väst''.
Citera
2013-04-01, 11:50
Medlem
Carl-Magnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Vänta nu, sitter det folk här som verkligen försvarar Nordkorea? Jag vet några personer som varit där och vad dom säger så tillåts man inte använda landets egna valuta utan turistpengar och man är väldigt noga med att man går på vissa turiststråk liksom. Samt att lämna presenter vid den stora ledarens staty ska också ha varit en del av turismen.

Jodå, det finns ett antal personer här som försvarat Nordkorea, och att döma av de senaste sidorna verkar de mellanåt dominera debatten. Inte för att de har rätt, utan för att de postar långa skrifter fulla med galna spekulationer. Så fort man framför bevis avfärdas det som västerländsk propaganda, och själva kommer de aldrig med några källor för sina påståenden. När man har detta mindset är det såklart lätt att avfärda allt som inte stämmer överens med sin egen världsbild som strunt.
Citera
2013-04-01, 11:53
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 347
Bizzar läsning om de ofattbara förhållanden som råder i Nordkorea. Vittnesmål från en som överlevde.

Seriöst, det är mycket text. Men det kommer att vara det mest brutala ni någonsin läst. Mådde fysiskt illa efteråt.

http://www.judiciary.senate.gov/hearings/testimony.cfm?id=4f1e0899533f7680e78d03281fe18baf& wit_id=4f1e0899533f7680e78d03281fe18baf-2-1

Det där är ren o skär ondska på riktigt... Innerst inne hoppas jag verkligen att hon ljuger och överdriver...
Citera
2013-04-01, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beerklunker
Det finns väl ingen härinne som hatar Nordkorea?
Vi hatar Nordkoreanska regimen och allt den står för.
En viss skillnad.

Fråga 1:
Exakt vad är det som den Nordkoreanska regimen står för som du hatar?

Fråga 2:
Du anser inte att deras folk är delvis ansvariga för vad som händer i landet? Är det på grund av frånvaron av demokrati?
Citera
2013-04-01, 12:12
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyj
Fråga 1:

Fråga 2:
Du anser inte att deras folk är delvis ansvariga för vad som händer i landet? Är det på grund av frånvaron av demokrati?

Fråga 1, När jag slutar förakta regimen i Nordkorea:

När dom börjar spendera lite pengar på sin egen befolkning och helt enkelt inte låter dom svälta ihjäl.

När dom slutar komma med en massa tomma hot om att dom ska bomba Sydkoreas, Japans och USAs städer till marken, regimen hotar ju för sjutton med total utrotning.

När dom slutar skjuta upp massa spontana missiler för att skrämmas.

När dom slutar att gång på gång bryta sina löften till omvärlden (klart dom får minskat bistånd när dom inte kan hålla sina löften)

När dom slutar bomba sydkoreanska öar
Det var inte så längesen.

När dom lägger ner sina koncentrationsläger

När regimen börjar se efter sin befolkning och försöker gå mot en ljusare framtid och öppna relationer till andra länder

Det är några punkter, jag hade säkert kunnat skriva ett par till.

Fråga 2:

Nej jag anser inte att folket är direkt ansvariga, det är inte dom som sitter med makten.
Det är regimen och uteslutande människorna som har makten i landet så är ansvariga för att landet har/går käpprätt åt helvete.
Citera
2013-04-01, 13:00
Medlem
vinbras avatar
Så här lyder min lekmanna-analys av det uppkomna läget:

USA och Sydkorea har tröttnat på att använda silkesvantar mot Nordkorea och har tänkt ut ett sätt att störta diktatorn.

Metoden är att hela tiden syna Nordkoreas krigshot med att genomföra nya flygövningar och komma med fortsatt skeptiska uttalanden om Nordkoreanernas hot, för att då få Kim Jong Un och hans omgivning att känna sig tvingade till allt grövre uttalanden.

När det till slut visar sig att han inte har någon substans bakom hoten försvagas hans position och förvirring uppstår hos landets ledning om vad man ska ta sig till för att uppvisa styrka inför det egna folket.

I det ögonblicket inleds diktaturens sönderfall med allt vad det innebär av intern maktkamp och folkligt uppror.

Diktatorn mördas/avsätts och USA kliver in på allvar och stöttar upproret med militär kraft.
Senast redigerad av vinbra 2013-04-01 kl. 13:04.
Citera
2013-04-01, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyj
Fråga 1:

Jag kommer sluta hata dem när varenda människa som varit delaktig i detta

Är hängd.
Citera
2013-04-01, 14:12
Medlem
Det är Kim Jong-un och hans krigsmakt som helt tiden har utmanat omgivningen genom att bryta mot ingångna avtal, trots att landet har fått rätt mycket bistånd, fortsätta bygga kärnvapen och då och då anfalla med artilleri och avfyra raketer över Japanska havet och därigenom hota Sydkorea och Japan.
Citera
2013-04-01, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Det du säger är helt sant. Många förblindas så något extremt mycket utav sitt hat mot det onda ''Väst''.
Det finns en slags medfödd motvilja mot USA i vissa kretsar. Det är som om de aldrig har varit med i skolan och följt med på historielektionerna, och aldrig läst tidningarna eller hört på radio.

Visst har USA begått grova misstag, precis som kolonialmakterna Storbritannien, Frankrike och i synnerhet Belgien och Japan gjorde förr. Det brittiska imperiets opiumkrig i Kina var ju till exempel synnerligen grymt och dumt. Belgarnas hänsynslösa rovdrift i Kongo chockade även de andra kolonialmakterna. Japanerna var synnerligen hänsynslösa i Kina, Burma, Korea och det övriga Sydostasien. USA:s krig i Vietnam började som en sorts polisinsats men eskalerade sedan till ett fullskaligt krig, och urartade fullständigt i och med bombningen av Hanoi.

Men överlag har västmakterna med USA i spetsen har rättat situationen för oss ett par gånger. Utan USA:s inträde i krigen 1917 och 1941 hade Tyskland säkerligen vunnit både världskrigen.

I Sverige finns det vänsterelement som har en mycket fantasifull men oinformerad uppfattning om vad USA är för ett land. De kanske aldrig ens har besökt USA eller träffat amerikaner.
Senast redigerad av Putsch 2013-04-01 kl. 14:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in