2013-04-04, 21:48
Medlem
youcouldbeemines avatar
få ut vadå? sin egna död?
Citera
2013-04-04, 21:52
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youcouldbeemine
få ut vadå? sin egna död?

Den åker dom ju med största sannolikhet på ändå om dom bara planlöst skjuter ut en långdistansraket mitt i den här soppan.
Citera
2013-04-04, 21:55
Medlem
Om jag vore Kimpan skulle jag försöka få bort ett eller flera hangarfartyg.
Citera
2013-04-04, 21:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Även om det är uppenbart du behöver en sådan, men nej.

Nu har du ju hotat med det femtioelva gånger, men, om det är någon tröst, jag tror du bott i NK.

Jag kan inte sluta skriva för jag blir så upprörd att folk har sådan otroligt missvisande bild av ett land med väldigt snälla, trevliga och unika människor. Det ser inte alls ut som ett fångläger... och jag har sett flera städer och landsbygden på vägen. De förtjänar inte det rykte de har och de vill absolut inte bli "räddade" eller att någon skall tycka synd om dem.

Nordkorea har något unikt. En slags äkthet som är försvunnen i så mycket av resten av världen
. Den som åker dit och är oppen för intryck skulle direkt förstå vad jag menar. De är stolta över sin kultur, sin nationalitet, sitt land, sin ledare och mycket, mycket mer. De försöker inte härma någon annan, och de är inte någon annans lilla outsourcing eller sweatshop slav.
Jag skall starta en tråd som visar att det finns massor av bra i Nordkorea. De senaste fem åren har det gått fort framåt och de börjar öppna upp mer och satsa på vettig teknik.
  • Jag tycker att det är uppenbart att Nordkorea inte tar till sån här retorik för att de är galna.
  • Utan för att de faktiskt upplever sig extremt provocerade, på goda grunder.
  • Sen att det inte är effektiv diplomati är väl en annan fråga.... eller så kanske det är det (?) beroende på vad man vill åstadkomma.
  • Men ett krig är självmord och självklart vet alla beslutsfattar där om det.
  • Om Nordkorea fyrar av en atombomb så är det slut på regimen, på allt de har jobbat för att bygga upp.
  • Det kommer inite bli något krig, men situationen kommer upprepas i någon form varje år tills militärövningen stoppas.
  • Jag känner inte till att Nordkorea har några övningar som provocerar Sydkorea. Dessutom så gör de sina övningar ensamma, inte tillsammans med en krigsgalen supermakt som USA... Med USAs historia av invasioner, kan du klandra Nordkorea för att de tar invasionrisken på allvar?
Skjutningsincidenten på ön YeonPyong var samma trend. Sydkorea och USA skulle nödvändigtvis öva på en ö, som var kontroversiellt territorium. Båda länderna gjorde anspråk på den. Man hade ju därför kunnat träna i någon annat del av landet. Men just på den ön, precis Nordkoreanska gränsen skulle USA och Sydkoreanerna prompt öva... Nordkorea var då i en situation där de antingen var tvingade att acceptera en främmande makts övning på vad de ansåg var deras territorium. Setting a dangerous precedent. Eller kriga. Så de valde att skjuta varningsskott. Och hela världen kallar dem sen aggressiva galningar.

Jag tror säkert att det finns en liten minoritet som har det fruktansvärt i något fängelse eller restrikerat område någonstans i inlandet. Men jag hörde aldrig någon som nämnde det eller verkade rädd för staten.

Snarare tvärtom. Jag upplevde människor som hade lite (men tillräckligt.... ) och var glada, ärliga, stolta och positiva. Jämför med London där människor har mycket, men är sura, falska och deprimerade. Eller Tokyo där folk är konsumptionshysteriska, osäkra på sig själva och helt utan ideologi.

Nordkoreanerna berättade om en fantastisk semester i bergen eller vid kusten i sitt eget land. På ett enkelt pensionat helt utan lyx. En brittisk person åker halva jorden runt för sin semester och kommer bara tillbaka och klagar. Allt var fel..... Nordkorea har "något" där, det är något speciellt. Andra utlänningar som är där en längre period märker det också. Det finns en glädje, mening och stolthet i vardagen som vi ofta saknar. Det är som om alla känner att de är del i något speciellt och alla har sin roll att fylla.

Skall man kritisera så är det att folk tror för mycket på regimen och är för lojala. Deras tro på Kim Il Sung är nästan religiös. Det påminner om en religiös lära och Juche eller Kimilsungism är egentligen starkare än kommunismen som tar baksätet.

Det är nu ett helt unikt system och du hittar i princip ingen i storstäderna som går och drömmer om att regimen skall falla så att de kan bli andra klassens medborgare i Sydkorea, eller att USA skall storma in och "befria" dem. Så fort brister kommmer på tal så säger alla att det är värt uppoffringen, för att vara ett helt fritt och självständigt land. De vet att Sydkorea och Japan är rikare men tycker lite synd om båda, för att de är ockuperade och för att de förlorat sin nationella själ.

Jag tror säkert de drar gränsen för sin devotion vid att svälta ihjäl. Men att frysa lite på vintern eller leva utan bananer och apelsiner kan de acceptera. Det är som om alla är med i något slags gigantiskt projekt som de själva tror stenhårt på.

Man får bara hoppas att staten där kan leverera..... för folket förtjänar det.
Citera
2013-04-04, 22:03
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxted
Varför skulle dom göra det? Då kan dom lika gärna faktiskt sikta raketen mot Seoul och få ut något av det.

Vad Nordkorea skulle få ut av att i detta läge skjuta upp en obestyckad "testraket", t.ex. över japanskt territorium:

Jo, USA, Sydkorea och Japan skulle naturligtvis vara tvingade att slå ut den, de kan ju inte chansa efter all denna hets från norr att "utplåna med avancerade kärnvapen" och allt vad det heter.

Och då kan Nordkorea säga; titta - USA började!! De är rätt skickliga på att dupera värdsopinionen, det finns "hobbykommunister" i alla demokratiska länder som sitter och hatar "elaka USA" (visar inte minst denna tråd). Det är en sådan opinion som Nordkorea försöker öka och elda på.
Citera
2013-04-04, 22:22
Medlem
Smackyheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Jag kan inte sluta skriva för jag blir så upprörd att folk har sådan otroligt missvisande bild av ett land med väldigt snälla, trevliga och unika människor. Det ser inte alls ut som ett fångläger... och jag har sett flera städer och landsbygden på vägen. De förtjänar inte det rykte de har och de vill absolut inte bli "räddade" eller att någon skall tycka synd om dem.

Nordkorea har något unikt. En slags äkthet som är försvunnen i så mycket av resten av världen
. Den som åker dit och är oppen för intryck skulle direkt förstå vad jag menar. De är stolta över sin kultur, sin nationalitet, sitt land, sin ledare och mycket, mycket mer. De försöker inte härma någon annan, och de är inte någon annans lilla outsourcing eller sweatshop slav.
Jag skall starta en tråd som visar att det finns massor av bra i Nordkorea. De senaste fem åren har det gått fort framåt och de börjar öppna upp mer och satsa på vettig teknik.
  • Jag tycker att det är uppenbart att Nordkorea inte tar till sån här retorik för att de är galna.
  • Utan för att de faktiskt upplever sig extremt provocerade, på goda grunder.
  • Sen att det inte är effektiv diplomati är väl en annan fråga.... eller så kanske det är det (?) beroende på vad man vill åstadkomma.
  • Men ett krig är självmord och självklart vet alla beslutsfattar där om det.
  • Om Nordkorea fyrar av en atombomb så är det slut på regimen, på allt de har jobbat för att bygga upp.
  • Det kommer inite bli något krig, men situationen kommer upprepas i någon form varje år tills militärövningen stoppas.
  • Jag känner inte till att Nordkorea har några övningar som provocerar Sydkorea. Dessutom så gör de sina övningar ensamma, inte tillsammans med en krigsgalen supermakt som USA... Med USAs historia av invasioner, kan du klandra Nordkorea för att de tar invasionrisken på allvar?
Skjutningsincidenten på ön YeonPyong var samma trend. Sydkorea och USA skulle nödvändigtvis öva på en ö, som var kontroversiellt territorium. Båda länderna gjorde anspråk på den. Man hade ju därför kunnat träna i någon annat del av landet. Men just på den ön, precis Nordkoreanska gränsen skulle USA och Sydkoreanerna prompt öva... Nordkorea var då i en situation där de antingen var tvingade att acceptera en främmande makts övning på vad de ansåg var deras territorium. Setting a dangerous precedent. Eller kriga. Så de valde att skjuta varningsskott. Och hela världen kallar dem sen aggressiva galningar.

Jag tror säkert att det finns en liten minoritet som har det fruktansvärt i något fängelse eller restrikerat område någonstans i inlandet. Men jag hörde aldrig någon som nämnde det eller verkade rädd för staten.

Snarare tvärtom. Jag upplevde människor som hade lite (men tillräckligt.... ) och var glada, ärliga, stolta och positiva. Jämför med London där människor har mycket, men är sura, falska och deprimerade. Eller Tokyo där folk är konsumptionshysteriska, osäkra på sig själva och helt utan ideologi.

Nordkoreanerna berättade om en fantastisk semester i bergen eller vid kusten i sitt eget land. På ett enkelt pensionat helt utan lyx. En brittisk person åker halva jorden runt för sin semester och kommer bara tillbaka och klagar. Allt var fel..... Nordkorea har "något" där, det är något speciellt. Andra utlänningar som är där en längre period märker det också. Det finns en glädje, mening och stolthet i vardagen som vi ofta saknar. Det är som om alla känner att de är del i något speciellt och alla har sin roll att fylla.

Skall man kritisera så är det att folk tror för mycket på regimen och är för lojala. Deras tro på Kim Il Sung är nästan religiös. Det påminner om en religiös lära och Juche eller Kimilsungism är egentligen starkare än kommunismen som tar baksätet.

Det är nu ett helt unikt system och du hittar i princip ingen i storstäderna som går och drömmer om att regimen skall falla så att de kan bli andra klassens medborgare i Sydkorea, eller att USA skall storma in och "befria" dem. Så fort brister kommmer på tal så säger alla att det är värt uppoffringen, för att vara ett helt fritt och självständigt land. De vet att Sydkorea och Japan är rikare men tycker lite synd om båda, för att de är ockuperade och för att de förlorat sin nationella själ.

Jag tror säkert de drar gränsen för sin devotion vid att svälta ihjäl. Men att frysa lite på vintern eller leva utan bananer och apelsiner kan de acceptera. Det är som om alla är med i något slags gigantiskt projekt som de själva tror stenhårt på.

Man får bara hoppas att staten där kan leverera..... för folket förtjänar det.

Jag håller med, det är ett unikt system. Ett bevarat land som slutit sina gränser för omvärlden och naturen oslagbar. Ingen försurning, ingen smog, frisk luft. Folk är glada, vänliga och ler när de berättar om sin fina lands historia som de så stolt byggt upp.

Det är så en hjärntvättad eller rädd person, bemöter en icke kritisk fritänkande person som inte vill se bakom kulisserna.

Unikt system idag. Historiskt sett ser jag dock ingen skillnad mellan Nordkorea idag och Sovjet igår. Förutom att det kanske fanns mer reklam och mer resurser i Sovjet, eftersom kommunismen omfattade en tredjedel av världen på den tiden.
Titta på gatorna i Nordkorea idag, det ser öde ut, människorna ser ut som spöken. Dem ler falskt glatt åt det lilla som finns och rika partisympatisörerna tror starkt på att landet går framåt.

Vi i västvärlden är oftast inte så glada. Kanske beror det på att vi har för mycket frihet, tillgång till information över hela världen som gör att vi blir mer osäkra och svårare att övertyga.

Vill du leva i ett land där det är enkelt till ytan att bo, ge din röst och lojalitet till kim juno. Du offrar bara dina pengar, din arbetskraft och din hjärna. Du blir en robot i kampen. Du blir ett i ett väloljat kugghjul som går på blod år efter år.
Senast redigerad av Smackyhead 2013-04-04 kl. 22:26.
Citera
2013-04-04, 22:25
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vad Nordkorea skulle få ut av att i detta läge skjuta upp en obestyckad "testraket", t.ex. över japanskt territorium:

Jo, USA, Sydkorea och Japan skulle naturligtvis vara tvingade att slå ut den, de kan ju inte chansa efter all denna hets från norr att "utplåna med avancerade kärnvapen" och allt vad det heter.

Och då kan Nordkorea säga; titta - USA började!! De är rätt skickliga på att dupera värdsopinionen, det finns "hobbykommunister" i alla demokratiska länder som sitter och hatar "elaka USA" (visar inte minst denna tråd). Det är en sådan opinion som Nordkorea försöker öka och elda på.

Nja, det ses nog som en krigshandling med tanke på det rådande läget och retoriken som används. Att ett gäng obetydliga rödvinskommunister ogillar USA lär inte ha någon inverkan på hur FN och andra relevanta organ bedömer situationen.
Citera
2013-04-04, 22:26
Medlem
Renewables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbersky
De brukar ju fungera bra som anledning till anfall på olika länder lite överallt i världen, liksom massförstörelsevapen med lång räckvidd, som ännu inte hittats 10 år efter Irak kriget!
(Du behöver väl inte va så noga med allting)

Jag vill gärna klargöra att jag är emot all form av vänster/höger diktaturer i alla delar av världen.
Men att bomba sönder hela länder med skyldiga som oskyldiga under falska förespeglingar och sedan tro att trupperna ska välkomnas med blommor, verkar ju imbecillt in absurdum.
Jag beundrar GW Bush som faktisk sa att militären lurat honom att tro på massförstörelsevapnen, men samtidigt tyckte det var bra att "fronten" flyttats till Irak. Krigspropagandan börjar låta väldigt lik den som florerade innan Irak invasionen, med kartor och cirklar som visar hur dessa interkontinetala robotar kan utplåna städer runt halva världen.

Jag ser inte samma sorts krigshets som mot Irak, USA har varit relativt tyst. Dagens Nordkorea, och som utvecklingen ser ut, även morgondagens Nordkorea kommer att fortsätta anfalla Sydkorea. De hundratusentals människor som lider under regimens makt kommer inte att bli färre och den svält som drabbar miljontals kommer att knacka på lite då och då. I skuggan av en sådan blek framtid är det inte absurt att "få det hela överstökat". Nordkoreanerna kan styra sig själva efter ett regimbyte, med förutsättning på att de blir västorienterade. Inom 20-30 år är det antagligen på samma utvecklingsnivå som Södra Europa.
Citera
2013-04-04, 22:32
Medlem
Erik Östs avatar
Jag vet inte om någon postat det här tidigare men jag länkar iaf för jag tror inte det är lika allvarligt som västmedia gärna vill ha det till.

http://www.youtube.com/watch?v=_1AKtqZgPV8

Och det här.

http://swedish.ruvr.ru/2013_04_04/Bereder-Kina-ett-krig-mot-Nordkorea/
Citera
2013-04-04, 22:46
Medlem
I samma ögonblick som Nordkorea startar kriget har de förlorat. De kommer att börja med en massiv artilleribeskjutning och landsätta trupper längs den sydkoreanska kusten. De kommer att bryta igenom till Seoul.

Men redan tre dagar senare kommer USA och Sydkorea att ha förintat nords flygvapen och kommunikationssystem, liksom flottan. Efter tre dagar behärskar man luftrummet över Nordkorea, och havet på båda sidor om Koreahalvön, och då har man syd vunnit kriget.

Den stora skillnaden mot 1950-talets krig är att syd kommer att se och veta vad de skjuter på, och ha det definitiva övertaget, nord kommer inte att göra det och kommer att falla ihop.
Citera
2013-04-04, 23:22
Medlem
Erik Östs avatar
Kina vill nog ha NK mellan sig och SK (Usa) för att inte bli inringade som Usa är på väg att göra med Iran menade jag med min tidigare Kina-länk.Den här igen:http://swedish.ruvr.ru/2013_04_04/Bereder-Kina-ett-krig-mot-Nordkorea/

Jag bortser då ifrån desinfon att de förbereder anfall mot NK.
Senast redigerad av Erik Öst 2013-04-04 kl. 23:27.
Citera
2013-04-04, 23:34
Medlem
Sillberskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
I samma ögonblick som Nordkorea startar kriget har de förlorat. De kommer att börja med en massiv artilleribeskjutning och landsätta trupper längs den sydkoreanska kusten. De kommer att bryta igenom till Seoul.

Men redan tre dagar senare kommer USA och Sydkorea att ha förintat nords flygvapen och kommunikationssystem, liksom flottan. Efter tre dagar behärskar man luftrummet över Nordkorea, och havet på båda sidor om Koreahalvön, och då har man syd vunnit kriget.

Den stora skillnaden mot 1950-talets krig är att syd kommer att se och veta vad de skjuter på, och ha det definitiva övertaget, nord kommer inte att göra det och kommer att falla ihop.

Börjar de kriga så får dom ju faktiskt skylla sig själva, de vet ju att dom flyttat fram robotramper mot Syd korea. Allt annat är säkert redan väl rekognoserat, såväl militära installationer som civila dvs el, vattenförsörjning, kommunikationssystem, broar mm. Luftherravälde har de ju redan med stealth planen och Tomahawk missilerna. Det är nog bara att "trycka på knappen" så försvinner militärinstallationerna och infrasystemet på 3 dagar som du säger, tyvärr med en massa oskyldiga eller "collateral damage" som det kallas. Att de sedan bombar landet sönder och samman beror mycket på att de inte vill riskera sina soldaters liv när de ska invadera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in