Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
stöd för ett anfall långt innan dina påhittade "provokationer" skedde.
Anser du fortfarande att jag hittade på provokationer längst gränsen eller är du med på att det var hundratals strider och gränsöverskridningar innan kriget?
Citat:
Jo det är HELT klarlagt; Kim den förste reste till Moskva för att få Stalins stöd för ett anfall långt innan dina påhittade "provokationer" skedde.
Om det är helt tydligt. varför skrivs det till och med på wikipedia:
Citat:
where South Korea claimed to have captured the city of Haeju, and rapidly developed into an Northern attack all along the parallel.[94] This sequence of events has led some scholars to argue that the war was started by a Southern attack in this area
Citat:
den här länken postade du efter att ha klagat på min källkritik. Anser du att den är tillförlitlig? Du tycker inte att:
[quote]To the leaders of the DPRK, up until the time they asked the Soviet Union to primarily supply them with weapons, they wished for the South Koreans to attack the North, since in that case they could feel fully justified in calling for a "crushing counterattack" against them.
Citat:
Tramsfråga, tycker du verkligen jag diskuterar på gymnasienivå? Bara retorik och ingen fråga.
Nej, men jag tycker din källkritik är värdelös. Historiska skeenden kan vara ytterst komplexa och att säga att det är bevisat eftersom ett möte där man inte ens kan säga under vilka förhållanden osv det skulle gälla är ett bevis för vad som händer ett år senare är inte direkt "überbevis". Undra vad man kan gräva fram i Washington om man fick tillgång och hade en agenda. Det finns säkert en del planer och sammanträden som kan tolkas till att få det till sydkorea som planeraade och attackerade.
Hur som helst så hotade Sydkorea med krig, de byggde upp sin armé, de gjorde räder norr om 38e, de slaktade kommunister i syd och förvisade meningsmotståndare från städer osv. Diktatorn i syd sa att nästa år skall vi vara ett enat land igen osv osv. Som styrande i nord kan man förstå om de skaffade sig egna vapen och eventuellt planerade att slå tillbaka
ELLER slå till innan fienden slog till, speciellt då de hade mindre numerär.
Jag undrar dock om du läser de länkar jag postar? Ärligt alltså. Har du inga kommentarer på dem?
Att du drar in månlandningarna får stå för dig. Men varför, om nordkorea anfaller syd nu och syd slår tillbaka och erövrar nordkorea. Varför kan inte en snubbe om 70 år hitta ett papper där det står att sydkorea planerade att anfalla (som du ju medgav att det bör finnas) argumentera precis som du gör idag?