2013-04-04, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Det finns inget att diskutera om starten av kriget; de som hävdar att SK/USA är skyldiga är antingen oinformerade eller ljuger medvetet. Eller tror du de ryska arkiven är förfalskade?

Nej, jag litar själv på Ryssland i den här frågan. Jag har dock besökt det extremt gripande krigsmuseet där, och i Nordkoreas ögon (samtliga i landet, utan undantag) så var det Sydkorea som attackerade.

Jag fick inte reda på de här rapporterna förrän efter jag redan hört Nordkoreas version.
Jag tror att allt Nordkorea säger stämmer upp till vem som första startade, och det kan vara väldigt svårt att säga. De har väldigt klara bevis på provokation efter provokation från Sydkoreas och USAs sida. Tror det är mycket möjligt att de var dåraktiga nog att låta sig provoceras in i det här kriget, att båda sidorna ville ha krig och att det är en grå fråga vem som egentligen startade,

Att leva med en lögn är ett stort misstag och jag är rädd att de lever med en lögn eller en halvlögn i det här fallet. Likaså Kim Jong Ils födelseplats, som kan komma tillbaka och verkligen bita dem i svansen. Ryssland har födelsedata på Kim Jong Il i Khabarovsk. Nordkorea har födelsedata några år senare, på det legendariska berget Paektu vilket passar bra för mytologin. Tyvärr var det nog någon propagandist som gick lite för långt.

Tror att Nordkorea lärt sig av de här misstagen dock. Man var ärlig när det gällde de japanska kidnappningarna, och med tanke på att Japan mördat hundratusentals Nordkoreaner under kolonialismen och kriget så är det lite oproportionerligt att prata i 15 år om tio individer.

Men Nordkorea underminarade sig själv genom att hitta på sånt här knas när den revolutionära glöden stod på topp. Idag får man äta upp det.

Men två orätt gör inte ett rätt. Man behöver inte ljuga och överdriva om Nordkorea idag, för att Nordkorea har gjort fel i det förflutna. Jag är medborgare i två f.d. kolonialmakter som idag är rika och framgångsrika länder. Men man har exploaterat människor, mördat, manipulerat och betett sig värre än svin i hundratals år. Betydligt värre än Nordkorea, och på en global skala. Jag har inte någon historisk grund att kritisera Nordkorea för att några propagandister hittade på en allför blå historia, eller att nån löjtnant i flottan ville imponera på sina överordnade. Svenskar har inte genomlidigt vad Nordkorea genomled under japanska ockupationen och två förödande krig. Du har ingen rätt att döma Nordkorea.
Citera
2013-04-04, 19:23
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Men om det är på Aktuellt är det rätt, förstår du inte det? Det bara är så! De vet alltid allt bäst. Näst bäst vet Aftonbladet och Dagens Nyheter. Dessutom så säger de samma sak på CNN.

ps - jag skall starta en tråd om verklighetens Nordkorea, men jag är rädd att jag slösar för mycket tid här till ingen nytta... får se om jag gör det.

Nu tror jag visserligen nyhetssändningarna visar en ganska bra bild av skeendet, men aningen grund. Det som är så lustigt är att du tar till foliehattsretoriken och fördummande argument så fort du får svåra frågor.

Varför anser du Sydkoreas övningar är provocerande men inte Nordkoreas?

Svara bara nu på den frågan så vi får det ur världen.
Citera
2013-04-04, 19:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Svara bara nu på den frågan så vi får det ur världen.

Ursäkta är du någon lärare som bedriver undervisning här, eller vad är det med ditt tonläge?
Citera
2013-04-04, 19:34
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Nej, jag litar själv på Ryssland i den här frågan.

Bra, då är vi överens. Arkiven visar alltså att Kim I ville ta över SK med våld redan från början av 1949 och hela tiden framåt till krigsutbrottet. Bra att vi är överens om att ryssarna inte har någon anledning att ljuga om detta.

Citat:
Jag fick inte reda på de här rapporterna förrän efter jag redan hört Nordkoreas version.
Jag tror att allt Nordkorea säger stämmer upp till vem som första startade, och det kan vara väldigt svårt att säga. De har väldigt klara bevis på provokation efter provokation från Sydkoreas och USAs sida. Tror det är mycket möjligt att de var dåraktiga nog att låta sig provoceras in i det här kriget, att båda sidorna ville ha krig och att det är en grå fråga vem som egentligen startade,

Så nu är du plötsligt INTE överens med ryssarna, hur ska du ha det egentligen? USAs agerande visar att man inte ville ha krig; varför skulle man dra bort sina trupper och vägra stridsvagnar till SK om man ville det? Eller menar du att försvagandet av SKs försvar var en provokation?

Nu får du bestämma dig. Har ryssarnas arkiv rätt eller inte?

Citat:
Tror att Nordkorea lärt sig av de här misstagen dock. Man var ärlig när det gällde de japanska kidnappningarna, och med tanke på att Japan mördat hundratusentals Nordkoreaner under kolonialismen och kriget så är det lite oproportionerligt att prata i 15 år om tio individer.
[...]

[...]Svenskar har inte genomlidigt vad Nordkorea genomled under japanska ockupationen och två förödande krig. Du har ingen rätt att döma Nordkorea.

Sydkorea har genomlidit exakt samma sak, och de beter sig inte som idioter. Dessutom har jag inte ens diskuterat kidnappningarna, då de är ganska insignifikativa jämfört med hur NK behandlar sin egna befolkning och hotar andra civila med förintelse.

Vidare hävdar du att man inte ska se på gamla oförrätter i ett stycke, och i nästa hävdar du att NK har vissa rättigheter på grund av hur japanerna betedde sig. Konsekvens, någon?
Senast redigerad av bernad_law 2013-04-04 kl. 19:38.
Citera
2013-04-04, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Du är ingen trovärdig källa. Du har svarat väldigt svävande på vissa frågor. Till exempel om folk har telefoner. Det är något du borde haft bra koll på. Du är nog en avancerad mytoman är min gissning, hade denna tråd handlat om ett annat land hade du bott där också. I dina andra inlägg i andra ämnen "vet" du mycket om en massa länder men inte mer än vad vanlig allmänbildning och lite googling kan få fram.

Du jag gick inte omkring i Nordkorea med avsikt att dokumentera för framtida redovisning på Flashback. Och jag går inte och snokar hemma hos folk om saker som inge angår mig. När det gäller min bakgrund så är jag en sk TCK, som av gammal vana fortsatt mitt vuxna liv som TCK, därför har jag mycket internationella erfarenheter. Jag är medveten om att det är lite stötande för den som inte har samma erfarenhet, i synnerhet i Sverige där alla skall vara samma... Men vi finns och jag är från denna typ av bakgrund. Jag är inte direkt 20 heller så jag har hunnit med en del. Du är välkommen att avfärda mig som mytoman om du vill. Det är din förlust om än lite retsamt från mitt perspektiv. Om det är många här som på allvar tror att det är så så skall jag sluta skriva i tråden.
Citera
2013-04-04, 19:45
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursäkta är du någon lärare som bedriver undervisning här, eller vad är det med ditt tonläge?

Även om det är uppenbart du behöver en sådan, men nej.

Citat:
Om det är många här som på allvar tror att det är så så skall jag sluta skriva i tråden.

Nu har du ju hotat med det femtioelva gånger, men, om det är någon tröst, jag tror du bott i NK.
Citera
2013-04-04, 19:47
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Jag fattar verkligen inte detta "ni håller på Nordkorea", "Ni som försvarar Nordkorea" trams! ÄR MAN OENIG MED DIG SÅ KLAGAR DU! Det är är ju inte ett gräl mellan två sandlådebarn. Det handlar inte om vilket av de två barnen har rätt!

Detta är en komplicerad politisk fråga med många intressenter i landet och i andra länder. Det handlar om en mängd olika politiska strategier i att bemöta DFRK!

Visst, i många konflikter finns det två sidor av myntet osv. Men fallet Nordkorea är och förblir helt unikt i det att ingen människa med sina sinnen i bruk kan säga att det finns något som helst existensberättigande för en regim som den i Nordkorea. Jag tror ärligt talat inte att det någonsin har funnits ett vidrigare land, och då inkluderar jag Nazityskland, Iran, Libyen och Sovjet i jämförelsen. Jag har därför ingen som helst förståelse för den som på något sätt argumenterar emot vad USA gör i detta fall. Var tacksamma mot USA istället, för helvete!

Och tänk på: orsaken till att du överhuvudtaget kan uttrycka dig fritt beror ganska mycket på USA.
Citera
2013-04-04, 19:57
Medlem
Fråga: Nordkorea har ju vid flera tillfällen tidigare dragit iväg robotar som "provskjutning", även sådana som faktiskt har passerat över japanskt territorium.

Vad skulle hända om Nordkorea gjorde det samma precis nu? Dvs skjuta upp något tomt som de i efterhand skulle hävda bara var en "övning"? USA & Sydkorea skulle ju knappast ha något annat val än att försöka skjuta ner roboten så som anspänningen ser ut nu, de kan ju inte veta om den är laddad eller ej, eller vart den är på väg. De kan ju inte chansa på att det inte är en kärnvapenbestyckad robot påväg mot Seoul.
Det är en möjlig nästa provokation från Nordkorea som skulle kunna utlösa en konflikt.
Citera
2013-04-04, 19:58
Medlem
Renewables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbersky
En Nord Koreansk Al Quaida terrorgrupp kanske?

Intressant att veta hur du föreställer dig en nordkoreansk terrorgrupp modellerad efter Al Qaida..mer rimligt är kanske en maoistisk eller annan kommunistisk terrorgrupp.
Citera
2013-04-04, 21:09
Medlem
Sillberskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renewable
Intressant att veta hur du föreställer dig en nordkoreansk terrorgrupp modellerad efter Al Qaida..mer rimligt är kanske en maoistisk eller annan kommunistisk terrorgrupp.

De brukar ju fungera bra som anledning till anfall på olika länder lite överallt i världen, liksom massförstörelsevapen med lång räckvidd, som ännu inte hittats 10 år efter Irak kriget!
(Du behöver väl inte va så noga med allting)

Jag vill gärna klargöra att jag är emot all form av vänster/höger diktaturer i alla delar av världen.
Men att bomba sönder hela länder med skyldiga som oskyldiga under falska förespeglingar och sedan tro att trupperna ska välkomnas med blommor, verkar ju imbecillt in absurdum.
Jag beundrar GW Bush som faktisk sa att militären lurat honom att tro på massförstörelsevapnen, men samtidigt tyckte det var bra att "fronten" flyttats till Irak. Krigspropagandan börjar låta väldigt lik den som florerade innan Irak invasionen, med kartor och cirklar som visar hur dessa interkontinetala robotar kan utplåna städer runt halva världen.
Senast redigerad av Sillbersky 2013-04-04 kl. 21:33.
Citera
2013-04-04, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbersky
Krigspropagandan börjar låta väldigt lik den som florerade innan Irak invasionen,

Menar du propagandan från Nordkorea? Det är ju de som står för den enda krigspropagandan som jag har hört. Krigspropaganda, det är saker som "vi ska förvandla er till ett eldhav". "Vi ska förstöra era städer med våra avancerade kärnvapen".

Sådan krigspropaganda har vi hört i åratal från Nordkorea, men den fredliga sidan (övriga världen) har väl lärt sig att inte ta detta riktigt på allvar, mest jönseri från Nords sida. Men nu verkar det allvarligare, kanske Kim Jong-Un inte har kontrollen riktigt internt och drar på dessa hot för att försöka stärka sin position. Obehagligt är det iallafall.

Trots alla dessa år av direkta attackhot från norr så har ju Sydkorea och USA fortsatt att skicka mathjälp och bistånd (!) till Nordkorea, ett land som alltså krigshetsar att utplåna dem med kärnvapen. Minst sagt godhjärtat, och vi vet ju att USA/Sydkorea och övriga omvärlden alltid försöker kyla av och bortse från jönsarnas hot. Det är väl det som räddat världen från en konflikt hittills.
Citera
2013-04-04, 21:43
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Fråga: Nordkorea har ju vid flera tillfällen tidigare dragit iväg robotar som "provskjutning", även sådana som faktiskt har passerat över japanskt territorium.

Vad skulle hända om Nordkorea gjorde det samma precis nu? Dvs skjuta upp något tomt som de i efterhand skulle hävda bara var en "övning"? USA & Sydkorea skulle ju knappast ha något annat val än att försöka skjuta ner roboten så som anspänningen ser ut nu, de kan ju inte veta om den är laddad eller ej, eller vart den är på väg. De kan ju inte chansa på att det inte är en kärnvapenbestyckad robot påväg mot Seoul.
Det är en möjlig nästa provokation från Nordkorea som skulle kunna utlösa en konflikt.

Varför skulle dom göra det? Då kan dom lika gärna faktiskt sikta raketen mot Seoul och få ut något av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in