Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Det finns inget att diskutera om starten av kriget; de som hävdar att SK/USA är skyldiga är antingen oinformerade eller ljuger medvetet. Eller tror du de ryska arkiven är förfalskade?
Nej, jag litar själv på Ryssland i den här frågan. Jag har dock besökt det extremt gripande krigsmuseet där, och i Nordkoreas ögon (samtliga i landet, utan undantag) så var det Sydkorea som attackerade.
Jag fick inte reda på de här rapporterna förrän efter jag redan hört Nordkoreas version.
Jag tror att allt Nordkorea säger stämmer upp till vem som första startade, och det kan vara väldigt svårt att säga. De har väldigt klara bevis på provokation efter provokation från Sydkoreas och USAs sida. Tror det är mycket möjligt att de var dåraktiga nog att låta sig provoceras in i det här kriget, att båda sidorna ville ha krig och att det är en grå fråga vem som egentligen startade,
Att leva med en lögn är ett stort misstag och jag är rädd att de lever med en lögn eller en halvlögn i det här fallet. Likaså Kim Jong Ils födelseplats, som kan komma tillbaka och verkligen bita dem i svansen. Ryssland har födelsedata på Kim Jong Il i Khabarovsk. Nordkorea har födelsedata några år senare, på det legendariska berget Paektu vilket passar bra för mytologin. Tyvärr var det nog någon propagandist som gick lite för långt.
Tror att Nordkorea lärt sig av de här misstagen dock. Man var ärlig när det gällde de japanska kidnappningarna, och med tanke på att Japan mördat hundratusentals Nordkoreaner under kolonialismen och kriget så är det lite oproportionerligt att prata i 15 år om tio individer.
Men Nordkorea underminarade sig själv genom att hitta på sånt här knas när den revolutionära glöden stod på topp. Idag får man äta upp det.
Men två orätt gör inte ett rätt. Man behöver inte ljuga och överdriva om Nordkorea idag, för att Nordkorea har gjort fel i det förflutna. Jag är medborgare i två f.d. kolonialmakter som idag är rika och framgångsrika länder. Men man har exploaterat människor, mördat, manipulerat och betett sig värre än svin i hundratals år. Betydligt värre än Nordkorea, och på en global skala. Jag har inte någon historisk grund att kritisera Nordkorea för att några propagandister hittade på en allför blå historia, eller att nån löjtnant i flottan ville imponera på sina överordnade. Svenskar har inte genomlidigt vad Nordkorea genomled under japanska ockupationen och två förödande krig. Du har ingen rätt att döma Nordkorea.