Citat:
Ursprungligen postat av
gurex
Min kära telefon ändrade ordet :-(
Men eftersom du så tvärsäkert ser Nordkorea som diktatur måste du =veta hur de politiska ledarna får sina yrken.
Att man I USA tar bort stora grupper från rösträtt är en annan sak.
Den ekonomiska makten är ju diktatorisk i väst men det kanske inte räknas?
Ingen skada skedd, nu vet du ju hur man blir ingenjör i Nordkorea

Jag har faktiskt varit och jobbat ett par veckor på en ingenjörsbyrå i Sydkorea, djävlar vad de jobbade mycket men ineffektivt. Fast det var ju i syd det.
Det är förstås inte alla som föds in i Kim-klanen utan det bör finnas en möjlighet även för vissa vanliga dödliga att nå maktpositioner. Det sker dock inte genom fria hemliga val vilket diskvalificerar landet som demokrati. Du kan ju försöka avsätta den evige presidenten Kim Il-sung och se hur det går... Nu tror jag väl inte gammel-Kims lik har någon praktisk makt men rätt sjukt är det ändå att ha en döing som president.
Låt säga såhär, det verkar som du vill mena att Nordkorea är en demokrati. Du kanske är bekant med principen att extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis? Jag utnyttjar då bekvämligheten att sälla mig till huvudfåran i frågan och vänta tills du, i strid mot vad majoriteten av världen anser bevisar att det är en demokrati.
Nog tjatat om USA, du får starta en USA-tråd om du känner för det.