2013-01-30, 09:55
Medlem
LOL. Folk skriver recensioner om arbetslägren på Google Maps.
Citera
2013-01-30, 15:57
Medlem
vagels avatar
Löjligt att det blir sånt liv i gatan så fort det kommer från Nordkorea. Wow, vi kan se deras gator!
Citera
2013-01-30, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nu när jag lugnat ned mig något, så kan jag berätta att jag läst boken "Flykten från läger 14". Det är en berättelse om den enda nordkoreanska fången som är född och uppvuxen i ett nordkoreanskt slavläger som lyckats fly till väst.

Några uppseendeväckande punkter kan nämnas:

Han såg sin mor som blott en konkurrent vad gäller maten.

Han ansåg sig inte övergiven av "Gud", då han aldrig överhuvudtaget fick höra tala som det konceptet.

Han skolgång bestod av elementär läsning och mattematik. I övrigt så handlade allt om att lära sig att arbeta hård. Framtiden var redan utstakad för honom, att arbeta sig till döds. Någon vanlig nordkoreansk statpropaganda såg inte som nödvändig.

Han kände överhuvudtaget inte till världen utan för lägret, som iof täckte ett ganska stort område. Förhållandena i Nordkorea, för att inte tala om förhållandena i världen, var helt okända för honom.

Lägret styrdes av 10 regler, varav de flesta avslutas med: "blir omedelbart skjuten".

Angiveri, även emot de närmaste, var ett naturligt vardagsfenomen i lägret som givetvis uppmuntrades.

Sexuellt umgänge mellan fångar straffades med döden. Det enda undantaget var de som vakterna valt ut för giftemål, vilket givetvis såg som den stor belöning. Dessa par fick träffas några gånger om året för att ha könsumgänge.

Boken skriven av journalisten Blaine Harden och som behandlar Shin Dong-huyks liv, (sydkoreansk stavning, då inget bindelstreck förekommer i nordkoreanska namn). Jag rekommenderar den till alla som är intresserade av förhållandena i Nordkoreas gulag. Dessutom innehåller boken många initierade och intressanta fakta om situationen i landet.

Tack för boktipset, ska verkligen läsa den!

Men vet någon var man kan hitta ett läger på Google Earth eller något annat intressant för den delen?
Citera
2013-01-30, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allegera
Tack för boktipset, ska verkligen läsa den!

Men vet någon var man kan hitta ett läger på Google Earth eller något annat intressant för den delen?

På Googles onlinekartor räcker det att skriva såhär i sökfältet: north korea gulag
Edit: funkar i Google Earth-programmet också. Kolla Bukchang Gulag, den är bra, 3,5 stjärnor

Du får upp samma sorts pluppar som om du skrev: London hotel
Senast redigerad av ka kui 2013-01-30 kl. 17:16.
Citera
2013-01-30, 17:18
Medlem
Frågan är var google fick tag på bilderna och infon plötsligt?

Nu när nordkora hotar USA med kärnvapen så kanske Department of Defense delade med sig av lite de vet. Dåligt PR för Nordkorea.

Väntar med spänning på vad våra vänner på Svensk Koreansk vänskapsföreningen har att säga om det här.
Senast redigerad av ka kui 2013-01-30 kl. 17:23.
Citera
2013-01-30, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ka kui
På Googles onlinekartor räcker det att skriva såhär i sökfältet: north korea gulag
Edit: funkar i Google Earth-programmet också. Kolla Bukchang Gulag, den är bra, 3,5 stjärnor

Du får upp samma sorts pluppar som om du skrev: London hotel

Tack så mycket för det snabba svaret Jag ska undersöka det du föreslog..
Citera
2013-01-30, 19:06
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nu när jag lugnat ned mig något, så kan jag berätta att jag läst boken "Flykten från läger 14". Det är en berättelse om den enda nordkoreanska fången som är född och uppvuxen i ett nordkoreanskt slavläger som lyckats fly till väst.

Några uppseendeväckande punkter kan nämnas:

Han såg sin mor som blott en konkurrent vad gäller maten.

Han ansåg sig inte övergiven av "Gud", då han aldrig överhuvudtaget fick höra tala som det konceptet.

Han skolgång bestod av elementär läsning och mattematik. I övrigt så handlade allt om att lära sig att arbeta hård. Framtiden var redan utstakad för honom, att arbeta sig till döds. Någon vanlig nordkoreansk statpropaganda såg inte som nödvändig.

Han kände överhuvudtaget inte till världen utan för lägret, som iof täckte ett ganska stort område. Förhållandena i Nordkorea, för att inte tala om förhållandena i världen, var helt okända för honom.

Lägret styrdes av 10 regler, varav de flesta avslutas med: "blir omedelbart skjuten".

Angiveri, även emot de närmaste, var ett naturligt vardagsfenomen i lägret som givetvis uppmuntrades.

Sexuellt umgänge mellan fångar straffades med döden. Det enda undantaget var de som vakterna valt ut för giftemål, vilket givetvis såg som den stor belöning. Dessa par fick träffas några gånger om året för att ha könsumgänge.

Boken skriven av journalisten Blaine Harden och som behandlar Shin Dong-huyks liv, (sydkoreansk stavning, då inget bindelstreck förekommer i nordkoreanska namn). Jag rekommenderar den till alla som är intresserade av förhållandena i Nordkoreas gulag. Dessutom innehåller boken många initierade och intressanta fakta om situationen i landet.

Går det att verifiera att han talar sanning? Det hör ju tyvärr inte till ovanligheten att man ljuger en hel del i sånna här situationer. Ibland är det ju allt påhittat och Nordkorea har ju en granne i syd vars underrättelsetjänst brukar hålla igen på ljugarfiolen.

Skulle vara mycket intressant om någon verkligen visste hur det ligger till.
Citera
2013-01-30, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Går det att verifiera att han talar sanning? Det hör ju tyvärr inte till ovanligheten att man ljuger en hel del i sånna här situationer. Ibland är det ju allt påhittat och Nordkorea har ju en granne i syd vars underrättelsetjänst brukar hålla igen på ljugarfiolen.

Skulle vara mycket intressant om någon verkligen visste hur det ligger till.
Ett antal punkter gör historian mycket trolig och jag ser ingen anledning att kalla honom för lögnare:
• Flera oberoende vittnen har liknande historier från både vakter och fångar
• Inget vittne kallar det för lögn eller har dementerat uppgifterna
• Vittnen har permanenta fysiska skador från övergreppen (avhuggna fingrar, skador från svält m.m)
• Befolkningen utanför lägren svälter
• Videobevis från dolda kameror smugglade in och ut från Nordkorea bekräftar existensen och storleken av dessa läger

Fler punkter kan man nog komma på.

Men visst går det omöjligen att bekräfta alla personliga händelser på grund av Nordkoreas hemlighetsmakeri. Hemlighetsmakeriet är dock i mina ögon ytterligare ett belägg för att någonting ganska vidrigt pågår där borta.

Så om du syftar på hans personliga upplevelser, känslor och tankar så går det givetvis inte att kontrollera det (vi kan ju omöjligen veta vad han trodde om en gud när han var liten), men det finns fler saker som talar för att han talar sanning än tvärtom tycker jag
Citera
2013-02-01, 00:23
Medlem
JointOfStyxs avatar
Vad kan väntas av detta tro?

http://rt.com/news/martial-law-north-korea-180/

Citat:
Citat:
North Korea has allegedly been placed under martial law and its ruler Kim Jong-un has ordered the army to “prepare for war”, a South Korean daily claims.

*The North Korean leader issued a series of orders to his top defense and security officials on Saturday to conclude preparations for a new nuclear test, the Seoul based Korea JoongAng Daily alleges citing an unnamed source.

The source reportedly said that Kim Jong-un issued a secret order to “complete preparations for a nuclear weapons test <…>and carry it out soon”.

According to the source, Kim Jong-un also said, “The country will be under martial law starting from midnight January 29th and all the frontline and central units should be ready for war.”
Senast redigerad av JointOfStyx 2013-02-01 kl. 00:45.
Citera
2013-02-01, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JointOfStyx
Vad kan väntas av detta tro?

http://rt.com/news/martial-law-north-korea-180/

Svårt att veta säkert med jag tolkar det som att den nya ledaren är ute och testkör sin nya kärra.

Lite som kaptenen i Das Boot, som dyker så djupt att nitar börjar skjutas iväg av trycket det första han gör när han lämnar hamnen.

Babyface behöver nog försäkra sig om generalernas lydnad och testa landet under lite press.
Citera
2013-02-05, 16:38
Medlem
hehe USA blir bombat i fantasin.

http://www.youtube.com/watch?list=UUknqqNd3-joIjWzf1Jn4oVQ&feature=player_embedded&v=HKWJSKYBD XE
Citera
2013-02-05, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejhopp23
hehe USA blir bombat i fantasin.

http://www.youtube.com/watch?list=UUknqqNd3-joIjWzf1Jn4oVQ&feature=player_embedded&v=HKWJSKYBD XE

Genialiskt val av soundtrack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in