2013-04-04, 17:29
Medlem
LifLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Tror du helt seriöst att CIA får komma in i NK och mäta detta, eller tror du att de är tvingade att förlita sig på siffror som kommer ursprungligen från NK?

Det får du helt enkelt kolla av med CIA. Varsågod: https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/kn.html och https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/docs/guidetowfbook.html https://www.cia.gov/contact-cia/index.html

Återkom gärna med svar på hur tillförlitliga CIA är som källa.

EDIT. FN's officiella statistik, findetaljderad Och du kan säkert gräva lite i FN's trovärdighet här.
Senast redigerad av LifLi 2013-04-04 kl. 17:36.
Citera
2013-04-04, 17:57
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifLi
http://svenskkoreanska.se/dw/doku.php?id=text:sydmissiler

Svensk-koreanska föreningen.... Fniss...

Ja vi vet vad Nordkoreanska propagandaministeriet skriver så du behöver inte länka till dess svenska avdelning, men vi vet också vad de sovjetiska källorna skriver om vem som anföll vem under Koreakriget. Och de stödjer inte direkt ditt dravel...
Citera
2013-04-04, 18:04
Medlem
LifLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Svensk-koreanska föreningen.... Fniss...

Ja vi vet vad Nordkoreanska propagandaministeriet skriver så du behöver inte länka till dess svenska avdelning, men vi vet också vad de sovjetiska källorna skriver om vem som anföll vem under Koreakriget. Och de stödjer inte direkt ditt dravel...

Ja där håller jag med dig, Svensk-Koreanska föreningen är inte en 'absolut källa', men väl en källa man kan använda för att kasta nytt ljus på diskussionen. Bemöt istället det jag citerade med andra källor och påvisa varför S-K föreningen har fel i sin historiebeskrivning.

Jag är nyfiken på hur din research i hur CIA och FN brukar källor och källkritik artar sig! (?)

En sista fråga. Vad gör du på ett diskussionsforum om du inte kan erkänna att världen är gråblaskig snarare än svart/vit (vilket egentligen är en retorisk fråga som du inte behöver besvara..)?
Senast redigerad av LifLi 2013-04-04 kl. 18:07.
Citera
2013-04-04, 18:07
Medlem
Citat:
Seså herr kamrat politruk. Backa upp dina påståenden med lite källor. Du gör många antaganden i ditt inlägg som i princip borde gå att backa upp med diverse statistik (t.ex. från länkarna ovan, om det finns sådan typ av data tillgänglig). Om du inte kan backa upp dina påståenden borde du överväga att byta retorik och faktiskt bygga påståenden (antaganden, slutsatser) på tillgänglig data och statistik.

Du påstår att regimen 'inte bryr sig om' befolkningen. Visa det genom den av CIA publicerade statistiken som finns att tillgå i länkarna ovan. Vidare kan du genom mycket av den statstiken utläsa hurvida populationen är 'välmående' eller ej. T.ex. genomsnittlig livslängd, åldersstruktur, antal sjukhussängar/person etc etc.
När folk dör av svält, när sjukvården är obefintlig, när barn bor på gatan o tiggeri är vanligt, ja då är Nordkorea en ondskans axelmakt. Har du pengar så kanske du kan överleva men i arbetarnas paradis så är klassklyftorna enorma. Nordkorea är ju ett museum över den tid som en gång var. Fast man har väl öppnat ett snabbköp i landet har jag för mig så än finns det kanske hopp. Snart kanske man har el dygnet runt också, vem vet.
Citera
2013-04-04, 18:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
När folk dör av svält, när sjukvården är obefintlig, när barn bor på gatan o tiggeri är vanligt, ja då är Nordkorea en ondskans axelmakt
Det var för 15 år sen, när det ekonomiska systemet kraschat efter Östeuropas upprytelse, extrema översvämningar och ekonomisk blockad gjorde att allt gick åt skogen för Nordkorea. Men de har kommit tillbaka. TV i Europa och USA använder fortfarande bilder och vittnesmål från svältperioden. Det är missvisande.

Citat:
Ja där håller jag med dig, Svensk-Koreanska föreningen är inte en 'absolut källa', men väl en källa man kan använda för att kasta nytt ljus på diskussionen. Bemöt istället det jag citerade med andra källor och påvisa varför S-K föreningen har fel i sin historiebeskrivning.

Jag är nyfiken på hur din research i hur CIA och FN brukar källor och källkritik artar sig! (?)

En sista fråga. Vad gör du på ett diskussionsforum om du inte kan erkänna att världen är gråblaskig snarare än svart/vit (vilket egentligen är en retorisk fråga som du inte behöver besvara..)?

Men om det är på Aktuellt är det rätt, förstår du inte det? Det bara är så! De vet alltid allt bäst. Näst bäst vet Aftonbladet och Dagens Nyheter. Dessutom så säger de samma sak på CNN.

ps - jag skall starta en tråd om verklighetens Nordkorea, men jag är rädd att jag slösar för mycket tid här till ingen nytta... får se om jag gör det.
Senast redigerad av Snezhinka 2013-04-04 kl. 18:29.
Citera
2013-04-04, 18:28
Medlem
Volvo744s avatar
Här kan man läsa om lite dumheter Nordkorea hittat på genom åren, dock går listan bara fram till 2003 eftersom det är en gammal text.

http://www.fas.org/man/crs/RL30004.pdf
Citera
2013-04-04, 18:31
Medlem
LifLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
När folk dör av svält, när sjukvården är obefintlig, när barn bor på gatan o tiggeri är vanligt, ja då är Nordkorea en ondskans axelmakt. Har du pengar så kanske du kan överleva men i arbetarnas paradis så är klassklyftorna enorma. Nordkorea är ju ett museum över den tid som en gång var. Fast man har väl öppnat ett snabbköp i landet har jag för mig så än finns det kanske hopp. Snart kanske man har el dygnet runt också, vem vet.

Stämmer åldersstrukturen i Nordkorea överens med en population som svälter?

Stämmer 'death rate' i Nordkorea överens med en population som svälter?

Stämmer 'physician density' i Nordkorea överens med ett land där sjukvården är obefintlig?

Stämmer 'hospital bed density' i Nordkorea överens med ett land där sjukvården är obefintlig?

Bor barn på gatan?

Stämmer GPD - real growth rate % i Nordkorea överens med ett land som är ett museum?

Frågorna är många - vänligen referera dina svar specifikt till mina frågor.
Citera
2013-04-04, 18:47
Medlem
Citat:
Stämmer åldersstrukturen i Nordkorea överens med en population som svälter?

Stämmer 'death rate' i Nordkorea överens med en population som svälter?

Stämmer 'physician density' i Nordkorea överens med ett land där sjukvården är obefintlig?

Stämmer 'hospital bed density' i Nordkorea överens med ett land där sjukvården är obefintlig?

Bor barn på gatan?

Stämmer GPD - real growth rate % i Nordkorea överens med ett land som är ett museum?

Frågorna är många - vänligen referera dina svar specifikt till mina frågor.
Till att börja med så talar vi nu om ett land som kidnappar andra medborgare, och förnekar att de har haft någonting med det att göra trots självklara bevis.

Sedan så faller hela din argumentation på att Nordkorea själva medger svälten. 1999 påstod de att dödsfallen i Nordkorea hade ökat med "bara" 37%.

Sedan så vill jag påminna dig om att detta är ett land som förnekar i princip allting som kan få dem att verka i dålig dager. Och var kommer statistiken ifrån, tror du? Finns det någon möjlighet att verifiera statistiken tror du?

Edit:
Och varför tog du inte med Nordkoreanernas genomsnittslängd i din lista?
Senast redigerad av nummer10011 2013-04-04 kl. 18:55.
Citera
2013-04-04, 18:47
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Det får du helt enkelt kolla av med CIA. Varsågod: https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/kn.html och https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/docs/guidetowfbook.html https://www.cia.gov/contact-cia/index.html

Återkom gärna med svar på hur tillförlitliga CIA är som källa.

EDIT. FN's officiella statistik, findetaljderad Och du kan säkert gräva lite i FN's trovärdighet här.

Ja den trovärdigheten verkar vara noll.

Det finns inte en enda källa till Nordkoreas statistik, de verkar inte ens ha någon statistikbyrå enligt FN:
http://unstats.un.org/unsd/dnss/docViewer.aspx?docID=605&catID=98&catID=96#start

Jämför hur det ser ut för ett annat kommunistland så ser du skillnaden; Kuba verkar som en supernation i statistiska hänseenden:
http://unstats.un.org/unsd/dnss/docViewer.aspx?docID=567&catID=98&catID=96#start

Här är Nordkoreas folkräkning från 2008:
Citat:
Under the wise leadership of the great leader Comrade Kim Jong Il, the Workers’ Party of Korea and the government adopted necessary measures and provided excellent conditions for having all the people in the territory involved in the 2nd census of population, which leadto its successful completion
http://unstats.un.org/unsd/demographic/sources/census/2010_PHC/North_Korea/Final%20national%20census%20report.pdf

Man bygger alltså FN-statistiken på deras egna "uträkningar"; den litar jag inte en minut på.

En intressant sak är att DE SJÄLVA skriver att det endast bor 533 utlänningar i landet, vilket torde motbevisa det rysktalande propagandatrollet en gång för alla. Av dessa är majoriteten över 55 år.
Citera
2013-04-04, 19:05
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:

Vadå erkänna att världen är gråblaskig? Naturligtvis är den det, men det förhindrar inte att det ena är bättre än det andra. Relativism kommer du inte långt med här.

Jag har kollat på statistiken nu, du ser det ovan.

Vad det gäller starten på Koreakriget så har du källor här:

Citat:
Krasnaya Zvezda has already brought to light the existence of the book The Korean Problem: A New View by A.V. Torkunov and Ye.P. Ufimtsev. It is the first one to make primary use of recently declassified documents from the archives of the President of the Russian Federation, the archives of the internal policies of the Russian Federation, and other classified sources about the Korean war of 1950-53, which are based on the thoughts and words which were exchanged between Kim Il Sung and Iosef Stalin about the way to armed solution of the problems of uniting North and South Korea.

http://www.kwp.org/html/kdata/zveda.htm

Det finns inget att diskutera om starten av kriget; de som hävdar att SK/USA är skyldiga är antingen oinformerade eller ljuger medvetet. Eller tror du de ryska arkiven är förfalskade?
Senast redigerad av bernad_law 2013-04-04 kl. 19:07.
Citera
2013-04-04, 19:10
Medlem
rex144s avatar
jag ska berätta hur det ligger till,

Nerdkoreaner är indelade i "kaster",

vi har stadsbor, anställda inom säkerhetsapparaten, administratörer, ledare inom olika partidistrikt,
kommunistiska ledare inom alla möjliga organisationer, vi har sedan chefer för olika fabriker,skolor, post, etc.

de som tillhör partitoppen och deras familjer + höga militärer och deras famiiljer lever i sus och dus

ungefär 10.000 nordkoreaner lever på hög västerländsk nivå

värst har bönder på landet, där är svälten enorm, i Nordkorea har man inrikespass... med "visum" för orten man bor på, vill man tex. besöka sina släktingar i annan ort då måste man ansöka om "visum" ,
särskillt bönder omfattas av detta, och lever som livegna...

man vill inte att hundratusentals bönder i jakt på mat ska bege sig till städer och skapa kaos,
kanske bygga kåkstädr som i Brasilien? no way !

varje priviligierad grupp har sina egna butiker, jo högre "kast" dessto finare varor

den stora majoriteten 80% har matkuponger som inte garanterar att det finns livsmedel att köpa,
allt på grund av den hemska USA
Citera
2013-04-04, 19:14
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Men om det är på Aktuellt är det rätt, förstår du inte det? Det bara är så! De vet alltid allt bäst. Näst bäst vet Aftonbladet och Dagens Nyheter. Dessutom så säger de samma sak på CNN.

ps - jag skall starta en tråd om verklighetens Nordkorea, men jag är rädd att jag slösar för mycket tid här till ingen nytta... får se om jag gör det.

Du är ingen trovärdig källa. Du har svarat väldigt svävande på vissa frågor. Till exempel om folk har telefoner. Det är något du borde haft bra koll på. Du är nog en avancerad mytoman är min gissning, hade denna tråd handlat om ett annat land hade du bott där också. I dina andra inlägg i andra ämnen "vet" du mycket om en massa länder men inte mer än vad vanlig allmänbildning och lite googling kan få fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in