2013-12-16, 16:03
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Titta på hur folk pratar på Nords tv och i Syd's propaganda? Irrelevant! Folket uppfattar inte Syd eller väst som frihet!

"Folket" vet nog hur fruktansvärt fattiga de är jämfört med länderna runt om, de vet nog också att de svälter och att folk dör dagligen i NK. De behöver bara se folk från andra länder som är decimeter bredare och längre och som inte ser ut som 70 när de är 35 för att fatta att något är fel i hemlandet. Det behövs knappast någon "propaganda" för att de ska förstå att de tvyvärr lever i ett extremt dåligt och efterblivet land.

Men för att folket inte ska bli helt tokigt så är såklart all information utifrån förbjuden.
Senast redigerad av Xelious 2013-12-16 kl. 16:15.
Citera
2013-12-16, 17:58
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Om du inte följer åker tillbaka "frivilligt" så skeppas din familj i bästa fall bara iväg till arbetsläger utan förhoppningar om att någonsin komma därifrån. I värsta fall förlorar de sina liv i. Om du följer med tillbaka "frivilligt" så blir du själv avrättad och din familj skickas ändå iväg till arbetsläger.
Precis, det är det jag tycker är så tragiskt. Om de väljer att gömma sig i Kina så kommer deras familjer att torteras och kanske bli avrättade. Åker de tillbaka till Nordkorea, frivilligt eller inte spelar ingen roll, så kommer även dem att torteras och kanske avrättas. Vad de än gör så riskerar någon att skadas. Väldigt tragiskt.

För nordkoreanernas skull så hoppas jag att de som har lyckats gömma sig i Kina träder fram så småningom och kommer med nyttig information som kanske på sikt kan rädda folket.
Citera
2013-12-16, 18:25
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
"Folket" vet nog hur fruktansvärt fattiga de är jämfört med länderna runt om, de vet nog också att de svälter och att folk dör dagligen i NK. De behöver bara se folk från andra länder som är decimeter bredare och längre och som inte ser ut som 70 när de är 35 för att fatta att något är fel i hemlandet. Det behövs knappast någon "propaganda" för att de ska förstå att de tvyvärr lever i ett extremt dåligt och efterblivet land.

Men för att folket inte ska bli helt tokigt så är såklart all information utifrån förbjuden.
Tror du dom tycker de själva är fattiga? Hur så? Du har nog inget hum alls om den ideologiska bakgrunden till detta.

De får säkert en massa information ur ett Marxistiskt perspektiv, om de fattigaste i Haiti, Centralafrikanska republiken, Mali osv. Om hur de rikaste lever på de fattigas arbetsinsats och sånt.

Dra tummen ur arslet nu och kolla in den dokumentär som jag länkade för bl.a. din utbildning i historia och bakgrund! Inlägg #4865 och #4920. Jag bad ju dig INTE svara innan du sett den!
Citera
2013-12-16, 18:38
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Men hallå! Är USA en demokrati då?

Det beror på hur man ser det. Folket kan ju rösta fram något annat rent teoretiskt. De är däremot grundlurade av den styrande klassen som äger deras media, skola osv och som matar dem med propaganda och domedagsprofetior som gör att de måste anfalla ytterligare ett land i stället för att fixa de enorma problem som finns i deras egna land.

En diktatur (vilket jag inte är säker på att Nordkorea är) har självklart propaganda men kan använda mer våld och är inte lika beroende av propagandan. De kan nämligeb vara ogillade av befolkningen.
Citera
2013-12-16, 20:10
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Bra att du fattar det är spekulation. Men jag ser inget i de nyheter du citerar som skulle visa på att Chang var reformvänlig. Orsaken till hans onåd ter sig för mig mer troligt som om han var reformmotståndare. Mot väldigt moderata reformer förståss.
http://www.wsws.org/en/articles/2013/12/16/kore-d16.html
Jang was in charge of economic relations with China, by far North Korea’s largest trading partner, including the establishment of special economic zones on the border between the two countries. Among the charges in Jang’s indictment was the accusation that he sold “off precious resources of the country at cheap prices”—an implicit criticism of China.

Jang was closely associated with Kim Jong-un’s father and predecessor, Kim Jong-il, who died two years ago. He accompanied Kim Jong-il on three trips to China in 2010 and 2011 that focussed on implementing Chinese-style pro-market restructuring. Jang made a further trip to China in August last year to meet with Chinese leaders on economic policy.

Om det stämmer att Chang (Jang) åkte tillsammans med Kim Jong-il till Kina för att undersöka den kinesiska marknaden och eventuellt implementera en liknande marknad i Nordkorea, så borde det ligga i linje med den framtid som Kim Jong-il föreställde sig. Med andra ord har Kim Jong-un ändrat riktning. Antingen har han gjort det plötsligt, på grund av Changs ökade inflytande, eller så har han jobbat med det från dag ett. Vad tror du?

Chinese foreign ministry has declared Jang’s execution to be “an internal affair” for North Korea. However, Ta Kung Pao, a mouthpiece for Beijing in Hong Kong, described the execution as a “wake-up call” for China, declaring: “This incident reveals that China’s influence on the internal affairs of North Korea is close to zero.” It described “the possibility of instability in North Korea” as “far bigger and far more dangerous than South Korea.”

Zhu Feng, a Beijing University professor, told the New York Times: “Jang was a very iconic figure in North Korea, particularly with economic reform and innovation. He is the man China counted on to move the economy in North Korea. This is a very ominous sign.”

Chang var alltså en slags ikon i Nordkorea. Dessutom, kanske det viktigaste, hans rykte utomlands och speciellt i Kina var väldigt viktig för Nordkorea som helhet. Nu när han är borta så finns risken att mycket av handeln stannar av, vilket kan bli förödande för nordkoreanerna. Men det ligger i Kinas intressen att ha ett stabilt Korea, så de lär förmodligen försöka komma närmare Nordkorea och i framförallt Kim. Men det är helt klart intressanta saker vi ser just nu.
Senast redigerad av Pendek 2013-12-16 kl. 20:11. Anledning: ändrade källa
Citera
2013-12-16, 20:14
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Tror du dom tycker de själva är fattiga? Hur så? Du har nog inget hum alls om den ideologiska bakgrunden till detta.

De får säkert en massa information ur ett Marxistiskt perspektiv, om de fattigaste i Haiti, Centralafrikanska republiken, Mali osv. Om hur de rikaste lever på de fattigas arbetsinsats och sånt.

Dra tummen ur arslet nu och kolla in den dokumentär som jag länkade för bl.a. din utbildning i historia och bakgrund! Inlägg #4865 och #4920. Jag bad ju dig INTE svara innan du sett den!
Om de själva tycker de är fattiga, vad är det för efterbliven satans fråga??? Nu ska du bara lyssna djävligt noga, folket i Nordkorea har länge lidit av undernäring samtidigt som diktaturen satsar på rymdprogram och kärnvapen. C:a två miljoner svalt ihjäl på 90-talet och i dagsläget lider c:a 1/3 av landets barn av kronisk undernäring enligt World Food Programme.

http://www.wfp.org/countries/korea-democratic-peoples-republic-dprk

Är det inte fattigdom?
Citera
2013-12-16, 20:16
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Det beror på hur man ser det. Folket kan ju rösta fram något annat rent teoretiskt. De är däremot grundlurade av den styrande klassen som äger deras media, skola osv och som matar dem med propaganda och domedagsprofetior som gör att de måste anfalla ytterligare ett land i stället för att fixa de enorma problem som finns i deras egna land.

En diktatur (vilket jag inte är säker på att Nordkorea är) har självklart propaganda men kan använda mer våld och är inte lika beroende av propagandan. De kan nämligeb vara ogillade av befolkningen.
USA är en demokrati och Nordkorea är en diktatur, kan man inte ens ta till sig sådana grundläggande fakta så blir det inte meningsfullt att diskutera någonting.
Citera
2013-12-16, 20:24
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:

Ditt marxistiska hjärntvättsskit kan du behålla för dig själv. Du har inte sagt något vettigt eller intressant på fb hittills, bara en massa OT och trams. Ingen, speciellt inte Nordkoreaner, blir hjälpta av konspirationspåhittande historieförfalskare. Jag har redan sagt att om Vietnam, Kina, japan ja alla länder som varit i krig kunnat gå vidare, till och med Burma visar tecken på att öppnas upp, varför inte NK. Kom in i 2000-talet liksom, gäller både NK och dig. Att det är svårt för dem förstår vi. Varför det finns folk i väst som fortfarande inte förstår är mysterium.

Nordkorea gör sig till ett offer hela tiden. En liten fet förståndshandikappad mördare som ledare. Vi får hoppas han avrättat fel personer nu, vi vill se ett slut på honom á la ceausescu, som julklapp åt oss alla kanske?
Senast redigerad av Xelious 2013-12-16 kl. 20:26.
Citera
2013-12-16, 20:27
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
USA är en demokrati och Nordkorea är en diktatur, kan man inte ens ta till sig sådana grundläggande fakta så blir det inte meningsfullt att diskutera någonting.

Jag har 2 frågor till dig.
1. Kan du berätta för mig hur ledarna för folket får ditt yrke i Nordkorea, hur länge de sitter på sina jobb med mera?

2. I en demokrati ska väl folket bestämma antar jag också. Hur kan länder göra sådana stora saker som att gå i krig när folket inte vill det? Är det demokrati då? Att döda och få sina unga dödade mot folkets vilja alltså
Citera
2013-12-16, 20:33
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Staten gör ju precis allt för att förhindra fri tanke i det landet. Hur skulle någon där kunna bilda sig ens en någorlunda självständig uppfattning om något över huvud taget?
Det var ju mitt argument att det är fånigt att vänta sig rädsla och uppror och rebelliska tankar!

Sen har vi ditt antagande att fri tanke existerar i Sverige. Du har inte riktigt friheten att tvivla på vår egen propaganda som demoniserar, Saddam, Gadaffi, Assad, Kim Jong Un, osv. Det är nog inte så klockrent som du tror. Alla fakta du tror på är antagligen inte sanna. Som om eventuell frihet skulle leda till en eruption i riktning mot väst. Inte! Frihet är nog det mest misbrukade ordet i väst. Du är inte fri!
Citera
2013-12-16, 20:35
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Ditt marxistiska hjärntvättsskit kan du behålla för dig själv.
Detta säger allt om din fanatism! University of Chicago är väl knappast Marxistisk.

Klicka och titta snällt nu.
Citera
2013-12-16, 20:36
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
USA är ingen demokrati. Frånsett ditt relativiserande av begreppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in