2013-04-15, 23:57
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
tja, man behöver verkligen inte leta länge:

https://www.flashback.org/sp42954201

Den här snubben länkar till en sk "nyansering" helt i nordkoreansk smak. Bl.a. så påstår RT reportern att "USA dödade 20 procent av Nordkoreas befolkning och förstörde hälften av byggnaderna" under korea kriget.. Det man "glömmer" att är att det var Nordkorea som startade kriget med sovjetiskt stöd och lyckades nästan erövra hela Sydkorea. Tack vare amerikanarna och tappert sydkoreanskt motstånd så kunde de dock drivas norr ut. När sydkoreanska och amerikanska trupper närmade sig de kinesiska gränsen så ingrep Kina med sk "frivilliga". Sedan böljade striderna fram och tillbaka tills stridslinjerna nästan var på samma ställe som den gamla gränsen. Självklart så dog minst lika många sydkoreaner i striderna som nordkoreaner och förstörelsen var minst lika stor i söder.

Efter den kommentaren så slutade jag titta på det sk. "nyanserade" reportaget.

Så de som inte skriker med i kören sprider nordkoreansk propaganda?
Angående kriget så är det väl inte klarlagt vilka som började kriget. Det var ju skottlossning, artilleridueller och liknande innan. Att sydkoreanska trupper gick in och erövrade byar i nord är det väl ingen som bestrider. Att Nord plockade nästan hela syd är lika klart det innan de blev tillbaka drivna.

Angående dödstalen så bombade jänkarna de civila koreanerna fruktansvärt. från wikipedia:

Citat:
On 12 August 1950, the USAF dropped 625 tons of bombs on North Korea; two weeks later, the daily tonnage increased to some 800 tons.[253] U.S. warplanes dropped more napalm and bombs on North Korea than they did during the whole Pacific campaign of World War II.[254]
As a result, almost every substantial building in North Korea was destroyed.[255] The war's highest-ranking American POW, US Major General William F. Dean,[256] reported that most of the North Korean cities and villages he saw were either rubble or snow-covered wastelands.[257][258] US Air Force General Curtis LeMay commented, "we burned down every town in North Korea and South Korea, too."[259]
As well as conventional bombing, the Communist side claimed that the US had used biological weapons.[

Att diktatorn (som dödade tio tusentals- hundra tusentals människor) hotade med krig och utrensningar av kommunister kan ju även ses som casus belli då det i nord bör ha varit jobbigt att se sina kamrater slaktas när det i själva verket var ett land på den tiden.

Resten av ditt inlägg är så fyllt med generaliseringar och fel så jag orkar inte svara på det.
Citera
2013-04-16, 00:24
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Så de som inte skriker med i kören sprider nordkoreansk propaganda?
Angående kriget så är det väl inte klarlagt vilka som började kriget. .

Jo det är HELT klarlagt; Kim den förste reste till Moskva för att få Stalins stöd för ett anfall långt innan dina påhittade "provokationer" skedde. Detta stöd fick inte NK förrän USA började dra tillbaks trupper från SK samt förvägrade SK amerikanska stridsvagnar och pansarvärnsvapen. Oavsett vad man än anser så kan man inte med hedern i behåll säga att det är oklart vem som började.

Detta är helt tydliga uppgifter som hämtats från arkiven i Moskva, så om du inte tror på detta så får du gärna förklara varför ryssarna medvetet skulle utmåla sig och NK i en dålig dager
Senast redigerad av bernad_law 2013-04-16 kl. 00:26.
Citera
2013-04-16, 00:34
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Det är irrelevant att tala om "val" i en situation där människors beteende är kulturellt eller religiöst betingat. De har aldrig upplevt demokrati, de suktar inte alls efter demokrati och majoriteten skulle säkert rösta på Kim Jong-Un av den enkla anledningen att som Kim Il Sungs sonson så är han automatiskt bra enligt det konfucianska synsättet som influerat Korea.

För övrigt, vem valde Carl XVI Gustaf och varför lever denna människa "som en kung" trots att han nätt och jämt klarade studenten? Innan du klagar på att Nordkorea inte lever upp till dina ideal om demokrati, så fråga dig hur bra ditt eget land lever upp till sin egen standard!

Du försöker tillämpa svenskt synsätt och svenska värderingar i Nordkorea! Vad skulle du tycka om Nordkoreaner uttryckte sitt förakt, patroniserande åsikter eller shock över det svenska samhället?
Har de speciellt bett svenskar att rädda dem eller att tala om för dem hur deras land bör styras? Knappast! Det är i princip världens stoltaste människor.

To each his own, säger vi på engelska. Koreanerna har ett statsskick som majoriteten för tillfället är med på. En vacker dag kanske de tröttnar och gör uppror. Precis som man gjort i massor av Europeiska länder under århundradens gång. Precis som man gjorde i Ryssland två gånger under 1900 talet,. Eller också lyckas de att skapa ett framgångsrikt land. Att döma av senare år så rör det på sig i rätt riktining.

Men om något ska ändras så ska det komma från folket där! Ingen annan. Ingen behöver hålla på med Radio Liberty och en massa skit. Låt dessa människor själva komma fram till hur det står till och hur de vill ha det. Det har alla europeiska länder fått göra så varför ska de inte ha rätt att gå igenom samma utveckling utan att Väst ska dit med någon pekpinne och en stor fet politisk och ekonomisk agenda.

Du verkar hemskt fascinerad av Nordkorea. Åk dit med en rysk resebyrå som jag sa. Se till att guiden litar på dig och säg att du vill ha ett antal dagar fri sightseeing i Pyongyang och någon annan stad. Du kommer bli förvånad. Det är inte samma land som beskrivs i skräckrapporterna i propaganda TV. Det värsta du kan hitta är lite tecken på fattigdom, tex att folk inte har egna tvättmaskiner, att de har höns på gården eller att det inte är rinnande vatten 24 timmar om dygnet. På landet så har de banyas i stället för badkar hemma. Inte lyxigt men det duger ju! Såg det när vi stannade för att äta och ha comfort break i en by - helt spontant, inget arrangerat. Jag såg byn som den var. Värre kan man fasen ha det. Folk springer omkring i militäruniformer av olika slag - ja. Men det är inte värre än Sovjet. I Pyongyang är det riktigt jäkla fräscht på sina håll och överallt finns pampig Sovjetarkitektur med lite lokal twist. Du kan fotvandra, bada, åka ånglok genom hela landet (en person jag känner organiserar ångloksturer med reguljära tåg i Nordkorea, för europeiska entusiater) och mycket mer. Människor är stolta över sitt land fastän de vet att det är fattigt jämfört med Kina och Sydkorea.

Kom sedan hem och säg att du fortfarande tror på propagandan på CNN eller Discovery

Nu missförstår du igen. Mitt inlägg handlade inte om att "demokrati är bra, diktatur dåligt"; detta är åsikter och det får man ha vilka man vill. Men jag ogillar när folk vägrar erkänna elementära fakta, som Gurex tycks göra.

Det är ett sakligt konstaterande att säga att Kim-arna inte är valda demokratiskt. Man kan säga det är bra eller dåligt, precis som du skriver är inte Knugen heller demokratiskt vald till exempel.

Jag hade dock enbart en enkel poäng med mitt inlägg: ATT PÅSTÅ ATT KIM-ARNA ÄR DEMOKRATISKT UTSEDDA ÄR EN DIREKT DJÄVLA LÖGN.
Citera
2013-04-16, 00:54
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Jo det är HELT klarlagt; Kim den förste reste till Moskva för att få Stalins stöd för ett anfall långt innan dina påhittade "provokationer" skedde. Detta stöd fick inte NK förrän USA började dra tillbaks trupper från SK samt förvägrade SK amerikanska stridsvagnar och pansarvärnsvapen. Oavsett vad man än anser så kan man inte med hedern i behåll säga att det är oklart vem som började.

Detta är helt tydliga uppgifter som hämtats från arkiven i Moskva, så om du inte tror på detta så får du gärna förklara varför ryssarna medvetet skulle utmåla sig och NK i en dålig dager

Nu får du gärna visa mig ganska tydligt vad för garanter han fick i moskva. Han reste ju även till peking. Men om du inte visste det så var det inte fred utan ständig beskjutning över 38e. Räder och framför allt hot om anfall från syd. Att sydkorea rustade och hotade med att erövra och faktiskt gjorde anfall in i nord bör ha gjort nordsidan oroliga då det bor mindre folk där. Men menar du alltså att det inte finns några forskare som ifrågasätter det du säger?

Om man bara läser wikipedias sida om hur det startade får man en annan uppfattning:
Citat:
In the first half of 1950, Kim Il-sung travelled to Moscow and Beijing to secure support in a war with the South. The Soviet military became extensively involved in North Korea's war planning.[81][82][83][84] There are differing accounts of the degree of Soviet support, ranging from support if the North was attacked,[85], to approval,[86][87] to actually initiating the war.[82] Similarly, some accounts indicate that Chinese support was stronger than Soviet support[88], and some say it was reluctant.[84]

Om anfallet från samma sida:
Citat:
Claiming to be counter-attacking a South Korean raid, the KPA crossed the 38th parallel behind artillery fire at dawn on Sunday 25 June 1950.[92] The KPA said that Republic of Korea Army (ROK Army) troops, under command of the régime of the "bandit traitor Syngman Rhee", had crossed the border first, and that they would arrest and execute Rhee.[45] Both Korean armies had previously harassed each other with skirmishes and staged raids across the border.[93] Fighting began on the strategic Ongjin peninsula in the west, where South Korea claimed to have captured the city of Haeju, and rapidly developed into an Northern attack all along the parallel.[94] This sequence of events has led some scholars to argue that the war was started by a Southern attack in this area.[94]

Här har en snubbe sammanfattat några frågor som ställs ibland:
http://www.thehistoryforum.com/forum/viewtopic.php?f=63&t=28223
Citera
2013-04-16, 01:03
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
tja, man behöver verkligen inte leta länge:

https://www.flashback.org/sp42954201

Efter den kommentaren så slutade jag titta på det sk. "nyanserade" reportaget.

Citat:
Och här kommer en som själv varit i Nordkorea några månader och intygar att det inte finns något uppseendeväckande att se i Pyongyang:

Kanon, du ser inte det som inte sammanfaller med din syn och när en person som varit någonstans men inte sett det du förväntar dig anser du att denne person sprider propaganda.

Objektivt var ordet.
Citera
2013-04-16, 01:30
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Nu får du gärna visa mig ganska tydligt vad för garanter han fick i moskva. Han reste ju även till peking. Men om du inte visste det så var det inte fred utan ständig beskjutning över 38e. Räder och framför allt hot om anfall från syd. Att sydkorea rustade och hotade med att erövra och faktiskt gjorde anfall in i nord bör ha gjort nordsidan oroliga då det bor mindre folk där. Men menar du alltså att det inte finns några forskare som ifrågasätter det du säger?

Om man bara läser wikipedias sida om hur det startade får man en annan uppfattning:

Om anfallet från samma sida:

Här har en snubbe sammanfattat några frågor som ställs ibland:
http://www.thehistoryforum.com/forum/viewtopic.php?f=63&t=28223

Nu har du lite otur, källorna visar faktiskt att NK besökte Sovjet och Kina redan i början av 1949, och att man började planera anfallet från och med när USA började dra bort sina trupper samma år. Oavsett vad som hände vid gränsen började anfallet planeras långt innan oroligheterna startade vid gränsen senare 1949.

Detta är på gränsen till foliehatteri vad du håller på med nu, det har noll med källkritik att göra:
http://www.kwp.org/html/kdata/zveda.htm
Citera
2013-04-16, 02:27
Bannlyst
Citat:
Nu har du lite otur, källorna visar faktiskt att NK besökte Sovjet och Kina redan i början av 1949, och att man började planera anfallet från och med när USA började dra bort sina trupper samma år. Oavsett vad som hände vid gränsen började anfallet planeras långt innan oroligheterna startade vid gränsen senare 1949.

Detta är på gränsen till foliehatteri vad du håller på med nu, det har noll med källkritik att göra:
http://www.kwp.org/html/kdata/zveda.htm

Du skall inte lita på något som någon ryss gjorde under 90 talet är allt jag säger! Många hade sålt in egen mammma och flera hade personliga vendettor och agendor. Det var rena rama vilda västern och folk moral var åt helskotta. Särskilt lita inte på människor som lämnade ut information till USA som i de här breven!

Visserligen håller jag med om att det här inte ser bra ut för Nordkorea. Men det skulle inte förvåna mig ett dugg om Nordkorea har rätt och Sydkorea/USA på något sätt provocerade fram det hela. Nordkorea har ett jäkligt bra krigsmuseum i Pyongyang och det har sannerligen bevis för att andra sidan skulle ha startat kriget.

Jag tror inte på Nordkoreas överdrivna snack heller, men sanningen kan ligga någonstans mitt emellan. Sanningen är att båda sidorna ville ha ett krig och göra upp med de andra.

"Cheonan" är ett annat exempel på bs propaganda mot Nordkorea. Rysslands bästa experter undersökte vrakdelarna och sa att Nordkorea absolut inte hade sänkt skeppet. Ryssland kan Nordkoreas militärteknologi och tillvägagångssätt och var helt opartisk i situationen. Rysslands media skrev en hel del om varför i helskotta de blev tillfrågade att göra en utredning och sen begravdes utredningen när den inte visade det man ville.

Men det var en för jäkla bra PR historia för att missa så Sydkorea och USA pressade på om att Nordkorea skulle ha sänkte den här båten.

Men varför? För vilken rimlig anledning? Det hade inget med den årliga militärövningen att göra och det var rätt uppenbart att det skulle se extremt dåligt ut om Nordkorea pekades ut som skyldig. Sydkorea har en stor flotta och behöver de fler fartyg så får de säkert från USA så det fanns ingen nytta med att spränga Cheonan. Jag tror en olycka inträffade eller att de till och med kanske gjorde det själva.
Men det är en otroligt läglig olycka för den som ville stoppa Sunshine Policy en gång för alla.

Nu kommer någon vilja ha länkar. Google is your friend är allt jag säger. Kan du inte själv hitta informationen så kommer du inte kunna tillgodogöra dig några länkar som jag postar åt dig.
Citera
2013-04-16, 03:07
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
"Cheonan" är ett annat exempel på bs propaganda mot Nordkorea. Rysslands bästa experter undersökte vrakdelarna och sa att Nordkorea absolut inte hade sänkt skeppet. Ryssland kan Nordkoreas militärteknologi och tillvägagångssätt och var helt opartisk i situationen. Rysslands media skrev en hel del om varför i helskotta de blev tillfrågade att göra en utredning och sen begravdes utredningen när den inte visade det man ville.

Nu kommer någon vilja ha länkar. Google is your friend är allt jag säger. Kan du inte själv hitta informationen så kommer du inte kunna tillgodogöra dig några länkar som jag postar åt dig.

Nja men nu vet vi ju inte vad den ryska rapporten visar. Så länge ingen visat upp innehållet blir ju allt spekulationer, och det är ju exakt det ryssarna vill ha. De kan låsas som att den visar än det ena än det andra beroende på vem som frågar, och därmed så lite foliehattsfrön hos vissa. Mästerligt spelat av ryssarna; alla kan tolka den precis som de vill. Vilket du visade prov på här ovan när du tvärsäkert säger att den visar att NK är oskyldiga, fast du garanterat aldrig sett den.

Du är faktisk lite löjlig med att du vägrar erkänna självklarheter som detta med hur NK var de som anföll SK. Jag köper gärna att USA många gånger spelat lika falskt som precis alla andra länder som får chansen, men all fakta talar emot detta denna gång.

Vad som hände då är emellertid inte avgörande för vad som händer nu, det kan vi vara överens om.
Citera
2013-04-16, 03:15
Medlem
DinKamrats avatar
Citat:
Den där kartan är säkert närmre 15 år gammal och jag hörde en amerikansk kärnvapen expert som besökte Nordkorea uppge kartan som ett bra exempel på löjlig och totalt missvisande propaganda om Nordkorea som måste bort om man skall kunna göra några framsteg i relationerna.

http://earthobservatory.nasa.gov/NaturalHazards/view.php?id=79796

24 september 2012. Nordkorea är fortfarande avsevärt klimatsmartare än sina grannar.
Citera
2013-04-16, 03:44
Bannlyst
Citat:
Nja men nu vet vi ju inte vad den ryska rapporten visar. Så länge ingen visat upp innehållet blir ju allt spekulationer, och det är ju exakt det ryssarna vill ha. De kan låsas som att den visar än det ena än det andra beroende på vem som frågar, och därmed så lite foliehattsfrön hos vissa. Mästerligt spelat av ryssarna; alla kan tolka den precis som de vill. Vilket du visade prov på här ovan när du tvärsäkert säger att den visar att NK är oskyldiga, fast du garanterat aldrig sett den.

Du är faktisk lite löjlig med att du vägrar erkänna självklarheter som detta med hur NK var de som anföll SK. Jag köper gärna att USA många gånger spelat lika falskt som precis alla andra länder som får chansen, men all fakta talar emot detta denna gång.

Vad som hände då är emellertid inte avgörande för vad som händer nu, det kan vi vara överens om.
Varför skulle ingen veta vad den ryska rapportern visar?

http://www.hani.co.kr/arti/english_e...ea/432232.html
Tog mig 10 sekunder med Google.

Citat:
Ursprungligen postat av DinKamrat
http://earthobservatory.nasa.gov/Nat...w.php?id=79796

24 september 2012. Nordkorea är fortfarande avsevärt klimatsmartare än sina grannar.

Gillar varken din avatar eller ditt missledande namn. Nasa huh?

1) Jag tar gärna en bild från en oberoende enhet som inte är med på någon agenda. En kinesisk eller rysk skulle övertyga mig.
Den där kärnfysikern från Stanford sa att bilden var utdaterad. Jag vill gärna tro att han kollade sina fakta.

2) Dessutom så är det otroligt mycket trevligare i städer som inte har en massa onödig neon, blinkande skit och onödiga lampor.

Om en person i timmen använder en gångväg under natten är det betydligt bättre på alla sätt att ha eller hon använder en ficklampa som de gjorde under en period i Nordkorea. Än att man har hundra lyktor som lyser hela natten för att 10 personer skall gå den sträckan.

Jag har varit ute i Pyongyang på natten och det är jättehärligt. Man ser stjärnhimlen och några byggnader som är upplysta. Finns ett torn som symboliserar "Juche" som har en eldslåga längst upp. Den brinner alltid. Större gator och broar har ljus hela natten men inte mindre. Eftersom det inte är någon brottslighet så behöver man inte lyktor för att se tänkbara rånare etc. Dessutom är milisen och militären på patrull på natten också.
Senast redigerad av Snezhinka 2013-04-16 kl. 04:17.
Citera
2013-04-16, 04:20
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Varför skulle ingen veta vad den ryska rapportern visar?

http://www.hani.co.kr/arti/english_edition/e_northkorea/432232.html
Tog mig 10 sekunder med Google.

Nejdu det där går inte, det finns ingen som helst konfirmation att detta är vad rapporten innehåller, det är enbart vad tidningen i fråga PÅSTÅR den innehåller:

Citat:
In a recent conference in Russia, Borodavkin, who is deputy foreign minister for Asia-Pacific affairs, vaguely touched upon on the matter when he was asked about it by a reporter. Borodavkin said the investigation results were “classified” and were submitted only to Russia’s top leadership, adding it wouldn’t provide the results to either to South Korea or to North Korea
http://www.koreatimes.co.kr/www/news/nation/2010/10/113_74440.html

Innan vi har sett rapporten är dessa spekulationer meningslösa.
Citera
2013-04-16, 04:24
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:

1) Jag tar gärna en bild från en oberoende enhet som inte är med på någon agenda. En kinesisk eller rysk skulle övertyga mig.
Den där kärnfysikern från Stanford sa att bilden var utdaterad. Jag vill gärna tro att han kollade sina fakta.

2) Dessutom så är det otroligt mycket trevligare i städer som inte har en massa onödig neon, blinkande skit och onödiga lampor.

Så vad du säger är alltså att man egentligen har mycket mer ljus nuförtiden i NK, men att det vore bättre om man hade mindre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in