2013-04-04, 15:55
Medlem
Tror regimen i Nordkorea sitter i en rävsax. Öppna landet ger bara en inblick i hur fruktansvärt befolkningen behandlas och hur man mördar avfällningar på löpande band. Samtidigt så gör slutenheten att landets befolkning lider alltmer. Så länge toppskiktet kunnat leva gott har regimen varit lugn. Befolkningen bryr sig inte regimen om. Nu dras snaran åt även för dom priviligierade o rika i Nordkorea. Just nu ligger Nordkorea som ett efterblivet litet land med taggarna utåt, omgivna av välmående länder o en trygg tillvaro för dom flesta. I Nordkorea härskar rädslan o kylan o mörkret både bokstavligt o bildligt talat. Varför Sydkorea o USA skickar bistånd kan man undra.
Citera
2013-04-04, 15:59
Medlem
Chinisibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Varför Sydkorea o USA skickar bistånd kan man undra.

För att undvika krig? NK blir ju knappast mindre aggro av att dom drar in bistånd, och krig är det sista som vill ha med tanke på hur många som då troligen skulle fly över till SK.
Citera
2013-04-04, 16:26
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Varenda människa i Östasien känner till den här övningen.
Ska man vara så kaxig som ni är så skall man väl kunna något också!
Obegripligt att ni inte hört talas om detta men ändå uppträder som om ni är kunniga om detta ämne och är fräcka nog att attackera mig, som faktiskt är insatt när det gäller Nordkorea.
Jag är inte det minsta intresserad av militära angelägenheter, men detta årliga drama går inte att undvika.
[/i]

Men är du inte läskunnig? Ingen här har väl förnekat övningen! Men som vanligt kommer ordmassa på ordmassa utan att du ens berör vad jag med flera reagerade mot - hur du överhuvudtaget tror dig veta att USA/Sydkorea övar på en invasion!!!

Försök arbeta på läsförståelsen istället för dessa ändlösa upprepningar.
Citera
2013-04-04, 16:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Men är du inte läskunnig? Ingen här har väl förnekat övningen! Men som vanligt kommer ordmassa på ordmassa utan att du ens berör vad jag med flera reagerade mot - hur du överhuvudtaget tror dig veta att USA/Sydkorea övar på en invasion!!!

Försök arbeta på läsförståelsen istället för dessa ändlösa upprepningar.

Du är otrevlig och arrogant, trots att du uppenbarligen har ytterst lite insikt i ämnet. Det ger mig ingenting att debattera men människor som dig, och jag är väl medveten att du inte kommer att ändra din inställning oavsett vad jag säger. Du behöver inte bry dig om att citera mig fortsättningsvis. Jag skriver här för andra läsares räkning.

BBC förklarade i sin artikel som jag länkade till, att Nordkorea är av uppfattningen att det är en invasion övas. Japanska tidningar skriver detsamma, men ser det som ett positivt faktum. Sydkoreanerna är blasé men uttrycker skepsis mot USA: De är uppenbarligen trötta på det här dramat varenda år. Framgår i det här klippet: http://rt.com/news/us-missile-guam-korea-290/

Det här handlar inte om vad JAG tror (eller du), utan vad Nordkorea tror. De blir trängda och nervösa för att världens största supermakt och Sydkorea bedriver den här övningen år efter år utanför deras territorialvatten. Enligt uppgift skall det finnas element där man övar landstigningar. Självklart har jag inga militära källor på det, men det rapporteras årligen i pressen runt om i världen, i samband med den här övningen.

Det säger sig själv för vem som helst att om Sydkorea och USA var intresserade av harmoni på Korea halvön så skulle man antingen:

1, Ställa in övningen ELLER
2. Bedriva den långt ifrån Nordkorea.

I stället väljer man att varje år, trots Nordkoreas återkommande protester genomföra övningen. Den blir större och mer omfattande för var år.

Vem är skyldig en en sådan här situation?

De som medvetet provocerar, år efter år... USA och Sydkorea ELLER
Eller de som låter sig provoceras och häver ur sig överdrivna hot och argsint retorik? Nordkorea
Citera
2013-04-04, 16:50
Medlem
watson6669s avatar
Citat:

Du är otrevlig och arrogant, trots att du uppenbarligen har ytterst lite insikt i ämnet. Det ger mig ingenting att debattera men människor som dig, och jag är väl medveten att du inte kommer att ändra din inställning oavsett vad jag säger. Du behöver inte bry dig om att citera mig fortsättningsvis. Jag skriver här för andra läsares räkning.

BBC förklarade i sin artikel som jag länkade till, att Nordkorea är av uppfattningen att det är en invasion övas. Japanska tidningar skriver detsamma, men ser det som ett positivt faktum. Sydkoreanerna är blasé men uttrycker skepsis mot USA: De är uppenbarligen trötta på det här dramat varenda år. Framgår i det här klippet: http://rt.com/news/us-missile-guam-korea-290/

Det här handlar inte om vad JAG tror (eller du), utan vad Nordkorea tror. De blir trängda och nervösa för att världens största supermakt och Sydkorea bedriver den här övningen år efter år utanför deras territorialvatten. Enligt uppgift skall det finnas element där man övar landstigningar. Självklart har jag inga militära källor på det, men det rapporteras årligen i pressen runt om i världen, i samband med den här övningen.

Det säger sig själv för vem som helst att om Sydkorea och USA var intresserade av harmoni på Korea halvön så skulle man antingen:

I stället väljer man att varje år, trots Nordkoreas återkommande protester genomföra övningen. Den blir större och mer omfattande för var år.

Eller de som låter sig provoceras och häver ur sig överdrivna hot och argsint retorik? Nordkorea

Du menar alltså på fullaste allvar att SydKorea som endast är i vapenvila med NordKorea inte ska få öva i sitt eget land?
Du verkar vara helt historielös. Det var NK som anföll SK en gång i tiden och det är NK som vill göra SK kommunistiskt.
Vad NK påstår sig tro och vad som är verkligt är inte riktigt samma sak.
Ryssland brukar ha stora militärövningar på andra sidan Östersjön med bl.a landstigningar.
Enligt din logik borde de inte få ha det då grannar kan uppfatta det som ett hot.
Citera
2013-04-04, 17:01
Medlem
LifLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifLi
Här kan man få en komparativ översikt av lite stats (CIA är källan, så USA-imperialisterna i tråden kan inte ifrågasätta); http://www.indexmundi.com/map/?v=21 alt. http://www.indexmundi.com/world/population.html

Komparativa grafer:

Death Rate: http://www.indexmundi.com/g/g.aspx?v=26&c=kn&c=rw&c=sw&c=us&l=en

Life expectancy at birth: http://www.indexmundi.com/g/g.aspx?v=30&c=kn&c=rw&c=sw&c=us&l=en

Debt (external): http://www.indexmundi.com/g/g.aspx?v=94&c=kn&c=rw&c=sw&c=us&l=en

Age Distribution: http://www.indexmundi.com/facts/visualizations/age-distribution/#country=td:kp:so:sd:us

Här (http://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_North_Korea) finns också en del matnyttigt.

Och här finns findetaljderad data: http://unstats.un.org/unsd/demographic/sources/census/2010_PHC/North_Korea/Final%20national%20census%20report.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Tror regimen i Nordkorea sitter i en rävsax. Öppna landet ger bara en inblick i hur fruktansvärt befolkningen behandlas och hur man mördar avfällningar på löpande band. Samtidigt så gör slutenheten att landets befolkning lider alltmer. Så länge toppskiktet kunnat leva gott har regimen varit lugn. Befolkningen bryr sig inte regimen om. Nu dras snaran åt även för dom priviligierade o rika i Nordkorea. Just nu ligger Nordkorea som ett efterblivet litet land med taggarna utåt, omgivna av välmående länder o en trygg tillvaro för dom flesta. I Nordkorea härskar rädslan o kylan o mörkret både bokstavligt o bildligt talat. Varför Sydkorea o USA skickar bistånd kan man undra.

Seså herr kamrat politruk. Backa upp dina påståenden med lite källor. Du gör många antaganden i ditt inlägg som i princip borde gå att backa upp med diverse statistik (t.ex. från länkarna ovan, om det finns sådan typ av data tillgänglig). Om du inte kan backa upp dina påståenden borde du överväga att byta retorik och faktiskt bygga påståenden (antaganden, slutsatser) på tillgänglig data och statistik.

Du påstår att regimen 'inte bryr sig om' befolkningen. Visa det genom den av CIA publicerade statistiken som finns att tillgå i länkarna ovan. Vidare kan du genom mycket av den statstiken utläsa hurvida populationen är 'välmående' eller ej. T.ex. genomsnittlig livslängd, åldersstruktur, antal sjukhussängar/person etc etc.
Senast redigerad av LifLi 2013-04-04 kl. 17:26.
Citera
2013-04-04, 17:06
Medlem
Sydkorea har ingen skyldighet att "ta hänsyn" till kollegerna i norr när det gäller militärövningar. Det är deras land och de övar precis hur mycket de vill.
Citera
2013-04-04, 17:06
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:

Som jag visade i mitt inlägg så håller Nordkorea många militära övningar varje år som är mist lika provokativa. Har du sett Syd eller USA hota med att kärnvapenbomba NK för det?

Om inte, kan det bero på att NK VILL bli provocerade, och på så sätt försöka att förhindra att Syd övar upp sina logistiska färdigheter (vilket övningen handlar om!) ?

Vidare påstår du nu att japanska tidningar säger att övningen är offensivt inriktad. Så bra länka till dessa då, Google translate funkar skapligt för detta ändamål. OM DU INTE LÄNKAR LJUGER DU.
Citera
2013-04-04, 17:08
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifLi
Seså herr kamrat politruk. Backa upp dina påståenden med lite källor. Du gör många antaganden i ditt inlägg som i princip borde gå att backa upp med diverse statistik (t.ex. från länkarna ovan, om det finns sådan typ av data tillgänglig). Om du inte kan backa upp dina påståenden borde du överväga att byta retorik och faktiskt bygga påståenden (antaganden, slutsatser) på tillgänglig data och statistik.

Du påstår att regimen inte bryr sig om befolkningen t.ex. Visa det genom den av CIA publicerade statistiken som finns att tillgå i länkarna ovan. Vidare kan du genom mycket av den statstiken utläsa hurvida populationen är 'välmående' eller ej. T.ex. genomsnittlig livslängd, åldersstruktur, antal sjukhussängar/person etc etc.

Tror du helt seriöst att CIA får komma in i NK och mäta detta, eller tror du att de är tvingade att förlita sig på siffror som kommer ursprungligen från NK?
Citera
2013-04-04, 17:16
Medlem
timmmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Sydkorea har ingen skyldighet att "ta hänsyn" till kollegerna i norr när det gäller militärövningar. Det är deras land och de övar precis hur mycket de vill.

Fast med en sådan retorik blir det ju motsägelsefullt att klaga på allt NK håller på med, vilket du verkar vara en hejare på. Nu försvarar jag inte NK, men det är såklart förståeligt att inte övningarna leder till bättre relationer länderna mellan, så att säga.
Citera
2013-04-04, 17:20
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timmmy
Fast med en sådan retorik blir det ju motsägelsefullt att klaga på allt NK håller på med, vilket du verkar vara en hejare på. Nu försvarar jag inte NK, men det är såklart förståeligt att inte övningarna leder till bättre relationer länderna mellan, så att säga.

Nej men det blir oerhört löjligt när NK får sätta agendan och klaga på Sydkoreas övningar, medan ingen nämner att de också övar på ett sätt som i Syd kunde anses lika provokativt.
Citera
2013-04-04, 17:24
Medlem
LifLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Du menar alltså på fullaste allvar att SydKorea som endast är i vapenvila med NordKorea inte ska få öva i sitt eget land?
Du verkar vara helt historielös. Det var NK som anföll SK en gång i tiden och det är NK som vill göra SK kommunistiskt.
Vad NK påstår sig tro och vad som är verkligt är inte riktigt samma sak.
Ryssland brukar ha stora militärövningar på andra sidan Östersjön med bl.a landstigningar.
Enligt din logik borde de inte få ha det då grannar kan uppfatta det som ett hot.

Hur menar du att Nordkorea ska förhålla sig till följande;

Citat:
Sydkorea och USA slöt 7 oktober en överenskommelse om att räckvidden för sydkoreanska missiler får utvidgas från 300 km till 800 km och sprängkraften för missiler med skjutavstånd under 550 km fördubblas från 500 kg upp till 1 ton, vilket i praktiken innebär att alla begränsningar för sprängkraften tagits bort. Dessutom ökas sprängkraften för obemannade flygplan, så kallade drönare, från 500 kg till nuvarande internationella maximum på 2,5 ton.

Hittills har ett avtal med Washington från 1979 hindrat Sydkorea från att utveckla ballistiska långdistansmissiler.

Citat:
Den sydkoreanska tidningen Hankyoreh påpekar att Sydkorea med denna överenskommelse inordnar sig i USA:s så kallade missilförsvarsprogram, vilket ställer Sydkorea i frontlinjen i händelse av fientligheter mellan USA och Kina eller Ryssland, och därmed är ett hinder för det långsiktiga målet att fredligt återförena Korea. Det är svårt att tänka sig ett farligare handlingssätt, kommenterar tidningen, som också påpekar att överenskommelsen kommer alldeles i slutet av Lee Myung Baks mandatperiod, och att den borde ha lämnats till den kommande administrationen att ta ställning till.

http://svenskkoreanska.se/dw/doku.php?id=text:sydmissiler

Menar du verkligen att USA's intresse i området endast är för att 'skydda' Sydkorea från kommunism? Menar du att det är bra att homogenisera makten i världen (till En makt - USA)? Jag menar att maktbalans är bra - den bör vara decentraliserad.

Såhär tyckte för övrig Kim Il-Sung om hur Nord och Syd borde återförenas: http://www.korea-dpr.com/lib/201.pdf och http://svenskkoreanska.se/dw/doku.php?id=nyheter:3charters

Citat:
Tiopunktsprogrammet var ett mer detaljerat förslag om bildande av en konfederation, där de två regionala regeringarna deltar på jämlik fot, med målet att vara en neutral stat som inte stödjer sig på någon stormakt, med kärlek till nationen och nationell självständighet som grund och enligt principerna gemensam existens, ömsesidig blomstring och allas intresse.

Vidare finns det många 'sidor' av samma mynt - i det här fallet historieskrivningen (http://svenskkoreanska.se/dw/doku.php?id=sk:intro#fn__1):

Citat:
I samband med Japans kapitulation 1945 intogs Korea av de segrande stormakterna. Södra Korea ockuperades av amerikanska trupper som installerade en lojal regim baserad på den japanska kolonialismens maktstruktur. I den norra delen av landet, som med Sovjetunionens stöd befriats av koreanska partisaner under ledning av Kim Il Sung, utropades den Demokratiska Folkrepubliken Korea.

Citat:
I västlig historieskildring beskrivs det oftast som att det skulle vara nordsidan som genomförde kraftig militär upprustning för att sedan anfalla syd. Men ingenting kan vara mer falskt. USA och Sovjetunionen hade i slutet av andra världskriget kommit överens om att Korea med tiden skulle bli ett land med demokratiskt, koreanskt, styre. Utan inblandning av yttre krafter. 1948 uppmanades USA och Sovjetunionen av en folkkongress i nord, att dra sig tillbaka ur Korea. Sovjetunionen följde uppmaningen och tog hem samtliga sina styrkor, men USA bara ett fåtal som dessutom bara omplacerades till baser i Japan. Men detta innebar också i realiteten att USA nu började rusta upp den sydkoreanska armén istället för att stärka sin egen direkta närvaro. 1949 började den sydkoreanska armén under amerikanskt komando att systematiskt begå militära provokationer mot nord. Flera tusen sådana begicks med syfte att få den koreanska folkarmén i nord att begå misstag så att USA skulle kunna invadera och ockupera hela landet. 1950 övergick en sådan provokation i ett regelrätt invasionsförsök. Men när koreanska folkarmén visade sig vara betydligt mäktigare än USA trott och den sydkoreanska armén tvingades till reträtt tog USA ärendet till FN för att föra över ansvaret för kriget på Demokratiska Folkrepubliken Korea, motivera insättandet av trupp under egen flagg och samtidigt få militärt stöd av dess satellitstater.

Och sist men inte minst! Såhär behandlar Sydkorea (USA) fredsaktivister (från Syd bör jag tillägga): http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=LmuBaVkDb-U Kommentarer på det!?

Citat:
He is a South Korean, he went illegaly to North Korea to support National Reunification. In the North they showed them Pyongyang and other cities. After that he wanted to go back to the South in this symbolic act. Back in the South he got arrested for being in the North.
Senast redigerad av LifLi 2013-04-04 kl. 17:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in