2013-04-01, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beerklunker
Fråga 1, När jag slutar förakta regimen i Nordkorea:

När dom börjar spendera lite pengar på sin egen befolkning och helt enkelt inte låter dom svälta ihjäl.

När dom slutar komma med en massa tomma hot om att dom ska bomba Sydkoreas, Japans och USAs städer till marken, regimen hotar ju för sjutton med total utrotning.

När dom slutar skjuta upp massa spontana missiler för att skrämmas.

När dom slutar att gång på gång bryta sina löften till omvärlden (klart dom får minskat bistånd när dom inte kan hålla sina löften)

När dom slutar bomba sydkoreanska öar
Det var inte så längesen.

När dom lägger ner sina koncentrationsläger

När regimen börjar se efter sin befolkning och försöker gå mot en ljusare framtid och öppna relationer till andra länder

Det är några punkter, jag hade säkert kunnat skriva ett par till.

Fråga 2:

Nej jag anser inte att folket är direkt ansvariga, det är inte dom som sitter med makten.
Det är regimen och uteslutande människorna som har makten i landet så är ansvariga för att landet har/går käpprätt åt helvete.

Jaha, jag trodde det var något mer ideologiskt bakom din avsky iochmed ditt tidigare inlägg.

Angående att det Nordkoreanska folket inte kan hållas ansvariga, men om nu en majoritet av folket faktiskt stödjer sin ledare då? Som tyskarna stödde Hitler, där var väl inte folket så oskyldigt utan man brukade säga tysksvin och nassetyskar, dvs höll hela folket ansvarig.

Det här med att man svartmålar ledaren och ängelförklarar folket är enligt mig en propaganda-teknik som alltid föregår och rättsfärdar invasion och regimskifte. Se Irak, Afganistan. Det är ju målet med propagandakriget, att först få sitt folk emot fiendens ledare, sen att få fiende folket att gå emot sin ledare och sälja ut sig och välkomna de frigörande hjältarna från väst.

Varför är det fortfarande krig i Irak nu när folk hatade regimen så mycket? För att det var helt enkelt en viss andel som hatade regimen och sålde ut sig, vilket klöv landet itu mellan "förrädare" och "patrioter".
Citera
2013-04-01, 14:49
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyj
Angående att det Nordkoreanska folket inte kan hållas ansvariga, men om nu en majoritet av folket faktiskt stödjer sin ledare då? Som tyskarna stödde Hitler, där var väl inte folket så oskyldigt utan man brukade säga tysksvin och nassetyskar, dvs höll hela folket ansvarig.

Det här med att man svartmålar ledaren och ängelförklarar folket är enligt mig en propaganda-teknik som alltid föregår och rättsfärdar invasion och regimskifte.

Anledningen till att Väst gärna ser folket som oskyldigt är vår (i vissa fall missriktade) humanism. Du har nog rätt i att folket stödjer den sinnessjuka regimen mer än vad som hävdas av vissa, men vi vill ändå inte straffa folket för vad dess ledare beslutar. Därav humanismen.

Vi vill hellre gå in och lära upp befolkningen till att bli civiliserade människor, men det är inte alltid det fungerar så bra. Västs problem är i mångt och mycket att vi är för snälla mot folken vi erövrar.

Gjorde vi inte denna distinktion mellan folk och ledare skulle vi snabbt kunna bli av med regimen, men vi tänker gärna på civila som skulle dö på kuppen.
Senast redigerad av bernad_law 2013-04-01 kl. 14:52.
Citera
2013-04-01, 14:56
Medlem
Även om Nordkoreas armé gör ett blixtanfall och intar Seoul kommer de att förintas ännu snabbare och grundligare i och med att USA och Sydkorea (och kanske Kina) slår tillbaka med oerhörd effektivitet. Så Nordkorea har inget att vinna på en aggression. Men likväl fortsätter de! Och jag tror inte att det finns någon möjlighet för Kim Jong-un att backa nu. Han måste slå mot syd eller bli avsatt av sina generaler i en statskupp.
Citera
2013-04-01, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 347
Bizzar läsning om de ofattbara förhållanden som råder i Nordkorea. Vittnesmål från en som överlevde.

Seriöst, det är mycket text. Men det kommer att vara det mest brutala ni någonsin läst. Mådde fysiskt illa efteråt.

http://www.judiciary.senate.gov/hearings/testimony.cfm?id=4f1e0899533f7680e78d03281fe18baf& wit_id=4f1e0899533f7680e78d03281fe18baf-2-1
Fattar inte hur vissa förvarar Nordkorea Den som gör det, läs denna text!
Citera
2013-04-01, 16:34
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Det finns en slags medfödd motvilja mot USA i vissa kretsar. Det är som om de aldrig har varit med i skolan och följt med på historielektionerna, och aldrig läst tidningarna eller hört på radio.

Visst har USA begått grova misstag, precis som kolonialmakterna Storbritannien, Frankrike och i synnerhet Belgien och Japan gjorde förr. Det brittiska imperiets opiumkrig i Kina var ju till exempel synnerligen grymt och dumt. Belgarnas hänsynslösa rovdrift i Kongo chockade även de andra kolonialmakterna. Japanerna var synnerligen hänsynslösa i Kina, Burma, Korea och det övriga Sydostasien. USA:s krig i Vietnam började som en sorts polisinsats men eskalerade sedan till ett fullskaligt krig, och urartade fullständigt i och med bombningen av Hanoi.

]Men överlag har västmakterna med USA i spetsen har rättat situationen för oss ett par gånger. Utan USA:s inträde i krigen 1917 och 1941 hade Tyskland säkerligen vunnit både världskrigen.

I Sverige finns det vänsterelement som har en mycket fantasifull men oinformerad uppfattning om vad USA är för ett land. De kanske aldrig ens har besökt USA eller träffat amerikaner.

Nej, det var inte USA:s inblandning som vände krigslyckan för tyskarna, det var Röda armén och nederlagen vid Stalingrad och i pansarslaget vid Kursk som besegrade Tyskland.

Edit: Sveriges statsminister Per albin Hansson i sina privata anteckningarar om den så kallade midsommarkrisen, 1941: "När beskedet nådde mig att det nazistiska Tyskland anfallit Sovjetunionen insåg jag att Tyskland var förlorat".
Senast redigerad av MBoudine 2013-04-01 kl. 16:55.
Citera
2013-04-01, 16:48
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Nej, det var inte USA:s inblandning som vände krigslyckan för tyskarna, det var Röda armén och nederlagen vid Stalingrad och i pansarslaget vid Kursk som besegrade Tyskland.

Edit: Sveriges statsminister Per albin Hansson i sina privata anteckningarar om den så kallade midsommarkrisen: När beskedet nådde mig att det nazistiska Tyskland anfallit Sovjetunionen insåg jag att Tyskland var förlorat.

Det där är en vanlig propagandamyt, men faktum är att tyskarna brukade ungefär lika mycket resurser på östfronten som västfronten.
Citera
2013-04-01, 17:26
Medlem
vinbras avatar
Ett ytterligare tecken på krisläget hos Nordkoreas ledning?: Pak Pong-ju, som sparkades från posten som premiärminister 2007, har återfått jobbet. Han sparkades ursprungligen efter att ha misslyckats med ekonomiska reformer.

http://www.expressen.se/nyheter/sparkad---nu-tillbaka-som-nordkoreas-premiarminister/
Citera
2013-04-01, 17:34
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Nej, det är ingen propagandamyt. Men att amerikanska och västeuropeiska historieböcker anger USA som tungan på vågen är efterkrigspropaganda under det kalla kriget. Stalingrad och Kursk avgjorde WW2 på den europeiska kontinenten, så är det.

Är det verkligen propaganda? Jag menar att utan

Cement
Ammunition
Corned beef, kondenserad mjölk och miljoner ton mat
Lastbilar
Stål
Bensin
Flygmotorer
Reservdelar
Vapen, vapen och återigen vapen.
och tusentals andra krigsnödvändiga artiklar

så hade ryssarna blivit knäckta senast våren 42.

Detta var vad Röda Armen använde för att knäcka tyskarna - över en längre period. De sista 3 åren var ett krig mellan produktionsapparater, och den amerikanska industrin och lantbruket var det som gjorde att ryssarna kunde hålla ut 41-42-43 medan de byggde upp sin egna krigsindustri.
Senast redigerad av pingvinen 2013-04-01 kl. 17:40.
Citera
2013-04-01, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Jag vet några personer som varit där och vad dom säger så tillåts man inte använda landets egna valuta utan turistpengar och man är väldigt noga med att man går på vissa turiststråk liksom. Samt att lämna presenter vid den stora ledarens staty ska också ha varit en del av turismen.

Det beror på vad de gjorde där (biz/pleasure) vilka de reste med, hur de uppträdde när de var där, deras nationalitet och om de varit där tidigare utan incidenter. Japansk-koreaner, ryssar och kineser har en annan frihet. Kommer du i sällskap med en sån grupp så behandlas du med mindre misstänksamhet.

Det stämmer att ett besök vid den stora statyn på väg från flygplatsen är normen. Den som inte kan tänka sig att buga för statyn och lägga blommar bör avstå från Nordkorea.

Det stämmer med pengarna. Men det är inte olagligt att ha valutan. Problemet är bara att det inte går att lagligt växla till den i landet.... eller utanför. De vill ha dina euro eller yen, inte lokalvaluta av förståeliga skäl. Om du känner att du vill ha lokavaluta så går det att köpa på marknaden i omkringliggande länder eller försöka växla lokalt med någon servicepersonal, typ en chaufför. Kommer garanterat lura dig.... Som utlänning blir det svårt att hitta saker du vill ha som du faktiskt kan betala för med lokal valuta. Allt är så billigt att om du har100 Euro i NK won så kommer du få kämpa extremt hårt för att spendera det även om du är där i en månad. Förmodligen har du minst hälften kvar. Guiden kommer även bli misstänksam eftersom det är en tidsfråga innan han/hon hör att du går omkring på stan och spenderar lokalvaluta. Bara den som ser asiatisk ut och kan smälta in skall testa detta.

Om du ställer till med någon scen eller lämnar landet och publicerar pinsamma bilder eller något slags negativ rapport så kommer guiden kritiserar för detta. Det är anledningen att de hänger efter dig. Om de vet att du inte kommer att göra det, så hjälper de till på dina vilkor inget mer. Men faktum är att det är jäkligt svårt att hantera detta land på egen hand om man inte kan språket. Bästa tipset är att bli kompis med guiden. De som jag har träffat har varit extremt trevliga och hjälpsamma.
Senast redigerad av Snezhinka 2013-04-01 kl. 17:56.
Citera
2013-04-01, 17:59
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Det beror på vad de gjorde där (biz/pleasure) vilka de reste med, hur de uppträdde när de var där, deras nationalitet och om de varit där tidigare utan incidenter. Japansk-koreaner, ryssar och kineser har en annan frihet. Kommer du i sällskap med en sån grupp så behandlas du med mindre misstänksamhet.

Det stämmer att ett besök vid den stora statyn på väg från flygplatsen är normen. Den som inte kan tänka sig att buga för statyn och lägga blommar bör avstå från Nordkorea.

Det stämmer med pengarna. Men det är inte olagligt att ha valutan. Problemet är bara att det inte går att lagligt växla till den i landet.... eller utanför. De vill ha dina euro eller yen, inte lokalvaluta av förståeliga skäl. Om du känner att du vill ha lokavaluta så går det att köpa på marknaden i omkringliggande länder eller försöka växla lokalt med någon servicepersonal, typ en chaufför. Kommer garanterat lura dig.... Som utlänning blir det svårt att hitta saker du vill ha som du faktiskt kan betala för med lokal valuta. Allt är så billigt att om du har100 Euro i NK won så kommer du få kämpa extremt hårt för att spendera det även om du är där i en månad. Förmodligen har du minst hälften kvar. Guiden kommer även bli misstänksam eftersom det är en tidsfråga innan han/hon hör att du går omkring på stan och spenderar lokalvaluta. Bara den som ser asiatisk ut och kan smälta in skall testa detta.
Intressant. Det är alltså som i de gamla kommuniststaterna i Östeuropa. En hel del
folk i Sverige gör ju ibland en liten Newyorkresa över veckoslutet. Det kanske skulle
kunna bli ett nytt och intressant alternativ att ta en weekendresa till Pyonyang istället!
Billigare sprit o knulla där kan man tänka sig..
Citera
2013-04-01, 18:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pingvinen
Är det verkligen propaganda? Jag menar att utan

Cement
Ammunition
Corned beef, kondenserad mjölk och miljoner ton mat
Lastbilar
Stål
Bensin
Flygmotorer
Reservdelar
Vapen, vapen och återigen vapen.
och tusentals andra krigsnödvändiga artiklar

så hade ryssarna blivit knäckta senast våren 42.

Detta var vad Röda Armen använde för att knäcka tyskarna - över en längre period. De sista 3 åren var ett krig mellan produktionsapparater, och den amerikanska industrin och lantbruket var det som gjorde att ryssarna kunde hålla ut 41-42-43 medan de byggde upp sin egna krigsindustri.

Deras ideologi är mer än religion egentligen. De är beredda att stå ut med nästan vad som helst, dock ej svälta ihjäl. Men de vet att de gör uppoffringar.

De har nästan ingen olja sen Sovjets fall och har kommit på alla möjliga tricks för att köra gamla bilar med annat bränsle. De är så påfundiga att man blir otroligt imponerad. Mitt upp i allt detta så har de startat outsourcing och IT industri.

Om värlskapitalismen kraschade imorgon så skulle det nästan vara business as usual för DPRK.
Nästan allt "importerat" de har är gamla Sovjetprylar eller Kinaimport eller smuggelgods från Kina.

Äh jag orkar inte skriva mer förresten. Någon kommer bara hata mig för att jag inte fördömer Nordkorea.
Citera
2013-04-01, 18:07
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Deras ideologi är mer än religion egentligen. De är beredda att stå ut med nästan vad som helst, dock ej svälta ihjäl. Men de vet att de gör uppoffringar.

De har nästan ingen olja sen Sovjets fall och har kommit på alla möjliga tricks för att köra gamla bilar med annat bränsle. De är så påfundiga att man blir otroligt imponerad. Mitt upp i allt detta så har de startat outsourcing och IT industri.

Om värlskapitalismen kraschade imorgon så skulle det nästan vara business as usual för DPRK.
Nästan allt "importerat" de har är gamla Sovjetprylar eller Kinaimport eller smuggelgods från Kina.

Äh jag orkar inte skriva mer förresten. Någon kommer bara hata mig för att jag inte fördömer Nordkorea.

Läs om inlägget han svarade på så får vi se om det går upp något ljus...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in