Citat:
Ursprungligen postat av beerklunker
Fråga 1, När jag slutar förakta regimen i Nordkorea:
När dom börjar spendera lite pengar på sin egen befolkning och helt enkelt inte låter dom svälta ihjäl.
När dom slutar komma med en massa tomma hot om att dom ska bomba Sydkoreas, Japans och USAs städer till marken, regimen hotar ju för sjutton med total utrotning.
När dom slutar skjuta upp massa spontana missiler för att skrämmas.
När dom slutar att gång på gång bryta sina löften till omvärlden (klart dom får minskat bistånd när dom inte kan hålla sina löften)
När dom slutar bomba sydkoreanska öar
Det var inte så längesen.
När dom lägger ner sina koncentrationsläger
När regimen börjar se efter sin befolkning och försöker gå mot en ljusare framtid och öppna relationer till andra länder
Det är några punkter, jag hade säkert kunnat skriva ett par till.
Fråga 2:
Nej jag anser inte att folket är direkt ansvariga, det är inte dom som sitter med makten.
Det är regimen och uteslutande människorna som har makten i landet så är ansvariga för att landet har/går käpprätt åt helvete.
När dom börjar spendera lite pengar på sin egen befolkning och helt enkelt inte låter dom svälta ihjäl.
När dom slutar komma med en massa tomma hot om att dom ska bomba Sydkoreas, Japans och USAs städer till marken, regimen hotar ju för sjutton med total utrotning.
När dom slutar skjuta upp massa spontana missiler för att skrämmas.
När dom slutar att gång på gång bryta sina löften till omvärlden (klart dom får minskat bistånd när dom inte kan hålla sina löften)
När dom slutar bomba sydkoreanska öar
Det var inte så längesen.
När dom lägger ner sina koncentrationsläger
När regimen börjar se efter sin befolkning och försöker gå mot en ljusare framtid och öppna relationer till andra länder
Det är några punkter, jag hade säkert kunnat skriva ett par till.
Fråga 2:
Nej jag anser inte att folket är direkt ansvariga, det är inte dom som sitter med makten.
Det är regimen och uteslutande människorna som har makten i landet så är ansvariga för att landet har/går käpprätt åt helvete.
Jaha, jag trodde det var något mer ideologiskt bakom din avsky iochmed ditt tidigare inlägg.
Angående att det Nordkoreanska folket inte kan hållas ansvariga, men om nu en majoritet av folket faktiskt stödjer sin ledare då? Som tyskarna stödde Hitler, där var väl inte folket så oskyldigt utan man brukade säga tysksvin och nassetyskar, dvs höll hela folket ansvarig.
Det här med att man svartmålar ledaren och ängelförklarar folket är enligt mig en propaganda-teknik som alltid föregår och rättsfärdar invasion och regimskifte. Se Irak, Afganistan. Det är ju målet med propagandakriget, att först få sitt folk emot fiendens ledare, sen att få fiende folket att gå emot sin ledare och sälja ut sig och välkomna de frigörande hjältarna från väst.
Varför är det fortfarande krig i Irak nu när folk hatade regimen så mycket? För att det var helt enkelt en viss andel som hatade regimen och sålde ut sig, vilket klöv landet itu mellan "förrädare" och "patrioter".
Den som gör det, läs denna text!