2013-04-01, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LifLi
Och USA hotar NK med kärnvapen. NK har skaffat kärnvapen i ett passivt-aggressivt syfte, vidare i syfte att försvara sig under ett eventuellt anfall. NK är en suverän och självständig stat, USA ockuperar sedan 50 år NK's grannland och är därmed en ockupationsmakt i direkt närområde till NK. NK reagerar givetvis på det, och framförallt på de skarpladdade invasionsövningar kärnvapenbestyckade ockupanttrupperna i grannlandet sysslar med på gränsen till NK.

Herrejävlar, hur skulle ni reagera om Ryssland (eller Norge för den delen) betedde sig mot Sverige som USA beter sig emot NK? Skulle ni acceptera en invasion och 50 års ockupation?

EDIT. Och för att svara på din fråga. Om jag vore USA skulle jag skriva på fredsavtalet och dra tillbaka mina trupper..och därefter inleda en konstruktiv dialog som på relativt kort sikt skulle kunna öppna upp NK, på deras egna villkor.

Ditt resonemang haltar lite. Visserligen kan jag undra lite varför man väljer att isolera ett land sådär, det är usa metoder jag inte gillar och som snarare permanentat en svår situation med ledare som sitter kvar vid makten år efter år. Finns flera exempel på det. Jag undrar också hur Kina egentligen förhåller sig till Nordkorea, de har ju all kapacitet att modernisera Nordkorea med handel etc.

Men i övrigt. Titta på sydkorea, ett av världens stora välmående länder. Modernt som få, ligger långt framme inom modern högteknologi och vi köper allihopa varor producerade av sydkorea.

Jämför detta med Nordkorea som är idag tillhör ett av världens mest efterblivna länder och där man misstänker att uppemot 10-15% av befolkningen sitter i sk läger varav en del är rena dödsläger, medan minst 80-90% av den övriga befolkningen lever i medelålderns jordbruksamhälle och där det råder en kommunistiskt enpersonsdiktatur som går i arv från generation till generation.

Det blir alltså lite svårt att påstå att USA är den bov som du försöker påskina.
Citera
2013-04-01, 00:14
Medlem
LifLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Sydkorea är ett fritt land som mår jättebra. NK är ett urfattigt land som dödar sin befolkning. Sverige är ingen tokig diktatur så din förvirrade frågeställning är meningslös.

LOL!!!

För det första svarade du inte på mitt inlägg utan började rabbla orelevant, för ämnet, propaganda.

För det andra är det du rabblar just propaganda. Som flera i tråden redan visat bör man erkänna för sig själv att vart mynt har två sidor. Du pratar som om du vore indoktrinerad...en nordkorean månne?
Citera
2013-04-01, 00:15
Medlem
eireanns avatar
[quote=LifLi]l. NK är en suverän och självständig stat,
...said the village idiot
Citera
2013-04-01, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Du verkar utgå från att det är något slags ideal att man skall ha det precis som i USA och att deras statsskick är en förebild.
  • Du dömer ett land efter historier från en minoritet av människor som lämnat landet för att de inte trivdes eller hade problem med myndigheterna. Efter det att de anlänt i Sydkorea uppmuntras de att berätta de värsta historierna de kan.
  • Faktum är att de flesta avhoppare i Kina återvänder så småningom helt frivilligt till Nordkorea.
  • Vad tror du utlandssvenskar i Monaco, USA osv har att säga om Sverige? Kan det möjligen vara lite annorlunda än vad folk i Djursholm eller Borlänge nar att berätta? Det är jäkligt svårt att forma en rättvis bild av ett land utan att besöka det och höra från båda sidorna. Vad skulle du tycka om någon bildade sin uppfattning av Sverige på gnäll och halvsanningar från en missnöjd utlandssvensk?
  • Jag dömer efter förstahandserfarenhet.
  • Eftesrom jag inte har någon personlig kännedom om några arbetsläger så yttrar jag mig inte om detta. Jag har frågat nordkoreaner om saken en gång och de sa att de visste inte mycket om det heller. Jag utgår från att det existerar men kanske inte i den Auschwitz stil som hävdas. Det är inget jag stödjer oavsett. Men jag känner inget behov av att fördöma allt annat i landet pga av misstänkt förekomst av arbetsläger.
Huruvida dessa avhoppare ljuger eller talar sanning eller en blandning vet inte jag. Men att avhoppare överdriver är ett välkänt fenomen från kalla kriget..
Historierna från avhopparna i Sydkorea får stå för dem.
Om det finns brutala fångläger så är jag såklart emot dem. Men det är bara EN aspekt på Nordkorea som berör en ytterst liten minoritet.
Själv återger du tredjehands historier som du läst på internet.

Det finns ju samstämmiga berättelser ifrån dessa arbetsläger, sedan i vilken omfattning de förekommer är kanske inte så jätterelevant, det viktiga är att det förekommer förjävliga arbetsläger och även du borde inse att det säger något om landet generellt och vad jag hört är det totalt oacceptabla ställen. Skulle Sverige acceptera ett antal arbetsläger vissa lyckas fly ifrån och anser är vidriga skulle det säga en hel del om landet som helhet ifall det tyst accepterades av regimen och det samma gäller Nordkorea. Att det ens existerar arbetsläger och folk som flyr landet säger en del om landet. Det är lätt att sitta hemma i t.ex. Svedala och inte inse att ett land med flyktingar de facto har stora problem, just därför att folk flyr inte för livet ifrån Svedala, möjligen är man uttråkad, men man är inte hotad till livet.
Senast redigerad av Wildis 2013-04-01 kl. 00:23.
Citera
2013-04-01, 00:30
Medlem
LifLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Ditt resonemang haltar lite. Visserligen kan jag undra lite varför man väljer att isolera ett land sådär, det är usa metoder jag inte gillar och som snarare permanentat en svår situation med ledare som sitter kvar vid makten år efter år. Finns flera exempel på det. Jag undrar också hur Kina egentligen förhåller sig till Nordkorea, de har ju all kapacitet att modernisera Nordkorea med handel etc.

Men i övrigt. Titta på sydkorea, ett av världens stora välmående länder. Modernt som få, ligger långt framme inom modern högteknologi och vi köper allihopa varor producerade av sydkorea.

Jämför detta med Nordkorea som är idag tillhör ett av världens mest efterblivna länder och där man misstänker att uppemot 10-15% av befolkningen sitter i sk läger varav en del är rena dödsläger, medan minst 80-90% av den övriga befolkningen lever i medelålderns jordbruksamhälle och där det råder en kommunistiskt enpersonsdiktatur som går i arv från generation till generation.

Det blir alltså lite svårt att påstå att USA är den bov som du försöker påskina.

Jag menar att USA's militär inte har att göra på den Koreanska halvön alls.

Ja skulle NK ha möjlighet att öppna upp förbindelser med SK (utan inblandning av USA) skulle NK kunna utvecklas i en positiv riktning - utbyte av kunskap är bra. Däremot respekterar jag om de inte vill inkorporera den kunskapen i ett nyliberalt 'framework'. Kukmätar-tävling (hur många PC-modeller eller annat som tillverkas i ett land) säger ju inget om varken livskvalitet eller produktkvalitet. Det vet vi som använder Mac-datorer
Citera
2013-04-01, 00:31
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
LOL!!!

För det första svarade du inte på mitt inlägg utan började rabbla orelevant, för ämnet, propaganda.

För det andra är det du rabblar just propaganda. Som flera i tråden redan visat bör man erkänna för sig själv att vart mynt har två sidor. Du pratar som om du vore indoktrinerad...en nordkorean månne?

Du har inte läst ordentligt ännu en gång. Ditt förvirrade inlägg går ej besvara var mitt svar
Propaganda för demokrati och mot en diktatur? Propaganda är ett väldigt populärt ord bland gamla misslyckade kommunister som dig.
Citera
2013-04-01, 00:35
Medlem
LifLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Du har inte läst ordentligt ännu en gång. Ditt förvirrade inlägg går ej besvara var mitt svar
Propaganda för demokrati och mot en diktatur? Propaganda är ett väldigt populärt ord bland gamla misslyckade kommunister som dig.

Haha, är jag kommunist? Ja kanske.

Sverige är en marknadens och USA-imperialismens diktatur, för att svara på ditt påstående. Men statsskicket är ju helt orelevant för hurvida du eller jag bör acceptera militär ockupation från främmande stat (makt). Först, acceptera NK's suveränitet (=slut fredsavtal och dra tillbaka militär som sedan 50 år ockuperat grannlandet). Sedan, för dialog.
Citera
2013-04-01, 00:37
Bannlyst
Citat:
Först, acceptera NK's suveränitet (=slut fredsavtal och dra tillbaka militär som sedan 50 år ockuperat grannlandet). Sedan, för dialog.

Ser ingen anledning att kompromissa om vissa saker som Nordkorea bryter mot. De håller bland annat sina medborgare fångar, slutar de med det först så kan man börja föra dialog.
Citera
2013-04-01, 00:38
Medlem
subutex1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Det vore också bra att ha det som i Fahrenheit 451 - eller var det 1984 eller Du sköna nya värld? - så att myndigheterna kan se och höra allt som sker i en bostad eller arbetsplats. En ren säkerhetsåtgärd, för medborgarnas trygghet, givetvis.

Varför har vi inte ledarporträtt här i Sverige, på arbetsplatser, skolor, sjukhus och offentliga platser, till exempel, och i hemmen? Det vore väl trevligt.

Har inte några vidare sympatier gällande Nordkorea och betecknar mig själv som liberal gällande frihetliga frågor. Tycker dock att ni som raljerar över Snezhinkas inlägg gör det lite väl lätt för er. Har ni aldrig hört talas om "Krigspropaganda"? Det är väl självklart att det förekommer massor med överdrifter från olika håll angående Nordkorea. Det är bara att studera valfri konflikt i efterhand och se.

Du/Ni som tycker demokratin och yttrandefriheten är så fin i Sverige kan väl alltid i frihetens namn sätta upp lite fina porträtt på era idoler Reinfelt, Billström etc, skulle säkert vara uppskattat ...
Citera
2013-04-01, 00:41
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Haha, är jag kommunist? Ja kanske.

Sverige är en marknadens och USA-imperialismens diktatur, för att svara på ditt påstående. Men statsskicket är ju helt orelevant för hurvida du eller jag bör acceptera militär ockupation från främmande stat (makt). Först, acceptera NK's suveränitet (=slut fredsavtal och dra tillbaka militär som sedan 50 år ockuperat grannlandet). Sedan, för dialog.

Jag vet inte ut vilket hål du föddes ur.
USA är i SydKorea eftersom NordKorea en gång i tiden anföll SydKore med bistånd av både Sovjet och Kina.
Det var alltså NordKorea som ville ockupera SydKorea och göra det kommunistiskt.
USA är där som skydd och så länge USA ger sitt skydd så är SydKorea trygga.
Citera
2013-04-01, 00:43
Medlem
Ace.Hardings avatar
Blir lite halvt lack, media blossar upp hela skiten bara, vadå hot från Nordkorea? Det händer och kommer fan aldrig att hända nått ändå. Kim långkalsong är helt värdelös.. Ni går på medias trick, det handlar om att sälja nummer/få besökare, att man inte kopplar detta, BULLSHIT
Citera
2013-04-01, 00:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av subutex1
Har inte några vidare sympatier gällande Nordkorea och betecknar mig själv som liberal gällande frihetliga frågor. Tycker dock att ni som raljerar över Snezhinkas inlägg gör det lite väl lätt för er. Har ni aldrig hört talas om "Krigspropaganda"? Det är väl självklart att det förekommer massor med överdrifter från olika håll angående Nordkorea. Det är bara att studera valfri konflikt i efterhand och se.

Du/Ni som tycker demokratin och yttrandefriheten är så fin i Sverige kan väl alltid i frihetens namn sätta upp lite fina porträtt på era idoler Reinfelt, Billström etc, skulle säkert vara uppskattat ...

En fundamental skillnad är att svenskar och amerikaner har rätt att lämna sitt eget land, åka någon annanstans och kolla hur det ser ut där. Nordkorea erbjuder inte den friheten, jag har då aldrig träffat turistande nordkoreaner, bara surmulna miner genom nordkoreanska diplomatbilars rutor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in