Citat:
Ursprungligen postat av LifLi
Och USA hotar NK med kärnvapen. NK har skaffat kärnvapen i ett passivt-aggressivt syfte, vidare i syfte att försvara sig under ett eventuellt anfall. NK är en suverän och självständig stat, USA ockuperar sedan 50 år NK's grannland och är därmed en ockupationsmakt i direkt närområde till NK. NK reagerar givetvis på det, och framförallt på de skarpladdade invasionsövningar kärnvapenbestyckade ockupanttrupperna i grannlandet sysslar med på gränsen till NK.
Herrejävlar, hur skulle ni reagera om Ryssland (eller Norge för den delen) betedde sig mot Sverige som USA beter sig emot NK? Skulle ni acceptera en invasion och 50 års ockupation?
EDIT. Och för att svara på din fråga. Om jag vore USA skulle jag skriva på fredsavtalet och dra tillbaka mina trupper..och därefter inleda en konstruktiv dialog som på relativt kort sikt skulle kunna öppna upp NK, på deras egna villkor.
Herrejävlar, hur skulle ni reagera om Ryssland (eller Norge för den delen) betedde sig mot Sverige som USA beter sig emot NK? Skulle ni acceptera en invasion och 50 års ockupation?
EDIT. Och för att svara på din fråga. Om jag vore USA skulle jag skriva på fredsavtalet och dra tillbaka mina trupper..och därefter inleda en konstruktiv dialog som på relativt kort sikt skulle kunna öppna upp NK, på deras egna villkor.
Ditt resonemang haltar lite. Visserligen kan jag undra lite varför man väljer att isolera ett land sådär, det är usa metoder jag inte gillar och som snarare permanentat en svår situation med ledare som sitter kvar vid makten år efter år. Finns flera exempel på det. Jag undrar också hur Kina egentligen förhåller sig till Nordkorea, de har ju all kapacitet att modernisera Nordkorea med handel etc.
Men i övrigt. Titta på sydkorea, ett av världens stora välmående länder. Modernt som få, ligger långt framme inom modern högteknologi och vi köper allihopa varor producerade av sydkorea.
Jämför detta med Nordkorea som är idag tillhör ett av världens mest efterblivna länder och där man misstänker att uppemot 10-15% av befolkningen sitter i sk läger varav en del är rena dödsläger, medan minst 80-90% av den övriga befolkningen lever i medelålderns jordbruksamhälle och där det råder en kommunistiskt enpersonsdiktatur som går i arv från generation till generation.
Det blir alltså lite svårt att påstå att USA är den bov som du försöker påskina.