Citat:
Du verkar utgå från att det är något slags ideal att man skall ha det precis som i USA och att deras statsskick är en förebild.
Ursprungligen postat av eireann
Så vad har du tillfört som faktiskt är trovärdigt?
Jag kan länka till olika berättelser från de som lyckats fly, menar du att de personerna ljuger? I så fall...till vilket syfte?
Säga vad man vill om amerikanare men där kan man filma dom i deras "natural habitat" aka McDonalds, medans dom sätter i sig ytterligare en hamburgare och gnäller om orättvisor i regeringen.
Dagen det händer i nordkorea så kan jag börja tro på att dom lever i ett någorlunda demokratiskt land
Jag kan länka till olika berättelser från de som lyckats fly, menar du att de personerna ljuger? I så fall...till vilket syfte?
Säga vad man vill om amerikanare men där kan man filma dom i deras "natural habitat" aka McDonalds, medans dom sätter i sig ytterligare en hamburgare och gnäller om orättvisor i regeringen.
Dagen det händer i nordkorea så kan jag börja tro på att dom lever i ett någorlunda demokratiskt land
- Du dömer ett land efter historier från en minoritet av människor som lämnat landet för att de inte trivdes eller hade problem med myndigheterna. Efter det att de anlänt i Sydkorea uppmuntras de att berätta de värsta historierna de kan.
- Faktum är att de flesta avhoppare i Kina återvänder så småningom helt frivilligt till Nordkorea.
- Vad tror du utlandssvenskar i Monaco, USA osv har att säga om Sverige? Kan det möjligen vara lite annorlunda än vad folk i Djursholm eller Borlänge nar att berätta? Det är jäkligt svårt att forma en rättvis bild av ett land utan att besöka det och höra från båda sidorna. Vad skulle du tycka om någon bildade sin uppfattning av Sverige på gnäll och halvsanningar från en missnöjd utlandssvensk?
- Jag dömer efter förstahandserfarenhet.
- Eftesrom jag inte har någon personlig kännedom om några arbetsläger så yttrar jag mig inte om detta. Jag har frågat nordkoreaner om saken en gång och de sa att de visste inte mycket om det heller. Jag utgår från att det existerar men kanske inte i den Auschwitz stil som hävdas. Det är inget jag stödjer oavsett. Men jag känner inget behov av att fördöma allt annat i landet pga av misstänkt förekomst av arbetsläger.
Historierna från avhopparna i Sydkorea får stå för dem.
Om det finns brutala fångläger så är jag såklart emot dem. Men det är bara EN aspekt på Nordkorea som berör en ytterst liten minoritet.
Själv återger du tredjehands historier som du läst på internet.
Den som leker med elden... bränt barn luktar illa etc.