2013-03-31, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Så vad har du tillfört som faktiskt är trovärdigt?
Jag kan länka till olika berättelser från de som lyckats fly, menar du att de personerna ljuger? I så fall...till vilket syfte?
Säga vad man vill om amerikanare men där kan man filma dom i deras "natural habitat" aka McDonalds, medans dom sätter i sig ytterligare en hamburgare och gnäller om orättvisor i regeringen.
Dagen det händer i nordkorea så kan jag börja tro på att dom lever i ett någorlunda demokratiskt land
Du verkar utgå från att det är något slags ideal att man skall ha det precis som i USA och att deras statsskick är en förebild.
  • Du dömer ett land efter historier från en minoritet av människor som lämnat landet för att de inte trivdes eller hade problem med myndigheterna. Efter det att de anlänt i Sydkorea uppmuntras de att berätta de värsta historierna de kan.
  • Faktum är att de flesta avhoppare i Kina återvänder så småningom helt frivilligt till Nordkorea.
  • Vad tror du utlandssvenskar i Monaco, USA osv har att säga om Sverige? Kan det möjligen vara lite annorlunda än vad folk i Djursholm eller Borlänge nar att berätta? Det är jäkligt svårt att forma en rättvis bild av ett land utan att besöka det och höra från båda sidorna. Vad skulle du tycka om någon bildade sin uppfattning av Sverige på gnäll och halvsanningar från en missnöjd utlandssvensk?
  • Jag dömer efter förstahandserfarenhet.
  • Eftesrom jag inte har någon personlig kännedom om några arbetsläger så yttrar jag mig inte om detta. Jag har frågat nordkoreaner om saken en gång och de sa att de visste inte mycket om det heller. Jag utgår från att det existerar men kanske inte i den Auschwitz stil som hävdas. Det är inget jag stödjer oavsett. Men jag känner inget behov av att fördöma allt annat i landet pga av misstänkt förekomst av arbetsläger.
Huruvida dessa avhoppare ljuger eller talar sanning eller en blandning vet inte jag. Men att avhoppare överdriver är ett välkänt fenomen från kalla kriget..
Historierna från avhopparna i Sydkorea får stå för dem.
Om det finns brutala fångläger så är jag såklart emot dem. Men det är bara EN aspekt på Nordkorea som berör en ytterst liten minoritet.
Själv återger du tredjehands historier som du läst på internet.
Citera
2013-03-31, 23:44
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifLi
Har inte staten redan den möjligheten? Jag tänker närmast på FRA och datalagringsdirektivet. Dina rörelser kartläggs genom din mobil och kontokortsaktivitet (b.la.). Varken du eller jag vet precis hur dessa uppgifter behandlas och vem som kan ta del av det, eller i vilket syfte.

Det tycks som att den mesta av kritiken mot NK i den här tråden speglar vårt västerländska samhälle lika väl. Personligen försvarar jag NK's rätt till självförsvar mot USA-imperialismen, självklart. Däremot skulle jag gärna se fler reformer inom NK, men det är så vitt jag begriper på g - och sådan förändring, demokratisering, bör givetvis inte instiftas med amerikanska B-2'or.

Man hotar inte USA med kärnvapen ostraffat. Som att jävlas med en rottweiler på dåligt humör. Hade inte NK varit så nära SK och Kina så hade det smällt redan och det kommer hända om NK ens kommer nära att skjuta iväg raketer.
Citera
2013-03-31, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbersky
Det verkar vara för mycket intresse för dessa B2 plan, dom är ju bara en del av en enorm vapenarsenal bestående av hangarfartyg, u-båtar som kan leverera ordentligt med bomber plus alla andra fartyg som kan skicka iväg Tomahawk missiler som är osynliga för radar då de flyger på några tiotals meters höjd mellan husväggarna, med en förprogramerad "karta" och en träffsäkerhet på någon meter när. B2 verkar vara mer en "showoff", varför flyga från andra sidan jordklotet när en u-båt liggandes utanför deras kust kan skicka iväg missiler som når Pyonyang? inom någon timme? Även "drönare" kan väl skicka iväg skapliga bomber. Kanske någon militärexpert här kan reda ut det hela? Jag såg ett militärprogram, där sa dom att U-båtar är det överlägsna vapnet, de ligger där redan och lurar redo att "fyra av".

Bombflygplan är lättare att ladda om och skicka tillbaka i omgångar om man vill fortsätta bomba en längre tid. U-båtar har nog betydligt mer begränsat med missiler. Bomber ger också mycket mer sprängverkan och är billigare. Bara gissningar, men jag tror att svaret ligger åt det hållet.

Edit: har snabbgooglat lite

En tomahawk kan kosta runt 1-million dollar (allt från en halv mille till 1,5 mille för en taktiskt variant som kan åka runt som en drönare och vänta på målinfo). En smart-bomb (jdam) av den typ som en B2 kan ta 80 av kostar runt 25-tusen dollar.

Tomahawken har 1000lb sprängladdning mot JDAMs 500 lb, dvs en u-båt med runt 160 tomahawk har lika mycket sprängkraft att leverera som 4 B2-lass, men till en mycket stor prisskillnad.

(runt 8-millioner dollar totalt för bombarna, och 160-millioner dollar för tomahawkmissilerna)

Grovt räknat förstås eftersom det finns drift och overheadkostnader och sådant.
Senast redigerad av ka kui 2013-04-01 kl. 00:13.
Citera
2013-03-31, 23:49
Medlem
LifLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Man hotar inte USA med kärnvapen ostraffat. Som att jävlas med en rottweiler på dåligt humör. Hade inte NK varit så nära SK och Kina så hade det smällt redan och det kommer hända om NK ens kommer nära att skjuta iväg raketer.

Och det säger vad om vem? Thanks for proving my point
Citera
2013-03-31, 23:54
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:

NK hotar USA med kärnvapen. Vet inte hur du reagerar på hot men jag brukar slå först. Speciellt om någon skulle hota med med en sådan raket Den som leker med elden... bränt barn luktar illa etc.
Citera
2013-03-31, 23:55
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:

Ja det säger ganska mycket om NK, men inget om USA. Inget normalt land låter sig utpressas och hotas av en galen hund.
Citera
2013-04-01, 00:00
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Du verkar utgå från att det är något slags ideal att man skall ha det precis som i USA och att deras statsskick är en förebild.
  • Du dömer ett land efter historier från en minoritet av människor som lämnat landet för att de inte trivdes eller hade problem med myndigheterna. Efter det att de anlänt i Sydkorea uppmuntras de att berätta de värsta historierna de kan.
  • Faktum är att de flesta avhoppare i Kina återvänder så småningom helt frivilligt till Nordkorea.
  • Vad tror du utlandssvenskar i Monaco, USA osv har att säga om Sverige? Kan det möjligen vara lite annorlunda än vad folk i Djursholm eller Borlänge nar att berätta? Det är jäkligt svårt att forma en rättvis bild av ett land utan att besöka det och höra från båda sidorna. Vad skulle du tycka om någon bildade sin uppfattning av Sverige på gnäll och halvsanningar från en missnöjd utlandssvensk?
  • Eftesrom jag inte har någon personlig kännedom om några arbetsläger så yttrar jag mig inte om detta. Jag har frågat nordkoreaner om saken en gång och de sa att de visste inte mycket om det heller. Jag utgår från att det existerar men kanske inte i den Auschwitz stil som hävdas. Det är inget jag stödjer oavsett. Men jag känner inget behov av att fördöma allt annat i landet pga av misstänkt förekomst av arbetsläger.
Huruvida dessa avhoppare ljuger eller talar sanning eller en blandning vet inte jag. Men att avhoppare överdriver är ett välkänt fenomen från kalla kriget..
Om det finns brutala fångläger så är jag såklart emot dem. Men det är bara EN aspekt på Nordkorea som berör en ytterst liten minoritet.
Återigen har du lyckats förolämpa nordkoreas "svensson familj" Det är verkligen hemskt av dig att påstå att alla som defekterat ljuger och överdriver. Hur vet du att dom ljuger, var du där? Menar du på allvar att vi ska tro att av 24 miljoner människor är alla så förbannat lyckliga att inte en jäkel av dom vill flytta utomlands eller har något dåligt att säga om nordkorea? Vart ju en kille som föddes i ett koncentrationsläger och levde där tills han lyckades fly. Det var uppenbart att han ljög om hur han lyckades komma över gränsen till Kina, han stal pengar. Skulle han berätta sanningen så vore det inte många som skulle se ner på han, han hade inget val om han ville leva.
Förlåt men du verkar vara lika ignorant som alla de som gick på historien att utrotningslägren aldrig existerat.
Citera
2013-04-01, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka

Du behöver se den här filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=Ms4NIB6xroc
Citera
2013-04-01, 00:05
Medlem
LifLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
NK hotar USA med kärnvapen. Vet inte hur du reagerar på hot men jag brukar slå först. Speciellt om någon skulle hota med med en sådan raket Den som leker med elden... bränt barn luktar illa etc.

Och USA hotar NK med kärnvapen. NK har skaffat kärnvapen i ett passivt-aggressivt syfte, vidare i syfte att försvara sig under ett eventuellt anfall. NK är en suverän och självständig stat, USA ockuperar sedan 50 år NK's grannland och är därmed en ockupationsmakt i direkt närområde till NK. NK reagerar givetvis på det, och framförallt på de skarpladdade invasionsövningar kärnvapenbestyckade de ockupanttrupperna i grannlandet sysslar med på gränsen till NK.

Herrejävlar, hur skulle ni reagera om Ryssland (eller Norge för den delen) betedde sig mot Sverige som USA beter sig emot NK? Skulle ni acceptera en invasion och 50 års ockupation?

EDIT. Och för att svara på din fråga. Om jag vore USA skulle jag skriva på fredsavtalet och dra tillbaka mina trupper..och därefter inleda en konstruktiv dialog som på relativt kort sikt skulle kunna öppna upp NK, på deras egna villkor.
Senast redigerad av LifLi 2013-04-01 kl. 00:11.
Citera
2013-04-01, 00:07
Medlem
Sverige bör kanske försöka erbjuda Nordkorea en väg ut som gör att de kan hålla huvudet högt men ändå trappa ner retoriken.

Kanske kan sverige erbjuda sig att köpa de kontroversiella öarna där mycket har hänt yp-do och py-do för en symbolisk summa och öppna upp dem för båda nationerna men under svensk flagg och bevakning. Skatter fördelas mellan Syd, Nord och Sverige.

antar att det är för kontroversiellt, udda och enkelt.
Citera
2013-04-01, 00:08
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Du behöver se den här filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=Ms4NIB6xroc

Ja det är en bra film!
Citera
2013-04-01, 00:11
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Och USA hotar NK med kärnvapen. NK har skaffat kärnvapen i ett passivt-aggressivt syfte, vidare i syfte att försvara sig under ett eventuellt anfall. NK är en suverän och självständig stat, USA ockuperar sedan 50 år NK's grannland och är därmed en ockupationsmakt i direkt närområde till NK. NK reagerar givetvis på det, och framförallt på de skarpladdade invasionsövningar kärnvapenbestyckade ockupanttrupperna i grannlandet sysslar med på gränsen till NK.

Herrejävlar, hur skulle ni reagera om Ryssland (eller Norge för den delen) betedde sig mot Sverige som USA beter sig emot NK? Skulle ni acceptera en invasion och 50 års ockupation?

Sydkorea är ett fritt land som mår jättebra. NK är ett urfattigt land som dödar sin befolkning. Sverige är ingen tokig diktatur så din förvirrade frågeställning är meningslös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in