Citat:
Ursprungligen postat av Rafo
Kineserna verkar tröttna på NK och jag tror att de bara vill ha bort huvudvärken igentligen. Ifall NK inte skulle utgöra ett hot och vara neutraliserat så minskar anledningarna för USAs närvaro i den delen av Asien vilket är något Kineserna skulle tjäna på att kunna använda mot USA långsiktigt.
Som jag ser det finns det en hel del att vinna för Kineserna om de blir av med NK helt enkelt och de är inte så buddy-buddy att de skulle riskera ett tredje världskrig. Skulle USA anfalla massivt helt oprovocerat däremot så är det en annan fråga men jag tror ej att de skulle lägga sig i ifall NK anfaller syd och det bryter ut stort krig, snarare så skulle de tjäna på att snabbt gå in och själva slå ut NK. Vidare ifall en konflikt försvagar syds ställning ekonomiskt och deras inflytande i regionen kan de tjäna på det med.
Oj vad fel du har, Visst är Beijing otroligt trött på NK och deras provokationer, det har Beijing varit länge. Men kineserna vill verkligen inte ha ett USA allierat SK vid sin gräns, så då är det bättre att fortsätta ge support till NK.
Sedan finns det en annan del i det, som Kineserna inte är lika öppna med. Om Korea skulle återförenas (fredligt och utan någon större förstörelse och förluster), så skulle Korea kunna bli stark nog att i alla fall utmana Kinas dominans i öst Asien regionen. Detta är en mardröm för Kina, eftersom "the balance of power" skulle flyttas ifrån deras händer. Korea skulle inte kunna utmana Kina militärt direkt, inte utan hjälp från andra länder. Men man skulle kunna utmana Kina ekonomiskt. Korea har nämligen det Kina sakna mest, inhemsk multinationella företag. Inget Kinesiskt företag kan mäta sig i storlek med Samsung, LG och Hyundai. Kinas ekonomi är mer beroende på att utländska företag ska placera sin produktion där.
Så, Kinas support till NK är lika mycket att hålla ett USA allierat land ifrån sin gräns, som att hålla Korea separerat. Så nej, dom kommer inte sluta stödja NK