2013-03-14, 07:45
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mizzzan

Men i pappret står fakta, dvs vad som hände när Nordkorea faktisk gick med på nedrustning (vilket de gjorde en stund) - då lättades sanktionerna.
Och vad betyder det för dig? Ser man på hela 63 åren sen Koreakriget ser man en annan bild. Lite förändringar här och där, upp och ner, motiverade av USAs inrikerspolitik och valen där.
Citera
2013-03-14, 07:46
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Naturligtvis. De delar av dokumentet som du anser gynna din förvirrade sak är relevanta, men återstoden är inte det? Plocka körsbär, käre vän...
Du tål inte att "körsbären" motbevisade dig?
Citera
2013-03-14, 09:54
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Jag bevisade att sanktionerna gäller mer än lyxvaror. Stå på huvet du bara. Obestridligt!

Var har jag påstått att sanktionerna enbart gällde lyxvaror?
Citera
2013-03-14, 10:20
Medlem
Det är nog nu när Kina inför sanktioner mot landet som det blir märkbara känningar. Vad USA gjort har nog inte påverkat särskilt mycket eftersom man haft Kina son handelspartner i första hand. Att skylla på USA är alltså bara tomt ideologiskt prat. Men Nordkorea har isolerat sig helt självmant för att regimen skall kunna behålla makten o befolkningen nertryckt till skosulorna. Slavarbete är ju billigt för landet. Tydligen var det ett mordförsök på den käre ledaren. Maktkampen om vem som skall få förtrycka befolkningen går vidare.
Citera
2013-03-14, 10:42
Medlem
Xunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rafo
Kineserna verkar tröttna på NK och jag tror att de bara vill ha bort huvudvärken igentligen. Ifall NK inte skulle utgöra ett hot och vara neutraliserat så minskar anledningarna för USAs närvaro i den delen av Asien vilket är något Kineserna skulle tjäna på att kunna använda mot USA långsiktigt.

Som jag ser det finns det en hel del att vinna för Kineserna om de blir av med NK helt enkelt och de är inte så buddy-buddy att de skulle riskera ett tredje världskrig. Skulle USA anfalla massivt helt oprovocerat däremot så är det en annan fråga men jag tror ej att de skulle lägga sig i ifall NK anfaller syd och det bryter ut stort krig, snarare så skulle de tjäna på att snabbt gå in och själva slå ut NK. Vidare ifall en konflikt försvagar syds ställning ekonomiskt och deras inflytande i regionen kan de tjäna på det med.

Oj vad fel du har, Visst är Beijing otroligt trött på NK och deras provokationer, det har Beijing varit länge. Men kineserna vill verkligen inte ha ett USA allierat SK vid sin gräns, så då är det bättre att fortsätta ge support till NK.

Sedan finns det en annan del i det, som Kineserna inte är lika öppna med. Om Korea skulle återförenas (fredligt och utan någon större förstörelse och förluster), så skulle Korea kunna bli stark nog att i alla fall utmana Kinas dominans i öst Asien regionen. Detta är en mardröm för Kina, eftersom "the balance of power" skulle flyttas ifrån deras händer. Korea skulle inte kunna utmana Kina militärt direkt, inte utan hjälp från andra länder. Men man skulle kunna utmana Kina ekonomiskt. Korea har nämligen det Kina sakna mest, inhemsk multinationella företag. Inget Kinesiskt företag kan mäta sig i storlek med Samsung, LG och Hyundai. Kinas ekonomi är mer beroende på att utländska företag ska placera sin produktion där.

Så, Kinas support till NK är lika mycket att hålla ett USA allierat land ifrån sin gräns, som att hålla Korea separerat. Så nej, dom kommer inte sluta stödja NK
Senast redigerad av Xunder 2013-03-14 kl. 10:50.
Citera
2013-03-14, 10:48
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Var har jag påstått att sanktionerna enbart gällde lyxvaror?
Inte du.

Skärp dig själv nu. Sluta bete dig som en debatt-nazi. De med "mainstream" agenda beter sig alltid som tuffa små hollywood pojkar. Du försöker vara så sublim.
Citera
2013-03-14, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xunder
Oj vad fel du har, Visst är Beijing otroligt trött på NK och deras provokationer, det har Beijing varit länge. Men kineserna vill verkligen inte ha ett USA allierat SK vid sin gräns, så då är det bättre att fortsätta ge support till NK.

Sedan finns det en annan del i det, som Kineserna inte är lika öppna med. Om Korea skulle återförenas (fredligt och utan någon större förstörelse och förluster), så skulle Korea kunna bli stark nog att i alla fall utmana Kinas dominans i öst Asien regionen. Detta är en mardröm för Kina, eftersom "the balance of power" skulle flyttas ifrån deras händer. Korea skulle inte kunna utmana Kina militärt direkt, inte utan hjälp från andra länder. Men man skulle kunna utmana Kina ekonomiskt. Korea har nämligen det Kina sakna mest, inhemsk multinationella företag. Inget Kinesiskt företag kan mäta sig i storlek med Samsung, LG och Hyundai. Kinas ekonomi är mer beroende på att utländska företag ska placera sin produktion där.

Så, Kinas support till NK är lika mycket att hålla ett USA allierat land ifrån sin gräns, som att hålla Korea separerat. Så nej, dom kommer inte sluta stödja NK

Att Korea skulle kunna utmana Kina ekonomiskt och leda till något mardrömsscenario för Kina är lite överdrivet. En återförening skulle kräva enorma ansträngningar och tid för Korea med tanke på de stora skillnaderna som uppstått mellan norr- och syd.
Att Kina saknar inhemska multinationella företag är även det överdrivet, kolla t.ex. Huawei som likt Samsung har en bred och omfattande verksamhet och redan nu blivit en reell konkurrent t.ex. inom Smartphones. Jag tror snarare att de koreanska storföretagen kommer hamna i stagnation eller konkurreras ut likt sina Japanska motsvarigheter av framväxande Kinesiska/Sydasiatiska företag.
Citera
2013-03-14, 13:35
Medlem
melechs avatar
Nordkoreanerna förfasar sig över det horribla u-landet USA:

http://www.liveleak.com/view?i=3a8_1362925707

Inte så konstigt att "världen" (om man får låna en klyscha av det nyliberala mediamonopolet) förenar sig i sin avsky och avståndstagande för provokatörerna från Washington ?
Citera
2013-03-14, 15:55
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melech
Nordkoreanerna förfasar sig över det horribla u-landet USA:

http://www.liveleak.com/view?i=3a8_1362925707

Inte så konstigt att "världen" (om man får låna en klyscha av det nyliberala mediamonopolet) förenar sig i sin avsky och avståndstagande för provokatörerna från Washington ?

Du menar alltså att det här är vad som visas på TV i Nordkorea? Hur kan de tro att de får varm snö, det låter ju helt befängt....
Citera
2013-03-14, 16:39
Medlem
Citat:
Du menar alltså att det här är vad som visas på TV i Nordkorea? Hur kan de tro att de får varm snö, det låter ju helt befängt....
Haha, det är ju skämt Det visas inte på TV i Nordkorea. Jag tyckte den var ganska rolig faktiskt
Citera
2013-03-14, 18:32
Medlem
Här har vi nog däremot en video som visas på Nordkoreansk TV:
http://www.liveleak.com/view?i=66f_1363271575

Någon får rätta mig om jag har fel. Jag är osäker på om det är skämt eller seriöst
Citera
2013-03-15, 07:47
Medlem
fredrikdenstores avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16420109.ab
Idioten vill tydligen utplåna sig själv, för det blir resultatet om han skulle......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in