2013-03-31, 16:20
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Svar på dina frågor

Varför det behövs en militär
:
  • För att USA har 50,000 man, sex baser och kärnvapen utmed gränsen mot Nordkorea och har pratat om kommunismens ondska i 75 år nu.... USA pratar regelbundet om ett anfall och har en stor militärövning för att öva invasion av Nordkorea varje år precis på gränsen till Nordkorea. I Nordkorea är man rädd och orolig och förbereder sig för ett anfall utifrån. Inte att man själv deltar i en attack. De tror att de kommer att bli attackerade och med goda skäl. Irak, Afghanistan, Libyen och otaliga regimer i Sydamerika. Bay of Pigs osv.
  • Det vore rent ut sagt korkat att inte ha en stor arme. Efterom de inte har moderna vapen så kompletterar de med lång militärtjänstgöring i stället, och stenhård träning. På samma sätt som Israel kompenserar för sin relativt lilla befolkning men stora skyddsbehov genom att satsa stenhårt på en stor och vältränad arme.
  • I fredstid används soldaterna till allt möjligt, tex byggprojekt, trafikdirigering och arbeta i lokaltrafiken i storstäderna. Gränsen mellan civil och militär är ganska luddig.
  • Just nu så tillämpar Nordkorea av nöd en stategi som kallas "militären först" vilket i princip går ut på att militären prioriteras över civila. Eftersom i princip alla i hela landet har anknytning till militären så gör det bara att militärkontakterna blir ett sätt att få tillgång till sånt som annars kan vara svårt att få tag i, tex dyra mediciner.
Varför de bannar internet:
  • För att de anser att nyheter utifrån är infiltration av fiendepropaganda. Om du läser mycket av det som skrivs om Nordkorea som faktiskt inte är sant, så inser du ju att det ligger något i detta.
  • De vet att fri media var i princip det som ledde till Sovjetunionens fall, och Nordkorea vill inte repetera samma misstag.
  • De som jobbar inom IT industrin i Nordkorea (de har en del outsourcing firmor) får specialtillstånd att använda internet. Man kan nog utgå från att de inte kan hänga på debattsidor eller besöka sydkoreanska sidor. Men de får använda IT resurser på nätet och det finns många IT sidor som rapporterar hits och frågor från användare som verkar finnas i Nordkorea.
  • Det är idag inte ovanligt att medelklassfamiljer i Nordkorea (i städerna) har dator hemma. De som har telefon kan använda modem och ringa upp en slag BBS eller internt Intranet som används lokalt. Japanska hackers lyckades ta sig in där en gång, i ca 10 minuter., och rapporterade att det var intressant utbud inklusive en slags inhemsk Youtube, nyheter och massor av ftp servrar med mjukvara, eböcker osv. Annars har inga utomstående sett detta intranet.
  • Skolor och universitet har datorer som är uppkopplade mot ovan nämnda intranät - detta bekräftas av folk från andra länder som varit utbytesforskare, språk lärare och utländska korrekturläsare i Pyongyang.
Kritik från avhoppare
  • De flesta avhoppare tar sig aldrig längre än Kina och lever några år bland den koreansktalande befolkningen i Nordöstra Kina. De är där olagligt och kan bli tillbakaskickade av kinesisk polis.
  • De flesta återvänder på eget bevåg med pengar som de sparat medan de var i Kina.
  • Det här rör sig om försvinnande små siffror. Någon procent som mest.
  • Av den lilla procent som tar sig till Kina så tar sig någon promille vidare till Sydkorea där de automatiskt får asyl under förutsättning att de lyckas ta sig dit, och ansöka, vilket är svårt och dyrt.
  • Dessa avhoppare uppmuntras på alla sätt att berätta sina värsta rövarhistorier om Nordkorea. Precis som skedde under kalla kriget. Huruvida det de berättar är sant eller inte vet inget., men ju värre historia de berättar, destå högre i kurs står deras aktier.
  • Nordkoreanerna blir ofta diskriminerade i Syd. Många får inga jobb och lever på existensminimum.
Resultatet är att de flesta är disillusionerade och bittra. Det fanns inget gyllene liv att hämta i Sydkorea. Det finns massor av exempel från senare år. på folk som faktiskt återvänt till Nordkorea från Syd. De smyger sig ombord på fartyg till Kina tar sig till nordkoreanska gränsen och återvänder i tysthet om de tror att det kan funka, eller med en historia om att de ändrat sig och nu är 100% lojala mot Nordkorea. Såna folk kan ibland ses på Nordkoreas TV.

Likaså så finns regelbundna avhopp från Syd till Nord. Inte lika många som åt andra hållet , men det förekommer.

Allt ovanstående tystas ned i Sydkoreas press men rapporteras ofta i japansk media som kuriosa.
Oj, tack för ett bra svar, du är mycket mer påläst än vad jag är :-)
Det jag fortfarande inte förstår är varför man tar för givet att miljontals människor är så förbannat lyckliga över att följa en liten tjockis som är jättebra på att vinka och inte bryr sig om individualitet?
Jag anser att i ett fritt land ska en fattig bondfamilj ha råd att jobba och slita för att kunna förbättra sin livssituation. Det finns många länder där frihet enbart är en dröm, NordKorea är ett av de länder, du är inte rättvis mot folket när du skriver att så länge de har någon att avguda så är de lyckliga. Vi pratar inte om hundar här utan människor som föds in i en värld där de får lära sig att beundra en liten snorvalp, där den allra högsta äran skulle vara att bli livvakt åt den underbara ledaren.
Skulle DU vilja bo där? På landsbygden där människor svälter ihjäl, där dom får lära sig att dom inget är värda och det mesta av vinsten från deras arbete går till deras underbara ledare.....
Citera
2013-03-31, 16:33
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Hur kommer det sig att du vet sa förbannat mycket? Àr du nagonslags spion eller???
Tycker själv att Snezhinkas inlägg är väldigt vinklade. Hen skulle vara mer trovärdig om hen även påpekade problemen i NordKorea. Att påstå att folket där är lyckliga och att alla VÄLJER att avguda Kim Jong Un är bara löjligt
Citera
2013-03-31, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Det jag fortfarande inte förstår är varför man tar för givet att miljontals människor är så förbannat lyckliga över att följa en liten tjockis som är jättebra på att vinka och inte bryr sig om individualitet?
Jag anser att i ett fritt land ska en fattig bondfamilj ha råd att jobba och slita för att kunna förbättra sin livssituation. Det finns många länder där frihet enbart är en dröm, NordKorea är ett av de länder, du är inte rättvis mot folket när du skriver att så länge de har någon att avguda så är de lyckliga. Vi pratar inte om hundar här utan människor som föds in i en värld där de får lära sig att beundra en liten snorvalp, där den allra högsta äran skulle vara att bli livvakt åt den underbara ledaren.
Skulle DU vilja bo där? På landsbygden där människor svälter ihjäl, där dom får lära sig att dom inget är värda och det mesta av vinsten från deras arbete går till deras underbara ledare.....

Du är minst lika subjektiv som personen du citerar är.

På vilket sätt garanterar ett fritt land att en fattig bondfamilj har möjligheten att förbättra sin livssituation?

Det kan lika gärna innebära storföretagens frihet att konkurrera ut bondfamiljen och tvinga de ta skitjobb hos företagen för en skitlön...

Sen så är snacket om individualism onödigt...individualism är en ny företeelse, det är en inbildning...
Tillochmed här i väst så dyrkar dessa individuella individer filmstjärnor och sångare....visst, du kanske tycker det är bättre at dyrka en nerknarkad rockstjärna framför nationens ledare, men det är din subjektiva åsikt...

Andra människor runt om i världen tycker synd om idol-dyrkande idioterna här i väst.
Men du tror att ditt tänkande är individuellt och fritänkande och kan därför klampa ner andras sätt att tänka på andra sidan jordklotet.
Senast redigerad av ultimatkontakt 2013-03-31 kl. 16:42.
Citera
2013-03-31, 16:43
Bannlyst
Citat:
Det jag fortfarande inte förstår....

Svart på dina frågar

Citat:
  • Vad hans vikt har med saken att göra vet jag inte. Varför tar du upp detta? Jag anser själv att han borde banta, men han är inte den ende ledaren i världen som är överviktig. Det finns massor runt om i världen. Helmut Kohl på sin tid, led av morbid övervikt, bara som ett exempel. Svälten där är nu över, vad USA än försöker göra gällande. Det finns idag gott om feta människor i Nordkorea så han är inte den ende som är fet.
  • Alla ledare är bra på att vinka och gör det regelbundet. Alla som tittar på nyheter vet detta. Vari består problemet?
  • "Bryr sig om individualitet". De kan vara individuella, välja yrke klädsel osv. Det finns rykten om att koreaner måste hålla sig till vissa hårstilar osv, det är ren propaganda som en tur runt stan i Pyongyang snabbt tar död på. Men östasister värderar kollektivet över individen. Det gäller i Sydkorea, i Japan och i Kina. Gå in och titta på en skola i dessa länder. Det är inget unikt för Nordkorea.
Citat:
  • Det nordkoreanska systemet erbjuder inget lyxliv, men bondfamiljerna lever tillsammans i kollektiv och folk svälter inte i jordbruket. Det här handlar inte om ett modernt i-land där man kan ta banklån och köra igång en mjölkgård eller ett stuteri. Du kan jämföra Nordkorea med andra U-länder. Inte med i-länder som tex Sverige. För ett U-land är Nordkorea oerhört välorganiserat högteknologiskt och rättvist. Folk från Afrika pluggar där än i dag, för att det är gratis och kvaliteten på undervisningen är hög.
  • Uppenbarligen så står sig Nordkorea dåligt i en jämförelse med Sverige! Sverige har å andra sidan inte varit utsatt för ekonomisk blockad i 50 år, genomgått imperialistisk exploation och ett förödande krig som jämnade landet med marken.
  • Problemet som du beskriver är mycket värre i delar av Afrika. Asien och Centralamerika än i Nordkorea. Nordkorea är mer rättvist och fungerar som ett skyddsnät bortsett från femårsperioden 1997 - 2002 när det inte fanns nog med mat. Normalt så fördelas mat till alla. Såna garantier finns inte i Afrika.
  • Vad är det för konstigt med att de tycker att det är fint att vara livvakt åt ledaren? Om du blev tillfrågad om detta för en bra lön, som ung svensk kille skulle du säkert också vara intresserad ifall du inte hade något bättre på gång. Jag ser inget problem med det här.
Citat:
De svälter inte ihjäl där längre, det är propaganda. En del delar av landet har haft problem med förstörda skördar, pga översvämning. De har dåligt med mat men de svälter inte ihjäl. Det görs stora affärer av mathjälp som de får av Unicef. Det är egentligen på en mycket liten skala som inte gör någon skillnad och siffrorna används till propaganda. Nordkorea har börjat tacka nej till västerländsk hjälp eftersom de anser att det används i propagandasyften och volymerna är minimala att de kostar mer än det smakar.

Jag är van vid en annan livsstandard och vill inte bo på landet i Nordkorea. Men hellre där än någon håla i Afrika. I Nordkorea är folk utbildade, det finns kultur och det går att jobba upp sig till en viss grad. I Pyongyang skulle jag kunna bo, även om jag kan tänka mig trevligare ställen.

Att "vinsten går till deras underbare ledare" låter som upprepning av något du läst någon annanstans. Har du några grunder för det? Personligen tycker jag att det är smaklöst när ledare av fattiga länder lever i lyx. Kim borde förmodligen göra sig av med några hus osv. Men detta är inte grunden till några allvarliga problem i Nordkorea och jag betvivlar att du har några insikter i Nordkoreas interna ekonomi.
Senast redigerad av Snezhinka 2013-03-31 kl. 17:15.
Citera
2013-03-31, 16:49
Medlem
Citat:
Tycker själv att Snezhinkas inlägg är väldigt vinklade. Hen skulle vara mer trovärdig om hen även påpekade problemen i NordKorea. Att påstå att folket där är lyckliga och att alla VÄLJER att avguda Kim Jong Un är bara löjligt

Snezhinka ljuger om mycket också. T ex han skrev att USA har kärnvapen i Sydkorea vilket inte är sant. USA hade taktiska kärnvapen i Sydkorea fram till 1991 när de togs bort.

"Varför det behövs en militär:
För att USA har 50,000 man, sex baser och kärnvapen utmed gränsen mot Nordkorea" – Snezhinka
Citera
2013-03-31, 16:50
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Kim Jong-un är en psykopat i ett psykopatiskt system. Allt slutar med Nordkoreas och kommunistpartiets totala ödeläggelse, ännu mer fattigdom för folket i Nordkorea och ett fortsatt beroende av utlandet för bistånd.

Kan inte bli annat än Ragnarök den dag NK imploderar .. När röken skingrats och dammet lagt sig har världens beteendevetare och psykologer tillgång till högintressant studiematerial i form av testgrupper om inalles 23 miljoner testindivider på en rad områden. I det perspektivet är ju NK onekligen intressant.

Edit: Obegripligt att Kim Jong Un har beretts tillträde till högre utbildning vid ett västerländskt prestigeuniversitet [Schweiz]. Tillträde till vissa lärosäten för diktaturledare och deras söner/döttrar borde omfattas av restriktioner påminnande om dem som gäller export av högteknologi och vapensystem till NK. Med tanke på Kim Jong Un:s rondör handlade förmodligen den högre utbildningen om några terminer på choklad- och konfektyruniversitetet i Zürich.
Citera
2013-03-31, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Edit: Obegripligt att Kim Jong Un har beretts tillträde till högre utbildning vid ett västerländskt prestigeuniversitet [Schweiz]. Tillträde till vissa lärosäten för diktaturledare och deras söner/döttrar borde omfattas av restriktioner påminnande om dem som gäller export av högteknologi och vapensystem till NK. Med tanke på Kim Jong Un:s rondör handlade förmodligen den högre utbildningen om några terminer på choklad- och konfektyruniversitetet i Zürich.

För sista gången: På ren svenska så gick han på HÖGSTADIET och GYMNASIET i Schweiz. Inte på universitetet. Han gick sen på universitetet i Nordkorea. Jag postade om detta två ggr tidigare idag. Som jag sa, så gick han på International School, en vanlig US/International school av den typen som finns i alla större städer runt om i världen. Han bytte senare till en helt vanlig schweizisk kommunal skola. Se min tidiare post.
Senast redigerad av Snezhinka 2013-03-31 kl. 17:05.
Citera
2013-03-31, 17:06
Bannlyst
Citat:
För sista gången: På ren svenska så gick han på HÖGSTADIET och GYMNASIET i Schweiz. Inte på universitetet. Han gick sen på universitetet i Nordkorea. Jag postade om detta två ggr tidigare idag. Som jag sa, så gick han på International School, en vanlig US/International school av den typen som finns i alla större städer runt om i världen. Han bytte senare till en helt vanlig schweizisk kommunal skola. Se min tidiare post.
Naa, Snezinka...korten pa bordet. Varifran far du din information? Eller är det sa att dina ögon är vinklade?
Citera
2013-03-31, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Naa, Snezinka...korten pa bordet. Varifran far du din information? Eller är det sa att dina ögon är vinklade?
Min information är baserat på personliga erfarenheter. Om du kollar upp det jag säger så kommer du se att allt jag säger är sant. Alla människor är vinklade. Ingen är helt fördomsfri.
Citera
2013-03-31, 17:18
Bannlyst
Citat:
Min information är baserat på personliga erfarenheter. Om du kollar upp det jag säger så kommer du se att allt jag säger är sant. Alla människor är vinklade. Ingen är helt fördomsfri.
Jag menade dina ögon dumbom, lol. Jo jag märker att det baserar pa det - nu när du säger det. Bra inlägg du skriver.
Citera
2013-03-31, 17:19
Medlem
Citat:

Förutom alla dina lögner. T ex när du skrev att USA har kärnvapen i Sydkorea, vilket inte stämmer.
Citera
2013-03-31, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ka kui
Snezhinka ljuger om mycket också. T ex han skrev att USA har kärnvapen i Sydkorea vilket inte är sant. USA hade taktiska kärnvapen i Sydkorea fram till 1991 när de togs bort.

"Varför det behövs en militär:
För att USA har 50,000 man, sex baser och kärnvapen utmed gränsen mot Nordkorea" – Snezhinka

Jag vet att de har sagt att de officiellt tagit bort kärnvapnen från Sydkorea, men mindes inte exakt vilket år det var. All logistik finns dock kvar och kärnvapen kan finnas på plats på några dagar om det skulle vara önskvärt.

Nordkorea har inte varit helt övertygade om att vapnen är borta och jag tyckte att hela detta sidospår är lite överkurs att gå in på i den här lättviktiga tråden.

Under hela 2000-talet så har Nordkorea haft civila övningar för kärnvapen anfall. Man får väl utgå från att de såg någon form av risk - dessa övningar var extremt jobbiga för folk, och förberedelserna som gjordes var dyra.

Men nu lär kärnvapnen vara tillfälligt tillbaka i Sydkorea, på dessa nya bombplan. (?)

Slutligen har USA fler kärnvapen på ett enskilt krigsfartyg eller ubåt än vad hela Nordkorea har totalt!
Så försök att ha lite perspektiv. Nordkorea har ett par, tre bomber, högst. De skulle aldrig bomba Sydkorea eftersom de ser det som andra halvan av deras eget land. Det ligger så nära så att flera städer i Nordkorea skulle bli illa drabbade. Det är väldigt uppenbart att det här handlar om en bomb som man använder om man själv blir attackerad med kärnvapen. När spelet redan är slut, så att säga.

Jag är dock ingen vapen- eller militär expert och repeterar bara vad som är känt i vissa delar av Asien.
Senast redigerad av Snezhinka 2013-03-31 kl. 17:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in