2013-03-11, 18:32
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godenborg
Vad tror ni om händelseförloppet framöver?
Det beror mest på den politiska uppmärksamhet andra brännpunkter för västs politik kommer att få. OM nåt händer t.ex. i Mellanöstern, Venezuela eller i ekonomin då får DPRK mindre betydelse och uppmärksamhet. Inget händer om mediernas radar är avstängd eller upptagen. Detta beror på den verkliga politiska motivation Obamas administration kämpar med.
Citera
2013-03-11, 19:12
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
När har jag sagt att DPRK är okej, halmgubbe?

"följt av USA och Israel" säger du själv. USA:s politik gentemot DPRK är problemet eftersom det är ett hänsynslöst och maktgalet land som attackerar ett annat på andra sätt tvivelaktigt men litet och obetydligt land. Det är väl relevant att diskutera USA:s politik. I synnerhet som USA borde vara mindre trängt och därav med större politisk, strategisk och diplomatisk rörelsefrihet De kan ändra sin politik utan risk för sig självt.

Alltså är det mer sannolikt att USA kunde ändra sig i den kollisionskonflikt som de skapar med sin fortsatta provokationspolitik. Men det är klart att du vill bara prata om DPRK bla bla. Du tänker inte på att den galna hunden (eller vad du nu tror om DPRK) trängd i ett hörn inte kan förväntas sluta försvara sig själv.

Galna hundar brukar avlivas men i fallet Nordkorea kan omvärlden med fördel överlåta detta till nordkoreanerna att begå kollektivt självmord. Som jag skrev tidigare borde NK spikas igen och galningarna därinne lämnas åt sitt öde.

Edit: Något mera bisarrt, sjukt och hänsynslöst system beträffande behandlingen av sina undersåtar än familjeföretaget Nordkorea och dess galna Kimregim torde inte finnas i den här världen. NK trotsar all beskrivning, det finns inget att jämföra med.
Senast redigerad av MBoudine 2013-03-11 kl. 19:17.
Citera
2013-03-11, 19:30
Medlem
Citat:
Tror du att det är relevant för tråden att klyva hår på det där viset? Poängen är ju klar.
Vaddå relvant för tråden? Klart som fan att både Nordkoreas brutna avtal och deras straff är relevant för tråden.
Och vaddå "klyva hår"? Det är en ganska enorm skillnad mellan att frysa finansen för 5 personer/företag och att frysa finansen för hela landet.

Citat:
DPRK har utstått sanktioner en längre tid, som förklarar det du tar dig till att avfärda som "barnsligheter".
Läste du mina länkar?
Har du läst vad sanktionerna handlar om?

De handlar om att stoppa juveler, lyxbilar, kärnvapenmaterial, missilmaterial. Stackarna som måste "utstå" detta hemska öde! Varken juveler eller lyxbilar till stackars Kim Jong Un

Citat:
Dessutom verkar det ju som om västs och USA:s politik är baserad på en sån uppfattning. Dvs. Man tror att ytterligare press på DPRK plötsligt skall få motsatt resultat.
Tja, någonting gör de ju rätt. Nordkorea tar ju uppenbarligen ganska illa upp när dess ledare inte får sina juveler.

Citat:
Albert Einsteins definition på galenskap är att man gör samma sak om och om igen men förväntar sig annorlunda resultat.
Inte för att det har så mycket med tråden att göra eller att jag säger emot dig på den här punkten, men vill bara påpeka att Albert Einstein låg förmodligen själv nära gränsen för galenskap (läs hela för att förstå (om du är intresserad d.v.s.)):
https://www.flashback.org/sp42378527
Senast redigerad av nummer10011 2013-03-11 kl. 19:33.
Citera
2013-03-11, 22:08
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Enligt en årligen återkommande opinionsundersökning i ett brittiskt Magazine om vilka länder i världen som är mest avskydda, utgör den största krigsrisken och därmed det allvarligaste hotet mot mänskligheten som konsekvens av detta, toppar vanligtvis Nordkorea denna ranking följt av USA och Israel. Men du tycket att NK är helt okej ?

Folk tycker det de blir tillsagda att tycka, det är hela poängen med propaganda. Propaganda biter olika hårt på olika individer så klart men i stort är det ganska enkelt. Mata ett budskap (ex. Nordkorea tillhör axis of evil) och folk börjar tycka det.
Citera
2013-03-12, 08:31
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Galna hundar brukar avlivas men i fallet Nordkorea kan omvärlden med fördel överlåta detta till nordkoreanerna att begå kollektivt självmord. Som jag skrev tidigare borde NK spikas igen och galningarna därinne lämnas åt sitt öde.

Edit: Något mera bisarrt, sjukt och hänsynslöst system beträffande behandlingen av sina undersåtar än familjeföretaget Nordkorea och dess galna Kimregim torde inte finnas i den här världen. NK trotsar all beskrivning, det finns inget att jämföra med.
Jag tycker inte din hat-garnerade galghumor är produktiv för debatten!
Citera
2013-03-12, 08:36
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nummer10011
Vaddå relvant för tråden? Klart som fan att både Nordkoreas brutna avtal och deras straff är relevant för tråden.
Och vaddå "klyva hår"? Det är en ganska enorm skillnad mellan att frysa finansen för 5 personer/företag och att frysa finansen för hela landet.
OK, förlåt. Relevant som respons till mitt inlägg.

Jag påpekade ju att DPRKs situation beror på över 60 år av bojkott och sanktioner. Att tramsa om hur totala sanktionerna varit är irrelevant för argumentet. Du klyver hår.
Citat:
Ursprungligen postat av nummer10011
Läste du mina länkar?
Har du läst vad sanktionerna handlar om?

De handlar om att stoppa juveler, lyxbilar, kärnvapenmaterial, missilmaterial. Stackarna som måste "utstå" detta hemska öde! Varken juveler eller lyxbilar till stackars Kim Jong Un
Nej, det handlar sanktionerna inte om. De förhindrar effektivt Koreas export och utrikeshandel. Import av väsentliga produkter och maskiner för produktion och industri. De försvårar banktransaktioner och tom. import av livsmedel.

"lyxartiklar" är en propagandalögn.
Citera
2013-03-12, 11:05
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Jag tycker inte din hat-garnerade galghumor är produktiv för debatten!

Jag hatar inte NK, kan bara beklaga denna skamfläck på kartan. Men varje samhälle har den politiska ledning det förtjänar.
Citera
2013-03-12, 11:14
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:
OK, förlåt. Relevant som respons till mitt inlägg.

Jag påpekade ju att DPRKs situation beror på över 60 år av bojkott och sanktioner. Att tramsa om hur totala sanktionerna varit är irrelevant för argumentet. Du klyver hår.Nej, det handlar sanktionerna inte om. De förhindrar effektivt Koreas export och utrikeshandel. Import av väsentliga produkter och maskiner för produktion och industri. De försvårar banktransaktioner och tom. import av livsmedel.

"lyxartiklar" är en propagandalögn.

Det är jätte lätt att se till att detta inte händer.
Jo, genom att dom slutar bryta löften hela tiden.

I mitten av 1995 när hungersnöden var som värst i Nordkorea och upp till 3 miljoner dog, då fick dom 2,5 miljader dollar i biståndspengar.
Vad gjorde dom med pengarna? Jo upp till 70% av kosingen gick direkt till övermakten vilket gjorde att dom inte fick något mer bistånd under den tidsepoken.
Citera
2013-03-12, 11:41
Medlem
Ända sedan Nordkorea bildades har landet levt på bistånd i någon form. F.D Sovjet höll landet under armarna o givetvis även Kina. Man har haft alla möjligheter att utveckla landet men avstår eftersom landet är ett gigantiskt fängelse med gratis arbetskraft för dom privilegierade. T.om Kina börjar inse hur besvärande det börjar bli att bli förknippad med Nordkorea. Ett land där befolkningen inte pratar utan skriker o med en vansinnig blick när dom hyllar mördarregimen. Vad tänker dessa stackars människor innerst inne. Ett hat mot regimen troligen.
Citera
2013-03-12, 11:57
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ända sedan Nordkorea bildades har landet levt på bistånd i någon form. F.D Sovjet höll landet under armarna o givetvis även Kina. Man har haft alla möjligheter att utveckla landet men avstår eftersom landet är ett gigantiskt fängelse med gratis arbetskraft för dom privilegierade. T.om Kina börjar inse hur besvärande det börjar bli att bli förknippad med Nordkorea. Ett land där befolkningen inte pratar utan skriker o med en vansinnig blick när dom hyllar mördarregimen. Vad tänker dessa stackars människor innerst inne. Ett hat mot regimen troligen.
Väldigt många av dom älskar säkerligen regimen och tror fullt på det dom säger.
Det är det som dom har blivit uppfostrade hela sitt liv att tro på , samtidigt som dom fått höra hur resten av världen suger.
Citera
2013-03-12, 12:01
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beerklunker
Det är jätte lätt att se till att detta inte händer.
Jo, genom att dom slutar bryta löften hela tiden.

I mitten av 1995 när hungersnöden var som värst i Nordkorea och upp till 3 miljoner dog, då fick dom 2,5 miljader dollar i biståndspengar.
Vad gjorde dom med pengarna? Jo upp till 70% av kosingen gick direkt till övermakten vilket gjorde att dom inte fick något mer bistånd under den tidsepoken.
Du får nog bevisa vart pengarna gick. Jag tror inte ens att de fick pengar utan dessa dollars gick till biståndsorganisationer i väst.

Och hungersnöden var inte pga bojkott? 80% av landet är berg och olämpligt för lantbruk. Industrin är hämmad av brist på bränsle. Så tror vissa på FB att "lyxvaror" inte säljs till DPRK.
Citera
2013-03-12, 12:06
Medlem
Citat:
Anse det du bara, men är inte USA då i jämförelse en jätte-bebis?
(läs altså linken)

Se, det relativa är det som är politik! Att gotta sig åt hur dum/galen/barnslig DPRK är, är en propaganda-karamell.

Nordkorea beter sig värre mot sitt folk än vad nazityskland gjorde. Gigantiska tortyrläger. NK är värre, eftersom nazisterna i alla fall var bra på att sköta ekonomin och ge folk jobb (de som inte mördades och satts i läger alltså). NK erbjuder inte sitt folk någonting, förutom deltagande i en illusorisk nationalistisk solidaritet och ledardyrkan.

Det du kallar "propaganda" är befogat. Man kan inte låta det fortgå. Invadera, nej. Bad idea. Sanktioner som håller tryck på regimen ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in