2013-03-17, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nummer10011
Har du GPS-koordinater?

Kom ihåg att "staketen" inte kanske går exakt i linje med den dragna gränsen på Google Maps. Det har dock skett ett antal gånger att folk har tagit sig över. Men många gånger så har de också dött av beskjutning, minor eller elektricitet vad jag vet.

På vissa ställen tror jag också att både nord och syd har sina staket en bit in innanför gränsen för att ge lite säkerhetsmarginaler

lite varstans egentligen, men t.ex. 38.124564, 126.927892. Ser dock nu som en vit smal linje lite norr om denna koordinat, är detta den riktiga gränsdragningen mån tro? samma sak lite söder om google gränsdragning så går en ljus linje om man studerar noga på sydkoreanskt område.
Citera
2013-03-17, 21:50
Medlem
hannes156s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beerklunker
Om du skulle ha läst på lite så hade du upptäckt att sanktionerna från Kina inte existerar i full grad i praktiken mot Nordkorea, endast på pappret.

http://ajw.asahi.com/article/asia/china/AJ201206220038

Alltså är det tveksamt vart Kina står.
Och faktum kvarstår att Nordkorea måste ha Kina på sin sida vid en konflikt, annars är dom rökta, och det vet dom om.
Alltså står dom fast vid att Kina står på deras sida.
Dom måste tro det och fortsätta tro det.

Menade inte att du hade fel, anser bara att det oftast är bäst att i var inlägg som innehåller något som inte är allmänt känt så BÖR en källa finnas med/tillgänglig
Citera
2013-03-18, 08:14
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Painray
lite varstans egentligen, men t.ex. 38.124564, 126.927892. Ser dock nu som en vit smal linje lite norr om denna koordinat, är detta den riktiga gränsdragningen mån tro? samma sak lite söder om google gränsdragning så går en ljus linje om man studerar noga på sydkoreanskt område.
Den "riktiga" stilleståndslinjen är exakt på den den 38 latituden. Altså söder om 38.124564.

0,124564 grader decimalt är ~7,5 bågminuter, altså 7,5 nautiska mil ,vilket blir ~14 kilometer. Den demilitariserade zonen som nämns i vapenstilleståndsavtalet är väl ungefär 4 km bred.

http://www.mapsofworld.com/north-kor...ized-zone.html

Jag kan faktiskt inte hitta hur och varför den existerande defakto linjen uppstått. Den följer ju inte den 38 latituden.
Senast redigerad av DetVarTypisktJu 2013-03-18 kl. 08:38.
Citera
2013-03-18, 09:28
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Painray
Nu kanske jag ställer årets dummaste fråga men:

Jag är inne och kikar på google maps, och ser gränsdragningen i satellitvy och förutom DMZ så verkar gränsen gå rakt igenom skogen på sina ställen och det verkar inte finnas något direkt hinder att bara kila in i skogen och glida över till andra sidan? :S

Någon form av staket borde det allt finnas.
Är det såna linjer som ligger en bit bort från DMZ så kan man ju även gissa att det fullkomligt kryllar av minor.

Man kan inte ta sig över gränslinjen mellan Syd och Nord, ialla fall inte om du kommer som civil.
Nästan alla som väljer att fly från Nordkorea gör det genom att ta sig till Kina, och blir dom upptäckta av myndigheter i Kina så tas dom tillbaka till Nordkorea.
Många tar sig alltså via Kina till Sydkoreanska ambassaden och hoppas på att inte bli upptäckta.
En del tar sig även till Mongoliet eftersom dom inte har några utlämningsavtal med Nordkorea.
Att någon civil har lyckats ta sig in via Sydkorea-gränsen har jag aldrig hört.
Senast redigerad av beerklunker 2013-03-18 kl. 09:52.
Citera
2013-03-18, 10:21
Medlem
För många år sedan pluggade jag ihop med en f.d. soldat i USA:s specialstyrkor. Han pratade lite grand om hur de patrullerade inuti DMZ för att leta efter nordkoreanska infiltratörer som försökte ta sig igenom (eller som spanade). Blev eldstrider därinne ibland. Vet inte om det är sant eller inte, men han verkade inte vara mytoman och jag fick pressa honom lite grand för att han skulle berätta öht. Jag höll på hjälpa honom med att skriva en paper vilket kanske gjorde honom mer positiv till mig och pratglad just då.

Bara en anekdot om det kan vara av intresse. YMMV
Citera
2013-03-18, 12:04
Medlem
Chinisibas avatar
Självklart finns det personer som i ren desperation försöker ta sig över till Sydkorea ifrån NK, men att åka över till Kina är det vanliga sättet. Finns även å där som man antingen kan simma eller vada över. Smugglingen för att få över folk är självklart organiserad och det finns såklart personer som tjänar pengar på det, precis som det oftast finns personer som tjänar pengar på dom som vill ta sig ifrån t.ex Irak eller något afrikanskt land till Sverige. Med tanke på att den är organiserad är ju enklaste möjligaste sätt det absolut bästa sättet att få över folk, och det är via Kina.

Ang att Nordkoreaner skulle vara helt isolerade så fanns det tydligen en period då det frekvent kom in saker ifrån Kina som sedan såldes på svarta marknaden. Bl.a DVD filmer. Möjligheten att få över saker han numera dock dragits åt...rejält.
Citera
2013-03-18, 12:47
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinisiba
Självklart finns det personer som i ren desperation försöker ta sig över till Sydkorea ifrån NK, men att åka över till Kina är det vanliga sättet. Finns även å där som man antingen kan simma eller vada över. Smugglingen för att få över folk är självklart organiserad och det finns såklart personer som tjänar pengar på det, precis som det oftast finns personer som tjänar pengar på dom som vill ta sig ifrån t.ex Irak eller något afrikanskt land till Sverige. Med tanke på att den är organiserad är ju enklaste möjligaste sätt det absolut bästa sättet att få över folk, och det är via Kina.

Ang att Nordkoreaner skulle vara helt isolerade så fanns det tydligen en period då det frekvent kom in saker ifrån Kina som sedan såldes på svarta marknaden. Bl.a DVD filmer. Möjligheten att få över saker han numera dock dragits åt...rejält.
70% av DPRKs handel är med Kina -- enligt BBC. Handeln har ökat. I varje fall fram till 2011, nyare siffror hittade jag inte. Kina levererar nästan all olja i en pipeline till DPRK. Befolkningsmängden har ökat fram till 2011 likaså.

http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-china-21441917
http://chinadigitaltimes.net/2012/12...ina-increases/
http://www.nkeconwatch.com/2013/01/0...trade-in-2011/
Citera
2013-03-18, 15:54
Medlem
Utvecklingen går ju inte att hejda. Förr eller senare får Nordkoreanerna smak för friheten o välståndet i grannländerna. Går inte i längden att ha ett u-land som Nordkorea mitt bland välmående grannländer som Sydkorea mm. Ju mer befolkningen i nord får veta om omvärlden ju mer förstår dom hur tarvligt deras egen tillvaro är. Då hänger regimen löst vill jag lova. 60 år av förtryck exploderar rakt i fejset på bödlarna i regimen. Måtte dom lida. Bilder på barn som svälter ihjäl i Nordkorea finns på min näthinna.
Citera
2013-03-20, 10:52
Medlem
Banker och medier hackade i Sydkorea. Nordkorea misstänkt för cyberkrigföring:

http://www.reuters.com/article/2013/03/20/us-korea-cyber-outage-idUSBRE92J06F20130320
Citera
2013-03-20, 11:49
Medlem
Masturblijas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Utvecklingen går ju inte att hejda. Förr eller senare får Nordkoreanerna smak för friheten o välståndet i grannländerna. Går inte i längden att ha ett u-land som Nordkorea mitt bland välmående grannländer som Sydkorea mm. Ju mer befolkningen i nord får veta om omvärlden ju mer förstår dom hur tarvligt deras egen tillvaro är. Då hänger regimen löst vill jag lova. 60 år av förtryck exploderar rakt i fejset på bödlarna i regimen. Måtte dom lida. Bilder på barn som svälter ihjäl i Nordkorea finns på min näthinna.

Då förstår du inte riktigt hur koreaner funkar, de är väldigt väl indoktrinerade i juche ideologin.
Citera
2013-03-20, 15:00
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49

Jo..Det är en bomb som kommer brisera. Det går inte hur länge som helst att dupera ett helt folk. Någon gång begås det misstag..och information sipprar in till rätt personer.
Citera
2013-03-20, 17:30
Medlem
Ska bli intressant att få se hur det blir kring NK i framtiden. Om regimen faller, oavsett vid krig eller inte, kommer man nog få se bilder innfrån det slutna landet. Foton från arbetarläger, lyxkåkar där Kims familj bor, hemliga tunnelbanestationer (finns bara 2 som turister får se) etc. Men det mest intressanta är att få se hur folket kommer reagera. Total revolution och lynching av regimtrogna, eller total hjärntvättning där diktaturen fortsätter?? Finns ju såklart mellanting också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in