2013-03-15, 11:20
Medlem
Bara att hoppas experterna har fel när dom tror att Nordkorea kommer att attackera Syd i år. Den här gången får dom nog inte med sig Kina när dom anfaller Sydkorea som förra gången dom gick till attack. Nord kan ju aldrig besegra Syd så det verkar vara rena självmordet att ens tänka tanken. men Nordkorea o logiskt tänkande har aldrig gått ihop.
Citera
2013-03-15, 21:12
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nummer10011
Här har vi nog däremot en video som visas på Nordkoreansk TV:
http://www.liveleak.com/view?i=66f_1363271575

Någon får rätta mig om jag har fel. Jag är osäker på om det är skämt eller seriöst

Jisses, är det vad de har i vapenväg? Notera de tomma patronbanden, bara ett par bulor i varje för att visa upp liksom...
Citera
2013-03-16, 00:14
Medlem
BillyPutts avatar
Nu har jag inte hängt med så noga i tråden.

Men om nu Nordkorea skulle slå till och skicka iväg en missil som träffar Sydkorea tex och USA i detta sennario svarar med att motattack.

Om man nu skulle slå ut Nordkorea, vilket jag tror USA skulle kunna göra på väldigt kort tid, vad skulle hända med Nordkorea sedan? Skulle Nord o Syd slås samman. Skulle USA ockupera Nord? Går Kina eller Ryssarna in och styr upp? Vad skulle ske tror ni?
Citera
2013-03-16, 03:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KoearLore
Att Korea skulle kunna utmana Kina ekonomiskt och leda till något mardrömsscenario för Kina är lite överdrivet. En återförening skulle kräva enorma ansträngningar och tid för Korea med tanke på de stora skillnaderna som uppstått mellan norr- och syd.
Att Kina saknar inhemska multinationella företag är även det överdrivet, kolla t.ex. Huawei som likt Samsung har en bred och omfattande verksamhet och redan nu blivit en reell konkurrent t.ex. inom Smartphones. Jag tror snarare att de koreanska storföretagen kommer hamna i stagnation eller konkurreras ut likt sina Japanska motsvarigheter av framväxande Kinesiska/Sydasiatiska företag.
Varför skulle de det?
Citera
2013-03-16, 06:23
Medlem
Cradleoffilths avatar
Jag tror/hoppas att allt är ett politiskt spel från nordkoreas sida. Dom vet att världsekonomin fick lida vid Usas senaste krig. Nu hoppas dom få stålar från Usa+väst genom litet vapenskrammel. Trots allt är ju ett krig betydligt dyrare än att förse Nordkorea med mat.
Citera
2013-03-16, 06:42
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cradleoffilth
Jag tror/hoppas att allt är ett politiskt spel från nordkoreas sida. Dom vet att världsekonomin fick lida vid Usas senaste krig. Nu hoppas dom få stålar från Usa+väst genom litet vapenskrammel. Trots allt är ju ett krig betydligt dyrare än att förse Nordkorea med mat.
Det har då aldrig avskräckt USA!
Citera
2013-03-16, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Varför skulle de det?
Det var en ganska kortfattad och ospecifik fråga som inte kan besvaras på motsvarande sätt men jag försöka ge ett svar ändå.
Dyrare produktion i Sydkorea, mättade marknader för deras produkter, inte samma möjlighet att få subventioner från staten som t.ex. Kinesiska företag. Även om storleken och variationen på t.ex. Samsungs verksamhet är imponerande är fortfarande vissa av deras nyckelgrenar sårbara, tänker då främst på elektronikdelen i en bransch med stor och växande konkurrens(konkurrens som i hög grad kommer från Kina), snabba marknadsskiften och starkt beroende av kostsam teknologiutveckling(med andra ord ganska beroende av tillväxt för att bedriva forskning och utveckling).

Med detta sagt vill jag påminna om att det bara är en hypotes och en eventuell återförening av Korea skulle klart kunna ändra spelplanen lite, men att Korea skulle bli en mardröm ekonomiskt för Kina ser jag inte mycket grunder för.
Senast redigerad av KoearLore 2013-03-16 kl. 08:18.
Citera
2013-03-16, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nummer10011
Här har vi nog däremot en video som visas på Nordkoreansk TV:
http://www.liveleak.com/view?i=66f_1363271575

Någon får rätta mig om jag har fel. Jag är osäker på om det är skämt eller seriöst

Det finns ingen textning men det där är säkert bara någon milis, typ hemvärn, inte NKs armé.
Citera
2013-03-16, 09:36
Medlem
birgetts avatar
eller en ny syndabock
Citera
2013-03-16, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Jisses, är det vad de har i vapenväg? Notera de tomma patronbanden, bara ett par bulor i varje för att visa upp liksom...

Jag känner bara medlidande när jag ser hemvärnsmännen och kvinnorna i den videon. Det flesta av de verkar som sympatiskt vanligt folk som utnyttjas av en hänsynslös och exploaterande regim. Blir det krig blir de ytterligare offer för den nordkoreanska elitens rätt att ha lyxbilar och diamanter medans befolkningen svälter.
Citera
2013-03-16, 10:05
Medlem
fredrikdenstores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Bara att hoppas experterna har fel när dom tror att Nordkorea kommer att attackera Syd i år. Den här gången får dom nog inte med sig Kina när dom anfaller Sydkorea som förra gången dom gick till attack. Nord kan ju aldrig besegra Syd så det verkar vara rena självmordet att ens tänka tanken. men Nordkorea o logiskt tänkande har aldrig gått ihop.
Hoppas att idioten begriper att några minuter efter det att han tryckt på knappen så är Nordkorea (och litet till) bortsopat från kartan.
Citera
2013-03-16, 10:15
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ka kui
Jag känner bara medlidande när jag ser hemvärnsmännen och kvinnorna i den videon. Det flesta av de verkar som sympatiskt vanligt folk som utnyttjas av en hänsynslös och exploaterande regim. Blir det krig blir de ytterligare offer för den nordkoreanska elitens rätt att ha lyxbilar och diamanter medans befolkningen svälter.

Gäller det bara nordkorea menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in