2013-03-12, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ingen tvingar Nordkorea till något. Landet är suveränt likt Sydkorea. Sydkorea blomstrar däremot o verkar komma från en annan planet än Nordkorea. Ingen har ju tvingat Sydkorea att bli ett demokratiskt välmående land. Till slut blir kanske även Sydkorea trött på sin fattige kusin i norr som ständigt vill ha mer utan att göra rätt för sig. Sedan går det aldrig att jämföra USA o Nordkorea,
det blir bara bisarrt eftersom Nordkorea är en relik från Stalintiden som tiden sprungit ifrån.

Saktioner är ordet.
Nordkorea är det land som har haft sanktioner på sig längt i världen, sedan 50-talet.
Citera
2013-03-12, 18:30
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultimatkontakt
Saktioner är ordet.
Nordkorea är det land som har haft sanktioner på sig längt i världen, sedan 50-talet.

Vilka försvinner direkt landet börjar bete sig. Bollen ligger hos Kimarna.
Citera
2013-03-12, 18:32
Medlem
DIEXELs avatar
Det som är mest intressant i det hela är hur Kina skulle reagera om det bryter ut krig mellan Nordkorea och Sydkorea/USA. Ska dem ta Nordkorea bakom ryggen och tappa ansiktet eller lämna det landet åt sitt eget öde.

Iran är väl dock glada över att nordkoreanerna gjorde bort sig så att all världens blickar hamnade på dem.
Citera
2013-03-12, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law

Vad innebär det rent praktist?
Citera
2013-03-12, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ultimatkontakt
Saktioner är ordet.
Har du någonting att backa upp detta påstående med?

Under kalla kriget var det två "sidor" - USAs och Sovjets.

Både syd och nord fick hjälp och stöd både militärt och ekonomiskt av sina allierade.

Till en början var nord rikare än synd, men det förändrades ganska omgående. Redan långt innan Sovjets fall var Nordkorea urfattigt.

Sovjets allierade sanktionerade den andra sidans allierade och tvärtom.

Så, hur kommer det sig att både Syd och Nord har sådana otroliga skillnader i levnadsstandard och mänskliga rättigheter, när de båda haft två supermakter bakom sig och haft allierade att bedriva handel med, även långt innan Sovjets allierade föll?

Att skylla detta på sanktioner är löjligt. Och låt oss inte heller glömma vilka slags sanktioner det handlar om (lyxartiklar och vapen). Och låt oss absolut inte glömma varför sanktionerna över huvud taget är på plats.
Citera
2013-03-12, 18:45
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ka kui
Och du menar att det blir bättre om NK tillåts utveckla långdistansmissiler och kärnstridsspetsar?

Såsom de redan ständigt hotar sina grannar med "ett eldhav" hela tiden?
Naturligtvis menar jag att långdistansmissiler och kärnstridsspetsar aldrig blivit utvecklade om politiken gentemot DPRK varit annan. Ja, jag vet, du trollar och förstod att jag menade det hela tiden.
Citera
2013-03-12, 18:48
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ingen tvingar Nordkorea till något. Landet är suveränt likt Sydkorea. Sydkorea blomstrar däremot o verkar komma från en annan planet än Nordkorea. Ingen har ju tvingat Sydkorea att bli ett demokratiskt välmående land. Till slut blir kanske även Sydkorea trött på sin fattige kusin i norr som ständigt vill ha mer utan att göra rätt för sig. Sedan går det aldrig att jämföra USA o Nordkorea,
det blir bara bisarrt eftersom Nordkorea är en relik från Stalintiden som tiden sprungit ifrån.
Blomstrar? (Javisst, trots syds egna problem) Du väl medveten om att denna relativa framgång beror på sanktionerna?
Senast redigerad av DetVarTypisktJu 2013-03-12 kl. 18:52.
Citera
2013-03-12, 18:50
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
Det som är mest intressant i det hela är hur Kina skulle reagera om det bryter ut krig mellan Nordkorea och Sydkorea/USA. Ska dem ta Nordkorea bakom ryggen och tappa ansiktet eller lämna det landet åt sitt eget öde.

Iran är väl dock glada över att nordkoreanerna gjorde bort sig så att all världens blickar hamnade på dem.
Jag är övertygad om att Kina skiter i Korea både syd och nord. Men den som blir tagen på sängen är den som glömmer hur Kina kommer att försvara sina strategiska intressen.
Citera
2013-03-12, 18:58
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Kan du bevisa det? Ge ett exempel då USA upphävt sanktioner utan att det innebar krig eller regimskifte.
Citera
2013-03-12, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Blomstrar? (Javisst, trots syds egna problem) Du väl medveten om att denna relativa framgång beror på sanktionerna?
Först och främst så är jag nyfiken på vad du säger om detta:
https://www.flashback.org/sp42430471

Sedan så vill jag att du specificerar vilka sanktioner (inte alla om du inte orkar, men i alla fall några) som du tror har förstört Nordkorea såhär.

I dagsläget gäller sanktionerna:
• Juveler
• Yachter
• Lyxbilar
• Racerbilar
• Kärnvapen- och missilmaterial

Är det någon av dessa sanktioner du anser hindra Nordkoreas framgång?
Citera
2013-03-12, 19:00
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nummer10011
Först och främst så är jag nyfiken på vad du säger om detta:
https://www.flashback.org/sp42430471

Sedan så vill jag att du specificerar vilka sanktioner (eller i alla fall några) som du tror har förstört Nordkorea såhär.

I dagsläget gäller sanktionerna:
• Juveler
• Yachter
• Lyxbilar
• Racerbilar
• Kärnvapen- och missilmaterial

Är det någon av dessa sanktioner du anser hindra Nordkoreas framgång?
Vafan, har det här med min kommentar att göra?
Citera
2013-03-12, 19:02
Medlem
Citat:
Vafan, har det här med min kommentar att göra?
Du skrev:
Citat:

Då skrev jag:

Du skyller ju på sanktionerna. Låt mig höra om du kan specificera vilka sanktioner som orsakat Sydkoreas "relativa framgång"
Senast redigerad av nummer10011 2013-03-12 kl. 19:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in