2013-04-07, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Vad händer när det här kriget är slut? Kommer Kim Jong-un att få politisk asyl i Sverige, bo i Hallunda eller Rinkeby och arbeta inom Storstockholms Lokaltrafik? Som spärrvakt kanske.

Vad har du bidragit med i tråden förutom dumma uttalanden?
Citera
2013-04-07, 23:37
Medlem
Matärgotts avatar
Någon mer än jag som läst på om Koreas historia?

Det är sorgligt. Koreanerna är ett folk som verkar ha lidit ständigt. Av antingen olika länders intrång eller av egna makten. Sen när man tror att det ska sluta bra efter Japans förlust 45 och korea ska bli fritt så slutar det med Koreakriget och jag resten vet ni.

Nordkorea och Sydkorea är samma folk. De sjunger samma sånger och har samma historia. Sorligt.
Citera
2013-04-07, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamora
Vad har du bidragit med i tråden förutom dumma uttalanden?
Varför är det så dumt egentligen?
Moammar Kaddafi, Libyens tidigare diktator, var ju på väg att söka asyl i Sverige, eller hur?

Då kan väl Sverige ta emot Kim Jong-un. Han kan få jobb som spärrvakt eller biljettkontrollant.
Citera
2013-04-07, 23:56
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Varför är det så dumt egentligen?
Moammar Kaddafi, Libyens tidigare diktator, var ju på väg att söka asyl i Sverige, eller hur?

Då kan väl Sverige ta emot Kim Jong-un. Han kan få jobb som spärrvakt eller biljettkontrollant.

Han borde väl kunna fixa ett kneg som diskare på Seoul på Karlavägen.
Citera
2013-04-08, 08:41
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ja, det har du ju rätt i. Allting skrevs redan 1976 av en manusförfattare i Santa Monica. Det var han som bestämde att ett par hundra tusen eller ända upp till 3,5 miljoner nordkoreaner skulle svälta ihjäl under 1990-talet. Det är uträknat av CIA redan från början.
Du tycker du är bra lustig nu va? Har du några egentliga argument eller bevis då?

Det finns otaliga dokument som beskriver planering för andra kriser som låtsat var spontana. Bl.a. Irak kriget. Irak är nog mest omtalat i efterhand.

En annan sak. Varför är ni alltid så imponerade av påståenden om mänsklig nöd. Även det dokumenterade lögner i tidigare kriser. Sen är ni skit oberörda av nöden i andra länder; dödspatruller i Honduras, rutinmässig slakt på civila i Kongo...
Citera
2013-04-08, 08:43
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Vad händer när det här kriget är slut? Kommer Kim Jong-un att få politisk asyl i Sverige, bo i Hallunda eller Rinkeby och arbeta inom Storstockholms Lokaltrafik? Som spärrvakt kanske.
Nä fan??? Har du inte sett på nyheterna de senaste 20 åren, Bosnien, Kosovo, Irak, Libyen, Sudan, ... ?

Kim Jong un kommer att dödas, antingen som en "olycka" eller genom en pseudo-laglig process.
Citera
2013-04-08, 08:49
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Sanktionerna är till för att straffa Nordkorea för sina kärnvapenambitioner. Alla länder, även Kina, röstade för dom i FN. Men jag håller med att det egentligen är ett dåligt vapen som bara straffar folket snarare än regimen. Här måste man tänka om.
Värre än så. Sanktionerna motiverar både folket och regimen.
Citera
2013-04-08, 08:51
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Men vad har Nordkorea att vinna på det då. Att förbereda sig åratal i förväg för en krigssituation bara för att i slutändan förlora allt.
???

Förberedelserna är den del av USAs nya utrikespolitiska dogm (sen Bush d.y.): altså regimskifte. Korea, vare sig nord eller syd har nåt att vinna på det. Inte har dom fått vara med och bestämma. Enda formen av dialog är hot från båda sidor.
Senast redigerad av DetVarTypisktJu 2013-04-08 kl. 08:58.
Citera
2013-04-08, 10:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MilleniumFalcon
Det här är givetvis bara västerländsk propaganda?

http://www.mirror.co.uk/news/world-n...rvivor-1814554

Om du inte tror att västerländsk media vinklar och bedriver propganda så är du extremt naiv.
Nordkorea har många fel och brister, men det är absolut inget stort fångläger. Jag har sett tillräckligt av landet och pratat med tillräckligt med folk för att vara helt säker på det.

När du läser väst medias historier om Nordkorea så kom ihåg nedanstående citat.

Citat:
“Propaganda must not serve the truth, especially not insofar as it might bring out something favourable for the opponent.”… Adolf Hitler

Är det lite misstänkt att inte ett enda gott ord sägs om landet? Jag kan själv lätt skriva en lista på ett antal saker som är bra och som imponerar. En journalist skall bedriva balanserad journalistik, inte spotta ut 15 år gamla obekräftade historier, vilket mycket av det ni skriver är.

Särskilt ni som vägrar se något positivt i landet. Det är bara löjligt att stänga ögonen och ni är inte vidare smarta om ni tror på allt i media utan att reflektera. Jag trodde kritiskt tänkande var det stora temat i svensk undervisning? Man tillämpar det tydligen inte på de nyhetshistorier som serveras i alla fall. Vad jag försökte erbjuda (förgäves) var ett alternativt perspektiv som dessutom var backat av mina personliga erfarenheter.

Men jag såg på responsen till mina tidigare seriösa försök till att balansera bilden, att det är ett slöseri med tid, och att okunnigheten och fördomarna sitter för djupt. Så jag slösar ingen mer tid på det här.
Senast redigerad av Snezhinka 2013-04-08 kl. 10:46.
Citera
2013-04-08, 10:35
Medlem
BrukMurs avatar
Day of Sun to Be Marked in Sweden
Pyongyang, April 7 (KCNA) -- A Swedish preparatory committee was formed in Stockholm on April 2 to celebrate the birth anniversary of President Kim Il Sung (the Day of the Sun).

Christer Lundgren, chairman of the Sweden-Korea Friendship Association, was elected chairman of the preparatory committee.

The committee decided to organize a meeting, lecture and other diverse political and cultural events from April 5 to 15.

Copyright (C) KOREA NEWS SERVICE(KNS) All Rights Reserved.

Källa: http://kcna.co.jp/index-e.htm
Citera
2013-04-08, 10:42
Medlem
Xunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrukMur
Day of Sun to Be Marked in Sweden
Pyongyang, April 7 (KCNA) -- A Swedish preparatory committee was formed in Stockholm on April 2 to celebrate the birth anniversary of President Kim Il Sung (the Day of the Sun).

Christer Lundgren, chairman of the Sweden-Korea Friendship Association, was elected chairman of the preparatory committee.

The committee decided to organize a meeting, lecture and other diverse political and cultural events from April 5 to 15.

Copyright (C) KOREA NEWS SERVICE(KNS) All Rights Reserved.

Källa: http://kcna.co.jp/index-e.htm

Det finns så många clowner i Sverige alltså.. Svensk-Koreanska förbundet är ett typ exempel på det.. Pinsamma är dom!

Tror dock att allt kommer sluta den 15nde.. Kim Jong-Un kommer stoltsera med att han fick USA att gå på knä för honom och NK (det stoppade testet av missilen i USA kommer ses som ett exempel).
Citera
2013-04-08, 11:05
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Om du inte tror att västerländsk media vinklar och bedriver propganda så är du extremt naiv.
Nordkorea har många fel och brister, men det är absolut inget stort fångläger. Jag har sett tillräckligt av landet och pratat med tillräckligt med folk för att vara helt säker på det.

När du läser väst medias historier om Nordkorea så kom ihåg nedanstående citat.

Är det lite misstänkt att inte ett enda gott ord sägs om landet? Jag kan själv lätt skriva en lista på ett antal saker som är bra och som imponerar. En journalist skall bedriva balanserad journalistik, inte spotta ut 15 år gamla obekräftade historier, vilket mycket av det ni skriver är.

Särskilt ni som vägrar se något positivt i landet. Det är bara löjligt att stänga ögonen och ni är inte vidare smarta om ni tror på allt i media utan att reflektera. Jag trodde kritiskt tänkande var det stora temat i svensk undervisning? Man tillämpar det tydligen inte på de nyhetshistorier som serveras i alla fall. Vad jag försökte erbjuda (förgäves) var ett alternativt perspektiv som dessutom var backat av mina personliga erfarenheter.

Men jag såg på responsen till mina tidigare seriösa försök till att balansera bilden, att det är ett slöseri med tid, och att okunnigheten och fördomarna sitter för djupt. Så jag slösar ingen mer tid på det här.
Javisst. Men betänk att denna naivitet och fördomsfullhet är medvetet skapat av ett propagandamaskineri som fungerat på högvarv sedan 1:sta världskriget. Det säger nåt om varför vår demokrati inte kan bli verkligare än reklamens konsumtionshysteri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in