2013-03-12, 12:08
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Du får nog bevisa vart pengarna gick. Jag tror inte ens att de fick pengar utan dessa dollars gick till biståndsorganisationer i väst.

Och hungersnöden var inte pga bojkott? 80% av landet är berg och olämpligt för lantbruk. Industrin är hämmad av brist på bränsle. Så tror vissa på FB att "lyxvaror" inte säljs till DPRK.
Vad snackar du om? pengarna KOM ju ifrån biståndsorganisationer.
Mennar du att organisationerna ger bort pengarna till sig själva?
Och nej, hungersnöden var inte pågrund av bojkott.
Det skedde pågrund av Sovjets kollaps samt att Nordkorea drabbades av katastrofala översvämningar.
Du kan ju verkligen ingenting om Nordkorea för att ha så mycket åsikter om ämnet.

Du som verkar vara så jävla för-Nordkorea.
Sök på något så simpelt som North Korea prison camps på youtube och välj nån av dom mängder av dokumentärer som finns om ämnet.
Hatar du inte landet efter att ha sett ett par av dom dokumentärerna, ja då är det något allvarligt fel på dig.
Senast redigerad av beerklunker 2013-03-12 kl. 12:20.
Citera
2013-03-12, 12:09
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Du får nog bevisa vart pengarna gick. Jag tror inte ens att de fick pengar utan dessa dollars gick till biståndsorganisationer i väst.

Och hungersnöden var inte pga bojkott? 80% av landet är berg och olämpligt för lantbruk. Industrin är hämmad av brist på bränsle. Så tror vissa på FB att "lyxvaror" inte säljs till DPRK.

Och allt är faktiskt den sjuka diktaturens fel.

Det är bara att lägga av med alla provokationer, sluta med robotar och kärnvapen samt skala ner armén till en vettig nivå så ska du se att de får handla så mycket de vill. Om de hellre vill ha dessa leksaker än att kunna utvecklas är det deras eget val.
Citera
2013-03-12, 12:24
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beerklunker
Vad snackar du om? pengarna KOM ju ifrån biståndsorganisationer.
Mennar du att organisationerna ger bort pengarna till sig själva?
Menar du att biståndsorganisationerna gav kontanter åt Nordkorea?
Citat:
Du som verkar vara så jävla för-Nordkorea.
Se, det är det här, som är den stora varningsflaggan för propaganda. Jag påstås vara "för-Nordkorea" om jag kritiserar västs politik!
Citat:
Sök på något så simpelt som North Korea prison camps på youtube och välj nån av dom mängder av dokumentärer som finns om ämnet.
Hatar du inte landet efter att ha sett ett par av dom dokumentärerna, ja då är det något allvarligt fel på dig.
Se ovan! Vafan spelar det för roll hur eländigt det är enligt dina källor?

Plus att ansvaret för eländet faktiskt är på sanktionerna. Jag bestrider inte att DPRK är fattigt och eländigt, men betänk att dina källor är ren propaganda. Vad tror du t.ex. förväntad livslängd i DPRK är jämfört med världsmedeltalet, Bangladesh, Burma, Kambodja, Laos?
https://sites.google.com/site/nzdprksociety/commentary/dprk-economy---food-production
Senast redigerad av DetVarTypisktJu 2013-03-12 kl. 12:26.
Citera
2013-03-12, 12:30
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:
Menar du att biståndsorganisationerna gav kontanter åt Nordkorea?
Se, det är det här, som är den stora varningsflaggan för propaganda. Jag påstås vara "för-Nordkorea" om jag kritiserar västs politik!
Se ovan! Vafan spelar det för roll hur eländigt det är enligt dina källor?

Plus att ansvaret för eländet faktiskt är på sanktionerna. Jag bestrider inte att DPRK är fattigt och eländigt, men betänk att dina källor är ren propaganda. Vad tror du t.ex. förväntad livslängd i DPRK är jämfört med världsmedeltalet, Bangladesh, Burma, Kambodja, Laos?
https://sites.google.com/site/nzdprksociety/commentary/dprk-economy---food-production
Är mina källor propaganda?
Är alla dom fångar/vakter från koncentrationsläger som har flytt Nordkorea bluffmakare som bara försöker smutskasta landet?

Blir man satt som politisk fånge i Nordkorea så får ens familj jobba i koncentrationlsäger tills man dör i 3 generationer (Vill du ha grund på det så framgår det bland annat av en föredetta fånge som heter Shin Dong-hyuk som föddes i ett nordkoreanskt koncentrationsläger och lyckades fly efter 23 år)
Hur i HELVETE har denna synen på deras befolkning att göra med sanktioner?
Citera
2013-03-12, 12:30
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Och allt är faktiskt den sjuka diktaturens fel.

Det är bara att lägga av med alla provokationer, sluta med robotar och kärnvapen samt skala ner armén till en vettig nivå så ska du se att de får handla så mycket de vill. Om de hellre vill ha dessa leksaker än att kunna utvecklas är det deras eget val.
Gaddafi och många andra försökte med eftergifts "appeasement" strategin. Hur väl gick det?
Citera
2013-03-12, 12:35
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Är mina källor propaganda?
Är alla dom fångar/vakter från koncentrationsläger som har flytt Nordkorea bluffmakare som bara försöker smutskasta landet?

Blir man satt som politisk fånge i Nordkorea så får ens familj jobba i koncentrationlsäger tills man dör i 3 generationer (Vill du ha grund på det så framgår det bland annat av en föredetta fånge som heter Shin Dong-hyuk som föddes i ett nordkoreanskt koncentrationsläger och lyckades fly efter 23 år)
Hur i HELVETE har denna synen på deras befolkning att göra med sanktioner?
Jo dom är propaganda eftersom dom klart står i konflikt med den link jag gav. Eftersom de utmålar Nordkorea enbart negativt.

Har du t.ex googlat på USA:s fängelser. Tortyr, medicinska försök, dödsmisshandel och så (of course) den mer trevliga fång-arbetskraften. Jag kunde göra samma propaganda på samma villkor med CIA:s tortyr gulag (med fångläger i bl.a. Polen)

Så du märker väl att jag inte påstår DPRK är trevligt på nåt sätt. FATTAR DU INTE DET!
Citera
2013-03-12, 12:39
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:
Jo dom är propaganda eftersom dom klart står i konflikt med den link jag gav. Eftersom de utmålar Nordkorea enbart negativt.

Har du t.ex googlat på USA:s fängelset. Tortyr, medicinska försök, dödsmisshandel och så (of course) den mer trevliga fång-arbetskraften. Jag kunde göra samma propaganda på samma villkor med CIA:s tortyr gulag (med fångläger i bl.a. Polen)

Så du märker väl att jag inte påstår DPRK är trevligt på nåt sätt. FATTAR DU INTE DET!
Eftersom du jämför fängelsen i USA och läger i Nordkorea så har du inte en jävla aning om vad du pratar om.

Om vi säger såhär då.
Jag har bott flera år i Japan och har därför en del sydkoreanska vänner.
Dom har släkt i Nordkorea, och dom vet fan inte om dom lever, är döda eller är sjuka.
Endast pågrund av att Nordkorea förbjuder befolkningen att ha någon kontakt med resten av världen.
Dom kan fan inte ta reda på om deras släkt är döda eller inte.
Är mina kompisar ren propaganda dom med?
Citera
2013-03-12, 12:55
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Eftersom du jämför fängelsen i USA och läger i Nordkorea så har du inte en jävla aning om vad du pratar om.

Om vi säger såhär då.
Jag har bott flera år i Japan och har därför en del sydkoreanska vänner.
Dom har släkt i Nordkorea, och dom vet fan inte om dom lever, är döda eller är sjuka.
Endast pågrund av att Nordkorea förbjuder befolkningen att ha någon kontakt med resten av världen.
Dom kan fan inte ta reda på om deras släkt är döda eller inte.
Är mina kompisar ren propaganda dom med?
Tror du de anhöriga till fångarna i CIA:s fängelser eller de på en amerikansk dödslista vet nåt?
http://www.thenation.com/article/172...rture-it-kills

Så missar du även poängen. Detta är inte en jämförelse mellan fängelserna utan en jämförelse av propagandan mot DPRK versus (frånvaron av) propaganda mot USA.

Tror du att USA stänger sina "black sites" om de måste utstå fattigdom som i DPRK? Nej det vet jag att de inte gör, utan då utvidgar de gulag systemet.
Senast redigerad av DetVarTypisktJu 2013-03-12 kl. 12:58.
Citera
2013-03-12, 13:08
Medlem
Nordkoreas bisarra situation är frukten av regimens paranoia mot allt o alla. Omvärlden har inte någon del i det. Sanktioner är till för att markera att omvärlden ser med oro på utvecklingen. Sanktionerna mot Nordkorea stöds i FN av alla berörda länder. Så problemet är Nordkorea, inte omvärlden. Infrastrukturen i landet är skrämmande dålig. Befolkningen får lita till apostlahästarna.
Vägar, byggnader är eftersatta o hela landet ser ut att rasa ihop. När sedan svält o kyla sätter in så dör folk som flugor. Dom trogna o besuttna som bor i huvudstaden klarar sig längst.
Citera
2013-03-12, 13:30
Medlem
Jag kom att tänka på en sak precis. Sverige har ju som ni kanske vet en ambassad i Pyongyang. Hur lever de svenska ambassadörerna där? Får de gå omkring som de vill? får de lämna huvudstaden och ta sig ut till landsbygden? De lär ju i vilket fall ha väldigt mycket spännande info om landet, varför får man höra så lite från dessa ambassadörer?
Citera
2013-03-12, 13:49
Medlem
Citat:
.

Inte för att det vore omöjligt med dessa läger...

Men om man har lyckats lura en stor majoritet av världen om att Tyskland hade "förintelseläger", så vore det inte helt omöjligt att man även ljuger i detta fall...men man kan inte vara säker föränn man sett platserna med egna ögon och inte via någon dokumentär, det är inte omöjligt att koka ihop sånna snyfthistorier.
Citera
2013-03-12, 14:24
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultimatkontakt
Inte för att det vore omöjligt med dessa läger...

Men om man har lyckats lura en stor majoritet av världen om att Tyskland hade "förintelseläger", så vore det inte helt omöjligt att man även ljuger i detta fall...men man kan inte vara säker föränn man sett platserna med egna ögon och inte via någon dokumentär, det är inte omöjligt att koka ihop sånna snyfthistorier.
Sant eller inte, så används ju detta i propagandasyfte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in