2013-03-11, 14:01
Medlem
Wutnoshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nummer10011
Det jag kan hitta är:

Nordkorea stängde av Röda Korsets "heta linje" vid gränsen till sydkorea:
http://www.reuters.com/article/2013/03/11/us-korea-north-idUSBRE92A01820130311
(Detta är dock inget ovanligt. De slutar svara i telefonen varje gång de är arga)

USAs och Sydkoreas övningar har nu (måndag) börjat:
http://edition.cnn.com/2013/03/11/world/asia/south-korea-military-exercises/?hpt=hp_t1

Lite idiotiskt att ändå ha militärövningar fast de blivit hotade, säkert ingenting men man vet ju aldrig med NK och man borde ta hot om krig allvarligt.

Kan de inte ha övningar i USA eller något sådant?
Citera
2013-03-11, 14:04
Medlem
Wutnoshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Har nu sett en bild på Kim där han förefaller vara arresterad av militär, men det kan ju vara ett montage, vilket jag tror.
Länk?
Citera
2013-03-11, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wutnoshit
[/b]

Lite idiotiskt att ändå ha militärövningar fast de blivit hotade, säkert ingenting men man vet ju aldrig med NK och man borde ta hot om krig allvarligt.

Kan de inte ha övningar i USA eller något sådant?

Man ska absolut inte låta NK diktera vad USA och Sydkorea gör genom att hota. Det vore att belöna det bråkiga barnet (NK) när det gör fel, såsom mesiga stockholmsföräldrar gör med sina ungar.
Citera
2013-03-11, 14:35
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ka kui
Man ska absolut inte låta NK diktera vad USA och Sydkorea gör genom att hota. Det vore att belöna det bråkiga barnet (NK) när det gör fel, såsom mesiga stockholmsföräldrar gör med sina ungar.
Däremot tycker jag att det är idiotiskt att tala om "belöna" och "bråkigt barn". Det visar på en frånvaro av verklighetskontakt.

Detta är en nation som varit under militär, ekonomisk och politisk press sedan Korea-kriget. Insatsen för det du tror är baruppfostran, är krig och människors liv. Det är klart att du nu skriker som fan att jag försvarar DPRK eller nåt. Nej, jag ifrågasätter politiken gentemot DPRK! Tanken att det finns nån utlovad belöning för DPRK är det absurda!

Citat:
Bear in mind the following features:

...

The latest round of sanctions at the UN, initiated once again by the US, aims to make all remaining international conduct by North Korea next to impossible. As well as complete blackout of financial transactions, North Korea’s shipping and air transport are to be impounded if they do not comply with unilateral inspections at any point.

The second distinguishing feature of North Korea is that no other state has been threatened on more occasions with nuclear annihilation. Not even Iran, despite despicable threats from the US and Israel, can out-claim North Korea on this level of criminal aggression towards its people.

All threats of nuclear extinction made against North Korea have come from one source - the United States of America. On just one of these nefarious occasions, in 1995, former US Joint Chiefs of Staff General Colin Powell quipped that North Korea would be turned into a “charcoal briquette”.

...

[etc]
http://www.informationclearinghouse.info/article34242.htm
Citera
2013-03-11, 15:07
Medlem
Nja. Jag anser att Nordkoreas regim är precis som ett skrikande jävla dagisbarn på ICA som terroriserar sina föräldrar för att få godis.

Fast för att jämförelsen ska hålla torterar barnet djur också.

Jippon som man jämt ser där man hyllar ledaren liknar det vidriga barnets födelsedag då det sitter där med glass på hela ansiktet och släktet ler och sjunger och låtsas stå ut med monstret. Och då får barnet en hamster i present som alla vet kommer mystiskt dö.
Senast redigerad av ka kui 2013-03-11 kl. 15:20.
Citera
2013-03-11, 15:18
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Däremot tycker jag att det är idiotiskt att tala om "belöna" och "bråkigt barn". Det visar på en frånvaro av verklighetskontakt.

Detta är en nation som varit under militär, ekonomisk och politisk press sedan Korea-kriget. Insatsen för det du tror är baruppfostran, är krig och människors liv. Det är klart att du nu skriker som fan att jag försvarar DPRK eller nåt. Nej, jag ifrågasätter politiken gentemot DPRK! Tanken att det finns nån utlovad belöning för DPRK är det absurda!

http://www.informationclearinghouse.info/article34242.htm

Nordkorea har varit ett familjeföretag sedan Koreakriget, det är anledningen till att man inte kan ta sig ur den totala misär man befunnit sig i sedan dess. Varje ny ägargeneration blir tvingad till mer repressivt (van)styre än sin företrädare för att hålla befolkningen kvar under stöveln. Ett åskådliggörande exempel är ju att Baby Doc Duvalier var grymmare och mer repressiv mot befolkningen än Papa Doc. Blir intressant att se hur situationen i NK utvecklas när skräckregimen i Pyongyang slutligen imploderar.

Edit 1: Visst beter sig ägarfamiljen Kim som barnungar för att uppnå sina syften. Och det verkar bli värre med tiden.

Edit 2: Det finns ingen anledning att ta Kim Jong-Un's tjattrande om kärnvapenattacker mot Sydkorea, Japan eller USA på något som helst allvar. Om någon köper en pizza åt honom blir han väl tyst en stund.
Senast redigerad av MBoudine 2013-03-11 kl. 15:40.
Citera
2013-03-11, 16:40
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ka kui
Nja. Jag anser att Nordkoreas regim är precis som ett skrikande jävla dagisbarn på ICA som terroriserar sina föräldrar för att få godis.

Fast för att jämförelsen ska hålla torterar barnet djur också.

Jippon som man jämt ser där man hyllar ledaren liknar det vidriga barnets födelsedag då det sitter där med glass på hela ansiktet och släktet ler och sjunger och låtsas stå ut med monstret. Och då får barnet en hamster i present som alla vet kommer mystiskt dö.
Anse det du bara, men är inte USA då i jämförelse en jätte-bebis?
(läs altså linken)

Se, det relativa är det som är politik! Att gotta sig åt hur dum/galen/barnslig DPRK är, är en propaganda-karamell.
Citera
2013-03-11, 17:04
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
(läs altså linken)

Se, det relativa är det som är politik! Att gotta sig åt hur dum/galen/barnslig DPRK är, är en propaganda-karamell.

Enligt en årligen återkommande opinionsundersökning i ett brittiskt Magazine om vilka länder i världen som är mest avskydda, utgör den största krigsrisken och därmed det allvarligaste hotet mot mänskligheten som konsekvens av detta, toppar vanligtvis Nordkorea denna ranking följt av USA och Israel. Men du tycket att NK är helt okej ?
Citera
2013-03-11, 17:26
Medlem
Citat:
(läs altså linken)

Jag orkar inte läsa hela länken men jag vill kommentera några saker från det du citerade från din egna länk:
Citat:
As well as complete blackout of financial transactions
Lögn. Sanktionerna finns att läsa här:
https://www.flashback.org/sp42361837

Och de den senaste versionen här:
http://usun.state.gov/documents/organization/205918.pdf
Med förklaring här:
https://www.flashback.org/newreply.php?do=newreply&p=42362516

Ingenstans kan man hitta att sanktionerna blockerar alla finansiella transaktioner.
Den senaste "finansiella" sanktionen rör 3 personer och 2 företag. Både Nordkoreas invånarantal och antal företag är högre än detta antal.

Du får gärna visa mig annat, men ingenting vad jag kan se någonstans tyder på att det är ens i närheten av en "complete blackout of financial transactions".

Citat:
North Korea’s shipping and air transport are to be impounded if they do not comply with unilateral inspections at any point.
Detta stämmer. Inget fel i det alls. När man bryter sina egna avtal gång på gång genom att spränga kärnvapen och skjuta missiler så får man räkna med att länder kommer att vilja kräva att få se vad som är i deras last.

Viktigt är dock att nämna att inte varje last inspekteras. Men om FN kräver att en last ska inspekteras, så måste nu alltså Nordkorea låta FN inspektera lasten för att kontrollera så att sanktionerna följs (se mina tidigare länkar för att veta vad utöver juveler och lyxbilar som förbjuds).

Citat:
The latest round of sanctions at the UN, initiated once again by the US, aims to make all remaining international conduct by North Korea next to impossible.
Först och främst så instämde till och med Nordkoreas barnvakt (Kina) till och med att dessa sanktioner ska införlivas.

Sedan så är det återigen en grov överdrift att påstå att Nordkorea inte kan "föra sig internationellt" bara för att FN ibland kan kräva att få inspektera deras last. De bröt ju för fan mot sina avtal (gång på gång) genom att skjuta missiler och spränga kärnvapen. Det är liksom standard att sanktioner införs när ett land så grovt och respektlöst bryter mot avtal som de själva skrivit under.
Citera
2013-03-11, 18:17
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nummer10011
Ingenstans kan man hitta att sanktionerna blockerar alla finansiella transaktioner.
Den senaste "finansiella" sanktionen rör 3 personer och 2 företag. Både Nordkoreas invånarantal och antal företag är högre än detta antal.

Du får gärna visa mig annat, men ingenting vad jag kan se någonstans tyder på att det är ens i närheten av en "complete blackout of financial transactions".

Detta stämmer. Inget fel i det alls. När man bryter sina egna avtal gång på gång genom att spränga kärnvapen och skjuta missiler så får man räkna med att länder kommer att vilja kräva att få se vad som är i deras last.

Viktigt är dock att nämna att inte varje last inspekteras. Men om FN kräver att en last ska inspekteras, så måste nu alltså Nordkorea låta FN inspektera lasten för att kontrollera så att sanktionerna följs (se mina tidigare länkar för att veta vad utöver juveler och lyxbilar som förbjuds).

Först och främst så instämde till och med Nordkoreas barnvakt (Kina) till och med att dessa sanktioner ska införlivas.

Sedan så är det återigen en grov överdrift att påstå att Nordkorea inte kan "föra sig internationellt" bara för att FN ibland kan kräva att få inspektera deras last. De bröt ju för fan mot sina avtal (gång på gång) genom att skjuta missiler och spränga kärnvapen. Det är liksom standard att sanktioner införs när ett land så grovt och respektlöst bryter mot avtal som de själva skrivit under.
Tror du att det är relevant för tråden att klyva hår på det där viset? Poängen är ju klar. DPRK har utstått sanktioner en längre tid, som förklarar det du tar dig till att avfärda som "barnsligheter".

Dessutom verkar det ju som om västs och USA:s politik är baserad på en sån uppfattning. Dvs. Man tror att ytterligare press på DPRK plötsligt skall få motsatt resultat. Albert Einsteins definition på galenskap är att man gör samma sak om och om igen men förväntar sig annorlunda resultat.
Citera
2013-03-11, 18:21
Medlem
Vad tror ni om händelseförloppet framöver?
Citera
2013-03-11, 18:27
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Enligt en årligen återkommande opinionsundersökning i ett brittiskt Magazine om vilka länder i världen som är mest avskydda, utgör den största krigsrisken och därmed det allvarligaste hotet mot mänskligheten som konsekvens av detta, toppar vanligtvis Nordkorea denna ranking följt av USA och Israel. Men du tycket att NK är helt okej ?
När har jag sagt att DPRK är okej, halmgubbe?

"följt av USA och Israel" säger du själv. USA:s politik gentemot DPRK är problemet eftersom det är ett hänsynslöst och maktgalet land som attackerar ett annat på andra sätt tvivelaktigt men litet och obetydligt land. Det är väl relevant att diskutera USA:s politik. I synnerhet som USA borde vara mindre trängt och därav med större politisk, strategisk och diplomatisk rörelsefrihet De kan ändra sin politik utan risk för sig självt.

Alltså är det mer sannolikt att USA kunde ändra sig i den kollisionskonflikt som de skapar med sin fortsatta provokationspolitik. Men det är klart att du vill bara prata om DPRK bla bla. Du tänker inte på att den galna hunden (eller vad du nu tror om DPRK) trängd i ett hörn inte kan förväntas sluta försvara sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in