Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
Tillbaka till topic:
http://www.koreatimes.co.kr/www/news/nation/2010/07/117_70370.html
Enligt denna källa har Kina idag haft krigsskådespel till öster om Kina. En markering till USA?
Det är ingen nyhet, den övningen har varit utannonserad sedan tidigare.
Och "ja", det är en markering till USA. Eller det är i alla fall den bild de vill ge världen.
Kina skulle aldrig sätta sig upp emot USA i denna frågan, och USA skulle inte göra det mot Kina.
De är på samma våglängd.
Kina behöver USA och USA behöver Kina.
Kinas roll som "bundis" med Nordkorea nyttjar de å det grövsta för att komma närmare USA, inte tvärt om.
Nordkorea hade inte betytt ett jota för Kina om det inte vore för att det erbjuder en diplomatisk förbindelse som USA saknar, vilket Kina kan nyttja i sin relation gentemot USA, som de i sin tur tackar och bockar för (och jag behöver väl knappast gå närmare inpå hur dessa kapitalistiska länder visar varandra tacksamhet?).
Utöver det betyder inte Nordkorea någonting för Kina, de är bara en ekonomisk belastning.
Regimen i DPRK är säkert väl medvetna om detta, men de får ju en hel del bistånd och annat från kineserna, och i deras läge kan man inte tacka nej till detta.
Men några allierade är de inte, och tro inte för en sekund att Kina skulle gå i krig för Nordkorea idag, det finns inte på kartan.
Övningen är bara till för att flörta lite med Pyongyang, så att Kina inte blir av med sitt trumfkort i sin process att knyta sig närmare USA, Sydkorea och Japan (för vilket de anstränger sig betydligt mycket mer än dito med DPRK).
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Sjönk inte skeppet på grunt vatten också, där det är svårt för ubåtar att gömma sig? Särskilt de äldre typer som nordkoreanerna använder?
'För grunt vatten' i sammanhanget är mer eller mindre vatten där ubåten bryter vattenytan.
Läs på historik om operationer med dvärgubåtar (eller vanliga ubåtar för den delen) så ser du vad jag menar.
Dvärgubåtar är inte sällan konstruerade för att infiltrera hamnar, där det ju som du säkert förstår inte rör sig om några större djup.
Utifrån det, utan att jag känner till djupet på vilket ROKS Cheonan sjönk, så antar jag att svaret på din fråga är Nej. Då skulle de befinna sig på
väldigt grunt vatten (grunt som i ett fåtal meter på sin höjd).
Edit: Kollade det, och det tycks vara mellan 40 och 50 meter djupt där ROKS Cheonan sjönk.
Det är inte för grunt för en vanlig diesel-elektrisk ubåt att gömma sig, och absolut inte för en dvärgubåt.
Det bevisar ingenting vad förlisningen beträffar, men det dödar åtminstone din tes.