2012-03-30, 15:24
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acerblazerlol
Japan har sagt att dom ska skjuta ner den om den flyger över Japan, så 100% från japanernas sida om den flyger över dom.
http://rt.com/news/north-korea-unha-3-rocket-launch-831/
Sydkorea verkar säga detsamma
Jag vet. Det är därför som jag frågade.
Borde kanske ha frågat såhär istället: hur stor risk är det att missilen flyger in i japanskt eller sydkoreanskt luftrum?
Citera
2012-03-31, 14:12
Medlem
Om vi rent hypotetiskt tänker oss att USA skulle iscensätta en invasion av Nordkorea. Hur skulle möjligheterna för integration av befolkningen se ut?

Jag har svårt att tänka mig att det ens skulle vara möjligt med tanke på all den propaganda befolkningen matas med och har matats med de senaste femtio åren.

Skulle Nordkoreanska pro-kommunistiska gerillarörelser uppstå för att slå tillbaka de amerikanska imperialisterna á la t.ex. Irak?
Citera
2012-03-31, 14:16
Medlem
acerblazerlols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoevk
Om vi rent hypotetiskt tänker oss att USA skulle iscensätta en invasion av Nordkorea. Hur skulle möjligheterna för integration av befolkningen se ut?

Jag har svårt att tänka mig att det ens skulle vara möjligt med tanke på all den propaganda befolkningen matas med och har matats med de senaste femtio åren.

Skulle Nordkoreanska pro-kommunistiska gerillarörelser uppstå för att slå tillbaka de amerikanska imperialisterna á la t.ex. Irak?
Tror inte Kina skulle gilla det, och om Kina ville bli av med Nordkorea skulle dom nog ordna det själva.
Citera
2012-03-31, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoevk

jag tror att de flesta lander inte skulle vilja ha utlandska trupper i sitt land. aven om jag gillar Amerikaner, skulle det troligen bli kultur krockar. Hur popular ar den vanliga USA soldaten stationerad i Syd Korea, eller stannar dom mest inom baserna?
Det ar svart att saga, hur isolerade Nord Koreaner ar. Troligen valdigt mycket. Men det ar fel att saga de har varit isolerade i 60 ar. under 70 talet flyttade manga Koreaner (bosatta i Kina) frivilligt tillbaka till Korea. Och i borjan fram till mitten av 00 talet fanns det tamligen mycket grasrot handel mellan koreaner bosatta i Kina och nord Koreaner.
Citera
2012-03-31, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
jag tror att de flesta lander inte skulle vilja ha utlandska trupper i sitt land. aven om jag gillar Amerikaner, skulle det troligen bli kultur krockar. Hur popular ar den vanliga USA soldaten stationerad i Syd Korea, eller stannar dom mest inom baserna?
Det ar svart att saga, hur isolerade Nord Koreaner ar. Troligen valdigt mycket. Men det ar fel att saga de har varit isolerade i 60 ar. under 70 talet flyttade manga Koreaner (bosatta i Kina) frivilligt tillbaka till Korea. Och i borjan fram till mitten av 00 talet fanns det tamligen mycket grasrot handel mellan koreaner bosatta i Kina och nord Koreaner.

Har för mig att Sydkoreanerna uppskattar de utländska trupperna vid gränsen. Jag hörde i alla fall någon intervju med en Svensk NNSC-officer och han sade att det kom fram sydkoreanska män och kvinnor och tackade honom för det Sveriges insats med fältsjukhus etc under Koreakriget.
Citera
2012-03-31, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
Chamberlain, räcker det för dig?

Du svarade inte på min fråga, jag presenterade ett antal länder där diplomati i stort sett varit meningslös.

Om du nu menar att diplomati är så framgångrik, hur och vilken förändring kan det ge det Nordkoreanska folket?
Jag invände på att det enligt dig jämt skulle vara "diktaturens" fel att dialog inte funkar. I fallet Nordkorea/USA har båda parter sabbat olika delar av avtal med varandra.
Citera
2012-04-09, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
Jag invände på att det enligt dig jämt skulle vara "diktaturens" fel att dialog inte funkar. I fallet Nordkorea/USA har båda parter sabbat olika delar av avtal med varandra.

Det har jag väl inte sagt? Jag har bara sagt att det generellt är verkningslöst i en diktatur. Vad tjänare en enväldig härskare på att ge efter i diplomatisk förhandling som handlar om att förbättra situationen för den förtryckta befolkningen? Släpper en diktator den hårda kontrollen han har så slutar det ofta med att han blir summariskt avrättad av det egna folket eller blir tvungen att fly. Den stenhårda kontrollen i Nordkorea har självklart ett syfte, att just kontrollera befolkningen så de inte hittar på något dumt. Det är inget försvinner genom diplomati. Diplomati är därför verkningslöst när det kommer till de stora frågorna med en diktatur. Nordkorea vill inte ge, bara få.
Citera
2012-04-09, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Hur stor risk är det att missilen kommer skjutas ner av Japan eller Sydkorea?
Nordkorea lär inte bli glada ifall missilen blir nerskjuten? Risk för krig?

Vi får hoppas att farbröderna i NK har bättre koll på läget än att de går ut i krig i tron om att vinna.
Citera
2012-04-10, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
Det har jag väl inte sagt? Jag har bara sagt att det generellt är verkningslöst i en diktatur. Vad tjänare en enväldig härskare på att ge efter i diplomatisk förhandling som handlar om att förbättra situationen för den förtryckta befolkningen?
Jo delvis har dialogen handlat om folket men har strandat i båda sidors misslyckande att leva upp till avtal. Förhandlingarna har såklart aldrig handlat om att någon sidas ledare ska bytas ut.
Citera
2012-04-10, 13:47
Medlem
Zaedrewss avatar
Dags för lite ny utpressning för att få en stålar till mer vapen

Men det kostar betydligt mindre för omvärlden än om det skulle bli krig så antar att detta bara kommer fortsätta. Sannolikheten att det blir krig om raketen blir nedskjuten är minimal. Nordkorea kommer protestera högljutt möjligen skicka iväg lite skott över någon sydkoreansk ö men krig det vet de själva vore det absoluta slutet på regimen.
Citera
2012-04-13, 16:32
Bannlyst
Här är en bild på männen i Nordkoreas politbyrå och de som i praktiken styr landets politik och styre:

http://nkleadershipwatch.files.wordpress.com/2012/04/sec412vsp.jpg

En bild på de som sitter i Nordkoreas militär-råd och de som styr landets militär:

http://nkleadershipwatch.files.wordpress.com/2012/04/cenmc4pc412.jpg

Tillsammans är dessa två grupper Nordkoreas verkliga makthavare, dessa män styr Nordkorea med en järnhand.

Det intressanta är att det enbart är äldre gamla gubbar som styr Nordkorea (Förutom Kim Jong Un). Det är troligtvis detta som gör så att landet ändras väldigt lite, man har samma gamlingar som styr som varit med ända sedan 50-talet och som alla är lojala till Juche-systemet.
Citera
2012-04-14, 02:11
Medlem
Kina borde invadera och sätta punkt för Nordkorea nu

http://business.blogs.cnn.com/2012/04/13/north-koreas-850-million-rocket-failure/?hpt=hp_c3

Det där måste någon sätta definitivt stopp för, kineserna, sydkoreanerna, Ryssland, Japan, USA eller vilket annat land som helst. Alla samtidigt.

"The cost of Friday’s failed rocket launch by North Korea is estimated by South Korean intelligence officials at $850 million – nearly enough to feed about 80% of the population of the impoverished nation for a year."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in