Citat:
Ursprungligen postat av Cockmeister
Nja, tråden är 116 sidor lång så inte orkat bläddra runt. Jag kan en hel del om Nordkorea. Är dock osäker över om det blir krig eller ej och om någon tänker stöda Nordkorea ifall detta sker för jag tvivlar på detta. Att Kina ger något stöd ifall det blir krig tror jag icke.
Jag kollade upp dina inlägg, som till ca 99 procent handlar om träning och kost. Dock hade du
en post i tråden "Frågor till det svensk-koreanska vänskapsförbundet".
"Har du källa till ditt påstående? Annars tyckte jag att
Saturos förklarade det hela bra. Det går ju inte jämföra Sydkorea med ett så förtryckt land som Nordkorea som fått bygga upp sitt land i princip ensamma efter kriget och tvingats leva under imperialisternas ebargon och blockad. Men det går trots allt framåt för Nordkorea! Man får ju också tänka på, när man läser om
kommunistiska stater, att den kapitalistiska median då alltid överdriver, vinklar, förvränger och ljuger!"
Min fråga är: Vad är det som går "framåt" för Nordkorea? På 60-talet hade det varit ett sant påstående då Nordkorea gick bättre ekonomiskt än Sydkorea, (som var en militärdiktatur under denna tid). Men nu? Nordkorea har hittills varit allierad med Kina, vars ekonomi växt fantastiskt sedan de annamat kapitalism. Nordkorea har dock en så värdelös ledning att man inte kunnat utnyttja detta. Man har mindre än 3 miljarder dollar handelsutbyte med grannlandet Kina. Att jämföra med Sydkoreas handelsutbyte med Kina, vilket förra året uppgick till hela 156 miljarder dollar.
Så visst, du kan bli en hjärntvättad Kim Jung Il-adepter som går i Saturos ledband.
Kom bara ihåg följande:
Efter Berlin-murens fall och sovjetimperietes kollaps så visade det sig att, i stort sätt all, sk "västpropaganda" om öststaterna och Sovjet var
sann.
Det finns en orsak till att Kina valt den kapitalistiska vägen. Den orsaken kan avläsas i ett snabbt ökande kinesiskt BNP och ett ständigt ökat globalt kinesiskt inflytande.
Hur kommer du att se på dig själv då den sinnesjuka nordkoranska regimen kollapsar, då stödet ifrån Kina blott är ett minne? Då grindarna till de vidriga fånglägren öppnas i Nordkorea? Då folket där välkommnar en återförening med det kapitalistiska syd? Då folk slutligen kan berätta om hur det svultit och tvingast till massaktiviteter för att hylla den sinnesjuka två-åringen Kim Jung Il och hans far Kim Il Sung?
Kommer du att fortsätta att hylla den sinnesjuka Jutche-sekten då?