2010-05-29, 00:57
Medlem
Skreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
http://www.koreakonsult.com/index.html

ser ut som ett riktigt fint land. Hoppas dem förintar USA helt
Citera
2010-05-29, 12:38
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liebe
Jag hade fått för mig att Aftonbladet ägs av en kapitalistisk familj och att denna tidsskrift inte är positiv till kommunism?

Då hade du fått för dig rätt
Citera
2010-05-29, 15:48
Medlem
Tror ni det blir krig? Vad händer då med Nordkorea? Har dem allierade som kan tänkas ge stöd?
Citera
2010-05-29, 15:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cockmeister
Tror ni det blir krig? Vad händer då med Nordkorea? Har dem allierade som kan tänkas ge stöd?
Börja med att se lite filmer om koreakriget eller läs några böcker. Ja, Kina är en tänkbar allierad, även om jag hoppas att detta håller på att ändras. Och kom ihåg: Bara några år efter Maos maktövertagande så kunde kineserna ge USA en rejäl match.
Ps. Jag börjar bli trött på folk som vill "diskutera" utrikespolitik utan några som helst kunskaper. Det mest skrämmande exemplet var personen som inte ens visste vad "diplomatiska förbindelser" var för något. Kan inte folk anstränga sig, i alla fall något, innan man ger sig in i debatten? Info finns ju bara ett musklick bort! Ds.
Senast redigerad av Ola Schubert 2010-05-29 kl. 15:55.
Citera
2010-05-29, 15:52
Medlem
Citat:
Börja läs dessa tråd?
Citera
2010-05-29, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Börja med att se lite filmer om koreakriget eller läs några böcker. Ja, Kina är en tänkbar allierad, även om jag hoppas att detta håller på att ändras. Och kom ihåg: Bara några år efter Maos maktövertagande så kunde kineserna ge USA en rejäl match.

Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
Börja läs dessa tråd?
Nja, tråden är 116 sidor lång så inte orkat bläddra runt. Jag kan en hel del om Nordkorea. Är dock osäker över om det blir krig eller ej och om någon tänker stöda Nordkorea ifall detta sker för jag tvivlar på detta. Att Kina ger något stöd ifall det blir krig tror jag icke.
Citera
2010-05-29, 16:01
Medlem
Ola Schuberts avatar
Otur för den sinnesjuka två-åringen Kim Jung Il.
Sydkorea, Kina och Japan planerar att öka sitt sammarbete:
http://www.korea.net/news.do?mode=detail&guid=47107
Citera
2010-05-29, 16:25
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Nja, tråden är 116 sidor lång så inte orkat bläddra runt. Jag kan en hel del om Nordkorea. Är dock osäker över om det blir krig eller ej och om någon tänker stöda Nordkorea ifall detta sker för jag tvivlar på detta. Att Kina ger något stöd ifall det blir krig tror jag icke.
Jag kollade upp dina inlägg, som till ca 99 procent handlar om träning och kost. Dock hade du en post i tråden "Frågor till det svensk-koreanska vänskapsförbundet".
"Har du källa till ditt påstående? Annars tyckte jag att Saturos förklarade det hela bra. Det går ju inte jämföra Sydkorea med ett så förtryckt land som Nordkorea som fått bygga upp sitt land i princip ensamma efter kriget och tvingats leva under imperialisternas ebargon och blockad. Men det går trots allt framåt för Nordkorea! Man får ju också tänka på, när man läser om kommunistiska stater, att den kapitalistiska median då alltid överdriver, vinklar, förvränger och ljuger!"
Min fråga är: Vad är det som går "framåt" för Nordkorea? På 60-talet hade det varit ett sant påstående då Nordkorea gick bättre ekonomiskt än Sydkorea, (som var en militärdiktatur under denna tid). Men nu? Nordkorea har hittills varit allierad med Kina, vars ekonomi växt fantastiskt sedan de annamat kapitalism. Nordkorea har dock en så värdelös ledning att man inte kunnat utnyttja detta. Man har mindre än 3 miljarder dollar handelsutbyte med grannlandet Kina. Att jämföra med Sydkoreas handelsutbyte med Kina, vilket förra året uppgick till hela 156 miljarder dollar.
Så visst, du kan bli en hjärntvättad Kim Jung Il-adepter som går i Saturos ledband.
Kom bara ihåg följande:
Efter Berlin-murens fall och sovjetimperietes kollaps så visade det sig att, i stort sätt all, sk "västpropaganda" om öststaterna och Sovjet var sann.
Det finns en orsak till att Kina valt den kapitalistiska vägen. Den orsaken kan avläsas i ett snabbt ökande kinesiskt BNP och ett ständigt ökat globalt kinesiskt inflytande.
Hur kommer du att se på dig själv då den sinnesjuka nordkoranska regimen kollapsar, då stödet ifrån Kina blott är ett minne? Då grindarna till de vidriga fånglägren öppnas i Nordkorea? Då folket där välkommnar en återförening med det kapitalistiska syd? Då folk slutligen kan berätta om hur det svultit och tvingast till massaktiviteter för att hylla den sinnesjuka två-åringen Kim Jung Il och hans far Kim Il Sung?
Kommer du att fortsätta att hylla den sinnesjuka Jutche-sekten då?
Citera
2010-05-29, 16:34
Medlem
Sinnessjuk är väl att ta i.
Citera
2010-05-29, 16:49
Medlem
NK kommer inte att vilja ha krig. Bara om det går till sin yttersta spets att hela skiten är på väg att kollapsa helt, då kan de göra något. Även om Kim har världens största mindresvärdeskomplex, kommer han vara för feg för att stå vid sitt ord. Det enda är att inhemska befolkningen får lida mest som vanligt.
Citera
2010-05-29, 17:35
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
Sinnessjuk är väl att ta i.
Nä, jag tycker inte det är att ta i. Håller man sig kvar vid makten, till varje pris, trots att befolkningen svälter och det bevisligen finns Kinas exempel som visar att det finns effektivare sätt att sköta ett land. Samtidigt som fanskapet ägnar sig åt helt meningslösa provokationer gentemot syd, (fast för dåren Kim Jung Il finns det säkert någon "orsak" till detta i hans hjärnblödarhjärna. Så är man bevisligen sinnesjuk, inte minst då man uppmuntrar/tvingar befolkningen till ett helt ovetenskapligt dyrkande av han själv respektive hans far. Trots att båda varit helt förödande för den stackas befolkningen i Nordkorea.
Citera
2010-05-29, 17:43
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
NK kommer inte att vilja ha krig. Bara om det går till sin yttersta spets att hela skiten är på väg att kollapsa helt, då kan de göra något. Även om Kim har världens största mindresvärdeskomplex, kommer han vara för feg för att stå vid sitt ord. Det enda är att inhemska befolkningen får lida mest som vanligt.
Vad Nordkorea vill eller inte vill är, tyvärr irrellevant, då den sinnesjuka två-åringen Kim Jung Il bestämmer det mesta. Jag hoppas att alla har märkt att jag aldrig skrivit ett ont ord om Nordkoreas befolkning. Och varför skulle jag göra det? Det är ju samma folk som Sydkoreanerna. Driftiga människor som också utmärker sig vad gäller att göra intressanta filmer som, i många fall, saknar det så irriterande amerikanska svart - vita perspektivet. Och de sydkoreanska filmerna brukar heller inte främmande för att spegla självkritk och intressanta etiska och moraliska dilemman. Sedan finns det, naturligtvis också, sydkoreanska filmer som är skit.
Nä nu tror jag att jag skall se om Brotherhood of war, (Taegukgi), vilket är ett utmärkt exempel på vad jag skrev ovan!
Senast redigerad av Ola Schubert 2010-05-29 kl. 17:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in